با انواع دندان مصنوعی و تفاوت‌های آن‌ها آشنا شوید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بعد از خراب شدن و آسیب دیدن دندان‌های اصلی، استفاده از دندان‌های مصنوعی یک راهکار مفید برای جایگزین کردن فضای خالی دندان‌ها محسوب می‌شود که ظاهری یک دست به دندان‌های شما می‌بخشد. این نوعدندان انواع مختلفی دارد و معمولا از آن هم به صورت ثابت و هم متحرک استفاده می‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با انواع دندان مصنوعی و تفاوت‌های آن‌ها آشنا شوید.

دندان مصنوعی چیست؟

استفاده از دندان‌های مصنوعی یک راه‌حل رایج برای کسانی است که به هر دلیلی دندان‌های اصلی خود را از دست داده‌اند. این دندان‌ها معمولا به صورت اختصاصی برای هر فرد طراحی و  تولید می‌شوند و از همین رو شباهت زیادی به دندان‌های اولیه او دارند. معمولا نوع جنس دندان، روشی که فرد برای جایگزین کردن دندان خود استفاده می‌کند و همچنین جنس دندان، تاثیر زیادی بر ظاهر آن خواهد داشت. این دندان‌ها معمولا هم به صورت متحرک و هم ثابت تهیه می‌شوند و فرد می‌تواند با توجه به وضعیت سلامت و همچنین میزان بودجه خود، از روش مناسبی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده کند.

انواع دندان مصنوعی ثابت

دندان‌های مصنوعی ثابت انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های متمایزی هستند. در ادامه این بخش می‌توانید با انواع دندان جایگزین ثابت به طور کامل آشنا شوید.

اینفوگرافی انواع دندان مصنوعی ثابت
از رایج‌ترین انواع دندان مصنوعی ثابت می‌توان به ایمپلنت دندانی، پروتز با پایه ایمپلنت و همچنین پروتز جزئی دندان اشاره کرد.

۱- ایمپلنت دندانی

یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع دندان مصنوعی ثابت، ایمپلنت‌های دندانی است که از آن به جای پروتزهای متحرک استفاده می‌شود. از این روش معمولا برای یک یا چند عدد دندان از دست رفته استفاده می‌شود. در این روش دندان به صورت اختصاصی و با توجه به شرایط هر فرد طراحی و تولید می‌شود. سپس ایمپلنت دندان با استفاده از یک پیچ روی استخوان فک قرار می‌گیرد. این دندان‌ها ظاهری طبیعی دارند و دوام آن‌ها بسیار زیاد است. در صورت آسیب به این دندان‌ها، می‌توانید بدون نگرانی آن‌ها را تعویض کنید. بهترین دندان مصنوعی برای افراد جوان همین نوع دندان است که ظاهری بسیار طبیعی دارد.

بیشتر بدانید: ایمپلنت دندان چیست؟

۲- دندان پروتز با پایه ‌ایمپلنت

این دندان با پایه ‌ایمپلنت یک روش متفاوت نسبت به ایمپلنت دندانی است که در آن دندان‌ها روی  بافتی شبیه به لثه قرار دارند و به جای این که دندان به صورت مستقیم روی فک قرار بگیرد، این قسمت روی استخوان فک شما متصل می‌شود. این روش معمولا برای افرادی که همه یا چندین دندان خود را از دست داده‌اند مناسب است. استفاده از پروتز بر پایه ‌ایمپلنت، موجب می‌شود تا فرد در زمان صحبت کردن و غذا خوردن احساس راحتی بیشتری را تجربه کند. در این روش باید فرد لثه و استخوان‌های فک قوی داشته باشد. در غیر این صورت لازم است فرد ابتدا تحت عمل پیوند استخوان در ناحیه فک قرار بگیرد و بعد از این که تراکم استخوان به حد مناسب رسید، می‌توانید از پروتز ثابت استفاده کند.

بیشتر بدانید: جراحی دندان چگونه است؟

پروتزهای ثابت با پایه ‌ایمپلنت به عنوان پروتز هیبریدی نیز شناخته می‌شوند و در این روش، دندان به صورت دائم به استخوان فک متصل می‌شود. در صورت نیاز تنها دندانپزشک می‌تواند برای تعمیر، پروتز را از روی استخوان باز و سپس دوباره متصل کند.

۳- ایمپلنت All on ۴

در این نوع ایمپلنت که به آن ایمپلنت قوس کامل نیز گفته می‌شود، همه دندان‌ها کشیده می‌شود و یک قوس کامل دندان، روی ۴ ایمپلنت تکی قرار می‌گیرد. این روش بسیار بادوام است که برای جاسازی نیاز به جراحی فک دارد. از آن جایی که در این روش ایمپلنت‌ها در یک زاویه فک قرار می‌گیرند، تراکم بالا و استحکام زیاد استخوان فک چندان اهمیتی ندارد. این روش دندان مصنوعی برای افراد دیابتی یا کسانی که تراکم استخوان فک پایینی دارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

بیشتر بدانید: انواع کاشت دندان

۴- پروتز جزئی ثابت (implant-supported bridge)

پروتز جزئی یا بریج متکی به ایمپلنت، معمولا برای ۲ یا چند دندان از دست رفته استفاده می‌شود. در این روش دندان به طور دائمی روی استخوان لثه پیچ یا چسب می‌شود. این روشی زمانی استفاده می‌شود که فرد بیشتر از ۲ دندان پشت سر هم خود را از دست داده باشد. در این روش دندان اول و آخر به صورت ایمپلنت در لثه پیچ می‌شود و دندان‌های وسط به آن متصل می‌شوند و از این ایمپلنت‌ها به عنوان پایه برای نگه داشتن دندان‌های وسط استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: کامپوزیت دندان شکسته جلو

۵- بریج ثابت

یکی دیگر از انواع دندان مصنوعی، بریج ثابت است. این روش زمانی که فرد چند دندان پشت سر هم خود را از دست داده است، استفاده می‌شود. در این روش از دندان‌های دو طرف به عنوان پشتیبان برای نگه داشتن روکش دندان‌های میانی استفاده می‌شود. دوام این روش بین ۵ تا ۱۵ سال است و پس از آن باید دوباره تمدید شود.

بیشتر بدانید: بریج دندان چیست؟

انواع دندان مصنوعی متحرک

اگر لثه شما مقاومت زیادی ندارد، بهتر است برای دندان‌های جدید خود از دندان‌های متحرک استفاده کنید. در این بخش می‌توانید با رایج‌ترین روش‌های اجرای دندان مصنوعی متحرک آشنا شوید.

اینفوگرافی انواع دندان مصنوعی متحرک
از رایج‌ترین انواع دندان مصنوعی متحرک می‌توان به دندان مصنوعی تکه‌ای، ژله‌ای و کامل اشاره کرد.

۱- دندان مصنوعی تکه‌ ای 

دندان مصنوعی تکی یا تکه‌ای زمانی استفاده می‌شود که فرد یک یا چند دندان طبیعی در فک خود داشته باشد. در این روش دندان با کمک سیم به دندان‌های کناری متصل می‌شود و فرد می‌توانید آن را از داخل دهان خود بردارید و دوباره در دهان قرار دهد. در این روش ممکن است دندان‌ها در هر قسمت از دهان باشند و معمولا دندان‌ها روی یک بخش لثه مانند و ژله‌ای نصب می‌شوند و داخل دهان محکم می‌شوند.

بیشتر بدانید: ارتودنسی دندان فاصله دار چقدر طول میکشد؟

۲- دندان مصنوعی ژله‌ای

این دندان با لثه ژله‌ ای، نوعی پروتز متحرک است که برای تهیه آن، دندان روی پروتزهای ژله‌ای قرار دارد و از همین رو این پروتزها نسبت به پروتزهای ساده و معمولی، کمی گران‌تر هستند. قسمت ژله‌ای دندان به لثه‌ها می‌چسبد و از همین رو این نوع دندان نیاز به چسب یا گیره فلزی ندارد.

۳- دندان مصنوعی کامل

یکی از قدیمی‌ترین و البته پرطرفدارترین انواع دندان مصنوعی متحرک برای لثه‌های تحلیل رفته و افرادی که هیچ دندانی در دهان خود ندارند، پروتز کامل دندان است. در این روش دندان‌ها روی پایه‌ای به رنگ لثه قرار دارند و فرد می‌تواند شب‌ها دندان را از دهان خود خارج کند و بشوید. این دندان‌ها بهتر است هر ۵ تا ۷ سال یک بار عوض شوند و هر چقدر بهتر از آن‌ها مراقبت کنید، ماندگاری آن‌ها بیشتر می‌شود.

بیشتر بدانید: لمینت دندان چیست؟

دندان مصنوعی از چی ساخته میشود؟

در پاسخ به این سوال که دندان مصنوعی از چی درست میشه باید بگوییم که برای تهیه هر نوع دندان از مواد اولیه متفاوتی استفاده می‌شود. معمولا نوع مواد به کار رفته در تولید دندان‌های مصنوعی، تاثیر زیادی بر کیفیت و ظاهر آن دارد.  به طور کلی اکثر دندان‌های مصنوعی از جنس رزین اکریلیک هستند که دوام آن‌ها بین ۵ تا ۸ سال است.

 از رایج‌ترین مواد اولیه برای ساخت پایه دندان‌های مصنوعی می‌توان به رزین اکریلیک، نایلون، پرسلن، رزین و فلز اشاره کرد.

تصویر دندان مصنوعی
برای ساخت دندان مصنوعی معمولا از رزین اکریلیک استفاده می‌شود.

بهترین دندان مصنوعی کدام است؟

در پاسخ به این سوال که کدام دندان مصنوعی بهتر است، باید بگوییم که این موضوع به عوامل زیادی مثل تعداد دندان‌های آسیب دیده، استحکام و سلامت لثه‌ها و همچنین شرایط فیزیکی فرد  بستگی دارد. دندانپزشک با در نظر گرفتن شرایط و همچنین بودجه هر فرد، بهترین دندان را برای او انتخاب می‌کند.

سخن نهایی

استفاده از دندان‌های مصنوعی یک روش ساده برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است. امروزه تنوع این دندان‌ها آنقدر زیاد است که هر فرد با هر شرایط و هر بودجه‌ای می‌تواند دوباره ظاهری یکدست به دندان‌های خود ببخشد. اگر در فکر استفاده از دندان مصنوعی هستید، بهتر است در اولین فرصت با یکی از دندانپزشک‌های درمانکده به صورت آنلاین یا حضوری ارتباط برقرار کنید. برای این کار می‌توانید به وب سایت درمانکده مراجعه کنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله دندانپزشک آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دندانپزشک از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

بهترین دندان مصنوعی برای لثه صاف چیست؟

اگر به دنبال دندان مصنوعی برای لثه های تحلیل رفته هستید باید از دندان مصنوعی متحرک تکی یا کلی استفاده کنید.

کدام دندان مصنوعی متحرک بهتر است؟

برای انتخاب نوع دندان مصنوعی متحرک، پزشک وضعیت دندان و لثه شما را بررسی و سپس از روش مناسبی استفاده می‌کند. به طور کلی اگر تنها چند عدد از دندان‌های خود را از دست داده‌اید، بهتر است از دندان مصنوعی تکی استفاده کنید و در صورت از دست دادن همه دندان‌ها، استفاده از پروتز کامل گزینه مناسبی برای شما محسوب می‌شود.

بهترین دندان مصنوعی ژله‌ ای چیست؟

پروتزهایی که قسمت ژله‌ای آن‌ها از جنس ترموپلاستیک است، به خاطر وزن سبک و حجم کمی که دارند، گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شوند. از دیگر پروتزهای ژله‌ای می‌توان به پروتزهای سیلیکونی که بسیار نرم و انعطاف‌پذیر هستند، اشاره کرد.

روش چسباندن دندان مصنوعی شکسته چگونه است؟

آموزش چسباندن دندان مصنوعی شکسته برای افرادی که از این دندان‌ها استفاده می‌کنند، بسیار ضروری است. برای این کار باید روی بخش شکسته شده دندان مقداری چسب فوری بریزید و بعد آن را دقیقا روی دندان فشار دهید و صبر کنید تا چسب خشک شود.

ریلاین دندان چیست؟

ریلاین کردن دندان روشی است که از آن برای جلوگیری از لقی، سایش و همچنین یکدست کردن قد دندان‌های استفاده می‌شود که معمولا باید توسط پزشک انجام شود. اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، آموزش ریلاین دندان مصنوعی برای شما اهمیت زیادی دارد. برای ریلاین کردن دندان می‌توانید قسمت برآمده دندان خود را با کمک یک سوهان به آرامی بتراشید، اما به خاطر داشته باشید که این کار ممکن است به دندان شما آسیب وارد کند.

منابع:  newmouth، sloancreekdental، implantdentistirvine

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها