معجزه کلومیپرامین! قرص کلومیپرامین چیست و به چه دلیل مصرف می‌شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) یکی از مشکلات سلامت روان است که با افکار و ترس‌های ناخواسته مشخص می‌شود و فرد را به انجام رفتارهای تکراری سوق می‌دهد. قرص کلومیپرامین یکی از داروهایی است که برای درمان OCD تجویز می‌شود. با ما تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه باشد تا درباره این دارو اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اطلاعات شناسنامه‌ای قرص کلومیپرامین

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای داروکلومیپرامین برای درمان مشکلات سلامت روان تجویز می‌شود.
نام دارواین دارو با نام کلومیپرامین (Clomipramine) شناخته می‌شود.
بک‌گراند داروقرص Clomipramine یک داروی ضد افسردگی سه حلقه‌ای است. در افراد غیر افسرده، Clomipramine روی خلق و خو تاثیر ندارد؛ اما ممکن است آرام‌بخش باشد. در افراد افسرده، این دارو روی خلق و خو تاثیر مثبت می‌گذارد.
نوع دارواین دارو از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه داروکلومیپرامین یک داروی تایید شده است.
ساختار داروقرص کلومیپرامین
فرمول شیمیاییC19H23ClN2
داروهای هم گروهآمی‌تریپتیلین، نورتریپتیلین، دسیپرامین، ماپروتیلین، دوکسپین و ایمی‌پرامین
فرم‌های موجود داروقرص

نام برندهای قرص کلومیپرامین

این قرص با نام‌های تجاری مختلف در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، از جمله:

  • آبنیل
  • آنافرانیل

کاربرد قرص کلومیپرامین

از معجزه کلومیپرامین اغلب برای درمان اختلال وسواس فکری-عملی استفاده می‌شود. این دارو ممکن است برای درمان سایر مشکلات سلامت روان از جمله افسردگی و حملات ترس هم تجویز شود. علاوه بر این، قرص کلومیپرامین جلوگیری از انزال زودرس را آسان‌تر می‌کند.

یک جعبه قرص کلومیپرامین
قرص Clomipramine به درمان مشکلات سلامت روان کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: قرص ایمی پرامین

نحوه مصرف قرص کلومیپرامین

دوز و بهترین زمان مصرف قرص کلومیپرامین باید توسط پزشک مشخص شود. معمولا Clomipramine در ابتدا سه بار در روز مصرف می‌شود تا بدن به آرامی به آن عادت کند. قرص کلومیپرامین برای معده آزاردهنده است؛ بنابراین بهتر است آن را همراه با غذا بخورید.

پزشک دوز Clomipramine را به تدریج افزایش می‌دهد. بعد از چند هفته که به دوز مورد نظر رسیدید، می‌توانید کل دارو را در یک نوبت مصرف کنید. معمولا توصیه می‌شود دارو را قبل از خواب بخورید تا در طول روز احساس خواب‌آلودگی نکنید.

قرص Clomipramine را دقیقا طبق دستور مصرف کنید و دوز آن را خودسرانه تغییر ندهید. در حین استفاده از این دارو از خوردن گریپ‌فروت بپرهیزید؛ مگر اینکه پزشک اجازه این کار را به شما بدهد. چون گریپ‌فروت می‌تواند عوارض جانبی دارو را افزایش دهد.

ممکن است ۲ تا سه هفته طول بکشد تا اثرات کامل Clomipramine مشخص شود. در صورت ادامه یافتن علائم یا بدتر شدن آن‌ها، موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. روش قطع قرص کلومیپرامین به این صورت است که باید دوز دارو را به تدریج کاهش دهید. قطع ناگهانی Clomipramine ممکن است به سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، سردرد، ضعف، مشکلات خواب و تب منجر شود.

عوارض قرص کلومیپرامین

داروی Clomipramine ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. در صورت شدید یا ادامه‌دار بودن هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • خواب‌آلودگی
  • خشکی دهان
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • یبوست
  • عصبی بودن
  • کاهش عملکرد جنسی
  • کاهش حافظه یا تمرکز
  • سردرد
  • سرگیجه
  • گرفتگی بینی
  • تغییر در اشتها یا وزن

اگر سرگیجه دارید، به آرامی از جای خود بلند شوید. برای تسکین خشکی دهان می‌توانید آبنبات (بدون قند) یا یخ بمکید، آدامس (بدون قند) بجوید، آب بنوشید یا از جایگزین بزاق استفاده کنید. برای جلوگیری از یبوست هم غذاهای پرفیبر بخورید، مصرف آب را افزایش دهید و ورزش کنید. همچنین ممکن است به ملین نیاز داشته باشید. از پزشک یا داروساز بپرسید که کدام نوع ملین برای شما مناسب است.

اینفوگرافی درباره عوارض قرص کلومیپرامین
قرص Clomipramine ممکن است به مشکلات گوارشی، خواب‌آلودگی، سردرد و سرگیجه منجر شود.

عوارض جانبی شدید

بعضی از عوارض جانبی قرص Clomipramine جدی هستند و به درمان فوری نیاز دارند. اگر علائم زیر را تجربه کردید، بلافاصله به دنبال درمان بروید:

  • لرزش غیر قابل کنترل بخشی از بدن
  • تشنج
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • مشکل در ادرار کردن یا از دست دادن کنترل مثانه
  • توهم (دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود ندارند)
  • مشکل در تنفس یا تنفس سریع
  • سفتی شدید عضلات
  • خستگی یا ضعف غیر عادی
  • گلودرد، تب و سایر علائم عفونت

داروهای ضد افسردگی مثل Clomipramine برای درمان اختلالات روانی و خلقی استفاده می‌شوند و از فکر کردن به خودکشی جلوگیری می‌کنند. با این حال، ممکن است در تعداد کمی از بیماران به‌خصوص افراد کمتر از ۲۵ سال باعث تشدید افسردگی یا بدتر شدن افکار خودکشی شوند.

معمولا استفاده از قرص کلومیپرامین برای کودکان و نوجوانان کمتر از ۱۸ سال توصیه نمی‌شود. با این حال، در بعضی موارد ممکن است پزشک تشخیص دهد که این دارو برای درمان بیماری کودک بهترین گزینه است.

اگر در حین مصرف Clomipramine متوجه تغییرات رفتاری غیر عادی (از جمله افکار خودکشی) یا سایر تغییرات خلقی (مثل اضطراب شدید، حمله ترس و مشکلات خواب) شدید، به صورت حضوری یا آنلاین با متخصص سلامت روان مشورت کنید.

بیشتر بدانید: قرص آمی تریپتیلین

موارد احتیاط پیش از مصرف یا منع مصرف

رعایت نکات زیر از شما در برابر عوارض جانبی قرص کلومیپرامین محافظت می‌کند:

  • اگر به Clomipramine یا سایر داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای مانند آمی‌تریپتیلین حساسیت دارید، این موضوع را به پزشک اطلاع دهید.
  • به پزشک خود بگویید که از کدام داروها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی استفاده می‌کنید یا قصد دارید مصرف آن‌ها را شروع کنید. چون ممکن است لازم باشد پزشک دوز دارویتان را تغییر دهد یا شما را از نظر بروز عوارض جانبی تحت نظر بگیرد.
  • اگر اخیرا دچار حمله قلبی شده‌اید، این موضوع را به پزشک اطلاع دهید. ممکن است پزشک به شما بگوید که Clomipramine مصرف نکنید.
  • اگر الکل می‌نوشید یا برای درمان مشکلات سلامت روان تحت الکتروشوک‌درمانی بوده‌اید، درباره این موضوع با پزشک صحبت کنید. همچنین سابقه ابتلا به هر نوع بیماری به‌ویژه تشنج، آسیب مغزی، مشکلات سیستم ادراری یا پروستات، ضربان قلب نامنظم، مشکلات فشار خون، اختلالات تیروئید و بیماری قلبی، کلیوی یا کبدی را به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر سیگار می‌کشید، درباره این موضوع با پزشک صحبت کنید. چون سیگار می‌تواند اثربخشی دارو را کاهش دهد.
  • قبل از هر نوع جراحی از جمله جراحی دندان، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که Clomipramine مصرف می‌کنید.
  • قرص Clomipramine ممکن است باعث خواب‌آلودگی شما شود و خطر تشنج را افزایش دهد. تا زمانی که متوجه تاثیر این دارو روی خود نشده‌اید، رانندگی، شنا و کوهنوردی نکنید یا کاری انجام ندهید که به هوشیاری نیاز داشته باشد.
  • قرص Clomipramine ممکن است به گلوکوم (آب سیاه) منجر شود. قبل از شروع مصرف این دارو با پزشک در مورد معاینه چشم صحبت کنید. همچنین اگر در حین مصرف آن با تورم و قرمزی چشم یا تغییرات بینایی مواجه شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.
یک مرد سالمند در مطب پزشک
قبل از تجویز Clomipramine، با پزشک در مورد وضعیت سلامتی خود صحبت کنید.

تداخلات دارویی قرص کلومیپرامین

قرص کلومیپرامین تداخل دارویی با موارد زیر دارد:

  • بعضی از داروهای کاهنده فشار خون (مانند کلونیدین و گوانتیدین)
  • دیگوکسین
  • والپروئیک اسید
  • داروهایی که می‌توانند باعث خونریزی یا کبودی شوند (از جمله داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن و ناپروکسن و رقیق‌کننده‌های خون مثل وارفارین)

مصرف هم‌زمان مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAO) از جمله ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، فنلزین، سلژیلین و ترانیل سیپرومین با Clomipramine ممکن است باعث تداخل دارویی جدی (احتمالا کشنده) شود. بنابراین در حین خوردن Clomipramine باید از مصرف این داروها خودداری کنید. همچنین اکثر مهارکننده‌های MAO نباید ۲ هفته قبل و بعد از درمان با Clomipramine مصرف شوند.

علاوه بر این، مصرف هم‌زمان Clomipramine با سایر داروهای افزایش‌دهنده سروتونین مثل فلوکستین، دولوکستین یا مکمل گل راعی می‌تواند خطر ابتلا به سندرم سروتونین (سمیت سروتونین) را افزایش دهد. از علائم این سندرم می‌توان به گیجی، سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و تپش قلب اشاره کرد.

فعل و انفعالات قرص کلومیپرامین در بدن

قرص Clomipramine به گروه خاصی از داروها به نام ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای تعلق دارد. این دارو اثرات درمانی خود را با افزایش سروتونین در مغز اعمال می‌کند.

بیشتر بدانید: قرص ترانکوپین

افراد آسیب‌پذیر

بعضی از افراد باید از خوردن قرص کلومیپرامین بپرهیزند یا آن را با احتیاط مصرف کنند. این افراد عبارت‌اند از:

  • زنان باردار: قرص کلومیپرامین در بارداری باید فقط در مواقع ضروری مصرف شود. نوزادانی که در دوران بارداری در معرض Clomipramine قرار می گیرند ممکن است عوارض جانبی این دارو را تجربه کنند. بنابراین لازم است با پزشک در مورد عوارض مصرف قرص کلومیپرامین ۱۰ در بارداری مشورت کنید. همچنین اگر بعد از زایمان متوجه لرزش، تنفس سریع یا تشنج فرزندتان شدید، فورا نزد پزشک بروید.
  • زنان شیرده: این دارو وارد شیر مادر می‌شود و ممکن است اثرات نامطلوبی روی شیرخوار داشته باشد. در صورت مصرف Clomipramine، قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
  • سالمندان: معمولا Clomipramine برای افراد بالای ۶۵ سال تجویز نمی‌شود. چون به اندازه سایر داروهایی که فرد می‌تواند برای درمان بیماری خود مصرف کند، ایمن یا موثر نیست.
یک زن باردار که روی مبل نشسته است
اگر باردار هستید، با پزشک در مورد فواید و عوارض مصرف Clomipramine مشورت کنید.

کلام پایانی

در این مقاله به این سوال که قرص کلومیپرامین برای چی خوبه و چه عوارضی دارد، پاسخ دادیم. اگر درباره این دارو به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، با روانپزشک مشورت کنید. شما می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله روانپزشک آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری روانپزشک از روانپزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

قرص کلومیپرامین برای چیست؟

از این دارو برای درمان اختلال وسواس فکری-عملی و سایر مشکلات خلقی و روانی مثل افسردگی و حمله ترس استفاده می‌شود. البته ممکن است پزشکان آن را برای درمان سایر بیماری‌ها از جمله زودانزالی هم تجویز کنند.

قرص کلومیپرامین ۲۵برای چیست؟

داروی Clomipramine در دوزهای متنوع از جمله ۱۰، ۲۵ و ۵۰ میلی‌گرم تولید می‌شود. متخصصان از دوزهای مختلف این دارو برای درمان مشکلات سلامت روان استفاده می‌کنند.

آیا قرص کلومیپرامین برای ترک اعتیاد مفید است؟

بله. گاهی‌اوقات از این دارو برای تسهیل فرآیند ترک استفاده می‌شود. با این حال، حتما از آن تحت نظر پزشک استفاده کنید.

آیا قرص کلومیپرامین باعث چاقی میشود؟

بله. این دارو می‌تواند روی اشتها و وزن بدن تاثیر بگذارد.

منابع: go.drugbank, medlineplus, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها