داروی سیناریزین برای چیست؟ کاربرد این دارو برای وزوز گوش

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

داروی سیناریزین (Cinnarizine) که معمولا به شکل قرص تولید می‌شود یک نوع آنتی‌هیستامین‌ است. آنتی‌هیستامین‌ها یک گروه دارویی مهم هستند که اغلب برای تسکین علائم آلرژی استفاده می‌شوند. اما گاهی‌اوقات ممکن است برای درمان بیماری حرکت (بیماری مسافرت)، حالت تهوع، استفراغ و… هم تجویز شوند. تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید تا درباره قرص سیناریزین اطلاعات بیشتری کسب کنید.

کاربرد داروی سیناریزین

قرص Cinnarizine یک آنتی‌هیستامین است که از حالت تهوع یا استفراغ جلوگیری می‌کند. استفاده از قرص سیناریزین برای وزوز گوش، بیماری منییر و بیماری حرکت مفید است. سیناریزین برای سرگیجه هم فواید زیادی دارد. چرا که می‌تواند جریان خون را در گوش داخلی بهبود بخشد.

گاهی‌اوقات ممکن است پزشکان از این دارو برای درمان بیماری‌های دیگری هم استفاده کنند. به عنوان مثال، سیناریزین برای خارش کاربرد دارد. علاوه بر این، اگر داروی سیناریزین برای میگرن تجویز شود، می‌تواند از بروز سردرد پیشگیری کند.

بیشتر بخوانید: دارو برای گوش درد چی خوبه؟

روش مصرف قرص سیناریزین

قرص Cinnarizine در دوزهای مختلف از جمله ۲۵ و ۷۵ میلی‌گرم تولید می‌شود. دوز مصرف سیناریزین در اطفال و افراد بالغ به نوع بیماری بستگی دارد.

چنانچه دارو را بدون نسخه از داروخانه تهیه کردید، بروشور محصول را به دقت بخوانید یا از داروساز راهنمایی بخواهید. اما اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است، دستورالعمل‌های او را در مورد طریقه مصرف قرص سیناریزین ۲۵ و ۷۵ دنبال کنید.

بهترین زمان مصرف سیناریزین این است که دارو را بعد از غذا بخورید. چون این کار از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند. به یاد داشته باشید که Cinnarizine به تدریج اثر می‌کند. بنابراین ممکن است چهار ساعت طول بکشد تا تاثیر آن کامل شود.

مدت زمان خوردن قرص سیناریزین ۲۵ خارجی و ایرانی و سایر دوزهای این دارو به علت مصرف آن بستگی دارد. برای بیماری حرکت باید دارو را فقط قبل و در حین سفر بخورید. اما اگر Cinnarizine برای درمان سرگیجه و سایر مشکلات گوش داخلی تجویز شده باشد، ممکن است لازم باشد از آن به مدت چند ماه استفاده کنید.

عوارض قرص سیناریزین

داروی سیناریزین مثل هر داروی دیگری ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. تقریبا از هر ۱۰۰ نفر یک نفر عوارض رایج این قرص را تجربه می‌کند. این عوارض عبارت‌اند از: احساس خواب‌آلودگی در طول روز، افزایش وزن یا سوء هاضمه. در صورتی که عوارض Cinnarizine برای مدت طولانی ادامه داشت یا شدید بود، باید درباره آن با متخصص گوش حلق و بینی صحبت کنید.

اینفوگرافی درباره عوارض شایع سیناریزین
داروی Cinnarizine در بعضی از افراد عوارض جانبی ایجاد می‌کند.

۱. عوارض جانبی جدی داروی سیناریزین

اگر در حین مصرف داروی سیناریزین با مشکلات زیر مواجه شدید، فورا به دنبال درمان بروید:

  • حرکات آهسته بدن، سفتی عضلانی یا لرزش (این مشکل اغلب در افراد سالمندی که برای مدت طولانی Cinnarizine مصرف کرده‌اند، رخ می‌دهد.)
  • زرد شدن سفیدی چشم یا پوست و ادرار تیره رنگ (این‌ها می‌توانند نشانه مشکلات کبدی باشند.)
  • درد مفاصل همراه با بثورات پوستی قرمز رنگ، به‌ویژه در قسمت‌هایی از بدن که در معرض نور خورشید قرار دارند مانند بازوها، گونه‌ها و بینی

بیشتر بخوانید: کاربرد قرص بتاهیستین

۲. واکنش آلرژیک جدی به داروی سیناریزین

در موارد نادر، بدن به داروی Cinnarizine واکنش آلرژیک جدی (آنافیلاکسی) نشان می‌دهد. از آنجا که آنافیلاکسی تهدیدکننده حیات است، باید به محض مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • تورم ناگهانی لب‌ها، دهان، گلو یا زبان
  • مشکلات تنفسی مثل خس‌خس، نفس ‌نفس زدن یا تنگی نفس
  • سفت شدن گلو
  • رنگ‌پریدگی یا تغییر رنگ پوست، زبان و لب‌ها به آبی یا خاکستری
  • گیجی، خواب‌آلودگی و سرگیجه شدید و ناگهانی
  • غش کردن
  • تاول و بثورات پوستی متورم، برجسته و خارش‌دار

تداخلات دارویی قرص سیناریزین

قرص سیناریزین ممکن است بر نحوه عملکرد سایر داروها تاثیر بگذارد. همچنین احتمال دارد تحت تاثیر داروهای دیگر قرار بگیرد. هر ۲ اتفاق می‌تواند احتمال عوارض جانبی را افزایش دهد. اگر داروهایی که مصرف می‌کنید به مشکلات زیر منجر شوند، Cinnarizine عوارض جانبی آن‌ها را تشدید می‌کند:

  • خواب‌آلودگی
  • خشکی دهان
  • مختل شدن دفع ادرار

داروی سیناریزین ممکن است با بعضی از مکمل‌های غذایی یا محصولات گیاهی هم تداخل داشته باشد. اگر از دارو یا مکمل خاصی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف Cinnarizine با پزشک یا داروساز درباره تداخل آن‌ها با یکدیگر صحبت کنید.

فعل و انفعالات داروی سیناریزین در بدن

این دارو با مهار تاثیر هیستامین در مغز به کاهش علائم بیماری حرکت کمک می‌کند. همچنین جریان خون را در گوش داخلی بهبود می‌بخشد و از این طریق سرگیجه، وزوز گوش و بیماری منییر را تسکین می‌دهد.

یک زن جوان مبتلا به سرگیجه
داروی Cinnarizine مشکلات گوش داخلی را درمان می‌کند.

داروی سیناریزین به عنوان یک آنتی‌هیستامین خواب‌آور طبقه‌بندی می‌شود. بنابراین تا زمانی که متوجه تاثیر آن روی بدن خود نشده‌اید بهتر است رانندگی نکنید یا کاری انجام ندهید که به هوشیاری کامل نیاز داشته باشد.

افراد آسیب‌پذیر

داروی سیناریزین برای کودکان بالای پنج سال و بزرگسالان قابل استفاده است. با این حال، ممکن است برای بعضی از افراد مناسب نباشد. اگر یکی از موارد زیر در مورد شما یا فرزندتان صدق می‌کند، قبل از مصرف Cinnarizine با پزشک صحبت کنید:

  • سابقه حساسیت به سیناریزین یا هر داروی دیگری
  • پورفیری (یک بیماری خونی ارثی)
  • بیماری کبدی شدید
  • مشکل در تخلیه مثانه
  • صرع یا هر مشکل دیگری که باعث تشنج می‌شود
  • گلوکوم (آب سیاه)
  • بیماری پارکینسون

بیشتر بخوانید: زمان مصرف قرص ایمی پرامین

اگر قرار است آزمایش آلرژی انجام دهید، به پزشک خود بگویید که از Cinnarizine استفاده می‌کنید. چون این دارو می‌تواند روی نتیجه آزمایش تاثیر بگذارد. به همین دلیل، ممکن است لازم باشد مصرف آن را چند روز قطع کنید.

مصرف قرص سیناریزین در بارداری و شیردهی

معمولا مصرف این دارو در بارداری توصیه نمی‌شود. اما تحت نظر پزشک می‌توانید از داروی سیناریزین در شیردهی استفاده کنید. البته مقدار ورود دارو به شیر مادر دقیقا مشخص نیست. به‌علاوه، Cinnarizine ممکن است باعث خواب‌آلودگی نوزاد شود. به همین دلیل، بهتر است از آن برای مدت زمان کوتاه استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پزشک بپرسید که آیا جایگزین بهتری برای Cinnarizine وجود دارد یا خیر.

یک زن جوان که به نوزاد خود شیر می‌دهد
اگر در دوران شیردهی به‌سر می‌برید، بدون مشورت با پزشک از داروی Cinnarizine استفاده نکنید.

کلام پایانی

داروی Cinnarizine بیماری حرکت و سایر مشکلات مرتبط با گوش داخلی را درمان می‌کند. همچنین ممکن است طبق صلاح‌دید پزشک برای درمان بیماری‌های دیگری هم تجویز شود. اگر در مورد نحوه مصرف این دارو یا عوارض جانبی آن به راهنمایی نیاز دارید، با دکتر گوش، حلق و بینی مشورت کنید.

برای آشنایی با بهترین متخصصان و وقت گرفتن از آن‌ها می‌توانید وارد سایت درمانکده شوید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت جهت مشاوره آنلاین با دکتر گوش، حلق و بینی فراهم شده است.

سوالات متداول

سیناریزین برای چی خوبه؟

از این دارو برای کنترل علائم بیماری حرکت و درمان سرگیجه، وزوز گوش و بیماری منییر استفاده می‌شود.

ایا داروی سیناریزین باعث چاقی میشود؟

بله. قرص سیناریزین باعث چاقی میشود.

اگر مصرف Cinnarizine را فراموش کردم، چه کنم؟

دارو را به محض یادآوری بخورید؛ مگر اینکه زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد. در این صورت، دوز فراموش‌شده را نادیده بگیرید و نوبت بعدی را در زمان مقرر مصرف کنید. هرگز برای جبران، دوز دارو را ۲ برابر نکنید؛ چون ممکن است دچار عوارض جدی شوید.

عوارض مصرف بیش از حد Cinnarizine چیست؟

زیاده‌روی در مصرف این دارو به خواب‌آلودگی، گیجی، ضعف، لرز و ضربان قلب بسیار سریع یا نامنظم منجر می‌شود. همچنین ممکن است در کودکان باعث تشنج شود.

عوارض قطع قرص سیناریزین چیست؟

اگر  Cinnarizineبرای کمک به درمان مشکلات گوش داخلی تجویز شده باشد، قطع مصرف آن بدون مشورت با پزشک باعث عود بیماری می‌شود.

آیا در هنگام مصرف Cinnarizine باید رژیم غذایی خاصی داشته باشم؟

به غیر از الکل، لازم نیست از مصرف سایر غذاها یا نوشیدنی‌ها بپرهیزید. الکل می‌تواند عوارض این دارو را افزایش دهد و به خواب‌آلودگی شدید منجر شود.

منابع: nhs, drugs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها