خواص کره بادام زمینی؛ ۱۱ خاصیت شگفت‌انگیز که شاید ندانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

کره بادام‌زمینی فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد؛ چون سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین است. با این حال، برای همه مناسب نیست و مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی خواص کره بادامزمینی می‌پردازیم و خطرات احتمالی ناشی از مصرف آن را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

خواص کره بادام زمینی برای زنان و مردان

از مهم‌ترین فواید کره بادام‌ زمینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. منبع خوب پروتئین است

بخش قابل‌توجهی از خواص کره بادام زمینی برای کودکان و بزرگسالان به درشت‌مغذی‌ها به خصوص پروتئین موجود در آن مربوط می‌شود. پروتئین در ترمیم بافت‌های بدن و عضله‌سازی نقش دارد. همچنین می‌تواند به رشد کودکان کمک کند.

۱۰۰ گرم کره بادام‌زمینی حاوی موارد زیر است:

  • کربوهیدرات: ۲۲ گرم که پنج گرم آن فیبر است.
  • پروتئین: ۲۲/۵ گرم که در مقایسه با سایر غذاهای گیاهی بسیار زیاد است.
  • چربی: ۵۱ گرم که حدود ۷۲ درصد کالری کره بادام‌زمینی را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بدانید: آیا زنجبیل به باردار شدن کمک می‌کند؟ چه کسانی نمی‌توانند استفاده کنند؟

۲. ‌کربوهیدرات کمی دارد

کره بادام‌زمینی خالص کربوهیدرات بسیار کمی دارد و به همین دلیل برای رژیم‌های کم‌کربوهیدرات گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود. مصرف کربوهیدرات در حد اعتدال به کاهش وزن و کنترل قند خون کمک می‌کند.

۳. سرشار از چربی‌های سالم است

نیمی از چربی کره بادام‌زمینی از اولئیک اسید تشکیل شده است که یک نوع چربی غیر اشباع با یک پیوند دوگانه است. این اسید چرب که در روغن زیتون هم یافت می‌شود، فواید زیادی برای سلامتی دارد. به عنوان مثال، با بهبود حساسیت به انسولین مرتبط است.

کره بادام‌زمینی همچنین حاوی مقداری لینولئیک اسید است که یک نوع اسید چرب امگا ۶ محسوب می‌شود. در مورد تاثیر امگا ۶ روی سلامتی بین جامعه پزشکی اختلاف نظر وجود دارد. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که افزایش نسبت امگا ۶ به امگا ۳ در رژیم غذایی باعث التهاب می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. اما در سایر مطالعات مشاهده شده است که لینولئیک اسید هیچ تاثیری روی نشانگرهای التهابی ندارد

بیشتر بخوانید:خواص ازگیل در بارداری چیست؟

اینفوگرافی درباره خواص کره بادام‌زمینی
کره بادام زمینی غنی از مواد مغذی سالم است و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

۴. نسبتا غنی از ویتامین و مواد معدنی است

کره بادام‌زمینی یک ماده غذایی نسبتا مغذی محسوب می‌شود؛ به طوری که ۱۰۰ گرم آن ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر را در اختیار بدن قرار می‌دهد:

  • ویتامین E یا توکوفرول: ۶۰ درصد نیاز روزانه بدن
  • ویتامین B3‌ یا نیاسین: ۸۴ درصد نیاز روزانه بدن
  • ویتامین B6‌ یا پیریدوکسین: ۲۹ درصد نیاز روزانه بدن
  • ویتامین B9 یا فولات: ۱۸ درصد نیاز روزانه بدن
  • منیزیم: ۳۷ درصد نیاز روزانه بدن
  • مس: ۵۶ درصد نیاز روزانه بدن
  • منگنز: ۶۵ درصد نیاز روزانه بدن

بیشتر بدانید: خواص هسته خرما چیست؟ این خوراکی بر روی لاغری اثر دارد؟

علاوه بر این، کره بادام‌زمینی حاوی بیوتین (ویتامین B7)، ویتامین B5، آهن، پتاسیم، روی و سلنیوم است.

۵. سرشار از آنتی‌اکسیدان است

کره بادام‌زمینی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی مانند پی-کوماریک اسید (p-coumaric acid) است که تحقیقات حیوانی نشان داده‌اند می‌تواند علائم آرتریت (مشکلات مفصلی) را کاهش دهد. این ماده غذایی همچنین مقداری رزوراترول دارد که با کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی و سایر بیمار‌ی‌های مزمن مرتبط است. البته برای تایید اثرات این ماده باید تحقیقات بیشتری روی انسان انجام شود.

۶. به کاهش وزن کمک می‌کند

از خواص کره بادام زمینی برای لاغری نباید غافل شد. چون چند مطالعه نشان داده‌اند که خوردن این ماده غذایی به افراد کمک می‌کند که وزن خود را در محدوده مناسب حفظ کنند یا حتی آن را کاهش دهند. بسیاری از محققان این خاصیت را به پروتئین، چربی و فیبر موجود در کره بادام‌زمینی نسبت می‌دهند. چون این ترکیبات حس سیری را تحریک می‌کنند.

هم زنان و هم مردان می‌توانند از فواید کره بادام ‌زمینی برای حفظ تناسب اندام بهره ببرند. اما این موضوع برای زنانی که می‌خواهند باردار شوند، اهمیت بیشتری دارد. چون چاقی روی باروری تاثیر منفی دارد و حتی می‌تواند در دوران بارداری سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد. از این‎‌رو می‌توان از خواص کره بادام زمینی قبل از بارداری برای کنترل وزن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: خواص دمنوش آویشن چیست؟

یک نفر روی ترازو ایستاده است تا خود را وزن کند
مصرف کره بادام‌زمینی در حد اعتدال باعث کاهش وزن می‌شود.

۷. در حفظ سلامت قلب نقش دارد

از مهم‌ترین خواص کره بادام زمینی برای مردان و زنان می‌توان به حفظ سلامت قلب اشاره کرد. چون این ماده غذایی حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع، نیاسین، ویتامین E و منیزیم است که همگی برای قلب مفیدند.

بر اساس تحقیقات، مصرف آجیل با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی مرتبط است. محققان به ویژه مصرف بادام‌زمینی و کره آن را به عنوان راهی مقرون‌به‌صرفه برای بهبود سلامت قلب به بعضی از افراد توصیه می‌کنند. با این حال، از آنجا که کره بادام‌زمینی کالری بالایی دارد، بسیار مهم است که از آن در حد اعتدال استفاده کنید.

بیشتر بدانید: بهترین خواص نارگیل چیست؟ بررسی خواص این میوه برای مو

۸. برای بدنسازان گزینه مناسبی محسوب می‌شود

بسیاری از بدنسازان و ورزشکاران به دلایل مختلف کره بادام‌زمینی را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند. انرژی مورد نیاز بدن بسته به سن، جنسیت و سطح فعالیت بدنی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. هر چقدر سطح فعالیت بدنی بالاتر باشد، بدن در طول روز به انرژی بیشتری نیاز دارد. کره بادام‌زمینی به دلیل کالری بالایی که دارد می‌تواند انرژی مورد نیاز ورزشکاران را تامین کند.

این ماده غذایی همچنین حاوی پروتئین است که به ساخت و ترمیم عضلات کمک می‌کند. استفاده از نان سبوس‌دار همراه با کره بادام‌زمینی می‌تواند خواص این ماده غذایی را بهبود بخشد. چون نان سبوس‌دار حاوی اسید آمینه متیونین است که در کره بادام‌زمینی وجود ندارد.

۹. به کنترل قند خون کمک می‌کند

در بعضی از تحقیقات به خواص کره بادام زمینی در دیابت اشاره شده است. چون این ماده غذایی نسبتا کم‌کربوهیدرات است، اما مقدار زیادی چربی، پروتئین و فیبر در اختیار بدن قرار می‌دهد. این ویژگی به این معنی است که کره بادام‌زمینی بدون شکر تاثیر قابل‌توجهی بر سطح قند خون ندارد.

انجمن دیابت آمریکا (ADA) به افراد توصیه می‌کند که غذاهای حاوی چربی اشباع را با غذاهایی که چربی غیر اشباع دارند، جایگزین کنند. این انجمن مصرف بادام‌زمینی و کره آن را به عنوان منبع خوب چربی‌های سالم پیشنهاد می‌دهد.

محققان در یک مطالعه کوچک خواص کره بادام زمینی در صبحانه را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که خوردن بادام‌زمینی یا کره آن برای صبحانه به زنان چاق در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند که قند خون خود را کنترل کنند.

یک نفر قند خون را با دستگاه خانگی گلوکومتر اندازه می‌گیرد
با خوردن کره بادام‌زمینی بدون شکر می‌توانید قند خون خود را کنترل کنید.

ذکر این نکته ضروری است که کره بادام‌زمینی منبع خوب منیزیم است که یک ماده مغذی ضروری برای بیماران مبتلا به دیابت محسوب می‌شود. چون بالا بودن مداوم قند خون ممکن است سطح منیزیم را در بدن کاهش ‌دهد. از سوی دیگر، کمبود منیزیم با پیش‌دیابت و دیابت نوع ۲ مرتبط است.

۱۰. خطر ابتلا به بیماری‌های پستان را کاهش می‌دهد

مصرف کره بادام‌زمینی به ویژه از سنین پایین ممکن است خطر ابتلا به بیماری خوش‌خیم پستان (BBD) را کاهش دهد. این بیماری با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است. تحقیقات روی دانش‌آموزان دختر در آمریکا نشان می‌دهد که استفاده از لوبیا، سویا و سایر مغزیجات هم به کاهش خطر ابتلا به BBD منجر می‌شود. حتی کسانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان دارند می‌توانند با مصرف کره بادام‌زمینی یا سایر غذاهای سالم از خود در برابر این بیماری محافظت کنند.

۱۱. از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند

از خواص کره بادام زمینی برای پوست می‌توان به پیشگیری از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد اشاره کرد. رادیکال‌های آزاد ترکیبات مضری هستند که روی پوست چین‌وچروک ایجاد می‌کنند. کره بادام‌زمینی به دلیل داشتن ویتامین E که یک نوع آنتی‌اکسیدان است می‌تواند این ترکیبات مضر را از بین ببرد و از پوست در برابر پیری زودرس محافظت کند.

بیشتر بدانید: خواص کندر؛ ۱۵ خاصیت معجزه‌گر که احتمالا نمی‌دانید!

عوارض و خطرات مصرف کره بادام‌زمینی

این سوال که «کره بادام زمینی برای چه کسانی ضرر دارد» یا «عوارض کره‌ بادام‌زمینی چیست» از سوی بسیاری از مردم مطرح می‌شود. در پاسخ باید به ۲ مورد زیر اشاره کنیم:

۱. منبع آفلاتوکسین است

بادام‌زمینی ممکن است حاوی مواد مضر از جمله آفلاتوکسین باشد. چون این ماده غذایی در زیر زمین رشد می‌کند؛ یعنی جایی که کپک آسپرژیلوس وجود دارد. این کپک منبع آفلاتوکسین است که برای سلامتی مضر تلقی می‌شود. بعضی از تحقیقات انسانی در کشورهای در حال توسعه نشان داده‌اند که مواجهه با آفلاتوکسین با افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد، تاخیر رشد ذهنی و توقف رشد در کودکان مرتبط است.

یک نفر مقداری بادام‌زمینی و یک شیشه کره بادام‌زمینی را با ۲ دست نگه داشته است
بادام‌زمینی فاسدشده ممکن است حاوی آفلاتوکسین باشد که برای سلامتی مضر است.

خوشبختانه، فرآوری بادام‌زمینی به کره بادام‌زمینی می‌تواند میزان آفلاتوکسین موجود در محصول نهایی را به طور چشمگیری کاهش دهد. همچنین خرید محصولات شرکت‌های معتبر ممکن است تا حد زیادی نگرانی در مورد آفلاتوکسین را برطرف کند. چرا که این شرکت‌ها معمولا از بادام‌زمینی‌های سالم و باکیفیت برای تهیه محصولات خود استفاده می‌کنند.

بیشتر بدانید: عناب در پریودی تاثیری دارد؟ 11 خاصیت شگفت‌انگیز عناب

۲. در بعضی از افراد باعث واکنش آلرژیک می‌شود

بادام‌زمینی و سایر مغزیجات از رایج‌ترین آلرژن‌های غذایی هستند. کسانی که به بادام‌زمینی حساسیت دارند باید از مصرف کره بادام‌زمینی هم خودداری کنند.

کلام پایانی

کره بادام‌زمینی تا زمانی که از آن در حد اعتدال و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید، یک گزینه سالم محسوب می‌شود. چون حاوی چند ماده مغذی مثل پروتئین و منیزیم است و از سلامت اندام‌های مختلف از جمله قلب محافظت می‌کند. با این حال، از آنجا که چربی و کالری زیادی دارد، مصرف بیش از حد آن ممکن است به افزایش وزن منجر شود.

اگر نمی‌دانید که در طول روز مجاز به مصرف چه مقدار کره بادام‌زمینی هستید، درباره این موضوع با متخصص تغذیه مشورت کنید. برای این کار می‌توانید وارد سایت درمانکده شوید و ضمن آشنایی با بهترین متخصصان، از آن‌ها برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر تغذیه وقت بگیرید.

سوالات متداول

کره بادام زمینی با چی بخوریم؟

شما می‌توانید کره بادام‌زمینی را با انواع میوه‌ها مثل موز و سیب بخورید، این ماده غذایی را با بلغور جو دوسر مخلوط کنید یا آن را داخل اسموتی بریزید.

آیا می‌توان از خواص کره بادام زمینی برای چاقی صورت استفاده کرد؟

این ماده غذایی به دلیل داشتن چربی و کالری زیاد باعث افزایش وزن می‌شود. اما این افزایش وزن در تمام قسمت‌های بدن رخ می‌دهد؛ بنابراین نمی‌توانید با خوردن کره بادام‌زمینی فقط صورت خود را چاق کنید.

خواص کره بادام زمینی با شیره انگور چیست؟

تقویت انرژی یکی از مهم‌ترین خواص کره بادام زمینی از نظر طب سنتی است. بنابراین وقتی این ماده غذایی با شیره انگور مصرف می‌شود می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی تامین کند.

خواص کره بادام زمینی با عسل چیست؟

کره بادام‌زمینی و عسل هر ۲ غنی از آنتی‌اکسیدان هستند. از این‌رو مصرف آن‌ها ممکن است با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان همراه باشد.

آیا مصرف کره بادام‌زمینی با خرما برای سلامتی مفید است؟

بله. مصرف این ۲ ماده غذایی در حد اعتدال فواید زیادی برای سلامتی دارد. از خواص کره بادام زمینی با خرما می‌توان به تامین فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل سرطان اشاره کرد.

خواص کره بادام زمینی با موز چیست؟

کره‌ بادام‌زمینی و موز هر ۲ منبع خوب فیبر هستند؛ بنابراین وقتی آن‌ها را با هم می‌خورید، برای مدت طولانی احساس سیری می‌کنید.

منابع: healthline, medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد رای‌ها 62

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها