قرص کلداکس چیست؟ بررسی عوارض و نحوه مصرف این دارو+ تداخلات دارویی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرص کلداکس (Coldax) یک نوع داروی ترکیبی است که اغلب برای سرماخوردگی استفاده می‌شود. قرص کلداکس آنفولانزا و سرماخوردگی را کنترل می‌کند، اما نمی‌تواند آن‌ها را به طور کامل درمان کند. در این مقاله از مجله درمانکده به این سوال که قرص کلداکس چیست، چگونه مصرف می‌شود و چه عوارضی دارد، پاسخ می‌دهیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

قرص کلداکس از چه تشکیل شده است؟

از آنجا که قرص Coldax بسیار پرمصرف است، همیشه سوالات زیادی در مورد آن مطرح می‌شود. به عنوان مثال، بسیاری از مردم می‌پرسند که آیا قرص کلداکس مرفین دارد یا خیر. همچنین آن‌ها می‌خواهند از ترکیبات این دارو آگاه شوند.

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که Coldax فاقد مرفین است. در حقیقت، این دارو که در ۲ نوع روز و شب تولید می‌شود حاوی ترکیبات مختلف است. معمولا قرص روز از استامینوفن، فنیل افرین هیدروکلراید و دکسترومتورفان هیدروبروماید تشکیل شده است؛ در حالی که در فرمولاسیون قرص شب استامینوفن، فنیل افرین هیدروکلراید و دکسترومتورفان هیدروبروماید و کلرفنیرامین مالئات به‌کاررفته است.

در ادامه می‌توانید عکس قرص کلداکس را مشاهده کنید:

بیشتر بدانید:قرص کلرفنیرامین؛ پایان علائم آلرژی و سرماخوردگی با یک قرص!

یک جعبه قرص کلداکس
قرص Coldax باعث کاهش علائم سرماخوردگی می‌شود.

قرص کلداکس برای چیست؟

سرماخوردگی یک بیماری شایع است که بینی و گلو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در بیشتر موارد، این بیماری بی‌خطر است. اما می‌تواند به علائم آزاردهنده مثل گرفتگی بینی، آبریزش بینی، سوزش یا درد گلو، عطسه، سرفه یا تب منجر شود. گاهی‎اوقات این علائم به قدری شدید هستند که زندگی روزمره شما را مختل می‌کنند. در این مواقع استفاده از داروهای سرماخوردگی مثل Coldax می‌تواند کمک‌کننده باشد.

قرص روز Coldax که در هنگام بیداری مصرف می‌شود برای تسکین درد و تب، کاهش سرفه و گرفتگی بینی و برطرف کردن سینوزیت مناسب است. قرص شب در هنگام خواب استفاده می‌شود و تقریبا کاربردی مشابه قرص روز دارد. با این حال، به دلیل داشتن کلرفنیرامین مالئات می‌تواند علائم حساسیت را هم تحت تاثیر قرار دهد. کلرفنیرامین مالئات جزء آنتی‌هیستامین‌های خواب‌آور طبقه‌بندی می‌شود.

نحوه مصرف قرص کلداکس سینوس و آلرژی

دوز و نحوه مصرف این دارو باید توسط پزشک مشخص شود. اما معمولا توصیه می‌شود آن را هر چهار تا ۶ ساعت یک بار با یک لیوان آب بخورید. برای پیشگیری از بروز مشکلات گوارشی بهتر است دارو را همراه با غذا مصرف کنید.

دوز دارو را  خودسرانه تغییر ندهید و از آن برای مدت طولانی استفاده نکنید. اگر مصرف Coldax را فراموش کردید، آن را به محض یادآوری میل کنید. اما اگر زمان خوردن نوبت بعدی فرا رسیده بود، فقط آن نوبت را مصرف کنید و از ۲ برابر کردن دوز دارو بپرهیزید.

بهترین زمان مصرف قرص کلداکس به نوع آن بستگی دارد. به عبارت دیگر، باید قرص روز را در طول روز و قرص شب را قبل از خواب بخورید. هرگز از قرص شب در طول روز استفاده نکنید. چون حاوی آنتی‌هیستامین است و باعث خواب‌آلودگی شما می‌شود. همچنین بعد از مصرف آن رانندگی نکنید یا کاری انجام ندهید که به هوشیاری کامل نیاز داشته باشد.

در صورتی که علائم سرماخوردگی بیش از یک هفته طول کشید یا به تدریج بدتر شد، نزد پزشک بروید. همچنین اگر تب بیش از سه روز ادامه پیدا کرد یا دچار بثورات پوستی شدید، به پزشک مراجعه کنید. چون این‌ها ممکن است علائم یک مشکل جدی باشند.

بیشتر بدانید:قرص آنتی هیستامین چیست؟

عوارض قرص کلداکس سینوس و آلرژی

از عوارض شایع این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • خواب‌آلودگی
  • خستگی
  • ضعف
  • خشکی دهان، بینی یا گلو

اگر عوارض فوق شدید بودند یا برای مدت طولانی ادامه داشتند، به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت مشاهده هر گونه علامت جدی از جمله تغییرات روانی و خلقی (مانند گیجی و توهم)، ضربان قلب سریع یا نامنظم و مشکلات ادراری فورا به دنبال کمک پزشکی بروید.

اینفوگرافی درباره عوارض قرص کلداکس
قرص Coldax ممکن است در بعضی از افراد به مشکلات گوارشی، سرگیجه یا خواب‌آلودگی منجر شود.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به Coldax نادر است. با این حال، اگر با علائم یک واکنش آلرژیک جدی مثل بثورات پوستی، خارش یا تورم (به‌خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید یا مشکلات تنفسی مواجه شدید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید:شربت پلارژین کیدز چیست؟

موارد احتیاط و منع مصرف

رعایت نکات زیر از شما در برابر عوارض جانبی قرص کلداکس محافظت می‌کند:

  • اگر به هر یک از اجزای تشکیل‌دهنده Coldax حساسیت دارید، از مصرف آن خودداری کنید.
  • اگر به بیماری تیروئید، مشکلات تنفسی، دیابت، بیماری کبدی، بیماری کلیوی، بیماری قلبی، گلوکوم (آب سیاه)، فشار خون بالا یا مشکلات ادراری مبتلا هستید، قبل از مصرف Coldax با پزشک مشورت کنید.
  • در صورت ابتلا به گلوکوم با زاویه باریک، بزرگ شدن پروستات، انسداد گردن مثانه، فشار خون بسیار بالا یا بیماری قلبی شدید از Coldax استفاده نکنید.
  • در مصرف Coldax زیاده‌روی نکنید. چون استامینوفن موجود در این دارو می‌تواند به یک بیماری جدی و احتمالا کشنده کبدی منجر شود. بزرگسالان نباید در طول روز بیش از ۴۰۰۰ میلی‌گرم استامینوفن دریافت کنند. حد مجاز مصرف استامینوفن برای بزرگسالان مبتلا به مشکلات کبدی و کودکان کمتر است.
  • بدون مشورت با پزشک از هیچ داروی دیگری که حاوی استامینوفن است، استفاده نکنید.
  • در حین مصرف Coldax از نوشیدن الکل بپرهیزید. چون احتمال آسیب کبدی افزایش می‌یابد.
  • اگر در دوران سالمندی به‌سر می‌برید، بهتر است تحت نظر پزشک از Coldax استفاده کنید. چون سالمندان ممکن است به عوارض جانبی این دارو حساس‌تر باشند.
  • اگر از قرص کلداکس قبل از عمل بینی یا هر نوع جراحی دیگری استفاده کردید، موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • قرص Coldax ممکن است نتیجه بعضی از تست‌های تشخیص پزشکی را تغییر دهید. بنابراین باید به پرسنل آزمایشگاه و پزشک معالج خود بگویید که از این دارو استفاده می‌کنید.

تداخلات دارویی قرص کلداکس

قرص Coldax می‌تواند با داروهای زیر تداخل داشته باشد:

  • بتابلوکرها مانند پروپرانولول
  • فورازولیدون
  • ایندومتاسین
  • ایزونیازید
  • مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز مثل فنلزین
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای
  • داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین
  • بروموکریپتین
  • متیل‌دوپا

بیشتر بدانید:بهترین قرص سرماخوردگی کودکان

 فردی که چند نوع کپسول مختلف در کف دست او دیده می‌شود
اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، با پزشک درباره تداخل آن با قرص Coldax صحبت کنید.

مواد تشکیل‌دهنده Coldax در بسیاری از محصولات بدون نسخه یا نیازمند نسخه وجود دارند. بنابراین لازم است برچسب تمام داروهای خود (از جمله داروهای ضد درد یا ضد حساسیت) را بررسی کنید. استفاده هم‌زمان از چند دارو با ترکیبات مشابه می‌تواند به عوارض جانبی مختلف مانند ضربان قلب سریع یا افزایش فشار خون منجر شود.

به یاد داشته باشید که ممکن است در این مقاله به تمام تداخلات دارویی Coldax اشاره نشده باشد. بنابراین همیشه فهرست تمام داروها، مکمل‌های غذایی یا محصولات گیاهی مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید.

افراد آسیب‌پذیر

شما می‌توانید تحت نظر پزشک از قرص کلداکس در بارداری استفاده کنید. چون مصرف این دارو در مدت‌ زمان کوتاه و با دوز کم احتمالا برای جنین خطرناک نیست. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که استفاده طولانی‌مدت از آن به‌خصوص در مقادیر زیاد می‌تواند خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد.

استفاده از قرص کلداکس در شیردهی ممنوع است. چون این دارو وارد شیر مادر می‌شود و در کودک شیرخوار هیجان یا تحریک‌پذیری غیر عادی ایجاد می‌کند. به‌علاوه، روی جریان شیر تاثیر منفی دارد.

دادن قرص کلداکس به کودکان کمتر از ۱۲ سال توصیه نمی‌شود. اگر فرزند خردسال شما از علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا رنج می‌برد، برای تجویز دارو به متخصص اطفال مراجعه کنید.

کلام پایانی

قرص کلداکس به کاهش علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. اگر این دارو در کنترل علائم شما بی‌تاثیر بود، به دکتر عمومی مراجعه کنید تا وضعیت سلامتی شما را بررسی و در صورت لزوم داروی دیگری برایتان تجویز کند.

برای مشورت با پزشک می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که با بهترین متخصصان آشنا شوید و از آن‌ها برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر عمومی وقت بگیرید.

سوالات متداول

آیا قرص کلداکس برای سردرد خوبه؟

بله. این دارو به دلیل داشتن استامینوفن می‌تواند به تسکین سردرد ناشی از سرماخوردگی کمک کند.

آیا قرص کلداکس برای سرما خوردگی خوبه؟

بله. این دارو حاوی ترکیباتی است که علائم سرماخوردگی از جمله درد، تب و سرفه را کاهش می‌دهند. قرص کلداکس برای خواب هم مفید است. چون نوعی از آن که در شب مصرف می‌شود حاوی آنتی‌هیستامین خواب‌آور است.

قرص کلداکس بهتر است یا سرماخوردگی؟

معمولا میزان استامینوفن Coldax از قرص سرماخوردگی بزرگسالان بیشتر است. همچنین در بعضی از انواع این دارو یک ترکیب ضد سرفه به نام دکسترومتورفان وجود دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که اثربخشی Coldax در مقایسه با قرص سرماخوردگی بیشتر باشد.

آیا قرص کلداکس برای کودکان ضرر دارد؟

قرص کلداکس برای بچه ها فرموله نشده است. بنابراین نباید آن را به کودکان کمتر از ۱۲ سال بدهید.

آیا قرص کلداکس برای دندان درد مفید است؟

این دارو به دلیل داشتن استامینوفن می‌تواند دندان‌درد را کاهش دهد. اما از آنجا که سایر مواد تشکیل‌دهنده آن روی درد دندان تاثیر ندارند، بهتر است به جای آن از داروی مسکن استفاده کنید. این کار باعث می‌شود ترکیبات دارویی غیر ضروری دریافت نکنید.

آیا می‌توان از قرص کلداکس بعد از عمل بینی استفاده کرد؟

این قرص احتمال تورم یا خونریزی را بعد از جراحی افزایش نمی‌دهد. با این حال، قبل از مصرف آن باید با جراح خود مشورت کنید.

منابع: webmd, codral

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها