شربت برون کلد چه کاربردی دارد؟ بررسی طریقه مصرف این دارو و عوارض آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

افرادی که از سرفه‌های شدید رنج می‌برند شربت برون کلد را راهی موثر برای خلاص شدن از آن می‌دانند. این در حالی است که برخی دیگر معتقدند این دارو برای درمان سرماخوردگی‌های سبک و علائم مربوط به آن کاربرد دارد. به هر حال اگر سرما خورده‌اید یا به آنفولانزا و بیماری‌های مشابه مبتلا شده‌اید، داروی برون کلد می‌تواند در نسخه شما دیده شود. یکی از ویژگی‌های مهم این داروی محبوب این است که در ترکیبات آن مواد گیاهی وجود دارد. در این مقاله از مجله درمانکده می‌خواهیم بدانیم شربت برون کلد چیست، چه کاربردی دارد، چگونه باید آن مصرف کرد و عوارض جانبی آن چیست.

شربت برون کلد برای چیست؟

داروی برون کلد نوعی شربت سرفه است که خاصیت ضد‌ویروسی دارد. این شربت دارای مواد فعالی است که به‌طور خاص ضد‌سرفه و خلط‌آور هستند. همچنین به‌طور موثری می‌توانند گرفتگی و احتقان بینی را کاهش دهند. اگر از سرفه‌های خشک و مداوم رنج می‌برید، شاید این دارو یکی از گزینه‌های پیشنهادی پزشک برای شما باشد. همچنین با مصرف این شربت می‌توانید عوارض ناشی از سرفه‌های مداوم مانند سوزش گلو را نیز از بین ببرید.

بیشتر بدانید:معرفی قوی‌ترین شربت گیاهی ضد سرفه + ۷ شربت گیاهی ضد سرفه

شربت برون کلد را می‌بینید.
داروی برون کلد به‌طور موثری علائم سرماخوردگی مانند سرفه را تسکین می‌دهد.

کاربرد شربت برون کلد چیست؟

برای مهار مشکلات زیر می‌توانید از این دارو استفاده کنید:

  • آبریزش بینی
  • گلودرد
  • سرفه‌های مداوم
  • علائم رایج سرماخوردگی مثل تب و لرز، ضعف و خستگی بدن و گرفتگی صدا
  • تقویت سیستم ایمنی
  • کاهش التهاب ریه به دلیل بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی

همچنین این دارو خلط‌آور است و به بهبود سیستم تنفسی بدن کمک می‌کند.

اینفوگرافیکی از کاربرد شربت برون کلد
مهم‌ترین ویژگی شربت برون کلد درمان سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی است.

نحوه مصرف شربت برون کلد چگونه است؟

برای مصرف این دارو به توصیه پزشک نیاز دارید تا با توجه به فاکتورهایی مانند سن و شدت بیماری، دوز دارو را تعیین کند. توصیه عمومی برای مصرف این شربت با توجه به سن را در جدول زیر می‌بینید:

سندوز دارو در هر نوبتتعداد دفعات مصرف برون کلد
کودکان ۶ تا ۱۲ سال۵ میلی‌لیتریک تا ۲ بار در روز
بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال۵ میلی‌لیتر۲ تا سه بار در روز
نحوه مصرف شربت برون کلد براساس سن

بهترین زمان مصرف شربت برون کلد چه زمانی است؟

می‌توانید این دارو را قبل و بعد از وعده اصلی غذا مصرف کنید. اگر با مشکلات گوارشی مواجه هستید، بهتر است این دارو را پس از غذا مصرف کنید. همچنین دوره درمان بین ۱۴ تا ۴۰ روز است. در روزهای ابتدایی پس از مصرف بهبود علائم را حس خواهید کرد، در صورتی که با مصرف این دارو همچنان سرفه‌های شدید دارید باید برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید. در این زمینه می‌توانید با پزشکان متخصص درمانکده مشاوره تلفنی یا آنلاین داشته باشید و در صورت نیاز نوبت اینترنتی برای مراجعه حضوری بگیرید.

بیشتر بدانید:شربت برای سرفه خشک چی خوبه؟ ۱۰ مورد از بهترین شربت‌ها

ترکیبات شربت برون کلد چیست؟

در ادامه به این موضوع پرداخته‌ایم که شربت برون کلد از چه گیاهی است و چه مواد فعالی دارد:

نعناع فلفلی

عصاره نعناع فلفلی خواص ضدباکتریال و ضد‌ویروسی دارد که می‌تواند به کاهش عفونت‌های مرتبط با سرماخوردگی کمک کند. همچنین این گیاه دارای ماده‌ای به نام منتول است که خاصیت خنک‌کنندگی دارد و می‌تواند در درمان تب و دردهای عضلانی موثر باشد.

زنجبیل

خواص آنتی‌باکتریایی و ضد‌التهابی زنجبیل به تسکین سرفه و گلودرد کمک می‌کند و باعث تسریع روند بهبودی می‌شود. همچنین این خواص در کاهش التهاب و باز کردن مجاری هوایی نیز موثر است. به همین دلیل این دارو برای تنگی نفس توصیه می‌شود. از سوی دیگر، این گیاه در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش دارد. این موضوع می‌تواند در جلوگیری از سرماخوردگی یا کاهش مدت زمان آن موثر باشد.

بیشتر بدانید:شربت دکسترومتورفان چیست؟ درمان سرفه در چند دقیقه

میخک

در طب سنتی از چای میخک به عنوان راهکاری برای تسکین گلودرد و سرفه استفاده می‌شود. این گیاه نیز دارای خواص ضد‌التهابی و ضد‌سرفه است. همچنین ترکیبات آن می‌توانند در باز کردن مجاری هوایی و تسکین تنگی نفس موثر باشند.

فلفل دلمه

این گیاه باعث تحریک و رقیق شدن مخاط حلق و راه‌های تنفسی می‌شود و به این ترتیب منجر به کاهش سرفه خواهد شد. همچنین عصاره این گیاه برای باز کردن مجاری هوایی، تسکین تنگی نفس و گلودرد موثر است.

انیسون

عصاره این گیاه دارای خواص ضد‌التهابی و ضد‌میکروبی است و به درمان گرفتگی بینی، کاهش علائم گوارشی و تسکین گلودرد و سرفه کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:شربت اکسپکتورانت چیست؟ میانبری برای خلاصی از سرفه و گلودرد

بیماری که در حال مصرف شربت برون کلد است.
داروی برون کلد به دلیل ترکیبات گیاهی موثری که دارد می‌تواند به درمان علائم رایج سرماخوردگی کمک کند.

عوارض شربت برون کلد چیست؟

حساسیت به داروبرون کلد شایع نیست و در واقع این دارو عوارض جانبی خاصی ندارد. با این حال ممکن است برخی افراد به ترکیبات آن حساسیت نشان دهند. اگر در این زمینه نگرانی دارید، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

شربت برون کلد با چه دارویی تداخل دارد؟

این دارو تداخل خاصی با داروهای دیگر ندارد. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا شرایط پزشکی ویژه‌ای دارید، حتما قبل از مصرف با دکتر عمومی مشورت داشته باشید.

شربت برون کلد در چند خط

این شربت در درجه اول برای بهبود علائم سرماخوردگی و آنفولانزا طراحی شده است و در کنار آن منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. این دارو را می‌توانید در حجم ۲۰۰ میلی‌لیتر از داروخانه آنلاین تهیه کنید. میزان مصرف آن با توجه به سن و شدت بیماری توسط دکتر عمومی تعیین می‌شود. این دارو جزو داروهای گیاهی به‌شمار می‌رود و برای افراد بالای ۶ سال توصیه می‌شود.

درمانکده یک پلتفرم نوبت‌دهی آنلاین است و به شما این امکان را می‌دهد که نوبت خود را به صورت مشاوره آنلاین دکتر عمومی و یا خضوری دریافت کنید

سوالات رایج

آیا شربت برون کلد خواب اور است؟

خیر. این دارو خواب‌آور نیست.

شربت برون کلد از چی درست شده؟

این دارو شامل عصاره گیاهانی مانند نعناع فلفلی، انیسون، زنجبیل و میخک است.

آیا شربت برون کلد برای کودکان زیر 3 سال خوب است؟

این شربت در کودکان کمتر از ۶ سال توصیه نمی‌‌شود.

علائم حساسیت به دارو برون کلد چیست؟

به‌طور کلی این دارو برای مصرف ایمن است و عوارض جانبی خاصی ندارد. ممکن است برخی افراد با مصرف آن با مشکلات گوارشی مواجه شوند.

دارو برون کلد در بارداری توصیه می‌شود؟

برای مصرف این شربت در شیردهی و بارداری حتما باید با پزشک مشورت کنید.

شربت برون کلد بعد از باز شدن تا چند روز قابل استفاده است؟

پس از باز کردن درب شربت تا سه ماه می‌توانید از این دارو استفاده کنید.

آیا شربت برون کلد خلط آور است؟

بله. این شربت در کنار خواص ضد‌التهابی، خلط آور نیز است.

منبع: webmd | nutritionempire

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها