ساس: یک حشره خون‌خوار! محل زندگی و بیماری‌های مرتبط با آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ساس یک نوع حشره کوچک و خون‌خوار است که از خون انسان‌ها و حیوانات خونگرم تغذیه می‌کند. این حشرات معمولا روی مبل، تخت، لباس و وسایل پارچه‌ای و نرم زندگی می‌کنند و تاریکی را دوست دارند. رنگ این حشرات متفاوت است و ممکن است سفید، خرمایی روشن، قهوه‌ای تیره یا نارنجی سوخته باشند. در این مقاله از مجله درمانکده به شما می‌گوییم که ساس از کجا می‌آید و روش کشتن این حشره در خانه چگونه است.

ساس چیست؟

ساس یک نوع حشره خون‌خوار، با رنگی مایل به قهوه‌ای و قرمز است که نمی‌تواند پرواز کند. همه انواع ساس‌ها بدون بال هستند و حشره‌ای به عنوان ساس بالدار وجود ندارد. این حشرات از طریق خزیدن جابه‌جا می‌شوند. ساس بالغ به اندازه یک دانه سیب است و نوزادان آن اندازه کوچک‌تری دارند.

تصویر ساس
ساس یک حشره کوچک قهوه‌ای رنگ است که از خون جانداران تغذیه می‌کند.

در پاسخ به این که ساس چه شکلیه باید بگوییم که اگر به عکس ساس خانگی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این حشره بدنی بیضی شکل دارد و دارای 6 پا است. ساس نر معمولا کشیده‌تر از ساس ماده است و رنگ تیره‌تری دارد. طول ساس بالغ حدود 4 تا 5 میلی‌متر و عرض آن از 1/5 تا 3 میلی‌متر است.

ساس از کجا میاد؟

در پاسخ به این سوال که ساس از کجا وارد خانه میشود و مهم‌ترین روش انتقال ساس باید بگوییم که این حشرات در سراسر جهان یافت می‌شوند و اگر شما به یک مکان آلوده بروید، ممکن است ساس‌ها به لباس، چمدان، ملحفه، جعبه یا لوازم شما منتقل شوند و آن‌ها را با خود به خانه بیاورید. این حشرات معمولا در محل‌هایی که دام نگهداری می‌شود، بیشتر هستند.

بیشتر بدانید: شپش سر کودکان؛ بهترین روش‌ درمانی که والدین باید بدانید

علائم ساس در منزل

اولین و مهم‌ترین نشانه وجود ساس در منزل، نیش این حشرات در زمان خواب است. اگر در زمان خواب متوجه شدید که پوست‌تان ناگهان می‌سوزد و چیزی شما را نیش می‌زند، بهتر است چراغ‌ها را روشن کنید و تمام قسمت‌های تخت از جمله ملحفه‌ها، درزها و حتی قسمت‌های زیر تشک را به دقت بررسی کنید. تخم این حشره مثل دانه‌های خشخاش ریز و کمرنگ است.

مدفوع این حشره نیز موجب ایجاد لکه‌هایی قهوه‌ای یا سیاه رنگ روی پارچه می‌شود. اگر مقدار ساس در یک محل زیاد باشد، معمولا بویی شبیه به گشنیز در فضا پخش می‌شود. بنابراین برای این که مطمئن شوید در خانه شما ساس وجود دارد یا نه، باید همه علائم را به دقت بررسی کنید.

ساس از چی تغذیه میکنه؟

ساس از خون جانداران و انسان‌ها تغذیه می‌کند. در بزاق این حشره ماده‌ای مثل بی‌حس کننده وجود دارد که درد را در زمان نیش زدن کاهش می‌دهد. از طرف دیگر بزاق این حشره موجب افزایش جریان خون در منطقه مورد نظر می‌شود و از همین رو حشره می‌تواند در کمال آرامش و به سرعت از خون شما تغذیه کند.

تصویری از یک ساس روی پوست انسان
ساس از خون انسان و جانوران تغذیه می‌کند.

ساس باعث چه بیماری‌ای میشود؟

ساس‌ها به هیچ عنوان ناقل بیماری نیستند و تنها میزبان خود را نیش می‌زنند. نیش این حشره می‌تواند موجب بروز حساسیت‌های خفیف تا شدید پوستی شود. به طور معمول قرار گرفتن در معرض ساس مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند، اما اگر گزش‌ها ادامه پیدا کند و فرد دائما در معرض نیش این حشره قرار بگیرد، ممکن است فرد با عوارضی مثل کم‌خونی، تپش قلب یا حتی اختلال در دید مواجه شود. در صورتی که کودک شما در معرض نیش ساس قرار گرفت، بهتر است در اولین فرصت از یک متخصص پوست یا پزشک عمومی برای درمان کمک بگیرید.

بیشتر بدانید: حشره دراکولا در ایران! با دراکولای حشرات آشنا شوید

روش نابودی ساس چگونه است؟

از بین بردن ساس در خانه یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید بعد از کشف این حشره انجام دهید. در پاسخ به این که چگونه ساس را پیدا کنیم باید بگوییم که این حشره به مکان‌های نرم و گرم علاقه زیادی دارد و از همین رو بهتر است در مبلمان، تخت خواب، رختخواب‌ها و کمد لباس‌ها به دنبال این حشرات باشید. برای از بین بردن این حشره باید بدانید که ساس از چی بدش میاد. این حشره از برخی رایحه‌ها، گیاهان و روغن‌ها متنفر است و از همین رو می‌توانید از این مواد برای از بین بردن آن استفاده کنید. در ادامه به شما می‌گوییم که برای ساس چه سمی خوبه و این حشره چطور از بین می‌رود.

اینفوگرافی روش‌های از بین بردن ساس
برای از بین بردن ساس ابتدا باید همه ملحفه‌ها و لباس‌ها را بشویید و سپس محیط را سم‌پاشی کنید.

۱- همه اتاق‌ها را پاکسازی و تمیز کنید

اولین قدم برای از بین بردن ساس این است که ملحفه‌ها، روبالشتی‌ها و لباس‌های آلوده را بردارید و برای 30 دقیقه در آب جوش قرار دهید. سپس آن‌ها را با مواد شوینده بشویید و به مدت 30 دقیقه با دمای بالا خشک کنید. بعد از شستشوی پارچه‌ها و لباس‌ها باید همه فضای خانه را با جاروبرقی جارو بزنید. در این مرحله باید همه درزها، کناره‌های دیوار و لابه‌لای کمدها را به دقت تمیز کنید. بعد از تمام شدن جاروکشی، حتما کیسه جارو را جدا کنید و در یک کیسه پلاستیکی بریزید و درب آن را محکم ببندید. فراموش نکنید که این حشرات زیر تشک تخت نیز جمع می‌شوند، بنابراین در این مرحله حتما سمت‌های زیر تشک و بدنه تخت را نیز به دقت تمیز کنید.

۲- از سم یا حشره‌کش مناسب استفاده کنید

بعد از این که همه فضای خانه را تمیز کردید باید تمام لوازم را جمع کنید و تمام درزها و کناره‌های دیوار و حتی زیر و کناره‌های تخت را سم‌پاشی کنید. بهترین روش سم‌پاشی ساس این است که آن را در قسمت‌های مشکوک اسپری کنید و برای 2 تا 3 روز درب و پنجره‌های اتاق را باز بگذارید و از خوابیدن در اتاق اجتناب کنید تا هم سم به خوبی اثر کند و هم بوی آن اذیت‌تان نکند. برای این کار باید از سم مخصوص از بین بردن ساس یا حشره‌کش‌هایی که مناسب نابود کردن این حشره هستند استفاده کنید. بهترین سم‌هایی که می‌توانید برای از بین بردن این حشره استفاده کنید پیرترین (pyrethrins) و پیرتروئید (pyrethroids) هستند.

بیشتر بدانید: نیش پشه و بیماری سالک! هرآنچه که باید درباره‌ بیماری سالک بدانید

۳- از چسب مخصوص حشرات استفاده کنید

برای به دام انداختن ساس قبل از ورود به تخت، می‌توانید دور تا دور پایه‌های تخت و کناره‌های دیوار را با چسب‌های مخصوص حشرات بپوشانید و در کنار درزهای دیوار نیز از این چسب‌ها استفاده کنید. با این روش می‌توانید ساس‌های باقی‌مانده در اتاق را نیز به راحتی به دام بیندازید.  

۴- از اسپری سرکه سفید استفاده کنید

در پاسخ به این سوال که برای ساس چکار باید کرد، باید بگوییم که همیشه به کار بردن چندین روش، اثربخشی بیشتری دارد. این حشرات از سرکه متنفر هستند و اسپری کردن سرکه موجب از بین رفتن آن‌ها می‌شود. می‌توانید بعد از تمیز کردن فضای منزل، روی همه قسمت‌های مشکوک مقداری سرکه سفید اسپری کنید تا این حشرات از بین بروند.

۵- از بوریک اسید کمک بگیرید

برای از بین بردن این حشره می‌توانید مقداری بوریک اسید را داخل شیشه اسپری‌دار بریزید و سپس آن را روی قسمت‌های مشکوک اسپری کنید تا حشرات به طور کامل از بین بروند. به خاطر داشته باشید که این روش تنها زمانی کارساز است که تعداد ساس‌ها کم باشند.

بیشتر بدانید: تب دنگی چیست؟ این بیماری واگیر دارد و کشنده است؟

۶- از بخارشوی استفاده کنید

ساس‌ها در درجه حرارت زیاد نابود می‌شوند؛ بنابراین می‌توانید بعد از تمیز کردن و شستشوی همه قسمت‌ها، از این دستگاه استفاده کنید. در این روش باید بخارشوی را روی دمای بالای 56 درجه سانتی‌گراد قرار دهید و بعد همه قسمت‌های تخت، مبلمان، پرده‌ها، کف زمین، فرش و موکت‌ها را با آن تمیز کنید تا ساس‌ها از بین بروند.

سخن نهایی

هر چند ساس‌ها ناقل بیماری نیستند، اما این حشرات کیفیت زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و مشکلات آزاردهنده‌ای برای ما ایجاد می‌کنند. قرار گرفتن در معرض نیش این حشره به صورت مداوم می‌تواند سبب بروز حساسیت‌های پوستی شود. در صورتی که در معرض نیش این حشره قرار گرفته‌اید و دچار آلرژی شده‌اید، می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری با یکی از متخصصان پوست درمانکده ارتباط برقرار کنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص پوست آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص پوست از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

آیا ساس برای زن باردار خطرناک است؟

ساس خطر جدی برای زنان باردار ایجاد نمی‌کند و ناقل هیچ بیماری نیست، اما در صورتی که برای از بین بردن این حشره از سم استفاده کنید، ممکن است خطراتی جدی برای سلامت خانم‌های باردار ایجاد شود.

ساس از چی خوشش میاد؟

این حشرات عاشق تغذیه کردن از خون انسان‌ها هستند و معمولا افراد یا موجوداتی را برای نیش انتخاب می‌کنند که بدن آن‌ها بدون مو، پر و خز است.

ساس از چی به وجود میاد؟

قرار گرفتن در یک محیط آلوده، موجب انتقال ساس به لباس و لوازم شما و سپس انتقال آن به فضای خانه می‌شود.

فواید ساس چیست؟

ساس یکی نوع حشره مزاحم و ریز است که هیچ منفعتی برای انسان یا محیط‌زیست ندارد و تنها مزیت آن این است که هیچ بیماری را به انسان منتقل نمی‌کند.

بچه ساس چه رنگی است؟

ساس‌هایی که به تازگی متولد شده‌اند معمولا رنگ روشن و مایل به سفید دارند و اندازه آن‌ها نسبت به حشرات بالغ، ریزتر است.

منابع: webmd، medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها