داروی بنزوناتات برای درمان سرفه؛ از نحوه مصرف تا عوارض جانبی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بنزوناتات یکی از داروهای مفید و موثر برای درمان سرفه‌های مزمن است. این دارو با تاثیر روی گیرنده‌های سرفه در دستگاه تنفسی، به کاهش تحریک آن کمک می‌کند و به‌ویژه برای کسانی که از سرفه‌های شدید و مداوم رنج می‌برند، تسکین‌دهنده است.

اگر شما هم با مشکل سرفه‌های مزمن دست و پنجه نرم می‌کنید و پزشک بنزوناتات را برایتان تجویز کرده است، توصیه می‌کنیم مقاله امروز مجله سلامت درمانکده را تا انتها بخوانید. در این مقاله درباره این دارو اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید و با نحوه مصرف و عوارض جانبی آن آشنا می‌شوید.

اطلاعات شناسنامه‌ای بنزوناتات

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای داروبنزوناتات یک داروی ضد سرفه خوراکی است که اغلب در افراد بالای ۱۰ سال برای سرکوب سرفه استفاده می‌شود.
نام دارواین دارو با نام بنزوناتات (Benzonatate) شناخته می‌شود.
بک‌گراند داروداروی Benzonatate در سال ۱۹۵۸ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شد. زیاده‌روی در مصرف این دارو به‌خصوص در کودکان به مسمومیت شدید منجر می‌شود.
نوع دارواین دارو از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه داروBenzonatate یک داروی تایید شده است.
ساختار داروداروی بنزوناتات
فرمول شیمیاییC30H53NO11
فرم‌های موجود داروکپسول

موارد مصرف قرص بنزوناتات

تسکین سرفه مهم‌ترین کاربرد داروی بنزوناتات است. بنزوناتات در دسته خاصی از داروها به نام داروهای ضد سرفه یا سرکوب‌کننده سرفه قرار می‌گیرد و اثرات درمانی خود را با کاهش رفلکس سرفه در ریه‌ها و مجرای هوا اعمال می‌کند.

نحوه مصرف داروی بنزوناتات

بهترین زمان مصرف داروی بنزوناتات باید توسط پزشک مشخص شود. با این حال، معمولا توصیه می‌شود آن را سه بار در روز با یک لیوان آب بخورید. شما می‌توانید این دارو را همراه با غذا یا با معده خالی مصرف کنید.

از Benzonatate دقیقا طبق دستور استفاده کنید و دوز یا مدت زمان مصرف آن را خودسرانه تغییر ندهید. این دارو را به طور کامل ببلعید و از خرد کردن، مکیدن یا جویدن آن بپرهیزید. آزاد شدن دارو در دهان ممکن است دهان را بی‌حس کند و باعث خفگی شود. در صورت احساس بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن در دهان، زبان، گلو یا صورت خود از خوردن غذا و آشامیدن مایعات خودداری کنید. اگر این علائم ادامه پیدا کردند یا بدتر شدند، فورا نزد پزشک بروید.

در صورتی که سرفه بعد از مصرف Benzonatate بهبود پیدا نکرد یا تشدید شد، موضوع را به پزشک معالج خود اطلاع دهید. همچنین اگر علائم دیگری مثل تب بالا، بثورات پوستی یا سردرد را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید.

عوارض قرص بنزوناتات

مصرف داروی بنزوناتات ممکن است در بعضی موارد با عوارض جانبی همراه باشد. اگر یکی از علائم زیر شدید بود یا برای مدت طولانی ادامه داشت، با پزشک خود تماس بگیرید:

  • حالت تهوع
  • یبوست
  • خواب‌آلودگی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • گرفتگی بینی
  • احساس سرما
  • سوزش چشم
اینفوگرافی درباره عوارض داروی بنزوناتات
مشکلات گوارشی، خواب‌آلودگی، سردرد و سوزش چشم از عوارض شایع داروی Benzonatate هستند.

بعضی از عوارض جانبی Benzonatate جدی هستند و به درمان اورژانسی نیاز دارند. چنانچه هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، بلافاصله نزد پزشک بروید:

  • کهیر یا بثورات پوستی
  • خارش
  • سفت شدن گلو
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • بی‌حسی قفسه سینه
  • گیجی

داروی بنزوناتات ممکن است عوارض جانبی دیگری هم ایجاد کند. در صورت بروز هر گونه مشکل غیرعادی در حین مصرف آن، با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بدانید: شربت دکسترومتورفان برای چیست؟

علائم زیاده‌روی در مصرف دارو

در صورت مصرف بیش از حد، با اورژانس (تلفن ۱۱۵) تماس بگیرید. علائم مسمومیت می‌تواند به سرعت و در عرض ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از مصرف دارو رخ دهد. ذکر این نکته ضروری است که مرگ در کودکان در عرض یک ساعت گزارش شده است. علائم مسمومیت با Benzonatate ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بی‌قراری
  • لرزش غیر قابل کنترل بخشی از بدن
  • گیجی
  • تشنج
  • بیهوش شدن
  • توهم (دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعا وجود ندارند)

موارد احتیاط پیش از مصرف یا منع مصرف

برای اینکه از عوارض داروی بنزوناتات در امان بمانید، نکات زیر را به خاطر بسپارید و به آن‌ها عمل کنید:

  • اگر به بنزوناتات، پروکائین، تتراکائین یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • به پزشک خود بگویید که در حال حاضر از چه داروها، مکمل‌های غذایی یا محصولات گیاهی استفاده می‌کنید یا ممکن است مصرف آن‌ها را در آینده شروع کنید. چون ممکن است با Benzonatate تداخل داشته باشند.
  • درباره سابقه ابتلا به هر نوع بیماری به‌خصوص بیماری کبدی یا کلیوی با پزشک صحبت کنید.
  • قبل انجام هر نوع جراحی از جمله جراحی دندان، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که Benzonatate مصرف می‌کنید.
  • داروی بنزوناتات ممکن است باعث خواب‌آلودگی یا سرگیجه شود. تا زمانی که متوجه نشده‌اید این دارو چه تاثیری روی شما دارد، رانندگی نکنید یا کاری انجام ندهید که به هوشیاری ذهنی نیاز داشته باشد. همچنین سریع ننشینید یا از جای خود بلند نشوید. رعایت این نکات به‌خصوص برای سالمندان حیاتی است.
یک زن که در حین رانندگی دچار خواب‌آلودگی شده است
داروی Benzonatate ممکن است روی هوشیاری شما تاثیر بگذارد. در صورت بروز این علامت، از رانندگی کردن بپرهیزید.

تداخلات دارویی قرص بنزوناتات

از بنزوناتات همراه با داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAOI) مثل ترانیل سیپرومین، فنلزین و ایزوکاربوکسازید استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که ممکن است در این مقاله به تمام تداخلات دارویی Benzonatate اشاره نشده باشد. بنابراین توصیه می‌شود همیشه فهرست داروها و مکمل‌های مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید.

همچنین اگر سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی می‌نوشید یا از مواد مخدر استفاده می‌کنید، این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. چون بعضی از آن‌ها ممکن است با داروی شما تداخل داشته باشند.

بیشتر بدانید: شربت نئوتادین برای سرفه

افراد آسیب‌پذیر

در مورد تاثیر بنزوناتات روی زنان باردار مطالعات انسانی کافی انجام نشده است. این دارو در دوران بارداری باید فقط در صورت ضرورت مصرف شود. بنابراین اگر در حین مصرف آن باردار شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

داروی بنزوناتات ممکن است وارد شیر مادر شود و در نوزادی که با شیر مادر تغذیه می‌شود عوارض جانبی ایجاد کند. اگر به فرزندتان شیر می‌دهید، این موضوع را به پزشک معالج خود اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد شیردهی را در حین مصرف Benzonatate متوقف کنید یا به جای آن به سراغ داروی دیگری بروید.

کلام پایانی

بنزوناتات گزینه مناسبی برای درمان سرفه است. اما مصرف آن مانند هر داروی دیگری به نظارت و مشاوره پزشکی نیاز دارد تا دوز مناسب هر فرد مشخص شود و خطر عوارض جانبی به حداقل برسد. بنابراین مشورت با پزشک عمومی و در صورت لزوم سایر متخصصان مثل متخصص ریه نه تنها اثربخشی درمان را افزایش می‌دهد؛ بلکه ایمنی و سلامت شما را تضمین می‌کند. برای این کار می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با متخصص ریه آنلاین مشاوره داشته باشید و یا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص ریه به متخصص مد نظر خود مراجعه کنید.

سوالات متداول

داروی بنزوناتات برای چیست؟

این دارو معمولا برای درمان سرفه تجویز می‌شود.

اگر مصرف بنزوناتات را فراموش کردم، چه کنم؟

به محض یادآوری، دارو را مصرف کنید. اما اگر زمان مصرف دوز بعدی Benzonatate نزدیک است، از دوز فراموش‌شده صرف‌نظر کنید و نوبت بعدی دارو را در ساعت مقرر بخورید. از ۲ برابر کردن دوز دارو بپرهیزید. چون این کار ممکن است به عوارض جدی منجر شود.

چگونه از داروی بنزوناتات نگهداری کنیم؟

دارو را دور از دسترس کودکان و در دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد (۵۹ تا ۸۶ درجه فارنهایت) نگهداری کنید. Benzonatate را دور از نور و رطوبت قرار دهید و آن را بعد از فرا رسیدن تاریخ انقضاء دور بریزید.

منابع: go.drugbank, my.clevelandclinic, medlineplus

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها