خواص انجیر خشک برای سلامتی شما؛ فواید فوق‌العاده‌ای که باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

وقتی صحبت از خواص انجیر خشک می‌شود، ذهن ما به سمت خاصیت ملین بودن آن می‌رود. انجیر خشک یا تازه یکی از پیشنهادهای مهم طب سنتی برای درمان یبوست است. اما این میوه شیرین و خوشمزه فوایدی بیش از این دارد. در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی خواص انجیر خشک خیس شده می‌پردازیم.

بهترین خواص انجیر خشک در طب سنتی چیست؟

در طب سنتی ایرانی انجیر خشک یا تازه طبعی گرم و تر دارد. بنابراین اگر گرم مزاج هستید باید در مصرف آن محتاط باشید یا از مواد غذایی مصلح (مانند سکنجبین) استفاده کنید. افراد گرم مزاج ممکن است با خوردن انجیر خشک با مشکلاتی مانند خارش پوست، التهاب دهان و گلو مواجه شوند. از بهترین خواص انجیر خشک در طب سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خواص انجیر خشک برای معده

انجیر خشک به شکل‌های مختلف می‌تواند برای معده مفید باشد:

  • این ماده غذایی سرشار از فیبر است که با تقویت حرکات منظم روده و جلوگیری از یبوست به هضم غذا کمک می‌کند. فیبر موجود در انجیر خشک به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند به همین دلیل ناراحتی‌های گوارشی را کاهش می‌دهد و محیط سالمی در روده ایجاد می‌کند.

بیشتر بدانید: جوش خوردن استخوان چگونه است؟ بهترین خوراکی برای جوش خوردن استخوان

  • انجیر خشک آنتی اکسیدان‌هایی مانند پلی فنول و فلاونوئید دارد. این آنتی‌اکسیدان‌ها در کاهش التهاب و محافظت از پوشش معده در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد موثر هستند.
  • انجیر به طور طبیعی قلیایی است و به تعادل سطح pH در معده کمک می‌کند. اگر به رفلاکس اسید معده یا گاستریت مبتلا هستید، این ویژگی انجیر می‌تواند برای وضعیت شما مفید باشد.
  • انجیر خشک سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم و آهن است که به سلامت کلی دستگاه گوارش کمک می‌کنند.
  • ترکیبات ضد‌التهابی موجود در انجیر منجر به کاهش التهاب در پوشش معده می‌شود: به همین دلیل مصرف آن برای افراد مبتلا به زخم معده مفید است. از سوی دیگر خاصیت موسیلاژ از پوشش معده محافظت می‌کند و به این ترتیب در کاهش درد زخم معده موثر است.

به شکل‌های مختلف می‌توانید انجیر خشک به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، مثلا برخی آن را به سالاد اضافه می‌کنند یا در آب خیس می‌کنند. خوب است بدانید انجیر میزان قند بالایی دارد و دیابتی‌ها باید در مصرف آن احتیاط کنند. اگر به قند خون بالا مبتلا هستید و قصد اضافه کردن این میوه را به رژیم غذایی‌تان دارید، بهتر است با پزشک متخصص تغذیه مشورت داشته باشید. برای این منظور می‌توانید از پزشکان متخصص درمانکده مشاوره آنلاین یا تلفنی دریافت کنید.

انجیر خشک را می‌بینید.
انجیر خشک می‌تواند ناراحتی‌های معده را کاهش دهد.

خواص انجیر خشک برای چاقی

چنانچه به فکر لاغری و کاهش وزن هستید، انجیر خشک از آن دست خوراکی‌هایی است که می‌تواند جایی در رژیم غذایی‌تان داشته باشد. این میوه محتوای فیبر بالایی دارد که باعث می‌شود احساس سیری داشته باشید و به این ترتیب کالری کمتری دریافت می‌کنید.

اگر در این زمینه به کمک نیاز دارید، می‌توانید از طریق دریافت مشاوره آنلاین یا تلفنی سوالات خود را از پزشکان متخصص تغذیه درمانکده بپرسید.

بیشتر بدانید: ویتامین d در چه میوه هایی وجود دارد؟ معرفی ۶ میوه پرخاصیت

خواص انجیر خشک برای رحم

این میوه میزان قابل توجهی ماده معدنی آهن دارد. اگر خونریزی‌های شدید قاعدگی را تجربه می‌کنید بهتر است انجیر خشک را در برنامه غذایی‌تان داشته باشید. دریافت کافی ماده معدنی آهن در این شرایط برای شما بسیار مهم است زیرا کمبود آن زمینه را برای آنمی یا همان کم‌خونی فراهم می‌کند. همچنین ترکیبات ضد‌التهابی در انجیر، التهاب در بدن را کاهش می‌دهد. این خاصیت برای زنانی که با آندومتریوز و فیبروم درگیر هستند، می‌تواند مفید باشد.

خواص انجیر خشک در بارداری

مواد مغذی موجود در انجیر خشک آن را تبدیل به میوه‌ای مفید برای زنان باردار کرده است. از مهم‌ترین مزایای کلیدی آن در دوران حاملگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری: این میوه دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های A و K است که برای رشد کودک و سلامتی مادر بسیار مهم هستند.
  • جلوگیری از یبوست: یکی از مشکلات رایج بارداری یبوست که بیشتر زنان در ماه‌های ابتدایی بارداری با آن مواجه هستند. انجیر خشک به دلیل فیبر بالایی که دارد می‌تواند به کنترل این وضعیت کمک کند.
  • پیشگیری از کم‌خونی: سطح مناسب آهن در دوران بارداری برای افزایش حجم خون و جلوگیری از کم‌خونی ضروری است. انجیر خشک منبع خوبی از ماده معدنی آهن است که به تولید هموگلوبین خون کمک می‌کند.
  • تنظیم تعادل مایعات و فشار خون: پتاسیم موجود در انجیر خشک به تنظیم تعادل مایعات و فشار خون کمک می‌کند. این خاصیت در کاهش فشار خون و تورم در بدن (به‌ویژه مچ پاها) موثر است.

قبل از گنجاندن انجیر به رژیم غذایی در دوران بارداری حتما با پزشک متخصص تغذیه و زنان مشورت داشته باشید. برای این منظور می‌توانید از پزشکان متخصص درمانکده نوبت مشاوره آنلاین یا تلفنی بگیرید.

خانم بارداری که در حال مصرف انجیر خشک است.
انجیر خشک می‌تواند راهی برای کنترل یبوست در دوران بارداری باشد.

خواص انجیر خشک قبل از بارداری

انجیر خشک ویتامین و مواد معدنی دارد که برای آماده‌سازی بدن قبل از بارداری مهم هستند. برای مثال می‌توان به کلسیم، آهن و ویتامین‌های A ،B و K اشاره کرد. همچنین حفظ وزن سالم برای باروری زنان مهم است. فیبر موجود در انجیر به احساس سیری کمک می‌کند و مانع از پرخوری می‌شود.

بیشتر بدانید: غذاهای حاوی آهن کدامند؟ + جدول میزان آهن در مواد غذایی

خواص انجیر خشک برای زود انزالی

یکی از مهم‌ترین خواص انجیر خشک برای مردان، کمک به درمان زود انزالی در آن‌ها است. به نظر می‌رسد این میوه می‌تواند باعث بهبود جریان خون به اندام تناسلی شود. به همین دلیل مصرف مداوم آن به مردانی که از زود‌انزالی رنج می‌برند، توصیه می‌شود. همچنین انجیر خشک کیفیت اسپرم‌ را بهبود می‌بخشد، به این ترتیب احتمال لقاح نیز افزایش می‌یابد.

خواص انجیر خشک با سایر مواد غذایی چیست؟

شما می‌توانید انجیر خشک را با سایر مواد غذایی ترکیب کنید و از فواید آن‌ها بهره‌مند شوید. در ادامه چند ترکیب رایج با انجیر خشک را مطالعه می‌کنید:

خواص انجیر خشک با روغن زیتون

ترکیب روغن زیتون با انجیر خشک به شکل‌های زیر می‌تواند مفید باشد:

  • کاهش سطح کلسترول
  • تقویت استخوان‌ها و سلامت دندان‌ها
  • جلوگیری از پوکی استخوان
  • افزایش سوخت و ساز بدن
  • کاهش وزن
  • تنظیم سیستم گوارشی بدن و درمان یبوست
  • کمک به درمان مشکلات سرفه و آسم
انجیر خشک و روغن زیتون را می‌بینید.
ترکیب روغن زیتون و انجیر خشک می‌تواند برای حل مشکلات گوارشی مانند یبوست مفید باشد.

طرز تهیه انجیر خشک و روغن زیتون

برای ترکیب این ۲ ماده غذایی دستورالعمل‌های متفاوتی وجود دارد که از نظر تعداد انجیر و مدت زمان ترکیب آن با روغن زیتون با هم فرق دارند. به همین دلیل بهتر است برای چگونگی مصرف آن با متخصص تغذیه مشورت کنید. به‌طور کلی می‌توانید چند انجیر خشک را در ظرفی بریزید و مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید تا حدی که روی انجیرها پوشش داده شود. پس از گذشت حداقل ۲۴ ساعت می‌توانید از آن استفاده کنید. البته ابتدا باید مطمئن شوید که نسبت به مصرف این ترکیب آلرژی ندارید. با دریافت نوبت آنلاین از پزشکان متخصص درمانکده اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه کسب خواهید کرد.

بیشتر بدانید: برای کبد چرب چی بخوریم؟ درمان با غذاهای سالم و خوشمزه!

خواص انجیر خشک با گلاب

شما می‌توانید از این ترکیب برای درمان یبوست و پاکسازی روده‌ها استفاده کنید. این نوشیدنی تسکین‌دهنده سیستم گوارشی است و می‌تواند در کنترل مشکلات گوارشی مانند نفخ و سوء‌هاضمه موثر باشد. همچنین انجیر و گلاب سرشار از آنتی اکسیدان هستند که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد و کاهش التهاب کمک می‌کنند. عطر گلاب نیز به دلیل خاصیت آرام‌بخشی که دارد در کاهش استرس موثر است.

طرز تهیه انجیر خشک با گلاب

برای این منظور کافی است تعدادی انجیر خشک را با آب ولرم بشویید تا کاملا تمیز شوند. سپس آن‌ها را در یک لیوان مناسب بریزید و مقداری آب جوش به آن اضافه کنید، اجازه دهید تا آب سرد شود و پس از آن گلاب را اضافه کنید. مقدار آب و گلاب باید به حدی باشد که کاملا سطح انجیرها را پوشش دهد. پس از گذشت ۲۴ ساعت می‌توانید از این نوشیدنی استفاده کنید.

خواص انجیر خشک با شیر

با ترکیب این ۲ ماده غذایی از فواید زیر بهره‌مند می‌شوید:

  • هم انجیر خشک و هم شیر سرشار از مواد مغذی ضروری مانند پتاسیم، منیزیم، آهن، پروتئین، ویتامین D و ویتامین B هستند.
  • این ترکیب مقدار قابل توجهی کلسیم و منیزیم دارد. این مواد برای داشتن استخوان‌های قوی و سالم ضروری هستند. این ترکیب از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
  • آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انجیر خشک و ویتامین‌های موجود در شیر، به‌ویژه ویتامین D، به تقویت سیستم ایمنی و محافظت در برابر عفونت‌ها کمک می‌کنند.
  • فیبر موجود در انجیر و پروتئین موجود در شیر باعث احساس سیری می‌شود. به همین دلیل میل به پرخوری کاهش می‌یابد.

بیشتر بدانید: درمان معده درد در چند دقیقه + بهترین راه‌کارهای خانگی و پزشکی

طرز تهیه انجیر خشک با شیر

روش‌های مختلفی برای تهیه این ترکیب وجود دارد که می‌تواند سرد یا گرم باشد. برای مثال می‌توانید چند انجیر را از شب خیس کنید. سپس برای صبحانه آب آن را خالی کنید و انجیرها را در مخلوط‌کن بریزید. در مرحله بعد مقداری شیر سرد به آن اضافه و دستگاه را روشن کنید تا انجیر‌ها و شیر کاملا با هم مخلوط شوند. می‌توانید مقداری عسل یا مغز (آجیل) هم به آن اضافه کنید. این نوشیدنی برای صبحانه می‌تواند یک بمب انرژی باشد!

خواص انجیر خشک با چای

انجیر خشک جایگزین بسیار مناسبی برای قند، شکر و شکلات است که می‌توانید از آن در کنار چای استفاده کنید. مصرف این میوه با چای با فواید زیر همراه است:

  • ملین بودن
  • تامین ویتامین و مواد معدنی ضروری
  • تسکین سیستم گوارشی
  • تنظیم فشار خون به دلیل پتاسیم موجود در انجیر
  • افزایش انرژی و استقامت

خواص انجیر خشک خیس شده ناشتا چیست؟

مهم‌ترین خواص انجیر خشک قبل از صرف صبحانه را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • کمک به هضم بهتر غذا
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • کاهش کلسترول
  • افزایش انرژی
  • کمک به کاهش وزن
  • تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن
  • حفظ سلامت قلب و عروق

متخصصان تغذیه در این زمینه بهتر و دقیق‌تر شما را راهنمایی خواهند کرد. با دریافت مشاوره آنلاین پزشکی از متخصصان تغذیه درمانکده می‌توانید سوالات خود را بدون مراجعه حضوری به مطب از پزشک بپرسید.

آلت: اینفوگرافیکی که مهم‌ترین خواص انجیر خشک را نشان می‌دهد.
انجیر خشک قند زیادی دارد بنابراین در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

مضرات انجیر خشک چیست؟

انجیر خشک برای همه نمی‌تواند مناسب باشد، برای مثال می‌توان به گروه‌های زیر اشاره کرد:

  • افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین استفاده می‌کنند. این میوه ویتامین K بالایی دارد و می‌تواند با این داروها تداخل داشته باشد.
  • برخی افراد نسبت به مصرف انجیر تازه یا خشک حساسیت دارند. این آلرژی می‌تواند به شکل بثورات پوستی بروز کنند.
  • مصرف بیش از حد انجیر منجر به مشکلات گوارشی مانند اسهال می‌شود.

خواص انجیر خشک در چند خط

انجیر خشک میوه خوشمزه‌ای است که می‌توانید از آن به عنوان یک میان‌وعده سالم استفاده کنید. خواص انجیر خشک صرفا محدود به بهبود سیستم گوارشی نمی‌‌شود. مصرف این میوه به صورت خشک یا تازه می‌تواند منبع خوبی برای تامین انرژی باشد و به کاهش وزن نیز کمک کند.

سوالات متداول

خواص انجیر خشک با عسل برای معده چیست؟

این ترکیب می‌تواند به هضم بهتر غذا در سیستم گوارشی و کاهش التهاب معده کمک کند. همچنین علائم ناشی از گاستریت یا سایر مشکلات گوارشی مانند رفلاکس اسید معده و زخم معده را تسکین می‌دهد.

خواص انجیر خشک در شب چیست؟

با مصرف این میوه در شب خواب بهتری خواهید داشت. همچنین ریسک بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

چه تعداد انجیر خشک در روز بخوریم؟

این موضوع به نیازهای تغذیه‌ای و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. به‌طور کلی هر فرد بالغ روزانه می‌تواند سه تا پنج عدد انجیر مصرف کند.

خواص انجیر خشک برای زخم معده چیست؟

انجیر خشک خاصیت ضد‌التهابی دارد و به کاهش التهاب پوشش معده کمک می‌کند. همچنین خاصیت موسیلاژ آن منجر به محافظت از پوشش معده می‌شود.

خواص انجیر خشک بعد از غذا چیست؟

مصرف این میوه پس از غذا می‌تواند به هضم بهتر کمک کند.

منبع: healthline | medicalnewstoday | pharmeasy

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 72

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
رضا
رضا
1 ماه قبل

ایاانجیربرای دیابتی مضراست

شهر
تهران
رضا
رضا
1 ماه قبل
پاسخ به  رضا

ایاانجیربرای دیابتی هامضراست

ابراهیم
ابراهیم
1 ماه قبل
پاسخ به  رضا

مشکلی نداره

عزیز
عزیز
1 ماه قبل

چرا نمی نویسید ۲۲ خاصیت؟ درستش ۲۲ خاصیت است؛ نه ۲۲ خواص. مثلا میگوییم : ۲۲ روز . نمی گوییم ۲۲ روزها. و یا می گوییم: ۲۲ ساعت؛ نمی گوییم ۲۲ ساعت ها .

شهر
مشهد
ایرانی
ایرانی
1 ماه قبل

توصیه های شما قابل اجرا نیست چون انجیر خشک بسیار گران است کیلویی ۷۰۰ هزار تومان

آشنا
آشنا
1 ماه قبل

نظر میدهم ! چند سال پیش انجیر خشک مثل نخوچی کشمش توی جیب میریختیم و میخوریم الان مگر دیگر می‌شود انجیر خرید!

شهر
اصفهان