خواص انار برای سلامتی؛ گنجینه سلامتی با خواص معجز‌‌ه‌آسا

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرن‌ها است که انسان‌ها از خواص انار برای بهبود سلامتی استفاده می‌کنند. امروزه هم مشخص شده است که این میوه به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و فیبر زیاد می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند. با ما تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا درباره فواید این میوه منحصر‌به‌فرد اطلاعات بیشتری کسب کنید.

خواص انار برای کودکان و بزرگسالان

انار هم خوش‌طعم است و هم فواید زیادی برای سلامتی دارد. از خواص این میوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. مملو از مواد مغذی مختلف است

به طور کلی، انار کالری و چربی کمی دارد اما غنی از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است. در ادامه کالری و ارزش غذایی یک عدد انار متوسط آورده شده است:

  • کالری: ۲۳۴
  • پروتئین: ۴/۷ گرم
  • چربی: ۳/۳ گرم
  • کربوهیدرات: ۵۲/۷ گرم
  • فیبر: ۱۱/۳ گرم
  • ویتامین C یا اسید اسکوربیک: ۲۸/۸ میلی‌گرم
  • ویتامین B9 یا فولات: ۱۰۷ میکروگرم
  • منیزیم: ۳۳/۸ میلی‌گرم
  • فسفر: ۱۰۲ میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۶۶۶ میلی‌گرم

به یاد داشته باشید که ارزش غذایی انار با آب انار متفاوت است. آب انار در مقایسه با میوه انار فیبر و ویتامین C کمتری دارد.

ایفوگرافی درباره خواص انار
انار بسیار مغذی است و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید:عناب در پریودی تاثیری دارد؟ 11 خاصیت شگفت‌انگیز عناب

۲. سرشار از آنتی‌اکسیدان است

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات مفیدی هستند که از سلول‌ها در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد برای سلامتی مضر هستند و در ایجاد تعدادی از بیماری‌های مزمن نقش دارند.

انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است که می‌توانند از سلامت بدن حمایت کنند و خطر بیماری را کاهش دهند. ویتامین C موجود در انار هم خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: خواص آووکادو و اثرات شگفت‌انگیز آن بر سلامتی بدن

۳. از التهاب جلوگیری می‌کند

پیشگیری از التهاب یکی از بهترین خواص انار است. چون التهاب مزمن خطر بروز بیماری‌های مختلف از جمله بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان را افزایش می‌دهد.

در انار ترکیبی به نام پونیکالاگین وجود دارد که از خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی برخوردار است. در بعضی از تحقیقات مشاهده شده است که مصرف آب انار می‌تواند نشانگرهای التهابی را در بدن کاهش دهد.

۴. خواص ضد سرطانی دارد

تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در انار خواص ضد سرطانی دارند و از رشد تومور جلوگیری می‌کنند. به گفته محققان، این میوه احتمالا می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان کبد و سرطان پروستات را کاهش دهد.

۵. از سلامت قلب محافظت می‌کند

تحقیق درباره خواص انار برای خون و قلب نشان می‌دهد که این میوه از ایجاد پلاک در عروق جلوگیری می‌کند، جریان خون را بهبود می‌بخشد، کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد و باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) می‌شود. علاوه بر این، می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند. در یک مطالعه که روی افراد مبتلا به بیماری قلبی انجام شد، نوشیدن آب انار با کاهش دفعات و شدت درد قفسه سینه مرتبط بود.

بیشتر بخوانید: خواص انبه چیست؟ ۷ خاصیت بی‌نظیر انبه برای مردان و زنان

۶. برای سلامت دستگاه ادراری مفید است

محققان با انجام مطالعات مختلف متوجه شدند که عصاره انار از تشکیل سنگ در کلیه‌ها جلوگیری می‌کند. در یک مطالعه که روی انسان انجام شد، عصاره انار مکانیسم مرتبط با تشکیل سنگ را در کسانی که به طور مکرر به سنگ کلیه مبتلا می‌شدند، مهار کرد. در مطالعات حیوانی هم مشاهده شده است که انار می‌تواند غلظت اجزای تشکیل‌دهنده سنگ کلیه از جمله اگزالات، کلسیم و فسفات را در خون تنظیم کند.

فردی که در حال خوردن انار است
انار از بروز سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

بیشتر بدانید:خواص سیر سیاه چیست؟ میزان کالری سیر سیاه در رژیم غذایی

۷. خاصیت ضد میکروبی دارد

ترکیبات انار به مبارزه با میکروارگانیسم‌های مضر کمک می‌کنند. به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است با کاهش رشد میکروب‌هایی که باعث بوی بد دهان و پوسیدگی دندان می‌شوند، از سلامت دهان و دندان محافظت کنند.

۸. استقامت ورزشی را بهبود می‌بخشد

پلی‌فنول‌های موجود در انار ممکن است استقامت ورزشی را افزایش دهند. یک مطالعه کوچک نشان داد که عصاره انار باعث بهبود عملکرد ورزشی در دوچرخه‌سواران حرفه‌ای می‌شود و خستگی را در آن‌ها به تعویق می‌اندازد. در سایر تحقیقات مشاهده شد که مکمل انار می‌تواند استقامت و ریکاوری عضلات را بهبود بخشد. با این حال، برای نتیجه‌گیری قطعی باید مطالعات بیشتری انجام شود.

۹. فواید زیادی برای مغز دارد

انار حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام الاژیتانین است که به کنترل التهاب در بدن کمک می‌کند. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که الاژیتانین‌ با کاهش آسیب اکسیداتیو و افزایش بقای سلول‌های مغز می‌تواند از مغز در برابر بیماری آلزایمر و پارکینسون محافظت کند.

اعتقاد بر این است که الاژیتانین ترکیبی به نام اورولیتین A در روده تولید می‌کند که التهاب را در مغز کاهش می‌دهد و فرآیند شروع بیماری‌های شناختی را به تعویق می‌اندازد. البته باید درباره این موضوع مطالعات بیشتری انجام شود.

بیشتر بخوانید: خواص ازگیل؛ اثرات شگفت‌انگیز آن بر سلامتی را دست کم نگیرید!

۱۰. از سلامت دستگاه گوارش حمایت می‌کند

از خواص انار برای معده و روده هم استفاده می‌شود. چون مصرف انار از سلامت میکروبیوم روده حمایت می‌کند. در تحقیقاتی که داخل لوله آزمایش انجام شدند، مصرف انار با افزایش باکتری‌های مفید روده همراه بود.

انار حاوی پلی‌فنول‌هایی است که مانند پری‌بیوتیک عمل می‌کنند؛ یعنی در تغذیه باکتری‌های مفید روده نقش دارند. علاوه بر این، انار سرشار از فیبر است که یک مغذی ضروری برای سلامت دستگاه گوارش محسوب می‌شود. شواهد بیانگر آن است که مصرف غذاهای پرفیبر می‌تواند از بروز بعضی از مشکلات گوارشی پیشگیری کند.

۱۱. قند خون را کنترل می‌کند

انار مانند سایر میوه‌ها حاوی قند طبیعی است، اما تحقیقات نشان داده‌اند که خوردن آن به کاهش قند خون ناشتا در بیماران دیابتی کمک می‌کند. اگر به دیابت مبتلا هستید، قبل از اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی خود با متخصص تغذیه یا فوق‌تخصص غدد مشورت کنید.

بیشتر بدانید:بهترین خواص نارگیل چیست؟ بررسی خواص این میوه برای مو

یک نفر قند خون بیمار را با دستگاه گلوکومتر اندازه می‌گیرد
انار به کنترل قند خون کمک می‌کند.

۱۲. از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند

بسیاری از مردم از خواص انار برای پوست استفاده می‌کنند. این میوه چین و چروک‌های پوست را کاهش می‌دهد و با افزایش تولید کلاژن و الاستین باعث سفت شدن آن می‌شود. علاوه بر این، به دلیل آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد می‌تواند از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که به سلول‌های پوست آسیب می‌رسانند.

۱۳. کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد

هنگامی که از خواص انار صحبت به میان می‌آید، فواید خوردن انار قبل از خواب یکی از مواردی است که باید به آن اشاره کرد. این میوه به دلیل داشتن منیزیم به یک نوشیدنی خوب برای قبل از خواب تبدیل شده است. بر اساس تحقیقات، مصرف غذاهای غنی از منیزیم با بهبود کیفیت خواب مرتبط است.

بیشتر بخوانید: خواص زغال اخته چیست؟ حقایقی درباره فواید فوق‌العاده آن!

خواص انار در بارداری

انار می‌تواند بخشی از ویتامین K، فولات و فیبر مورد نیاز زنان باردار را تامین کند. همچنین بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن آب انار از آسیب‌دیدگی جفت جلوگیری می‌کند.

مضرات انار

اکنون که با فواید انار آشنا شدید، باید درباره عوارض آن هم اطلاعات کسب کنید. انار برای اکثر مردم بی‌خطر است، اما بعضی از افراد ممکن است بعد از مصرف آن واکنش آلرژیک یا ناراحتی گوارشی را تجربه کنند. اگر به یک نوع کربوهیدرات به نام فروکتان حساس باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که به عوارض گوارشی ناشی از مصرف انار مانند نفخ و اسهال مبتلا شوید. این مشکل معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار زیادی انار بخورید.

کسانی که دارو مصرف می‌کنند باید قبل از خوردن انار با پزشک خود مشورت کنند. چون این میوه ممکن است با بعضی از داروها از جمله رقیق‌کننده‌های خون تداخل داشته باشد.

یک مرد جوان در مطب با پزشک صحبت می‌کند
اگر دارو مصرف می‌کنید، درباره فواید و عوارض انار با پزشک معالج خود مشورت کنید.

برای مطالعه بیشتر به مقاله خواص روغن کرچک مراجعه کنید.

کلام پایانی

انار سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. با خوردن این میوه از خود در برابر میکروب‌های بیماری‌زا و سرطان محافظت می‌کنید. همچنین می‌توانید احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سنگ کلیه و آلزایمر را کاهش دهید.

اگر در مورد میزان مصرف انار به راهنمایی نیاز دارید، با دکتر تغذیه مشورت کنید. متخصص تغذیه می‌تواند با در نظر گرفتن وضعیت سلامتی شما حد مجاز مصرف این میوه را مشخص کند. برای مشاوره آنلاین متخصص تغذیه یا اخذ نوبت جهت ویزیت حضوری می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید.

سوالات متداول

خواص انار سیاه چیست؟

انار سیاه به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند و برای قلب مفید است. همچنین از خواص انار در سرماخوردگی استفاده می‌شود، چون این میوه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و مقاومت بدن را در برابر ویروس‌ها افزایش می‌دهد.

خواص انار شیرین برای مردان چیست؟

تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که انار از رشد سلول‌های سرطانی در غده پروستات جلوگیری می‌کند. بعضی از افراد هم از خواص انار برای نعوظ استفاده می‌کنند، چون معتقدند که انار نعوظ را بهبود می‌بخشد و باعث تقویت قوای جنسی می‌شود.

از خواص انار پخته برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

از انار پخته برای درمان سرماخوردگی، کاهش وزن و بهبود سلامت پوست و افزایش شادابی آن استفاده می‌شود.

خواص انار از نظر طب سنتی چیست؟

طب سنتی این میوه را برای قلب، ریه‌، دستگاه گوارش و چشم مفید می‌داند.

خواص انار با گلپر چیست؟

گفته می‌شود که ترکیب انار و گلپر به از بین رفتن میکروب‌های معده کمک می‌کند. همچنین گلپر باعث می‌شود انار راحت‌تر هضم شود.

خواص انار با عسل چیست؟

از نظر طب سنتی، جوشاندن آب انار با عسل به درمان زخم دهان، جلوگیری از خونریزی لثه و افزایش استحکام دندان‌ها کمک می‌کند.

خواص انار با نمک چیست؟

نمک مصلح انار است. کسانی که طبع سرد دارند بهتر است این میوه را همراه با نمک بخورند.

خواص انار از نظر پیامبر چیست؟

در بعضی از روایات گفته شده است که پیامبر این میوه را شستشودهنده معده می‌دانستند.

منابع: healthline, realsimple

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها