خواص روغن کرچک چیست؟ بررسی 6 خاصیت این روغن و عوارض آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

روغن کرچک یک روغن بی‌بو و تقریبا بدون طعم است. در این روغن یک نوع اسید چرب به نام ریسینولئیک اسید وجود دارد که از خاصیت ضد التهابی برخوردار است. بسیاری از مردم از روغن کرچک برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله یبوست استفاده می‌کنند. در این مقاله از مجله درمانکده خواص روغن کرچک را بررسی می‌کنیم و عوارض احتمالی آن را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

انواع روغن کرچک

۲ نوع روغن کرچک وجود دارد:

۱. روغن کرچک زرد

این نوع روغن که به عنوان روغن کرچک پرس سرد هم شناخته می‌شود، در دمای پایین (کمتر از ۴۹ درجه سانتی‌گراد) از دانه‌های کرچک به دست می‌آید. برای تصفیه روغن کرچک پرس سرد از حرارت یا مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. این نوع روغن اغلب کاربرد آرایشی و دارویی دارد.

۲. روغن کرچک سیاه

روغن کرچک سیاه با تحت فشار قرار دادن دانه‌های کرچک بوداده به جای دانه‌های معمولی بوداده‌نشده استخراج می‌شود. فرآیند بو دادن به این روغن، رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه و عطر بی‌نظیری می‌بخشد. بعضی از افراد معتقدند که خواص روغن کرچک سیاه بیشتر است و این فرآورده به حفظ سلامت مو کمک می‌کند.

بهترین خواص روغن کرچک

معمولا از روغن کرچک به عنوان ملین برای رفع یبوست و پاکسازی روده‌ها قبل از کولونوسکوپی استفاده می‌شود. چرا که این روغن می‌تواند حرکات روده را افزایش دهد. با این حال، روغن کرچک خواص دیگری هم دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بیشتر بدانید:خواص انار برای سلامتی؛ گنجینه سلامتی با خواص معجز‌‌ه‌آسا

۱. بهبود سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس

ادعاهای زیادی در مورد خواص روغن کرچک برای پوست وجود دارد. به همین دلیل، بعضی از افراد از روغن کرچک برای لک صورت و درمان اسکار (جای زخم) استفاده می‌کنند. تعدادی از مردم هم معتقدند که روغن کرچک برای چروک صورت مفید است و علائم پیری را به تاخیر می‌اندازد.

روغن کرچک به دلیل برخورداری از خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی می‌تواند پوست تحریک‌شده را تسکین دهد و با رادیکال‌های آزاد که باعث پیری زودرس می‌شوند مبارزه کند. به‌علاوه، به نظر می‌رسد که این روغن یک مانع روی پوست ایجاد می‌کند و باعث به دام افتادن رطوبت در آن می‌شود.

۲. حفظ سلامت مو

هنگامی که از فواید روغن‌ها صحبت به میان می‌آید، نباید از خواص روغن کرچک برای مو و ابرو غافل شد. چون خواص ضد التهابی روغن کرچک ممکن است به درمان شوره سر و درماتیت سبورئیک کمک کند. درماتیت سبورئیک یک نوع بیماری التهابی است که باعث ایجاد لکه‌های پوسته پوسته روی پوست سر می‌شود. علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند ریسینولئیک اسید موجود در روغن کرچک برای درمان ریزش مو و پرپشت شدن ابروها مفید است.

ترکیب کردن روغن کرچک با سایر روغن‌ها از جمله روغن بادام تلخ به افزایش اثربخشی آن کمک می‌کند. از خواص روغن کرچک و بادام تلخ برای مو می‌توان به هیدراته نگه داشتن پوست سر و جلوگیری از ریزش مو اشاره کرد.

۳. درمان زگیل تناسلی

از خواص روغن کرچک برای واژن و درمان زگیل تناسلی هم استفاده می‌شود. چون شواهد نشان می‌دهد که استفاده روزانه از این روغن به از بین رفتن زگیل کمک می‌کند. با این حال، از آنجا که پوست ناحیه تناسلی بسیار حساس است، توصیه می‌شود قبل از امتحان کردن روش‌های خانگی با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بدانید:دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو: بهترین روش برای کاهش وزن

۴. القای زایمان

این سوال که خواص روغن کرچک برای ناحیه تناسلی و رحم چیست، از سوی بسیاری از زنان مطرح می‌شود. در پاسخ باید بگوییم که این روغن می‌تواند با اثر گذاشتن روی رحم باعث القا یا شروع زایمان شود. این خاصیت برای زنانی مفید است که زایمان آن‌ها به تاخیر افتاده است.

یک زن باردار در کنار پنجره
روغن کرچک باعث تسریع زایمان می‌شود.

متخصصان القای زایمان را به اثرات ملین روغن کرچک نسبت می‌دهند. چون این روغن باعث انقباض روده و تحریک عصب واگ می‌شود. در نتیجه، رحم هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و شروع به انقباض می‌کند.

به یاد داشته باشید که القای زایمان یک تصمیم مهم است که باید توسط متخصص زنان گرفته شود. بنابراین قبل از امتحان کردن روغن کرچک برای تسریع زایمان باید حتما با پزشک مشورت کنید.

۵. درمان فاشئیت پلانتار

به التهاب بافت ضخیمی که در کف پا قرار دارد و استخوان پاشنه را به انگشتان پا متصل می‌کند، فاشئیت پلانتار می‌گویند. این عارضه در افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله شایع‌تر است. همچنین فعالیت‌هایی که فشار زیادی روی پاشنه پا ایجاد می‌کنند (مانند دویدن در مسافت‌های طولانی)، چاقی، ایستادن روی پاها برای مدت طولانی یا ایستادن روی سطوح سخت خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهند. خواص مالیدن روغن کرچک به کف پا این است که می‌تواند تورم ناشی از این بیماری را کاهش دهد و به کنترل علائم آن کمک کند.

بیشتر بدانید:خواص سنجد چیست؟ 8خواص سنجد برای شایع‌ترین بیماری‌ها

۶. تسکین علائم آرتریت

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از روغن کرچک به صورت موضعی یا خوراکی به تسکین علائم آرتریت (مشکلات مفصلی) کمک می‌کند. چون ریسینولئیک اسید موجود در آن ضد درد و ضد التهاب است.

به عنوان مثال، در یک مطالعه که روی مردان و زنان مبتلا به آرتروز زانو انجام شد، شرکت‌کنندگان به مدت چهار هفته روزی سه بار از کپسول حاوی روغن کرچک یا دیکلوفناک (یک نوع داروی ضد التهاب) استفاده کردند. نتیجه این مطالعه نشان داد که هر ۲ کپسول برای تسکین درد مفیدند.

عوارض روغن کرچک برای سلامتی

اکنون که با خواص روغن کرچک از نظر طب سنتی و طب مدرن آشنا شدید، بهتر است درباره عوارض احتمالی آن هم اطلاعات کسب کنید. از رایج‌ترین عوارض روغن کرچک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد شکم
  • تشنگی
  • سرگیجه
  • تحریک مقعد
  • بی‌خوابی

بیشتر بدانید:خواص تخم گشنیز چیست؟

اینفوگرافی درباره عوارض شایع روغن کرچک
استفاده از روغن کرچک ممکن است به سرگیجه، بی‌خوابی و مشکلات گوارشی منجر شود.

زیاده‌روی در مصرف روغن کرچک عواقب شدیدتری دارد و به بروز مشکلات زیر منجر می‌شود:

  • کرامپ شکم
  • درد قفسه سینه
  • اسهال
  • سرگیجه و غش
  • توهم
  • تنگی نفس
  • بثورات پوستی
  • سفتی گلو

اگر علائم فوق را تجربه کردید، فورا به دنبال درمان بروید. همچنین به یاد داشته باشید که استفاده موضعی از روغن کرچک ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود. از این‌رو توصیه می‌شود ابتدا مقدار کمی از این روغن را روی پوست خود بمالید و بعد از حداقل ۲۴ ساعت واکنش بدن‌تان را نسبت به آن بسنجید.

کلام پایانی

در این مقاله با خواص استفاده از روغن کرچک آشنا شدید. این روغن به دلیل خواص درمانی خود از شهرت بسیار زیادی برخوردار است. اما برای تایید اثرات آن روی سلامتی، پوست و مو باید تحقیقات بیشتری انجام شود. از سوی دیگر، ممکن است استفاده از روغن کرچک به خصوص در مقادیر زیاد برای سلامتی مضر باشد.

اگر می‌خواهید از روغن کرچک برای درمان مشکلات خود استفاده کنید، ابتدا نظر پزشک یا متخصص تغذیه را جویا شوید. برای این کار می‌توانید وارد سایت درمانکده شوید و از متخصص مورد نظر خود وقت بگیرید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت برای مشاوره آنلاین با متخصص تغذیه فراهم شده است.

سوالات متداول

خواص روغن کرچک در ناف چیست؟

بعضی از افراد از خواص مالیدن روغن کرچک به شکم حمایت می‌کنند و معتقدند که استفاده از این روغن روی ناف به کاهش درد قاعدگی کمک می‌کند. اما مدرک علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

آیا می‌توان روغن کرچک را به مژه‌ها زد؟

بله. این روغن به داشتن مژه‌های سالم و زیبا کمک می‌کند. برای بهره‌مندی از خواص روغن کرچک در مژه کافی است یک سواب پنبه‌ای را به روغن آغشته کنید و آن را به آرامی روی مژه‌های خود بکشید. سپس مژه‌های خود را صبح روز بعد بشویید. فقط مراقب باشید که روغن وارد چشم نشود.

خواص روغن کرچک برای کیست تخمدان چیست؟

گفته می‌شود اگر یک پارچه آغشته به روغن کرچک را روی شکم بگذارید، آن را با پلاستیک بپوشانید و سپس روی آن کمپرس گرم قرار دهید، روغن کرچک جذب پوست می‌شود و علائم کیست تخمدان را بهبود می‌بخشد. با این حال، تحقیقات کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

در طول روز مجاز به مصرف چه مقدار روغن کرچک هستم؟

در حال حاضر، توصیه رسمی در مورد دوز مصرف روغن کرچک وجود ندارد. با این حال، گفته می‌شود مردان بالغ می‌توانند در طول روز از ۱۵ تا ۶۰ میلی‌لیتر روغن کرچک به عنوان ملین استفاده کنند. به دلیل کمبود تحقیقات، بهتر است قبل از مصرف این روغن با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

روغن کرچک برای چه کسانی مضر است؟

ادعاهای زیادی در مورد خواص روغن کرچک برای رحم، پوست، مو و سایر اندام‌های بدن وجود دارد. اما این روغن برای همه مناسب نیست. به عنوان مثال، زنان باردار نباید از آن استفاده کنند؛ چون ممکن است باعث انقباضات زودرس شود. کسانی هم که به گیاه کرچک حساسیت دارند مجاز به مصرف این روغن نیستند.

منابع: stylecraze, verywellhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها