صبحانه برای کبد چرب گرید ۲ چی‌ خوبه؟ لیست بهترین صبحانه‌ها

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کبد چرب گرید ۲ یکی از رایج‌ترین انواع کبد چرب است که نشان می‌دهد در کبد شما علاوه بر چربی، مقداری التهاب نیز وجود دارد. در واقع زمانی که چربی کبد بین ۳۴ تا ۶۶ درصد شود، فرد به کبد چرب گرید ۲ مبتلا می‌شود. در این شرایط لازم است فرد از خوراکی‌های مفید استفاده کند و سبک زندگی خود را تا حد زیادی تغییر دهد. یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی ما در طول روز، صبحانه است. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با بهترین انواع صبحانه برای کبد چرب گرید ۲ آشنا شوید.

۱۲ صبحانه مفید برای افراد مبتلا به کبد چرب گرید ۲

نوع غذاها و نوشیدنی‌هایی که برای صبحانه مصرف می‌کنید، می‌توانند به بهبود کبد چرب شما تا حد زیادی کمک کنند. برای درمان کبد چرب قبل از هر چیزی باید غذاهای ناسالم، چرب و شیرین را کنار بگذارید و بیشتر از غذاهای سالم، مقوی و سیرکننده استفاده کنید. فراموش نکنید که برای درمان کبد چرب باید در کنار رژیم غذایی و ورزش، حتما از یک متخصص گوارش نیز کمک بگیرید و در صورت نیاز از داروهای کمکی استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با بهترین انواع صبحانه برای کبد چرب گرید ۲ آشنا شوید.

بیشتر بدانید:علائم کبد چرب چیست؟ آیا کبد چرب خطرناک است؟

اینفوگرافی بهترین انواع صبحانه برای کبد چرب گرید ۲
اگر کبدتان چرب است می‌توانید برای صبحانه از ماست و توت، کره بادام زمینی، عدسی و لوبیا استفاده کنید.

۱- ماست یونانی و توت

ماست یونانی یک نوع ماست غلیظ با بافتی لطیف و خامه‌ای است که آب اضافه آن گرفته شده و پروتئین بیشتری نسبت به ماست‌های معمولی دارد. ترکیب کردن ماست یونانی با انواع توت و توت‌فرنگی یک صبحانه بی‌نظیر برای افرادی مبتلا به کبد چرب گرید ۲ است. برای تهیه ماست میوه‌ای می‌توانید مقداری توت یا توت‌فرنگی را میکس کنید و با ماست یونانی و کمی عسل ترکیب کنید. عسل و توت خاصیت ضد التهابی دارند و ماست به خاطر پروتئین زیادی که دارد برای کبد مفید است.

بیشتر بدانید:درمان کبد چرب گرید 2 چیست؟ بهترین رژیم غذایی برای درمان

۲- کره بادام زمینی

شاید فکر کنید که کره بادام زمینی چربی زیادی دارد، اما باید بگوییم که چربی کره بادام زمینی سالم است و از همین رو گزینه مناسبی برای صبحانه سالم محسوب می‌شود. ترکیب کره بادام زمینی با سیب و نان جو یکی از بهترین صبحانه‌هایی است که می‌توانید برای سلامت کبد و همچنین شروع یک روز پرانرژی میل کنید.

بیشتر بدانید:برای کبد چرب چی بخوریم؟ درمان با غذاهای سالم و خوشمزه!

۳- قهوه

قهوه سیاه خواص زیادی برای بدن دارد و از کبد شما در برابر آسیب محافظت می‌کند. اگر کبدتان چرب است، می‌توانید برای صبحانه از قهوه تلخ استفاده کنید. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که قهوه قاتل کبد چرب است و به کاهش آنزیم‌های غیرطبیعی کبد کمک زیادی می‌کند.

۴- چای سبز

چای سبز یکی دیگر از نوشیدنی‌های مفید برای کبد چرب است که می‌توانید در وعده صبحانه میل کنید. این نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان است و از همین رو از کبد در برابر آسیب محافظت می‌کند و نقش مهمی بر پاکسازی آن دارد.

بیشتر بدانید:علائم کبد چرب در مردان چیست؟ شایع‌ترین علائم

تصویر فردی که چای سبز می‌نوشد.
نوشیدن چای سبز به پاکسازی کبد و بهبود کبد چرب کمک می‌کند.

۵- دمنوش لیمو

لیمو کبد را پاکسازی و سم‌زدایی و به افزایش تولید صفرا در کبد کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در لیمو موجب کاهش استرس اکسیداتیو و جلوگیری از آسیب‌های سلولی در کبد می‌شوند. می‌توانید صبح‌ها مقداری لیمو ترش را با آب گرم ترکیب کنید و قبل از صبحانه یا در کنار آن میل کنید.

بیشتر بدانید:علائم کبد چرب در زنان چیست؟ از ریزش مو تا بی‌نظمی های قاعدگی

۶- شیر کم‌چرب

مصرف شیر کم‌چرب می‌تواند به کاهش سطح آنزیم‌های کبدی تا حد زیادی کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف شیر کم‌چرب از بروز ضایعات کبدی جلوگیری می‌کند و برای افراد دارای کبد چرب مفید است.

۷- عدسی

عدسی یکی از سالم‌ترین و مقوی‌ترین انواع صبحانه برای افراد دارای کبد چرب است. این غذا پروتئین و فیبر زیادی دارد و از همین رو بسیار سیرکننده است و به کاهش چربی کبد و همچنین تقویت سلول‌های کبدی کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که برای تهیه عدسی به هیچ عنوان نباید از پیاز داغ و نمک فراوان استفاده کنید. بهتر است این غذا را به صورت کم‌چرب و سالم تهیه کنید.

بیشتر بدانید:درمان کبد چرب چیست؟ از مصرف خاکشیر تا پیوند کبد

۸- لوبیا

لوبیا یکی دیگر از بهترین انواع صبحانه برای کبد چرب گرید ۲ است که می‌توانید با خیال راحت آن را مصرف کنید. در لوبیای پخته شده ترکیباتی وجود دارد که به درمان کبد چرب کمک می‌کند و خطر تجمع چربی در کبد را کاهش می‌دهد. برای افزایش پروتئین این غذا می‌توانید از مقداری سویا نیز استفاده کنید. مطالعات نشان می‌دهد که سویا مانع تجمع چربی در ناحیه شکم می‌شود و برای درمان کبد چرب مفید است.

بیشتر بدانید:کبد چرب گرید 1 چیست؟ بهترین رژیم غذایی + تصویر واقعی آن

۹- فرنی سیب و کینوا

فرنی سیب یک صبحانه سالم و مقوی برای شروع یک روز سرشار از انرژی است که معمولا ورزشکاران علاقه زیادی به آن دارند. برای تهیه این فرنی می‌توانید از ترکیب کینوا، سیب و دارچین استفاده کنید. این صبحانه سرشار از فیبر و پروتئین است و از همین رو از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند و برای سلامت کبد مفید است.

۱۰- نان جو، پنیر و گردو

نان، پنیر و گردو یکی از اصیل‌ترین صبحانه‌های ایرانی است که اتفاقا برای کبد چرب نیز مفید است. گردو سرشار از امگا ۳، چربی‌های مفید و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است و از همین رو برای سم‌زدایی کبد مفید است. مصرف نان جو همراه با پنیر کم‌چرب و گردو به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند و می‌توانید با خیال راحت از آن برای صبحانه استفاده کنید.

۱۱- پودینگ دانه چیا

دانه چیا سرشار از امگا۳، آنتی‌اکسیدان‌های متنوع و فیبر زیادی است و از همین رو فواید بی‌شماری برای درمان کبد چرب دارد. مصرف پودینگ دانه چیا نه تنها یک صبحانه سالم و سیرکننده است، بلکه می‌تواند به بهبود عملکرد کبد نیز کمک زیادی کند. برای تهیه این پودینگ می‌توانید مقداری دانه چیا را با شیر سویا یا شیر بادام ترکیب و به مدت ۲ ساعت صبر کنید. سپس می‌توانید مقداری تمشک یا کیوی میکس شده به آن اضافه کنید و از طعم این پودینگ بی‌نظیر لذت ببرید.

بیشتر بدانید:فیبروز کبد چیست و آیا راهی برای درمان قطعی آن وجود دارد؟

تصویر پودینگ دانه چیا
دانه چیا سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و امگا۳ است و از همین رو برای کبد چرب فواید زیادی دارد.

بیشتر بدانید:خطرات کبد چرب در بارداری (AFLP)؛ آیا این بیماری قابل درمان است؟

۱۲- شیک پروتئینی

شیک‌های پروتئینی از سالم‌ترین انواع صبحانه هستند که هم به راحتی مصرف می‌شوند و هم فواید زیادی برای بدن دارند. برای تهیه شیک پروتئینی روش‌های زیادی وجود دارد. یکی از محبوب‌ترین انواع این شیک، شیک موز و کره بادام زمینی است. برای درست کردن این شیک باید موز منجمد شده را با شیر بادام و مقداری پودر پروتئین ترکیب و از این نوشیدنی به عنوان صبحانه استفاده کنید.

نکاتی که باید در مورد صبحانه مناسب برای کبد چرب گرید ۲ بدانید

  • اگر کبدتان چرب است، بهتر است از سبزیجات و میوه‌های تازه و رنگی، به مقدار بیشتری استفاده کنید.
  • برای درمان کبد چرب باید مصرف شکر را به طور کامل قطع کنید و برای شیرین کردن دمنوش و دسر تنها از شیره و عسل طبیعی استفاده کنید.
  • افرادی که کبد چربی دارند، باید به جای انواع نان‌های ساده، از نان‌های تهیه شده با سبوس استفاده کنند.
  • مصرف ژامبون، بیکن و همچنین سوسیس و کالباس به دلیل نیترات، افزودنی‌ها، سدیم و چربی زیادی که دارد به شدت برای کبد مضر است و باید از برنامه غذایی شما حذف شود.
  • افرادی که کبد چرب دارند، نباید از آبمیوه‌های آماده که با شکر شیرین شده‌اند استفاده کنند.

بیشتر بدانید:سیروز کبدی چیست؟ با تازه‌ترین درمان سیروز کبدی آشنا شوید!

سخن نهایی

اگر کبدتان چرب است، بهتر است قبل از هر کاری ابتدا با یک متخصص گوارش در مورد شدت بیماری‌تان صحبت کنید. سپس در کنار آن باید تغییراتی اساسی در سبک زندگی و نوع رژیم غذایی‌تان ایجاد کنید. در صورتی که به کبد چرب مبتلا هستید، می‌توانید همین حالا به صورت مشاوره آنلاین دکتر گوارش و حضوری با یکی از متخصصان درمانکده ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

آیا کبد چرب درمان دارد؟

کبد چرب یک بیماری شایع است که بیشتر به دلیل سبک زندگی ناسالم و مصرف غذاهای شیرین و چرب ایجاد می‌شود. برای درمان کبد چرب قبل از هر چیزی باید رژیم غذایی خودتان را تغییر دهید و ورزش کنید.

برای کبد چرب چه غذاهایی بخوریم؟

برای کبد چرب می‌توانید از غذاهایی که سرشار از پروتئین، چربی‌های مفید و آنتی‌اکسیدان هستند استفاده کنید.

منابع: hepatitisc، lybrate، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 93

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها