خواص کندر چیست؟ ۱۵ خاصیت معجزه‌گر که احتمالا نمی‌دانید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

هزاران سال است که مردم در سراسر جهان از کندر برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنند. کندر از رزین یا صمغ درخت بوسولیا (Boswellia) به دست می‌آید. این درخت بومی مناطق خشک و کوهستانی هند، آفریقا و خاورمیانه است. این مقاله از مجله درمانکده به بررسی خواص کندر اختصاص دارد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

خواص کندر چیست؟

شواهد درباره خواص کندر خوراکی و موضعی نشان می‌دهد که این رزین می‌تواند به درمان بیماری‌های زیر کمک کند:

۱. آرتروز

محققان بر این باورند که کندر از ترشح دسته‌ای از ترکیبات التهاب‌زا به نام لکوترین در بدن جلوگیری می‌کند. به نظر می‌رسد که اسید بوسولیک قوی‌ترین ترکیب ضد التهاب موجود در کندر است. در یک مطالعه  مشاهده شد که اسید بوسولیک خوراکی و موضعی می‌تواند در موش‌های آزمایشگاهی از تخریب غضروف و التهاب پوشش مفصلی در اثر آرتروز جلوگیری کند.

در انسان هم عصاره کندر ممکن است برای کاهش علائم آرتروز مفید باشد. برای مثال، در یک مطالعه استفاده از کندر با کاهش درد ناشی از آرتروز و بهبود تحرک بیماران همراه بود. در یک تحقیق دیگر هم شرکت‌کنندگان به مدت ۱۲۰ روز عصاره درخت بوسولیا را دریافت کردند. نتایج این تحقیق نشان دارد که با مصرف این ماده می‌توان التهاب، درد و سفتی مفاصل را در آرتروز خفیف تا متوسط زانو کاهش داد.

ترکیب کندر با سایر مکمل‌ها هم ممکن است به بهبود علائم آرتروز کمک کند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مصرف ۳۵۰ میلی‌گرم کورکومینوئید (ماده فعال زردچوبه) و ۱۵۰ میلی‌گرم اسید بوسولیک به مدت ۱۲ هفته با کاهش درد آرتروز مرتبط است.  

بیشتر بخوانید: خواص سماق چیست؟ برای رسیدن به سلامتی روی آن حساب کنید!

۲. روماتیسم مفصلی

گروهی از محققان عصاره بوسولیا را به موش‌های مبتلا به روماتیسم دادند و به این نتیجه رسیدند که کندر التهاب ناشی از روماتیسم را کاهش می‌دهد. اما به اندازه داروهای استاندارد موثر نیست.

اینفوگرافی درباره بیماری‌هایی که توسط کندر درمان می‌شوند
کندر می‌تواند به درمان بعضی از بیماری‌ها کمک کند. اما برای تایید این ادعا باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

بیشتر بدانید:بهترین خواص نارگیل چیست؟ بررسی خواص این میوه برای مو

۳. سندرم روده تحریک‌پذیر

بسیاری از افراد از خواص کندر برای معده و روده استفاده می‌کنند. چون تحقیقات نشان داده‌اند که این ماده می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشد.

در یک مطالعه مشاهده شد که کندر در ترکیب با سایر داروهای گیاهی باعث کاهش معده‌درد، نفخ و حتی افسردگی و اضطراب در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) می‌شود. تحقیق دیگری هم نشان داد که مصرف قرص‌های ۲۵۰ میلی‌گرمی بوسولیا به مدت ۶ ماه با کاهش علائم IBS مرتبط است.

۴. کولیت اولسراتیو

کولیت اولسراتیو یک نوع بیماری التهابی روده (IBD) است. بر اساس تحقیقات، مصرف روزانه عصاره بوسولیا به مدت چهار هفته باعث بهبود علائم کولیت اولسراتیو خفیف می‌شود. چون این عصاره دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است.

بیشتر بدانید:خواص سرکه انگبین چیست؟

۵. آسم

بهبود بیماری‌های تنفسی یکی از مهم‌ترین خواص کندر از نظر طب سنتی است. به همین دلیل، قرن‌ها است که از کندر برای درمان برونشیت و آسم استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد که ترکیبات موجود در کندر از تولید لکوترین‌ها جلوگیری می‌کنند و از این طریق مانع انقباض عضلات برونش می‌شوند. به‌علاوه، با تاثیری که روی سیتوکین‌های Th2 دارند، می‌توانند التهاب و تولید مخاط را در افراد مبتلا به آسم کاهش دهند.

در یک مطالعه کوچک، افرادی که در کنار درمان‌های استاندارد هر روز ۵۰۰ میلی‌گرم عصاره بوسولیا مصرف می‌کردند، در طول چهار هفته کاهش نیاز به داروهای استنشاقی را گزارش کردند. در یک تحقیق دیگر، هنگامی که محققان مکمل ساخته‌شده از کندر و بائل فروت (میوه بومی هند) را به شرکت‌کنندگان دادند، دریافتند که این مکمل در مقایسه با دارونما در کاهش علائم آسم موثرتر است.

۶. مشکلات دهان و دندان

از خواص جویدن کندر می‌توان به بهبود سلامت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری‌های لثه اشاره کرد. چون اسید بوسولیک موجود در کندر خواص ضد باکتریایی قوی دارد و می‌تواند با عفونت‌های دهان مبارزه کند.

در یک مطالعه کوچک، در بزاق کسانی که به مدت پنج ساعت آدامس حاوی کندر جویده بودند، در مقایسه با دیگران، میکروب کمتری وجود داشت. بنابراین نویسندگان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که کندر می‌تواند منابع عفونت را در دهان کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: خواص دمنوش آویشن چیست؟

یک زن جوان مبتلا به دندان‌درد
کندر از سلامت دهان و دندان محافظت می‌کند.

۷. سرطان

بعضی از محققان بر این باورند که اسید بوسولیک کندر از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. بر اساس تحقیقات، کندر با سلول‌های سرطانی سینه، پروستات، پانکراس، پوست و روده بزرگ مبارزه می‌کند. همچنین می‌تواند عوارض جانبی مرتبط با درمان سرطان را کاهش دهد. برای مثال، در یک مطالعه، مصرف روزانه ۴۵۰۰ میلی‌گرم عصاره اسید بوسولیک توسط افراد مبتلا به تومور مغزی با کاهش ادم مغز (تجمع مایع در مغز) و کاهش نیاز به مصرف دارو همراه بود.

همچنین میتوانید برای خواندن مقاله تاثیر هسته خرما بر روی لاغری کلیک کنید.

۸. مشکلات پوستی

در سال‌های اخیر از خواص کندر برای پوست صورت و بدن هم استفاده شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که اسانس کندر خواص ضد التهابی دارد و به همین دلیل استفاده از آن روی پوست انسان با نتایج امیدوارکننده‌ای همراه است. به نظر می‌رسد که اسانس کندر برای درمان آکنه و پیشگیری از پیری زودرس پوست گزینه مناسبی باشد.  

۹. بی‌خوابی

تحقیقات زیادی در مورد خواص خوردن کندر قبل از خواب وجود ندارد. اما گروهی از محققان تاثیر اسانس کندر را بر موش‌های تحت استرس بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که این ماده می‌تواند به درمان بی‌خوابی کمک کند.

۱۰. دیابت

در تعدادی از تحقیقات مشاهده شده است که کندر به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند. در یک مطالعه هم که روی موش‌های ماده مبتلا به دیابت انجام شد، مصرف عصاره بوسولیا به مدت ۱۷ روز با کاهش سطح قند خون همراه بود.

۱۱. بیماری قلبی

کندر خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد. به همین دلیل، می‌تواند از سلامت قلب محافظت کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را به حداقل برساند.

بیشتر بخوانید: خواص سرکه سیب برای پوست؛ دشمن آکنه و لک‌های پوستی!

۱۲. مشکلات قاعدگی

از خواص کندر برای رحم می‌توان به تنظیم هورمون‌های زنانه و کاهش دردهای قاعدگی اشاره کرد. این ماده همچنین می‌تواند سایر علائم مرتبط با خونریزی قاعدگی مثل حالت تهوع، سردرد و تغییرات خلقی را کاهش دهد.

محققان در یک مطالعه تاثیر مصرف کندر و زنجبیل را روی خونریزی شدید قاعدگی بررسی کردند. در این تحقیق، زنان به مدت هفت روز در کنار ایبوپروفن از کندر، زنجبیل یا دارونما استفاده می‌کردند. در انتها مشخص شد که کندر و زنجبیل هر ۲ به کاهش خونریزی در طول سیکل قاعدگی کمک می‌کنند.

بیشتر بدانید:خواص کره بادام زمینی

 یک زن جوان که به دلیل قاعدگی دل‌درد دارد
کندر درد مرتبط با قاعدگی را کاهش می‌دهد.

۱۳. مشکلات باروری

در بعضی از فرهنگ‌ها از خواص کندر برای زود انزالی، تقویت قوای جنسی و بهبود باروری استفاده می‌شود. گروهی از محققان تاثیر کندر را روی سیستم تولید مثل موش‌های نر بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که این ماده می‌تواند روی تحرک اسپرم تاثیر بگذارد و قدرت باروری را بهبود بخشد.

۱۴. آلزایمر

بر اساس تحقیقات انجام‌شده روی موش‌های آزمایشگاهی، کندر روی حافظه تاثیر مثبت دارد و می‌تواند به طور جزئی حافظه را در مبتلایان به آلزایمر بهبود بخشد.

۱۵. مشکلات سلامت روان

تحقیقات زیادی در مورد خواص کندر برای اعصاب و روان انسان وجود ندارد. اما مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که کندر می‌تواند افسردگی، اضطراب و استرس را در موش‌ها کاهش دهد.

عوارض احتمالی مصرف کندر

کندر برای اکثر مردم بی‌خطر تلقی می‌شود. با این حال، ممکن است در بعضی از افراد باعث سوء هاضمه، یبوست و حالت تهوع شود. همچنین برای زنان باردار مناسب نیست. چون تحقیق درباره عوارض و خواص کندر در بارداری نشان داده است که این ماده می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. بنابراین زنان باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند باید از مصرف آن اجتناب کنند.

کسانی که به بیماری خاصی مبتلا هستند یا دارو مصرف می‌کنند باید قبل از امتحان کردن کندر با پزشک معالج خود مشورت کنند. چون کندر می‌تواند با بعضی از داروها به ویژه داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین و احتمالا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن تداخل داشته باشد.

بیشتر بخوانید: خواص زیره سیاه؛ ۶ خاصیت مهم که از آن بی‌خبرید‍!

روش مصرف کندر

روش‌های مختلفی برای مصرف کندر وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • جویدن کندر: رایج‌ترین شکل مصرف کندر جویدن آن است. از معایب این روش می‌توان به خسته شدن و غیر قابل تحمل بودن طعم کندر اشاره کرد.
  • پودر کردن کندر: اگر طعم کندر را دوست ندارید، آن را به شکل پودر درآورید و همراه با عسل یا آب بخورید.
  • دمنوش کندر: از خواص کندر در آب جوش هم نباید غافل شد. چرا که تاثیر زیادی در مبارزه با بیماری‌های مزمن دارد. برای تهیه دمنوش کندر باید مقدار کمی از آن را با آب جوش مخلوط کنید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند.
  • مکمل: امروزه بعضی از شرکت‌ها از ترکیبات موجود در کندر برای تولید مکمل استفاده می‌کنند.
  • روغن موضعی: از روغن یا اسانس کندر برای رفع مشکلات پوستی و بهبود بیماری‌های مفصلی استفاده می‌شود. در این روش باید ابتدا روغن کندر را با سایر روغن‌ها رقیق کنید. همچنین به یاد داشته باشید که نباید از آن به شکل خوراکی استفاده کنید.

در حال حاضر، در مورد اینکه خواص خوردن کندر صبح ناشتا از خواص کندر بعد از غذا بیشتر است یا خیر، اطلاعات کافی وجود ندارد. بنابراین بهتر است درباره زمان مصرف و دوز آن با متخصص تغذیه یا داروساز مشورت کنید.

مقداری کندر
شما می‌توانید از کندر به روش‌های مختلف استفاده کنید.

کلام پایانی

بسیاری از مردم کندر را برای سلامتی مفید می‌دانند، اما تحقیقات از بیشتر این ادعاها پشتیبانی نمی‌کنند. اگر در دوران بارداری به‌سر می‌برید یا دارو مصرف می‌کنید، هرگز بدون مشورت با پزشک از کندر و محصولات حاوی آن استفاده نکنید. چرا که ممکن است به عوارض جدی مبتلا شوید. اگر در مورد مزایا و معایب مصرف کندر به راهنمایی نیاز دارید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده با بهترین متخصصان از جمله متخصص تغدیه آنلاین مشورت کنید.

سوالات متداول

کندر چه فوایدی دارد؟

کندر از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند، بیماری‌های مفصلی را بهبود می‌بخشد، به درمان آسم کمک می‌کند، در حفظ سلامت دهان و دندان موثر است و روی دستگاه گوارش تاثیر مثبت دارد. این ماده ممکن است خواص دیگری هم داشته باشد، اما درباره آن‌ها اطلاعات بسیار کمی وجود دارد.

مزیت استفاده از کندر همراه با روغن زیتون چیست؟

بعضی از افراد از خواص کندر با روغن زیتون برای حفظ تناسب اندام استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، این ۲ ماده را با هم ترکیب می‌کنند و روی بدن ماساژ می‌دهند. ذکر این نکته ضروری است که تحقیقات علمی از موثر بودن این کار حمایت نمی‌کنند.

خواص کندر با عسل چیست؟

مخلوط کردن پودر کندر با عسل به بهبود طعم آن کمک می‌کند. از مخلوط کندر و عسل می‌توان برای حفظ سلامت قلب، بهبود حافظه و رفع مشکلات پوستی استفاده کرد.

آیا کندر برای کاهش وزن مفید است؟

شواهد درباره خواص کندر برای لاغری نشان می‌دهد که این رزین باعث تنظیم عملکرد غده تیروئید می‌شود و از این طریق به کاهش وزن کمک می‌کند. با این حال، برای نتیجه‌گیری قطعی باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

کندر برای بیماری کرونا مفید است یا مضر؟

بعضی از افراد از خواص کندر در سرماخوردگی و کرونا استفاده می‌کنند. چون معتقدند که این ماده باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و به بدن در مبارزه با عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند. اما تحقیقات درباره تاثیر کندر روی بیماری کرونا ضدونقیض است. بعضی از محققان معتقدند که کندر واکنش التهابی بدن را در حین ابتلا به کرونا مختل می‌کند. اما سایرین بر این باورند که کندر به دلیل داشتن خواص ضد التهابی برای افراد مبتلا به کرونا مفید است.

منابع: healthline, stylecraze

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1.3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها