پماد بتامتازون برای چیست؟ کاربرد، عوارض و نکات مهم مصرف این دارو

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پماد بتامتازون (Betamethasone) جزء داروهای استروئیدی یا کورتیکواستروئیدی طبقه‌بندی می‌شود. این داروها مشابه هورمونی هستند که به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شود. بتامتازون موضعی در هنگام تحریک پوست یا بروز واکنش آلرژیک باعث توقف انتشار مواد شیمیایی در پوست می‌شود و از این طریق به کاهش تورم، قرمزی و خارش کمک می‌کند.

بتامتازون از سایر محصولات پوستی از جمله هیدروکورتیزون قوی‌تر است. بنابراین معمولا زمانی تجویز می‌شود که سایر داروها تاثیری نداشته باشند. با ما تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا درباره پماد Betamethasone اطلاعات بیشتری کسب کنید.

کاربرد پماد بتامتازون

پماد بتامتازون برای اگزما و پسوریازیس استفاده می‌شود و خارش، قرمزی، التهاب، خشکی، پوسته‌پوسته شدن و سایر  علائم آزاردهنده این بیماری‌ها را برطرف می‌کند. پسوریازیس باعث ایجاد لکه‌های قرمز و پوسته‌دار در بعضی از نواحی بدن می‌شود؛ در حالی که اگزما با خشکی و خارش پوست و گاهی‌اوقات ایجاد بثورات قرمز و پوسته‌پوسته همراه است.

در بعضی موارد، ممکن است پزشکان از پماد Betamethasone برای درمان بیماری‌های دیگری هم استفاده کنند. به غیر از پماد، این دارو به شکل آمپول و قرص هم تولید می‌شود. برای اینکه با سایر کاربردهای Betamethasone آشنا شوید، توصیه می‌کنیم مقاله «آمپول بتامتازون در سرماخوردگی» را بخوانید. همچنین در ادامه می‌توانید عکس پماد بتامتازون را مشاهده کنید:

یک جعبه پماد بتامتازون
پماد Betamethasone به درمان بیماری‌های پوستی کمک می‌کند.

نحوه استفاده از پماد بتامتازون

بتامتازون موضعی به شکل پماد، کرم، لوسیون، ژل و آئروسل (اسپری) با قدرت‌های مختلف در داروخانه‌ها به فروش می‌رود. شما باید مقدار کمی از این دارو را به طور یکنواخت روی پوست خود بمالید. توصیه می‌شود در هنگام استفاده از Betamethasone به نکات زیر عمل کنید تا بیشترین سود را از فواید آن ببرید:

  • پماد Betamethasone معمولا یک تا ۲ بار در روز استفاده می‌شود. با این حال، بهتر است در مورد نحوه مصرف آن با پزشک مشورت کنید. همچنین بروشور محصول را به دقت بخوانید و اگر بخشی از آن را متوجه نمی‌شوید، از پزشک یا داروساز راهنمایی بخواهید.
  • از پماد Betamethasone دقیقا طبق دستور استفاده کنید و دوز یا مدت زمان مصرف آن را خودسرانه تغییر ندهید.
  • قبل از استفاده از پماد و بعد از آن، دست‌های خود را بشویید.
  • پماد را روی پوست سالم یا در منطقه وسیعی از پوست نمالید. همچنین از آن برای درمان سایر مشکلات پوستی استفاده نکنید؛ مگر اینکه پزشک اجازه این کار را به شما داده باشد.
  • این دارو فقط برای استفاده روی پوست فرموله شده است. اجازه ندهید وارد چشم یا دهان شما شود. اگر Betamethasone وارد چشم شد، فورا آن را با مقدار زیادی آب تمیز و خنک بشویید.
  • بدون مشورت با پزشک از پماد بتامتازون برای ناحیه تناسلی، مقعد یا زیر بغل استفاده نکنید.
  • ناحیه تحت درمان را بانداژ نکنید؛ مگر اینکه پزشک به شما بگوید این کار را انجام دهید. چون پوشاندن پوست ممکن است عوارض جانبی دارو را افزایش دهد.
  • اگر پماد Betamethasone را روی ناحیه پوشک کودک می‌مالید، از پوشک تنگ یا شلوار پلاستیکی استفاده نکنید. چون این کار می‌تواند جذب دارو را افزایش دهد و به عوارض جانبی جدی منجر شود.
  • مشکل پوستی شما باید در عرض ۲ هفته بهبود یابد. اگر علائم‌ بیماری در این مدت از بین نرفت، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • اگر ناحیه تحت درمان بدتر شد یا علائمی مثل سوزش، تورم، قرمزی و ترشح چرک را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: آمپول بتامتازون برای چیست؟

عوارض پماد بتامتازون

پماد Betamethasone هم مانند همه داروها می‌تواند در بعضی از افراد عوارض جانبی ایجاد کند. البته بسیاری از بیماران هیچ عارضه‌ای را تجربه نمی‌کنند یا فقط عوارض جزئی دارند.

چنانچه دستورالعمل‌های پزشک را به دقت رعایت کنید، بعید است که در حین مصرف Betamethasone دچار مشکل شوید. با این حال، استفاده طولانی‌مدت از دارو در مناطق وسیعی از پوست یا در نواحی حساس می‌تواند احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش دهد.

اگر در حین مصرف پماد Betamethasone علائم زیر را برای مدت طولانی تجربه کردید، نزد پزشک بروید:

  • خارش، سوزش، قرمزی یا خشکی پوست
  • آکنه
  • رشد موهای زائد
  • تغییر رنگ پوست
  • کبودی یا براق شدن پوست
  • ایجاد برجستگی‌های کوچک قرمز رنگ در اطراف دهان
  • ایجاد برجستگی‌های کوچک سفید یا قرمز روی پوست
اینفوگرافی درباره عوارض پماد بتامتازون
از عوارض پماد Betamethasone می‌توان به آکنه، رشد موهای زائد و تغییر رنگ پوست اشاره کرد.

همچنین در صورتی که علائم زیر را مشاهده کردید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • بثورات شدید
  • قرمزی، تورم یا سایر علائم عفونت پوست در محل استفاده از Betamethasone

بتامتازون موضعی ممکن است عوارض جانبی دیگری هم ایجاد کند. در صورت بروز هر گونه مشکل غیرعادی در حین استفاده از این دارو، موضوع را در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بدانید: پماد تریامسینولون برای چیست؟

موارد احتیاط پیش از مصرف یا منع مصرف

شما با رعایت نکات زیر می‌توانید از خود در برابر عوارض جانبی پماد بتامتازون محافظت کنید:

  • اگر به Betamethasone یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، درباره این موضوع با پزشک صحبت کنید.
  • به پزشک خود بگویید که از چه داروها، مکمل‌های غذایی یا محصولات گیاهی استفاده می‌کنید یا قصد دارید مصرف آن‌ها را در آینده شروع کنید. حتما استفاده از سایر داروهای موضعی یا داروهای استروئیدی را به پزشک اطلاع دهید.
  • سابقه ابتلا به هر نوع بیماری به‌خصوص آکنه، روزاسه، عفونت فعال، سوختگی وسیع، نازک شدن پوست، دیابت، بیماری‌کبدی، بیماری‌ چشمی و سندرم کوشینگ را به پزشک اطلاع دهید.
  • فقط در صورتی از Betamethasone روی صورت خود استفاده کنید که پزشک به شما اجازه این کار را بدهد. پوست صورت ظریف است؛ بنابراین احتمال دارد Betamethasone به آن آسیب جدی وارد کند.
  • از پماد بتامتازون برای جوش صورت، روزاسه و زرد زخم استفاده نکنید. چون به درمان آن‌ها کمک نمی‌کند.
  • قبل از هر گونه جراحی از جمله جراحی دندان، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که از Betamethasone موضعی استفاده می‌کنید.

تداخلات دارویی پماد بتامتازون

پماد Betamethasone ممکن است با سایر محصولات پوستی تداخل داشته باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود در حین استفاده از آن بدون مشورت با پزشک سایر محصولات موضعی را روی ناحیه تحت درمان قرار ندهید. همچنین قبل از تجویز بتامتازون حتما فهرست تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک بدهید. این فهرست باید شامل تمام محصولات بدون نسخه و محصولات تجویزی باشد.

چند پماد و کرم مختلف روی میز
اگر از پماد Betamethasone استفاده می‌کنید، خودسرانه هیچ محصول دیگری را روی پوست خود نمالید.

افراد آسیب‌پذیر

بعضی از افراد باید با احتیاط از پماد بتامتازون استفاده کنند یا به طور کامل از مصرف آن بپرهیزند. این افراد عبارت‌اند از:

  • سالمندان: بیماران مسن ممکن است در اثر بالا رفتن سن، پوست آسیب‌دیده داشته باشند که این می‌تواند خطر عوارض جانبی Betamethasone را افزایش دهد. بنابراین این دارو به ندرت و فقط در دوره‌های کوتاه‌مدت برای سالمندان تجویز می‌شود.
  • زنان باردار: استفاده از پماد بتامتازون در بارداری بی‌خطر است. چون مقدار کمی از دارو وارد خون می‌شود و تقریبا چیزی از آن به جنین نمی‌رسد. با این حال، توصیه می‌شود زنان باردار خودسرانه از Betamethasone استفاده نکنند.
  • زنان شیرده: در دوران شیردهی تحت نظر پزشک می‌توانید از Betamethasone موضعی استفاده کنید. با این حال، بهتر است این دارو را فقط روی بخش کوچکی از پوست بمالید و از مصرف طولانی‌مدت آن خودداری کنید. چون دقیقا مشخص نیست که چه مقدار از Betamethasone وارد شیر مادر می‌شود. همچنین مراقب باشید که نوزاد به بخشی از بدن‌تان که Betamethasone مالیده‌اید، دست نزند.
  • کودکان و نوجوانان: در موارد بسیار نادر ممکن است استفاده طولانی‌مدت از Betamethasone موضعی باعث کند شدن رشد طبیعی کودکان و نوجوانان شود. اگر کودک شما به استفاده مکرر از این دارو نیاز داشته باشد، پزشک قد و وزن او را به دقت بررسی می‌کند. حتی اگر رشد کودک کند شود، احتمالا قد نهایی او در بزرگسالی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. با این حال، اگر نگران این موضوع هستید، با پزشک صحبت کنید.

بیشتر بدانید: پماد فلوئوسینولون برای چیست؟

یک زن باردار که روی مبل نشسته است
زنان باردار فقط تحت نظر پزشک می‌توانند از پماد Betamethasone استفاده کنند.

در این مقاله به این سوال که پماد بتامتازون برای چیست، چگونه مصرف می‌شود و چه عوارضی دارد پاسخ دادیم. اگر درباره این موضوع به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، با دکتر پوست آنلاین مشورت کنید. برای این کار می‌توانید از امکانات سایت درمانکده استفاده کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت جهت مشاوره آنلاین با دکتر پوست فراهم شده است.

سوالات متداول

پماد بتامتازون 1 درصد برای چیست؟

این دارو التهاب، خارش، قرمزی و خشکی ناشی از بیماری‌های پوستی مثل اگزما و پسوریازیس را تسکین می‌دهد.

آیا پماد بتامتازون برای سفیدی صورت مفید است؟

هرگز بدون مشورت با پزشک از پماد بتامتازون برای لکه صورت یا سایر مشکلات ایجادشده روی صورت استفاده نکنید. چون پوست صورت حساس و ظریف است و ممکن است به شدت آسیب ببیند.

آیا پماد بتامتازون برای زخم مفید است؟

این دارو معمولا برای درمان خشکی، خارش و التهاب پوست تجویز می‌شود. شما نباید آن را روی زخم باز قرار دهید.

آیا پماد بتامتازون برای قارچ پوستی استفاده می‌شود؟

بعضی از داروها که به طور هم‌زمان حاوی Betamethasone و ترکیبات ضد قارچ هستند برای درمان عفونت‌های قارچی خفیف تجویز می‌شوند.

آیا استفاده از پماد بتامتازون بعد از لیزر توصیه می‌شود؟

بله. این پماد می‌تواند التهاب و قرمزی ناشی از لیزر را کاهش دهد.

منابع: medlineplus, my.clevelandclinic, nhs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
مهدي
مهدي
15 روز قبل

سلام . پسر ٦ ساله من از ٣ سالگي حساسيت غذايي و اگزما پوستي دارد و لازمه كه هميشه حداقل روزي ٢ بار از پماد براي رفع خارش بدنش استفاده كنم ، خواستم راهنمايي بفرماييد استفاده مداوم پماد بتامتازون يا مگاكورت چه عوارض بعدي براش بهمراه مياره ؟ ممنونم از شما

شهر
تهران