۱۰ نکته مهم در مورد مراقبت‌های بعد از سزارین که باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مراقبت‌های بعد از سزارین تاثیر زیادی بر سرعت بخشیدن به روند بهبودی شما دارند. به طور کلی زایمان سزارین نسبت به زایمان طبیعی به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد و اگر بعد از این جراحی از بدن خودتان به درستی مراقبت نکنید، عوارض آن طولانی‌تر خواهد بود. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با ۱۰ نکته مهم برای مراقبت‌های بعد از سزارین آشنا شوید.

۱۰ نکته مهم برای بازیابی بدن بعد از سزارین

سزارین یک جراحی پیچیده است و از همین رو بدن شما بعد از این عمل به استراحت زیادی احتیاج دارد. معمولا اکثر خانم‌ها ۲ تا ۳ روز پس از عمل سزارین از بیمارستان مرخص می‌شوند، اما لازم است تا چند هفته یا حتی چند ماه به خوبی از خود مراقبت کنند تا کاملا بهبود پیدا کنند. در ادامه می‌توانید با راهکارهای مهم برای مراقبت بعد از سزارین آشنا شوید.

اینفوگرافی بازیابی بدن بعد از سزارین
برای بازیابی بدن بعد از سزارین باید استراحت کنید و تا چند هفته به بدن‌تان فشار وارد نکنید.

۱- بیشتر از همیشه استراحت کنید

بعد از سزارین بدن شما برای ترمیم زخم‌ها به استراحت نیاز دارد. باید به بدن‌تان حدود ۶ تا ۸ هفته فرصت دهید تا به طور کامل بهبود پیدا کند. درست است که کودک در روزهای ابتدایی به توجه زیادی نیاز دارد، اما سعی کنید در این روزها از افراد دیگری کمک بگیرید و خودتان بیشتر وقت را در رختخواب استراحت کنید.

۲- از تکان دادن بدن اجتناب کنید

بعد از سزارین تا چند هفته نباید از پله بالا و پایین بروید. تا چند هفته به هیچ عنوان نباید چیز سنگینی بلند کنید. بازگشت به محل کار، رانندگی یا بلند کردن اجسام در ۸ هفته اول بعد از زایمان ممنوع است. در زمان سرفه و عطسه نیز باید زیر شکم خود را نگه دارید و از محل زخم محافظت کنید تا آسیب نبیند.

۳- پیاده‌روی کنید

تا چند هفته بعد از عمل سزارین نباید ورزش کنید یا به خودتان فشار وارد کنید، اما پیاده‌روی یک راه عالی برای بازیابی بدن است. پیاده‌روی از لخته شدن خون در بدن جلوگیری می‌کند و مانع یبوست می‌شود. سعی کنید هر زمان که می‌توانید در خانه یا حیاط پیاده‌روی کنید.

بیشتر بدانید: یبوست بعد از زایمان چقدر طول میکشه؟

۴- برای تسکین درد از داروهای مجاز استفاده کنید

در روزهای ابتدایی بعد از عمل سزارین احتمالا با دردهای شدیدی مواجه می‌شوید، برای تسکین این دردها با پزشک خودتان مشورت کنید و از یک مسکن مناسب استفاده کنید. دکتر زنان با توجه به میزان درد برای شما از داروهایی مثل ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده می‌کند. اگر بعد از زایمان درد زیادی دارید می‌توانید با یکی از متخصصان زنان در درمانکده ارتباط برقرار کنید و پس از دریافت مشاوره از داروی مناسبی استفاده کنید.

۵- اهمیت تغذیه را نادیده نگیرید

تغذیه خوب پس از زایمان، به اندازه دوران بارداری اهمیت دارد. اگر در حال شیردهی باشید، تغذیه‌تان به طور مستقیم روی سلامت نوزاد تاثیر می‌گذارد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف میوه و سبزیجات تازه می‌تواند روی طعم شیر مادر موثر باشد و موجب افزایش اشتهای کودک در زمان شیر خوردن شود. سعی کنید برای جلوگیری از یبوست و افزایش شیر پس از زایمان آب زیادی بنوشید.

تصویر خانمی که سزارین کرده و در حال مصرف غذاهای مفید است.
مصرف غذاهای سالم و مفید پس از سزارین به افزایش سرعت بهبودی شما کمک می‌کند.

۶- برای رفع مشکلات پس از زایمان آماده باشید

بعد از زایمان بدن شما به تغییرات فیزیکی خود ادامه می‌دهد. ممکن است نوعی درد و گرفتگی را در ناحیه رحم احساس کنید، سینه‌هایتان متورم شوند و ترشحات غیرعادی از واژن داشته باشید. ریزش مو، مشکلات پوستی و سردرد نیز از دیگر عوارض زایمان است. برای رفع مشکلات مربوط به پوست و مو می‌توانید زیر نظر متخصص زنان از مکمل‌ها استفاده کنید. برای سردرد طبق دستور پزشک از مسکن‌های مجاز استفاده کنید و تا مدتی از پدهای بهداشتی برای کنترل ترشحات واژن استفاده کنید. ماساژ سینه نیز می‌تواند به کاهش درد و ورم سینه پس از زایمان کمک کند.

۷- از پد گرم کننده یا کیسه آب گرم برای کاهش درد استفاده کنید

برای اینکه پس از زایمان، در ناحیه شکم درد کمتری احساس کنید می‌توانید یک حوله گرم یا کیسه آب گرم را در اطراف شکم قرار دهید. گرما به کاهش درد کمک زیادی می‌کند.

بیشتر بدانید: اولین پریود بعد از زایمان چگونه است؟

۸- حتما با پزشک خود در ارتباط باشید

۱۲ هفته پس از تولد نوزاد یعنی سه ماهه چهارم باید به پزشک مراجعه کنید تا پزشک وضعیت شما را پس از زایمان بررسی کند. در این جلسه باید در مورد مشکلات فیزیکی‌تان، مشکلات روحی، سطح انرژی، نحوه خواب و وضعیت نوزاد و برنامه غذایی او با پزشک صحبت کنید.

۹- بعد از زایمان نگران اضافه‌وزن خود نباشید

بعد از سزارین ممکن است تا مدت‌ها هنوز شکم‌تان بزرگ به نظر برسد. بهتر است در ماه‌های اول به هیچ عنوان به تناسب اندام‌تان فکر نکنید و مطمئن باشید که پس از تمام شدن دوران نقاهت وزن شما کاهش پیدا می‌کند و در ادامه می‌توانید با رژیم غذایی سالم و ورزش دوباره به وزن پیش از بارداری برسید.

۱۰- رابطه جنسی را به ۶ هفته بعد از زایمان موکول کنید

تا ۶ هفته پس از سزارین به سراغ رابطه جنسی نروید و پس از آن نیز باید به طور کامل شرایط فیزیکی و احساسی خود را بررسی کنید. پیش از برقراری اولین رابطه جنسی پس از زایمان حتما با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید و مطمئن شوید که انجام این کار به بدن شما آسیب وارد نمی‌کند.

بیشتر بدانید: راه‌های درمان نفخ بعد از سزارین

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بعد از سزارین بدن با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شود و بازیابی بدن هفته‌ها طول می‌کشد. هر چند توجه به مراقبت‌های بعد از سزارین به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر بهبود پیدا کنید، اما در برخی مواقع ممکن است بدن دچار مشکلات جدی مثل عفونت شود. در صورتی که علائم زیر را تجربه می‌کنید، حتما از یک متخصص کمک بگیرید:

  • قرمزی و تورم چرک در محل جراحی
  • درد در اطراف محل برش
  • تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد
  • ترشحات بد بوی واژن
  • خونریزی شدید واژن
  • مشکل در تنفس
  • درد قفسه سینه
  • درد شدید سینه
  • قرمز و متورم شدن پاها

اگر احساس می‌کنید که خلق و خوی شما بعد از سزارین به شدت تغییر کرده و بی‌حوصله هستید و علاقه‌ای به نوزاد و شیر دادن به او ندارید، بهتر است به سرعت با یک متخصص زنان در این مورد مشورت کنید.

بیشتر بدانید: درد زایمان چگونه است؟

سخن نهایی

بعد از سزارین بدن به مراقبت زیادی نیاز دارد و بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند موجب بروز مشکلاتی جدی برای سلامت شود. بهتر است بعد از سزارین به صورت مرتب با متخصص زنان در ارتباط باشید و در صورتی که با درد و ناراحتی خاصی روبه‌رو می‌شوید، حتما با پزشک خود در مورد مراقبت‌های بعد از سزارین مشورت کنید.

اگر به دنبال راهی برای مشورت غیرحضوری یا نوبت‌دهی آنلاین با بهترین متخصصان زنان و زایمان هستید، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از این طریق با بهترین پزشکان متخصص زنان در کشور ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

بازیابی بدن بعد از سزارین چقدر طول می‌کشد؟

مراقبت‌های بعد از سزارین تاثیر زیادی بر سرعت بهبودی شما بعد از عمل دارند، اما به طور کلی بازیابی بدن بعد از سزارین بین ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد.

بهترین روش برای کاهش درد بعد از سزارین چیست؟

برای کنترل درد پس از سزارین می‌توانید از مسکن‌های مجاز و همچنین کیسه آب گرم استفاده کنید.

منابع: healthline ،mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها