قرص سی لاکس برای چی خوبه؟ بررسی عوارض و تداخلات دارویی این قرص

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یبوست یک مشکل آزاردهنده است که می‌تواند مزمن باشد یا فقط گاهی‌اوقات اتفاق بیفتد. در حقیقت، زمانی که اجابت مزاج از سه بار در هفته کمتر باشد، می‌گوییم یبوست رخ داده است. از علائم این عارضه می‌توان به مدفوع سفت، زور زدن هنگام اجابت مزاج و نفخ اشاره کرد. داروهای گیاهی زیادی برای درمان یبوست وجود دارد که یکی از آن‌ها قرص سی لاکس (C-Lax) است.

در این مقاله از مجله درمانکده با فواید و عوارض مصرف قرص سی لاکس برای یبوست آشنا می‌شوید. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

قرص سی لاکس از چی درست شده است؟

این قرص یک فرآورده گیاهی است که از عصاره برگ سنا و اسانس رازیانه تشکیل شده است. اسانس رازیانه از عوارض قرص سی لاکس برای معده جلوگیری می‌کند. چرا که بعضی از افراد ممکن است به دنبال مصرف محصولات حاوی سنا به مشکلات گوارشی مثل اسپاسم یا درد شکم مبتلا شوند.

کاربردهای قرص سی لاکس برای کودکان و بزرگسالان

سنا به دسته ملین‌های محرک تعلق دارد. این گیاه دارویی با افزایش فعالیت روده‌ باعث اجابت مزاج می‌شود. بنابراین از داروهای حاوی آن از جمله C-Lax برای تخلیه بهتر روده و درمان یبوست استفاده می‌شود.

قرص سی لاکس برای بواسیر هم مفید است. هموروئید یا بواسیر با تورم وریدهایی که در مقعد و قسمت پایین رکتوم (راست روده) قرار دارند، مشخص می‌شود. بواسیر شبیه رگ‌های واریسی است و اغلب به دلیل یبوست مزمن، زور زدن هنگام اجابت مزاج و مصرف ناکافی فیبر رخ می‌دهد.

قرص سی لاکس با تنظیم حرکات روده خطر ابتلا به بواسیر را کاهش می‌دهد و حتی به درمان آن کمک می‌کند. البته اگر بواسیر با خونریزی همراه است، قبل از مصرف C-Lax باید با دکتر گوارش مشورت کنید.

بیشتر بدانید:یبوست مزمن چیست؟

آیا قرص سی لاکس باعث لاغری میشود؟

بعضی از افراد از قرص سی لاکس برای لاغری استفاده می‌کنند. اما این محصول برای لاغری فرموله نشده است. ممکن است در دوره‌ای که از C-Lax استفاده می‌کنید کاهش وزن داشته باشید. اما این کاهش صرفا به دلیل از دست دادن آب اتفاق می‌افتد و ربطی به چربی انباشته‌شده در بدن ندارد؛ یعنی بعد از نوشیدن آب یا قطع مصرف دارو دوباره وزن‌تان بالا می‌رود.

تصویر فردی که روی ترازو خود را وزن می‌کند
قرص C-Lax روی چربی‌های ذخیرشده در بدن تاثیر ندارد و به درمان چاقی کمک نمی‌کند.

بهترین زمان مصرف قرص سی لاکس برای کودکان و بزرگسالان

دوز و میزان مصرف قرص C-Lax به سن، وضعیت پزشکی و پاسخ بدن شما به درمان بستگی دارد. از آنجا که این محصول بدون نسخه پزشک در دسترس است، توصیه می‌شود برچسب یا بروشور آن را با دقت بخوانید و در مورد هر قسمتی که متوجه نمی‌شوید از پزشک یا داروساز راهنمایی بخواهید.

قبل از خواب بهترین زمان خوردن قرص سی لاکس است. چون تقریبا ۶ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد تا سنا اثر کند. بنابراین اگر آن را قبل از خواب بخورید، احتمالا صبح روز بعد اجابت مزاج دارید.

دستورالعمل مصرف قرص C-Lax به شرح زیر است:

  • بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال: یک تا ۲ قرص در روز همراه با یک لیوان آب
  • کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله: نصف دوز بزرگسالان همراه با یک لیوان آب

سالمندان باید درمان را با نصف دوز معمول شروع کنند و به تدریج دوز دارو را افزایش دهند. برای کودکان خردسال بالای ۲ سال هم باید بعد از مشورت با دکتر اطفال از شربت سی لاکس استفاده کرد.

اگر می‌خواهید از قرص C-Lax به عنوان مسهل برای پاکسازی یا تخلیه روده استفاده کنید، بهتر است ۲ تا سه قرص را به طور هم‌زمان قبل از خواب همراه با یک لیوان آب بخورید.

بدون مشورت با پزشک بیش از یک هفته از محصولات حاوی سنا استفاده نکنید. چون استفاده مکرر یا مداوم از آن‌ها ممکن است شما را به ملین‌ها وابسته کند و باعث شود روده فعالیت طبیعی خود را از دست بدهد. اگر بعد از مصرف C-Lax اجابت مزاج منظم نداشتید، دیگر دارو را مصرف نکنید و نزد پزشک بروید. همچنین بروز هر گونه علامت غیر طبیعی از جمله خونریزی از رکتوم را به پزشک اطلاع دهید.

عوارض قرص سی لاکس دینه

محصولات حاوی سنا ممکن است رنگ ادرار را به قرمز مایل به قهوه‌ای تغییر دهند. این اتفاق بی‌خطر است و با قطع مصرف دارو از بین می‌رود. سنا عوارض جانبی دیگری هم دارد، از جمله:

  • ناراحتی معده
  • کرامپ معده
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • ضعف

بیشتر بدانید:درمان فوری یبوست کودکان

اینفوگرافی «عوارض قرص سی لاکس»
بعضی از افراد بعد از مصرف C-Lax به مشکلات گوارشی یا ضعف مبتلا می‌شوند.

بیشتر بدانید:بهترین دارو برای یبوست چیست؟

اگر مشکلات فوق شدید بودند یا برای مدت طولانی ادامه داشتند، به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، مصرف دارو را قطع کنید و فورا نزد پزشک بروید:

  • خونریزی از رکتوم
  • حالت تهوع، استفراغ یا اسهال مداوم
  • ضربان قلب نامنظم
  • سرگیجه
  • کاهش حجم ادرار
  • تغییرات ذهنی یا خلقی مثل گیجی

واکنش آلرژیک بسیار جدی به سنا نادر است. با این حال، اگر علائم واکنش آلرژیک شامل بثورات پوستی، خارش، تورم (به‌خصوص در صورت، زبان یا گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی را تجربه کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

قرص سی لاکس با چه داروهایی تداخل دارد؟

قرص C-Lax ممکن است با بعضی از داروها تداخل داشته باشد. اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، بدون مشورت با پزشک محصولات حاوی سنا را امتحان نکنید. این موضوع به‌خصوص در صورت مصرف داروهای زیر اهمیت زیادی دارد:

  • قرص‌های ضد بارداری
  • دیگوکسین
  • دیورتیک (داروی ادرارآور)
  • وارفارین

بیشتر بدانید:بیزاکودیل چیست؟

نکات مهم در مورد قرص C-Lax

گاهی‌اوقات استفاده از قرص سی لاکس برای بچه ها و بزرگسالان با عارضه همراه است. برای اینکه احتمال بروز این عوارض را به حداقل برسانید باید از نکات زیر آگاه باشید:

  • این دارو برای افراد بالای ۱۰ سال فرموله شده است. هرگز آن را به کودکان سنین پایین‌تر ندهید.
  • استفاده از قرص سی لاکس در شیردهی و بارداری ممنوع است.
  • اگر سن شما بالای ۶۵ سال است، در مورد فواید و عوارض مصرف C-Lax با پزشک صحبت کنید. افراد مسن نباید محصولات حاوی سنا را برای مدت طولانی مصرف کنند. چون این محصولات ممکن است به اندازه سایر داروهای ضد یبوست ایمن نباشند.
  • هرگز برای مدت طولانی از C-Lax استفاده نکنید. چون مصرف طولانی‌مدت فرآورده‌های حاوی سنا باعث تضعیف عضلات روده و کمبود الکترولیت می‌شود.
  • اگر دل‌درد دارید و علت آن را نمی‌دانید، بدون مشورت با پزشک از C-Lax استفاده نکنید. مصرف این دارو در افراد مبتلا به انسداد روده، بیماری‌ التهابی حاد روده و آپاندیسیت هم ممنوع است.
  • اگر در حین مصرف قرص C-Lax به جراحی نیاز پیدا کردید، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که از این دارو استفاده می‌کنید.
  • دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
تصویر یک فرد مبتلا به یبوست
هرگز از قرص C-Lax برای مدت طولانی استفاده نکنید. اگر یبوست ادامه‌دار بود، به پزشک مراجعه کنید.

کلام پایانی

همه افراد ممکن است هر از گاهی با مشکل یبوست مواجه شوند. این مشکل معمولا با درمان‌های خانگی یا داروهای بدون نسخه به راحتی درمان می‌شود. اگر یبوست شدید است، به طور مکرر رخ می‌دهد یا با علائم دیگری مثل خونریزی از رکتوم، دل‌درد شدید یا کاهش وزن ناخواسته همراه است، از خوددرمانی بپرهیزید و در اسرع وقت به دکتر گوارش مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که داروهای گیاهی در مقایسه با داروهای شیمیایی ضعیف‌تر هستند. اما همچنان پتانسیل ایجاد تداخل دارویی یا عوارض جانبی جدی را دارند. بنابراین نباید از آن‌ها برای مدت طولانی استفاده کنید. کودکان، زنان باردار و زنان شیرده هم بدون مشورت با پزشک مجاز به مصرف هیچ دارویی برای درمان یبوست نیستند.

اگر از مشکل یبوست رنج می‌برید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده با متخصص گوارش مشورت کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که از بهترین متخصصان گوارش برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر گوارش وقت بگیرید.

سوالات متداول

قرص سی لاکس برای چیه؟

این داروی گیاهی ملین است و برای درمان یبوست مصرف می‌شود.

قرص سی لاکس را کی بخوریم؟

بهتر است این قرص را قبل از خواب همراه با یک لیوان آب بخورید.

قرص سی لاکس قبل یا بعد از غذا مصرف شود؟

هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. اما معمولا توصیه می‌شود C-Lax را بعد از غذا و قبل از رفتن به رختخواب مصرف کنید.

آیا قرص سی لاکس جویدنی است؟

خیر. شما باید این قرص را همراه با یک لیوان آب ببلعید.

قرص سی لاکس چند ساعت بعد اثر می کند؟

اینکه قرص سی لاکس چقدر طول میکشد تا اثر کند، موضوع مهمی است که باید درباره آن اطلاعات داشته باشید. به طور کلی، تقریبا ۶ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد تا تاثیر محصولات حاوی سنا را ببینید.

آیا قرص سی لاکس باعث اسهال میشود؟

بله. از آنجا که این دارو ملین است و فعالیت روده را افزایش می‌دهد، مصرف زیاد آن ممکن است باعث اسهال شود.

آیا مصرف قرص سی لاکس در بارداری ضرر دارد؟

بله. استفاده از این قرص در دوران بارداری ممنوع است.

منابع: webmd, medlineplus, drugs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها