سردرد پشت سر؛ علت و راه‌کارهای درمانی برای آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سردرد پشت سر اغلب با سردردهای تنشی مرتبط است. این سردردها معمولا خطرناک نیستند و با دارو‌درمانی به‌خوبی کنترل می‌شوند. همچنین درمان‌های خانگی مانند کمپرس گرم یا سرد نیز می‌توانند در تسکین آن‌‌ها موثر باشند. در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی علت سردرد پشت سر و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

سردرد پشت سر از چیست؟

علت سردرد در ناحیه پشت سر به فاکتورهای متعددی مرتبط است که همه آن‌ها نمی‌توانند نگران‌کننده باشند. این سردردها ممکن است ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند میگرن باشند یا به دلیل استرس و فشار کاری بروز کنند. در ادامه به بررسی برخی شرایط می‌پردازیم که احتمالا بیشتر باعث نگرانی شما می‌شوند.

۱- سردرد از پشت سر تا پیشانی

عوامل زیر می‌توانند باعث بروز چنین سر‌دردهایی شوند:

سردرد‌های تنشی

بیشتر بیماران سردرد‌های تنشی را به صورت دردی مبهم توصیف می‌کنند که از پشت سر شروع می‌شود و تا پیشانی ادامه دارد. همچنین بیماران از گرفتگی عضلات در پشت سر نیز شکایت دارند، درست مانند اینکه یک نوار سفت در ناحیه سر قرار داشته باشد. علت بروز آن می‌تواند مربوط به استرس، تنش عضلانی یا حتی قرار گرفتن سر در وضعیت نامناسب باشد.

بیماری‌های زمینه‌ای

میگرن از آن دست بیماری‌هایی است که می‌تواند منجر به سردرد از پشت سر تا چشم و پیشانی شود. بیماران ممکن است در کنار آن با علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ نیز مواجه شوند. اگر به این بیماری مبتلا هستید و می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری از آن داشته باشید، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص مغز و اعصاب آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص مغز و اعصاب از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

مردی که از سردرد پشت سر رنج می‌برد.
افرادی که به میگرن مبتلا هستند اغلب با سر‌درد پشت سر مواجه می‌شوند.

سردرد سرویکوژنیک (Cervicogenic)

این سردردها به دلیل مشکلات ستون فقرات ایجاد می‌شوند. درد می‌تواند از پشت سر شروع و به پیشانی، شقیقه‌ها و چشم‌ها گسترش یابد.

وضعیت بدنی نامناسب

ارگونومی نامناسب سر می‌تواند باعث کشیدگی و تنش عضلانی شود. در این حالت نیز سردرد پشت سر و بالای گردن حس می‌شود. این درد می‌تواند تا پیشانی ادامه داشته باشد.

سردرد نورالژی اکسیپیتال (Occipital Neuralgia)

این سردرد با آسیب اعصاب نخاع که به سمت سر می‌روند، بروز می‌کند. این سردرد پشت سر بالای گردن حس می‌شود و تا چشم‌ها، پیشانی و حتی پشت گوش‌ها گسترش پیدا می‌کند. در این حالت ممکن است نقاط خاصی در پشت سر و گردن به لمس حساس باشند و فشار دادن آن‌ها موجب شروع یا تشدید درد شود. فاکتورهایی مانند آرتریت، آسیب به سر یا گردن و تنش عضلانی در بروز آن موثر هستند. این سردرد‌ها می‌توانند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشند. گاهی‌اوقات نیز بیماران با دردهای دوره‌ای و مداوم مواجه می‌شوند.

۲- سردرد پشت سر و حالت تهوع

میگرن شایع‌ترین دلیل سردرد پشت سر و حالت تهوع است. این درد اغلب حالتی ضربان‌دار دارد و بیماران با حساسیت به نور و صدا، اختلالات بینایی و استفراغ مواجه می‌شوند. علاوه‌بر میگرن سردردهای تنشی، نورالژی اکسیپیتال و سردردهای سرویکوژنیک نیز می‌توانند منجر به سردرد پشت سر همراه با سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ شوند. به این عوامل فشار داخل جمجمه‌ای (Intracranial Pressure یا ICP) را نیز می‌توان اضافه کرد. از مهم‌ترین دلایل فشار داخل جمجمه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تومورهای مغزی
  • ضربه به سر
  • سکته‌های مغزی
  • خونریزی زیر عنکبوتیه (Subarachnoid Hemorrhage)
  • عفونت‌هایی مانند مننژیت یا انسفالیت

سردردهای ناشی از افزایش فشار داخل جمجمه‌ای اغلب شدید و مداوم هستند. این درد حالتی ضربان‌دار دارد و به صورت فشار حس می‌شود و معمولا ناحیه‌ گسترده از سر، به ویژه پشت سر را درگیر می‌کند. بیماران در کنار سردرد با علائم دیگری مانند تاری دید، از دست دادن بینایی،‌ ضعف عضلانی و کاهش سطح هوشیاری نیز مواجه می‌شوند.

خانمی که سردرد و حالت تهوع دارد.
پشت سر همراه با سرگیجه و حالت تهوع اغلب با میگرن در ارتباط است.

۳- سردرد پشت سر بعد از خواب

سردرد پشت سر بعد از خواب می‌تواند یک دلیل ساده داشته باشد؛ خوابیدن در وضعیت نامناسب! اگر بالش مناسبی ندارید یا سر‌تان را در وضعیتی قرار می‌دهید که عضلات گردن تحت فشار است احتمال اینکه با سردرد از خواب بیدار شوید زیاد است، در غیر این صورت احتمال بروز مشکلات زیر وجود دارد:

  • سردردهای تنشی
  • سردردهای سرویکوژنیک
  • آپنه خواب: آپنه می‌تواند باعث کاهش سطح اکسیژن شود و در عین حال باعث برهم زدن الگوی خواب نیز می‌شود. این موضوع زمینه را برای سردرد در ناحیه پشت سر فراهم می‌کند.
  • دندان قروچه: اگر با دندان قروچه مواجه باشید، در طی خواب شبانه بدون آنکه بخواهید در عضلات فک و نواحی اطراف آن تنش ایجاد می‌کنید. این موضوع می‌تواند باعث سردرد شود که تا پشت سر نیز گسترش می‌یابد.

۴- سردرد پشت سر در بارداری

بارداری با تغییرات هورمونی شدید و اساسی همراه است. این تغییرات می‌توانند رگ‌های خونی و اعصاب سر و گردن را تحت تاثیر قرار دهند و منجر به سردرد از ناحیه پشت سر شوند. برای مثال می‌توان به افزایش سطح هورمون‌هایی مانند استروژن اشاره کرد که می‌توانند روی جریان خون مغز و فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی تاثیر‌گذار باشند. علاوه‌بر این، زنان در دوران بارداری با خطر پره‌اکلامپسی (فشار خون بالا) مواجه هستند. یکی از علائم پره‌اکلامپسی سردردهای شدید است که در کنار آن تورم و تغییرات بینایی نیز دیده می‌شود.

سردرد پشت سر در بارداری می‌تواند ناشی از کم‌آبی بدن هم باشد. برای پیشگیری از آن کافی است در طی روز به اندازه کافی آب بنوشید. اگر در دوران بارداری سردردهای مداوم یا شدید دارید، باید به پزشک معالج اطلاع دهید تا وضعیت شما به درستی بررسی شود.

۵- سردرد پشت سر بعد از سزارین

بسیاری از زنان سردرد بعد از سزارین را در ناحیه پشت سر تجربه می‌کنند. این سردردها می‌توانند ناشی از داروی بیهوشی، تنش عضلانی، استرس و خستگی باشند. ماساژ و کمپرس گرم می‌توانند به کاهش آن کمک کنند. همچنین برخی از خانم‌ها در دوران پریودی سردردهای شدیدی را تجربه می‌کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید می‌توانید مقاله «درمان سریع سردرد پریود» را مطالعه کنید.

اینفوگرافیکی که نشان می‌دهد چه زمانی سردرد پشت سر خطرناک است.
اگر سردرد پشت سر با چنین علائمی همراه باشد، خطرناک است.

درمان سردرد پشت سر چگونه است؟

روش درمان سردرد پشت سر به علت آن بستگی دارد. اما به‌طور کلی بهترین راه درمان سردرد پشت سر می‌تواند یکی از گزینه‌های زیر باشد:

دارو‌ها

داروها با توجه به وضعیت شما می‌توانند در ۲ گروه زیر باشند:

  1. داروهای بدون نسخه: از جمله آن‌ها می‌توان به داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا استامینوفن اشاره کرد. این داروهای مسکن برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط مناسب هستند.
  2. داروهای تجویزی: این داروها برای سردرد‌های شدید تجویز می‌شوند و بیشتر مناسب کسانی هستند که از بیماری‌های زمینه‌ای مانند میگرن رنج می‌برند.

در مواردی که سردرد بسیار شدید است، پزشک با توجه به وضعیت بیمار داروهای تزریقی را تجویز می‌کند. چنانچه سردرد پشت سر ناشی از مشکلات ستون فقرات در ناحیه گردن باشد، احتمال دارد پزشک جراحی را به عنوان درمان اصلی پیشنهاد کند.

گرما و سرما درمانی

کمپرس سرد یا گرم می‌تواند ساده‌ترین، موثر‌ترین و بهترین راه درمان خانگی سردرد پشت سر باشد. گرما‌درمانی به شل شدن عضلات سفت گردن کمک می‌کند و باعث بهبود جریان خون می‌شود. البته برای استفاده از کمپرس گرم باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. مثلا نمی‌توانید به‌طور ممتد آن را استفاده کنید یا نباید به‌طور مستقیم کیسه آب گرم را روی پوست قرار دهید. شما می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص داخلی آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص داخلی از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. همچنین می‌توانید با دکتر عمومی آنلاین مشاوره داشته باشید و یا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دکتر عمومی به دکتر مد نظر خود مراجعه کنید.

اگر سردرد پشت سر ناشی از ضربه باشد، کمپرس سرد می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. در استفاه از کمپرس سرد نیز باید به نکات مهم آن توجه داشته باشید.

ماساژ برای سردرد پشت سر

ماساژ برای درمان سردرد می‌تواند گزینه مناسبی باشد زیرا تنش عضلانی را کاهش می‌دهد. همچنین گردش خون در ناحیه گردن را بهبود می‌بخشد.

تغییر سبک زندگی

اگر به دنبال یک راه‌کار موثر برای درمان سردرد پشت سر با طب سنتی هستید، تغییر سبک زندگی به شما پیشنهاد می‌شود. تغییر سبک زندگی شامل موارد زیر است:

  • داشتن برنامه ورزشی منظم
  • مدیریت استرس
  • تنظیم خواب
  • داشتن رژیم غذایی سالم
  • نوشیدن آب کافی در طی روز
  • انجام تکنیک‌های آرام‌سازی مانند تنفس عمیق و مدیتیشن

همچنین در طب سنتی نوشیدن برخی دمنوش‌ها برای کنترل و تسکین سر‌درد پشت سر توصیه شده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دمنوش زنجبیل
  • دارچین
  • نعناع
  • بابونه

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد تا به این سوالات پاسخ داده شود که درد پشت سر نشانه چیست و برای سردرد پشت سر چیکار کنیم؟ همچنین به راه‌کارهایی برای درمان سریع درد پشت سر پرداخته شد. در بیشتر مواقع سردرد پشت سر خطرناک نیست و با مصرف داروهای مسکن بدون نسخه و استراحت درمان می‌شود. زمانی این سردردها نگران‌کننده هستند که به‌طور ناگهانی بروز کنند و ممتد باشند.

سوالات رایج

سردرد پشت سر از چیه؟

دلایل این سردردها متنوع هستند. از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
سردردهای تنشی
سردردهای خوشه‌ای
التهاب سینوس‌ها
فشار خون بالا

برای سردرد پشت سر چی خوبه؟

ماساژ و کمپرس گرم می‌توانند به کاهش این نوع سردرد کمک کنند. همچنین می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید. اگر برای مصرف دارو به کمک و راهنمایی پزشک نیاز دارید، می‌توانید از طریق پلتفرمی نوبت‌دهی آنلاین درمانکده از پزشکان متخصص عمومی نوبت مشاوره آنلاین یا تلفنی دریافت کنید.

ایا درد پشت سر خطرناک است؟

اگر این سردرد مداوم است یا با علائمی مانند کاهش هوشیاری، اختلالات بینایی همراه است، می‌تواند خطرناک باشد.

علت سردرد پشت سر و چشم درد چیست؟

میگرن شایع‌ترین دلیلی است که باعث بروز چنین سردردهایی می‌شود.

راه درمان سریع درد پشت سر و گردن چیست؟

داروهای مسکن بدون نسخه، ماساژ و کمپرس گرم می‌توانند به کاهش سردرد کمک کنند. اگر سردرد ادامه داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی سردرد پشت سر در کودکان خطرناک و جدی است؟

سردرد‌هایی که به‌طور ناگهانی بروز می‌کنند و شدید هستند، می‌توانند نشان‌دهنده خونریزی زیر عنکبوتیه باشند. در این حالت کودک با اختلال در تعادل، استفراغ مداوم، سفتی گردن و کاهش هوشیاری نیز مواجه می‌شود.

بهترین قرص برای درد پشت سر چیست؟

قرص‌های مسکن زیادی برای درمان این نوع سردردها وجود دارد، از جمله:
– ایبوپروفن
– استامینوفن
– ناپروکسن
-نوافن

سردرد پشت سر سمت چپ نشانه چیست؟

از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– تنش عضلانی
– استرس
– بیماری‌های زمینه‌ای مثل میگرن یا آرتروز گردن
– فشار خون بالا

منبع: healthline |‌ medicalnewstoday |‌ webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها