آیا زنجبیل به باردار شدن کمک می‌کند؟ چه کسانی نباید از آن استفاده کنند

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

هزاران سال است که از زنجبیل به صورت خام یا پخته در آشپزی استفاده می‌شود. چون طعم گرم و تند این گیاه، آن را به یک ماده محبوب برای تهیه انواع غذاها مانند سوپ و دمنوش تبدیل کرده است.

علاوه بر این، زنجبیل به طور گسترده از زمان‌های قدیم برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، از سرماخوردگی گرفته تا مشکلات مفصلی، مصرف می‌شده است. حتی از دیرباز به عنوان یک محرک طبیعی برای افزایش میل جنسی و بهبود قدرت باروری کاربرد داشته است.

در این مقاله از مجله درمانکده خواص زنجبیل برای باردار شدن را بررسی می‌کنیم و به شما می‌گوییم که چه کسانی می‌توانند از این گیاه برای بهبود قدرت باروری خود استفاده کنند. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

چرا زنجبیل برای باردار شدن مفید است؟

زنجبیل با روش‌های زیر باعث برانگیختگی میل جنسی می‌شود و احتمال بارداری را بهبود می‌بخشد:

۱. جریان خون را افزایش می‌دهد

تحقیقات محدودی درباره اثرات مستقیم زنجبیل بر میل جنسی وجود دارد، اما مطالعات موجود نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند جریان خون را افزایش دهد و از این طریق به تقویت برانگیختگی جنسی و میل جنسی کمک کند.

بیشتر بدانید:مصرف چه مقدار کافئین در بارداری بی‌خطر است؟

اینفوگرافی درباره فواید زنجبیل برای باردار شدن
زنجبیل با روش‌های مختلف باعث بهبود قدرت باروری می‌شود.

محققان با بررسی ۶ مطالعه مختلف به این نتیجه رسیدند که مکمل زنجبیل سطح فشار خون را کاهش می‌دهد که این می‌تواند برای میل جنسی مفید باشد. چون پرفشاری خون با افزایش خطر اختلال عملکرد جنسی در مردان و زنان مرتبط است.

در سایر تحقیقات مشخص شده است که زنجبیل جلوی لخته شدن خون را می‌گیرد و به گشاد شدن عروق خونی و در نتیجه بهبود جریان خون کمک می‌کند. همه این اثرات به نوبه خود می‌توانند برانگیختگی جنسی را افزایش دهند.

بیشتر بدانید:تغذیه در بارداری چگونه است و چطور می‌توان تغذیه سالم داشت؟

۲. استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد

استرس اکسیداتیو وضعیتی است که با عدم تعادل رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن شما مشخص می‌شود و احتمال التهاب و آسیب سلولی را افزایش می‌دهد. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که استرس اکسیداتیو حتی می‌تواند بر باروری و عملکرد جنسی تاثیر منفی بگذارد.

مطالعات حیوانی زیادی در مورد تاثیر زنجبیل روی کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو انجام شده است. بررسی این مطالعات نشان می‌دهد که زنجبیل به کاهش استرس اکسیداتیو و سایر تغییرات مرتبط با افزایش سن در سلول‌ها و بافت‌ها کمک می‌کند و به همین دلیل برای رفع اختلال نعوظ گزینه مناسبی محسوب می‌شود. با این حال، برای مشخص شدن تاثیر زنجبیل روی میل جنسی در انسان به مطالعات بیشتری نیاز است.

۳. روی هورمون‌های جنسی تاثیر دارد

شواهد علمی بیانگر آن است که زنجبیل می‌تواند قدرت باروری را در مردان و زنان به طور یکسان افزایش دهد. به عنوان مثال، در یک مطالعه حیوانی مشاهده شد که زنجبیل تولید تستوسترون را از طریق بهبود جریان خون، کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش هورمون لوتئینه‌کننده (LH) تحریک می‌کند. این ادویه همچنین می‌تواند تحرک و بقای سلول‌های اسپرم را افزایش دهد و در نتیجه کیفیت مایع منی را بهبود بخشد.

یک مطالعه حیوانی دیگر هم نشان داد که مصرف زنجبیل با بهبود فرآیند فولیکولوژنز (بلوغ فولیکول‌ها در تخمدان) و تقویت باروری در زنان مرتبط است. علاوه بر این، مشخص شده است که دوز بالای عصاره زنجبیل می‌تواند سطوح هورمونی‌ را در موش‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) تنظیم کند. PCOS یک بیماری شایع است که روی باروری زنان تاثیر منفی دارد.

بیشتر بدانید:11 غذا که نباید در بارداری خورد!

یک زن باردار که دست‌ها را روی شکم قرار داده است
زنجبیل با تنظیم هورمون‌های جنسی می‌تواند قدرت باروری را در زنان افزایش دهد.

چه کسانی نمی‌توانند از زنجبیل برای باردار شدن استفاده کنند؟

زنجبیل برای اغلب بزرگسالان بی‌خطر است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف دوزهای بالای آن ممکن است روی توانایی بدن برای لخته کردن خون تاثیر بگذارد و خطر خونریزی بیش از حد را افزایش دهد. به همین دلیل، کسانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی‌دهنده و افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند باید به طور کلی از مصرف دوزهای زیاد آن خودداری کنند.

بیشتر بدانید:رژیم غذایی هنگام بارداری

علاوه بر این، مصرف مکمل زنجبیل برای افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا ممنوع است. چون مشخص شده است که این گیاه ترشح اسید صفراوی را تحریک می‌کند و از این طریق احتمال تشکیل سنگ‌های صفراوی را افزایش می‌دهد.

کلام پایانی

اگر به دنبال یک راه‌کار طبیعی برای باردار شدن می‌گردید، افزودن زنجبیل به رژیم غذایی روزانه می‌تواند گزینه خوبی باشد. چرا که تحقیقات مختلف نشان داده‌اند که این گیاه جریان خون را بهبود می‌بخشد، استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و سطوح هورمونی را در مردان و زنان تنظیم می‌کند.

بیشتر بخوانید: خواص دمنوش آویشن چیست؟

با این حال، به خاطر داشته باشید که تعداد مطالعات انجام‌شده روی انسان بسیار محدود است و محققان در اغلب مطالعات از عصاره زنجبیل بسیار غلیظ استفاده کرده‌اند. بنابراین باید درباره تاثیر این گیاه روی انسان‌ تحقیقات بیشتری انجام شود.

اگر از مشکل ناباروری رنج می‌برید و می‌خواهید بدانید که کاندید مناسبی برای مصرف زنجبیل هستید یا خیر، با متخصص زنان مشورت کنید. پزشک علت ناباروری شما را مشخص می‌کند و بهترین راه‌کار را برای مقابله با آن پیشنهاد می‌دهد. توصیه می‌کنیم برای مشورت با دکتر زنان به سایت درمانکده مراجعه کنید و از پزشک مورد نظرتان برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین زنان وقت بگیرید.

بیشتر بدانید:خواص کره بادام زمینی

سوالات متداول

مصرف زنجبیل چه فوایدی برای زنان باردار دارد؟

بعضی از ترکیبات موجود در زنجبیل مانند شوگاول و جینجرول با تحریک جریان بزاق و ترشحات معده، افزایش سرعت تخلیه معده و جلوگیری از اتصال نوروترنسمیتر سروتونین به گیرنده‌های مغز به کاهش حالت تهوع در زنان باردار کمک می‌کنند. استفاده از مکمل‌ زنجبیل در دوران بارداری بی‌خطر به نظر می‌رسد، اما زنان باردار باید همیشه قبل از مصرف آن‌ با پزشک مشورت کنند.

چگونه از زنجبیل استفاده کنیم؟

مکمل زنجبیل در اشکال مختلف مانند کپسول و قرص در دسترس است. در بیشتر مطالعاتی که تاثیر زنجبیل را بر سلامت انسان بررسی کرده‌اند، از دوزهای منقسم استفاده شده است؛ به این معنی که شرکت‌کنندگان دوزهای کوچک زنجبیل را چند بار در روز مصرف کرده‌اند. علاوه بر مکمل، می‌توان زنجبیل را به شکل تازه یا خشک به انواع غذاها مانند سوپ، خورشت، اسموتی و چای اضافه کرد.

عوارض مصرف زنجبیل چیست؟

زیاده‌روی در مصرف زنجبیل ممکن است به سوزش سر دل، اسهال، واکنش‌های آلرژیک، ضربان قلب غیر طبیعی و افت فشار خون منجر شود. از این‌رو توصیه می‌شود دریافت آن را به حداکثر چهار گرم در روز محدود کنید.

مکمل زنجبیل با چه داروهایی تداخل دارد؟

اگر از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن، رقیق‌کننده‌های خون، داروهای ضد دیابت و داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنید، قبل از افزودن مکمل زنجبیل به برنامه روزانه خود با پزشک صحبت کنید.

منابع: healthline, health

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها