قطره چشم بتامتازون (بتازونیت) و ۶ خاصیت ضد التهابی آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر تاکنون دچار التهاب، قرمزی و سوزش چشم شده باشید، حتما اسم قطره چشم بتامتازون را شنیده‌اید. این قطره زمانی تجویز می‌شود که التهاب و قرمزی چشم شما ناشی از آلرژی یا عفونت‌های غیر باکتریایی باشد. در چنین شرایطی، قطره بتامتازون می‌تواند با کاهش واکنش‌های التهابی و جلوگیری از آزاد شدن موادی که باعث التهاب و تورم می‌شوند، به بهبود علائم کمک کند. 

اگر پزشک برای التهاب چشم شما قطره بتامتازون تجویز کرده، در مقاله پیش‌رو از مجله سلامت درمانکده همراه ما باشید تا درباره کاربرد و نحوه استفاده از آن بیشتر صحبت کنیم.

قطره چشم بتامتازون چیست؟

قطره چشم بتامتازون (Betamethasone Eye Drops) یک داروی ضد التهابی است که به دسته داروهای کورتیکواستروئید تعلق دارد. این دارو برای کاهش التهاب، قرمزی، درد، خارش، سوزش و تورم چشم‌ها تجویز می‌شود. بتامتازون چشمی با سرکوب سیستم ایمنی و کاهش تولید موادی که موجب التهاب می‌شوند، علائم را تسکین می‌دهد. بتامتازون غیر از قطره به شکل آمپول و پماد هم تولید می‌شود. برای آشنایی با فرم پماد این دارو پیشنهاد می‌کنیم مقاله «پماد بتامتازون برای سفیدی صورت» را در سایت درمانکده بخوانید. همچنین، در ادامه می‌توانید عکس قطره بتامتازون را مشاهده کنید:

تصویری از بطری قطره چشم بتامتازون
دوز و تعداد مصرف قطره بتامتازون باید بر اساس شدت التهاب توسط چشم‌پزشک مشخص شود.

به یاد داشته باشید، استفاده از این قطره چشم نیازمند دقت و پیروی از توصیه‌های چشم‌پزشک است. چرا که مصرف نادرست یا طولانی‌مدت قطره بتامتازون ممکن است منجر به عوارض جانبی جدی مانند افزایش فشار چشم شود.

کاربرد قطره بتامتازون چشمی

متخصصان چشم‌پزشک قطره بتامتازون را که به آن بتازونیت هم می‌گویند، یکی از پرکاربردترین قطره‌های چشمی می‌دانند. این قطره عمدتا برای کاهش التهاب و تسکین علائم مرتبط با آن تجویز می‌شود. از مهم‌ترین کاربرد آن در شرایط و بیماری‌های مختلف چشمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- التهاب قرنیه

گاهی‌اوقات ممکن است عواملی مانند عفونت، آسیب فیزیکی، روماتیسم یا استفاده نادرست از لنزهای تماسی باعث ایجاد التهاب قرنیه شوند. در چنین شرایطی معمولا چشم‌پزشک برای درمان التهاب، قطره چشم بتامتازون 1 درصد تجویز می‌کند.

۲- کنژنکتیویت یا ورم ملتحمه

یکی دیگر از موارد مصرف این قطره پس از ابتلا به ورم ملتحمه یا کنژنکتیویت است که باعث التهاب در پوسته چشم می‌شود. قطره بتامتازون می‌تواند در مدت زمان کوتاه، قرمزی، خارش و تورم ناشی از ورم ملتحمه را درمان کند.

۳- یووئیت

یووئیت به مجموعه‌ای از بیماری‌های چشمی ناشی از التهاب با عامل عفونی یا غیر عفونی می‌گویند که در داخل چشم ایجاد می‌شود و در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند منجر به نابینایی شود. قطره بتامتازون اثربخشی بالایی در کاهش التهاب لایه‌های داخلی چشم دارد.

۴- التهاب چشم ناشی از آلرژی

قطره بتازونیت همچون آمپول بتامتازون برای کنترل علائم آلرژی مفید است، با این تفاوت که از قطره بتامتازون فقط برای درمان التهاب ناشی از آلرژی در چشم استفاده می‌کنند. در واقع، می‌توان یکی از مهم‌ترین کاربردهای قطره بتازونیت را شامل درمان التهاب، قرمزی، خارش، سوزش و تورم چشم ناشی از آلرژن‌ها دانست. 

اگر کنجکاو شده‌اید بدانید آمپول بتامتازون برای چیست، می‌توانید مقاله مرتبط با آن را در درمانکده مطالعه کنید.

۵- پس از جراحی چشم

در اغلب موارد، پزشکان برای تسکین و بهبود التهاب و تورم پس از جراحی‌های چشمی مانند لیزیک، قطره بتامتازون تجویز می‌کنند.

۶- التهاب مجرای اشکی

گاهی‌اوقات مجرای اشک به دلیل عفونت یا آسیب دچار التهاب و تورم می‌شود. در چنین شرایطی، چشم‌پزشک برای تسکین التهاب و تورم از قطره چشم بتامتازون استفاده می‌کند.

اینفوگرافیک کاربرد قطره چشم بتامتازون
قطره بتامتازون یک کورتیکواستروئید قوی است که باید حتما زیر نظر پزشک استفاده شود.

مقدار و روش مصرف قطره چشم بتامتازون

استفاده از قطره بتامتازون چشم نیازمند پیروی از دستورالعمل چشم‌پزشک است. مصرف نادرست از این قطره می‌تواند فشار چشم را بالا ببرد و عوارض جانبی ایجاد کند. بنابراین، قطره بتامتازون را دقیقا همان‌طور که پزشک توصیه کرده، استفاده کنید و از تغییر خودسرانه آن بپرهیزید. 

همچنین، بسیار مهم است که دوره درمان با قطره بتامتازون چشمی را به اتمام برسانید. با این حال، اگر پس از اتمام قطره علائم ناشی از التهاب بهبود پیدا نکردند یا شدیدتر شدند، حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید. 

متخصص چشم‌پزشک معمولا تعداد قطره‌های مورد نیاز را بر اساس نوع التهاب و شدت آن مشخص می‌کند. به طور معمول توصیه می‌شود در مراحل ابتدایی درمان، یک یا ۲ قطره از دارو را با فاصله ۲ تا چهار ساعت درون چشم خود بریزید. پزشک ممکن است پس از کنترل التهاب، دوز قطره را کاهش دهد و فواصل زمانی استفاده از دارو را بیشتر کند.

بیشتر بدانید: قطره سیپروفلوکساسین

نحوه استفاده از قطره چشمی بتامتازون

برای استفاده صحیح از این قطره، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا دستان خود را به خوبی با آب و صابون بشویید.
  • درپوش بطری قطره را بردارید.
  • سر خود را کمی به عقب خم کنید.
  • با انگشت اشاره و شست، پلک پایین را به آرامی بکشید تا یک حفره کوچک ایجاد شود.
  • قطره‌چکان را درست بالای چشم و کمی نزدیک به آن نگه دارید، اما مواظب باشید نوک قطره‌چکان به چشم‌تان یا سطح دیگری برخورد نکند.
  • با کمی فشار دادن بطری، تعداد قطره‌های تجویزی طبق دستورالعمل چشم‌پزشک را درون چشم خود بریزید.
  • سپس چشم‌تان را به مدت چند ثانیه ببندید تا دارو به خوبی جذب شود.
  • انگشت گوشه داخلی چشم (نزدیک به بینی) را کمی فشار دهید تا از خروج دارو جلوگیری شود.
  • در صورت نیاز، این مراحل را برای چشم دیگر تکرار کنید.
  • پس از اتمام مراحل فوق، درپوش بطری قطره را ببندید.

موارد احتیاط و منع مصرف قطره بتامتازون

قطره بتامتازون چشمی برای بیماری فعلی شما تجویز شده است. بنابراین، از مصرف آن در شرایط مشابه یا توصیه به دیگران خودداری کنید. همچنین، قبل از استفاده حتما به تاریخ روی بسته‌بندی قطره بتامتازون توجه داشته باشید و در صورت گذشتن انقضای آن از مصرف دارو بپرهیزید. 

به طور کلی می‌توان گفت، استفاده از این قطره در شرایط یا بیماری‌های زیر توصیه نمی‌شود:

  • التهاب قرنیه چشم ناشی از تبخال
  • التهاب چشم ناشی از عفونت قارچی
  • بیماری‌های ویروسی حاد
  • سل چشمی
تصویر فردی در حال ریختن قطره در چشم خود
مصرف طولانی‌مدت قطره‌ بتامتازون بدون نظارت پزشک می‌تواند منجر به عوارض جانبی جدی مانند افزایش فشار چشم شود.

در صورت وجود هر یک از شرایط زیر، قبل از استفاده حتما با پزشک مشورت کنید:

  • حساسیت به قطره‌های چشمی
  • ابتلا به آب مروارید
  • مصرف قطره‌های چشمی دیگر
  • ابتلا به آب سیاه یا گلوکوم
  • ابتلا به عفونت‌های باکتریایی
  • استفاده از لنزهای تماسی

هشدار: اگر پزشک همزمان با این قطره، نوع دیگر قطره‌های چشمی را برایتان تجویز کرده، بین استفاده از آن‌ها حدود پنج تا ۱۰ دقیقه فاصله بگذارید. همچنین، ممکن است حین استفاده از آن دچار تاری دید موقتی شوید. از همین‌رو پزشکان توصیه می‌کنند بلافاصله پس از ریختن قطره بتامتازون از رانندگی و بالا یا پایین رفتن از پله‌ها خودداری کنید.

از قطره چشم بتامتازون برای کودکان و نوزادان می‌توان استفاده کرد؟

استفاده از قطره چشم بتامتازون برای نوزادان و کودکان باید با احتیاط و زیر نظر پزشک انجام شود. چرا که این قطره یک کورتیکواستروئید قوی به‌شمار می‌آید و ممکن است در صورت مصرف خودسرانه برای کودکان و نوزادان عوارض جانبی جدی ایجاد کند. به همین دلیل، پزشک قبل تجویز این قطره چشمی بتامتازون، به دقت وضعیت و علائم کودک یا نوزاد را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت لزوم آن را برای مدت کوتاه و با دوز مناسب تجویز می‌کند.

استفاده از قطره چشم بتامتازون در بارداری مجاز است؟

کورتیکواستروئیدها اگر در دوز بالا و برای مدت طولانی مصرف شوند می‌توانند به جنین آسیب وارد کنند. از آن جایی که قطره بتامتازون یک کورتیکواستروئید قوی به‌شمار می‌آید و ممکن است از طریق چشم وارد جریان خون شود، باید در دوران بارداری با احتیاط و تحت نظارت کامل پزشک مورد استفاده قرار بگیرد. 

تداخل دارویی قطره بتامتازون

این قطره معمولا با سایر داروها تداخل قابل توجهی ایجاد نمی‌کند. با این حال، اگر بیماری خاصی دارید یا داروهای تجویزی و غیر تجویزی (انواع مکمل‌ها، ویتامین‌ها و داروهای گیاهی) مصرف می‌کنید، بهتر است به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی قطره بتامتازون

قطره بتامتازون ممکن است مانند سایر داروهای کورتیکواستروئیدی عوارض جانبی ایجاد کند. عوارض ناشی از این قطره معمولا به دوز و مدت زمان مصرف آن بستگی دارند. از مهم‌ترین عوارض این قطره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشکی چشم
  • درد چشم
  • تاری دید
  • سردرد
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم
  • سوزش و آبریزش از چشم
  • افزایش فشار چشم
  • آب مروارید
  • بزرگ شدن غیر طبیعی چشم‌ها و افتادگی پلک
  • مشاهده هاله نور در اطراف چشم

راهنمای مراجعه به پزشک

قطره چشم بتامتازون یک کورتیکواستروئید قوی است که باید تحت نظر پزشک استفاده شود. چشم‌پزشک معمولا این قطره را برای درمان التهاب، قرمز، سوزش، خارش و تورم چشم ناشی از آلرژی یا عفونت غیر باکتریایی تجویز می‌کند. با وجود اینکه قطره بتامتازون اثربخشی بالایی در درمان التهاب چشم دارد، اما نباید برای مدت طولانی استفاده شود. چرا که کورتیکواستروئیدهای چشمی می‌توانند در صورت مصرف طولانی‌مدت باعث ایجاد عوارض جانبی مانند افزایش فشار چشم و بیماری آب مروارید شوند. 

ما در این مقاله از مجله درمانکده به طور مفصل بررسی کردیم قطره چشم بتامتازون برای چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد. اگر سوالات بیشتری درباره نحوه مصرف یا کاربرد این قطره چشمی دارید، می‌توانید می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله چشم پزشک آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دکتر چشم پزشک از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

قطره چشم بتامتازون برای چی خوبه؟

این قطره برای درمان التهاب، قرمزی، خارش، سوزش و تورم چشم ناشی از آلرژی یا عفونت غیر باکتریایی تجویز می‌شود.

از قطره بتامتازون چشمی هر چند ساعت یک بار استفاده کنم؟

به طور معمول توصیه می‌شود در مراحل ابتدایی درمان، یک یا ۲ قطره از دارو را با فاصله ۲ تا چهار ساعت درون چشم خود بریزید.

دوره درمان با قطره چشم بتامتازون چقدر است؟

این قطره چشمی معمولا برای ۲ هفته تجویز می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند به هیچ‌وجه از قطره بتامتازون بیش از ۲ هفته یا حداکثر یک ماه، مگر در صورت تجویز مستقیم چشم‌پزشک استفاده نکنید.

منابع: nhs | patient

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها