خواص قهوه؛ از افزایش انرژی تا کاهش وزن + مقدار مجاز و بهترین زمان مصرف

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قهوه به دلیل نقشی که در بهبود تمرکز و افزایش سطح انرژی دارد از محبوبیت زیادی در سراسر جهان برخوردار است. علاوه بر اثرات انرژی‌زا، استفاده از این نوشیدنی محبوب با فهرست بلندبالایی از فواید مختلف مرتبط است. در این مقاله از مجله درمانکده نگاهی به خواص قهوه می‌اندازیم و مضرات احتمالی آن را بررسی می‌کنیم. همچنین به شما می‌گوییم که در طول روز مجاز به مصرف چه مقدار قهوه هستید. با ما همراه باشید.

خواص قهوه برای زنان و مردان

تاکنون تحقیقات زیادی درباره فواید قهوه انجام شده است. نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه:

۱. سطح انرژی را افزایش می‌دهد

کاهش خستگی و افزایش سطح انرژی یکی از مهم‌ترین خواص قهوه از نظر طب سنتی و طب مدرن است. کافئین موجود در قهوه محرک سیستم عصبی است و گیرنده‌های نوروترنسمیتر آدنوزین را مهار می‌کند. در نتیجه، سطح سایر نوروترنسمیترهای موثر در تنظیم انرژی از جمله دوپامین را افزایش می‌دهد.  

۲. از ابتلا به دیابت نوع ۲ پیشگیری می‌کند

از خواص قهوه برای قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود. چون این نوشیدنی به حفظ عملکرد سلول‌های بتای لوزالمعده (سلول‌های تولیدکننده انسولین) کمک می‌کند. علاوه بر این، سرشار از آنتی‌اکسیدان است و روی حساسیت به انسولین، التهاب و متابولیسم که همگی در بروز دیابت نوع ۲ نقش دارند، تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بدانید: خواص دارچین برای لاغری

۳. به کنترل وزن کمک می‌کند  

از بهترین خواص قهوه تلخ می‌توان به کاهش وزن اشاره کرد. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که این نوشیدنی از طریق تغییر ذخایر چربی بدن و حفظ سلامت روده به کنترل وزن کمک می‌کند. محققان با بررسی ۱۲ مطالعه مختلف به این نتیجه رسیدند که نوشیدن قهوه با کاهش چربی بدن به‌ویژه در مردان مرتبط است.

۴. با افسردگی مقابله می‌کند

بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه با کاهش خطر افسردگی مرتبط است. حتی در یک مطالعه روی بیش از ۲۰۰ هزار نفر مشخص شد که این نوشیدنی می‌تواند خطر مرگ ناشی از خودکشی را کاهش دهد.

اینفوگرافی درباره خواص قهوه
قهوه نوشیدنی مفیدی است که از سلامت جسم و روان محافظت می‌کند.

۵. احتمال ابتلا به بیماری‌ کبدی را کاهش می‌دهد

تحقیقات در مورد خواص قهوه برای کبد نشان می‌دهد که مصرف ۲ فنجان از این نوشیدنی در طول روز با کاهش خطر اسکار و سرطان کبد همراه است. در سایر تحقیقات هم مشاهده شده است که افزایش مصرف قهوه خطر مرگ ناشی از بیماری کبدی مزمن را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید: خواص آویشن برای زنان و مردان

۶. از سلامت قلب حمایت می‎‌کند

از خواص قهوه برای قلب و عروق به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی استفاده می‌شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که کافئین می‌تواند روی سطح فشار خون تاثیر بگذارد. بنابراین افراد مبتلا به پرفشاری خون کنترل‌نشده ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف قهوه داشته باشند.

۷. عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد

از خواص قهوه قبل از تمرین بدنسازی برای بهبود عملکرد ورزشی و افزایش سطح انرژی استفاده می‌شود. مصرف این نوشیدنی قبل از سایر فعالیت‌های بدنی هم مفید است. به عنوان مثال، در یک مطالعه که روی ۱۲۶ سالمند انجام شد، مصرف قهوه با افزایش سرعت راه رفتن مرتبط بود.

اگر می‌خواهید بدانید که آیا می‌توانید از خواص قهوه بعد از ورزش هم بهره‌مند شوید یا خیر، باید بگوییم که بهتر است از این نوشیدنی بعد از تمرین استفاده کنید. چون این کار تاثیر بیشتری روی عملکرد شما دارد.

۸. برای پوست و مو مفید است

از خواص قهوه برای پوست و مو هم نباید غافل شد. خواص مالیدن قهوه به صورت شامل لایه‌برداری پوست و از بین رفتن سلول‌های مرده است. در مقابل، خواص زدن قهوه به مو به رفع کدری مربوط می‌شود. چون قهوه حاوی فلاونوئیدهایی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و به بازسازی تارهای مو کمک می‌کنند.

بیشتر بدانید: خواص چای سبز برای رحم

مضرات قهوه برای مردان و زنان

زیاده‌روی در مصرف هر نوع قهوه به‌خصوص قهوه اسپرسو برای سلامتی مضر است. عوارض قهوه اسپرسو از سایر انواع قهوه بیشتر است. چون این نوشیدنی در حجم کم مقدار زیادی کافئین دارد.

اگر در طول روز بیش از چهار فنجان قهوه بنوشید، ممکن است با مشکلات زیر مواجه شوید:

  • سردرد
  • بی‌خوابی
  • عصبی بودن
  • تحریک‌پذیری
  • تکرر ادرار یا ناتوانی در کنترل ادرار
  • ضربان قلب سریع
  • لرزش عضلانی
یک مرد جوان مبتلا به سردرد
سردرد یکی از عوارض زیاده‌روی در مصرف قهوه است.

بعضی از افراد در مقایسه با سایرین به اثرات کافئین حساس‌تر هستند. در این صورت ممکن است با مصرف مقادیر کم قهوه عوارضی مثل بی‌قراری و مشکلات خواب را تجربه کنند. نحوه واکنش شما به قهوه تا حد زیادی توسط میزان کافئینی که بدن‌تان به مصرف آن عادت دارد، تعیین می‌شود. اگر به طور منظم قهوه ننوشید، احتمالا به اثرات آن حساس‌تر هستید.

قهوه برای چه کسانی مضر است؟

توصیه می‌شود کودکان کمتر از ۱۲ سال از قهوه یا سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار استفاده کنید. افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله و زنان باردار یا شیرده هم باید در دریافت کافئین حد اعتدال را رعایت کنند.

قهوه ممکن است با بعضی از داروها تداخل داشته باشد. این داروها معمولا شامل موارد زیر هستند:

  • افدرین: مصرف کافئین با افدرین که در داروهای ضد احتقان استفاده می‌شود خطر ابتلا به فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی یا تشنج را افزایش می‌دهد.
  • تئوفیلین: این دارو که برای باز کردن راه‌های هوایی استفاده می‌شود، اثراتی مشابه کافئین دارد. بنابراین مصرف آن با قهوه ممکن است عوارض کافئین از جمله حالت تهوع و تپش قلب را تشدید کند.
  • اکیناسه: این مکمل گیاهی که برای جلوگیری از سرماخوردگی یا سایر عفونت‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند غلظت کافئین را در خون بالا ببرد و عوارض جانبی آن را افزایش دهد.

اگر بیماری خاصی دارید یا داور مصرف می‌کنید، از متخصص تغذیه بپرسید که آیا مجاز به نوشیدن قهوه هستید یا خیر.

مقدار مجاز مصرف قهوه در روز

مصرف ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز که معادل چهار فنجان قهوه دم‌کرده است، برای اکثر بزرگسالان سالم بی‌خطر تلقی می‌شود. البته زنان باردار و شیرده باید میزان دریافت کافئین را به ترتیب به ۲۰۰ و ۳۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنند.

بهترین زمان مصرف قهوه

به طور کلی، توصیه می‌شود حداقل از ۶ ساعت قبل از خواب از نوشیدن قهوه بپرهیزید. چون ممکن است باعث بی‌خوابی شود. همچنین اگر می‌خواهید از خواص قهوه قبل از ورزش بهره ببرید، آن را ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از تمرین بنوشید.

یک مرد مبتلا به بی‌خوابی که روی تخت دراز کشیده است
نوشیدن قهوه بلافاصله قبل از رفتن به رختخواب باعث بی‌خوابی می‌شود.

کلام پایانی

در این مقاله درباره فواید و مضرات قهوه صحبت کردیم و توضیح دادیم که بعضی از افراد از جمله زنان باردار و شیرده باید مصرف آن را محدود کنند. اگر هنوز نمی‌دانید که قهوه برای شما مناسب است یا خیر، با متخصص تغذیه مشورت کنید. پیشنهاد می‌کنیم به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص تغذیه آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص تغذیه از متخصص تغذیه مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

خواص قهوه با شیر چیست؟

در بعضی از تحقیقات مشاهده شده است که افزودن شیر به قهوه ممکن است به بدن در مبارزه با التهاب کمک کند.

از خواص قهوه با دارچین و زنجبیل برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

این نوشیدنی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند.

مصرف قهوه با لیموترش چه فوایدی دارد؟

از خواص قهوه با لیمو ترش می‌توان به تقویت انرژی و هوشیاری و تسریع روند کاهش وزن اشاره کرد.

آیا نوشیدن قهوه ترک برای سلامتی مفید است؟

بله. از خواص قهوه ترک برای بهبود عملکرد ورزشی، حمایت از سلامت مغز و پیشگیری از بیماری قلبی و دیابت استفاده می‌شود.

خواص قهوه سبز چیست؟

قهوه سبز همان قهوه معمولی است که دانه‌های آن هنوز بو داده نشده‌اند. این نوع قهوه برای کاهش وزن موثر است و احتمال ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

آیا می‌توان از خواص قهوه برای زود انزالی یا تقویت باروری بهره برد؟

تعدادی از تحقیقات در مورد خواص قهوه برای بچه دار شدن و بهبود عملکرد جنسی نشان داده‌اند که مصرف این نوشیدنی در حد اعتدال ممکن است با کاهش استرس و بهبود جریان خون به درمان زودانزالی کمک کند. اما برای نتیجه‌گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

منابع: healthline, mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها