پرده بکارت حلقوی چیست؟ چگونه بفهمم حلقوی هستم یا نه؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پرده بکارت یا هایمن (Hymen) دارای اشکال مختلفی است که پرده بکارت حلقوی (Annular Hymen) را می‌توان رایج‌ترین نوع آن دانست. این نوع هایمن به دلیل ویژگی خاص همیشه بحث‌برانگیز بوده و اغلب خانم‌ها کنجکاو هستند درباره علائم پاره شدن آن در شب زفاف بیشتر بدانند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا به طور اختصاصی اطلاعات مفیدی را درباره پرده بکارت حلقوی با شما به اشتراک بگذاریم.

پرده بکارت حلقوی چیست؟

هایمن حلقوی یکی از انواع پرده بکارت است که با بافتی نازک و به شکل حلقوی، ورودی واژن را در برمی‌گیرد. در مرکز این نوع پرده بکارت یک حفره حلقوی یا هلالی وجود دارد که ممکن است اندازه آن در افراد مختلف بر اساس میزان کشیده شدن هایمن از دیواره تا مرکز حفره متفاوت باشد. پرده بکارت حلقوی نسبت به سایر موارد شایع‌تر است. تحقیقات نشان داده‌اند بیش از ۶۰ درصد پرده‌های بکارت از نوع حلقوی هستند.

انواع هایمن حلقوی (Annular Hymen)

اینفوگرافیک انواع پرده حلقوی
هایمن حلقوی در برابر ضربه و فشار مقاومت بالایی دارد.

به طور کلی، پرده حلقوی به ۲ دسته قابل اتساع یا ارتجاعی (Tractile Annular Hymen) و غیر قابل اتساع یا غیر ارتجاعی (Non-Tractile Annular Hymen) تقسیم می‌شود. در هایمن ارتجاعی، همان‌طور که از نامش پیداست، خاصیت کشسانی وجود دارد و معمولا پس از دخول، پارگی یا خونریزی مشاهده نمی‌شود. 

با این حال، پس از برقراری رابطه جنسی مقدار کمی ساییدگی روی دیواره این نوع پرده ایجاد می‌شود که پزشک متخصص زنان می‌تواند آن را تشخیص دهد. هایمن غیر قابل اتساع یا غیر ارتجاعی، قابلیت کشسانی ندارد و با دخول آلت تناسلی مردانه پاره می‌شود؛ به همین دلیل فرد مقدار کمی خونریزی مشاهده می‌کند.

ویژگی پرده حلقوی

پرده حلقوی ضخامت بالایی دارد و به راحتی آسیب نمی‌بیند. این نوع هایمن، سوراخ نسبتا بزرگی در مرکز دارد که معمولا از نوع قابل اتساع است و در برابر فشار ناشی از ضربه یا رابطه جنسی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. 

در واقع، پرده بکارت حلقوی در بیشتر موارد پاره نمی‌شود و فقط مقداری کش می‌آید و دچار تغییر سایز می‌شود. در چنین شرایطی، آلت تناسلی مردانه بدون اینکه به هایمن صدمه جدی وارد کند، از سوراخ حلقوی آن که در مرکز قرار دارد، عبور می‌کند. بنابراین می‌توان گفت، پس از دخول کامل و مکرر، ظاهر پرده بکارت با شکل حلقوی سالم و دست نخورده باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانیم: درمان عفونت واژن در خانه

تشخیص پرده بکارت حلقوی چگونه است؟

تصویر گرافیکی از پرده حلقوی
هایمن حلقوی دارای ۲ نوع قابل اتساع و غیر قابل اتساع است.

اگر پس از برقراری اولین رابطه جنسی و دخول کامل اصلا خونریزی نداشتید، می‌توان پرده بکارت را از نوع حلقوی در نظر گرفت. با این حال، ممکن است پس از اولین رابطه جنسی، به طور قطعی نتوانید حلقوی بودن و نوع ارتجاعی یا غیر ارتجاعی هایمن را تشخیص دهید. چرا که شدت رابطه جنسی می‌تواند مویرگ‌های دیواره پرده را تحت تاثیر قرار دهد که در چنین وضعیتی اگر هایمن از نوع حلقوی و ارتجاعی هم باشد، مقداری خونریزی مشاهده می‌شود و شما را به اشتباه می‌اندازد. از همین‌رو می‌توان گفت، بهترین راه تشخیص نوع هایمن، مراجعه به دکتر زنان است. 

حتی پزشک متخصص زنان به راحتی می‌تواند داشتن یا نداشتن رابطه جنسی را با معاینه پرده بکارت حلقوی تشخیص دهد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، پرده حلقوی قابل اتساع پس از دخول کامل، دچار پارگی نمی‌شود. با این حال، پزشک از روی سائیدگی لبه سوراخ هایمن می‌تواند به وجود رابطه جنسی و شدت آن پی ببرد. پزشک برای تشخیص دخول کامل در پرده حلقوی، مخاط واژن و وضعیت چین‌های آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانیم: شب عروسی چقدر درد دارد؟

نحوه پاره شدن هایمن حلقوی (Annular Hymen)

پرده حلقوی معمولا پاره نمی‌شود یا قسمتی از آن دچار پارگی خواهد شد. در واقع می‌توان گفت، پارگی هایمن حلقوی به اندازه کشیدگی پرده بکارت از واژن تا مرکز سوراخ، کیفیت رابطه جنسی و قابل اتساع یا غیر قابل اتساع بودن آن بستگی دارد. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، پرده بکارت حلقوی از ضخامت بالایی برخوردار است و معمولا به راحتی آسیب نمی‌بیند. با این حال، ممکن است در پرده حلقوی غیر قابل اتساع (غیر ارتجاعی) پارگی ایجاد شود که معمولا با چهار تا پنج پارگی شعاعی شکل همراه است، اما این اتفاق در پرده بکارت حلقوی ارتجاعی (قابل اتساع) به ندرت رخ می‌دهد.

علائم پاره شدن پرده حلقوی چیست؟

با وجود اینکه دستگاه تناسلی زنان از نظر ظاهر و عملکرد شبیه هم است، اما ویژگی‌های خاص این ناحیه برای هر خانم بر علائم بعد از پارگی بکارت حلقوی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. همان‌طور که می‌دانید، اصلی‌ترین راه از دست دادن بکارت، ورود آلت تناسلی مردان به واژن است. هر چند ممکن است با خودارضایی و ورود اشیاء بزرگ به درون واژن، هایمن دچار آسیب شود، اما پارگی آن به ندرت رخ می‌دهد. 

 اینفوگرافیک علائم پاره شدن هایمن حلقوی
همه خانم‌ها علائم بعد از پاره شدن پرده حلقوی را به یک شکل تجربه نمی‌کنند.

به طور کلی می‌توان گفت، علائم پاره شدن پرده بکارت حلقوی معمولا متغیر است و در همه افراد یکسان نیست. شایع‌ترین علائمی که ممکن است تجربه کنید، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • درد
  • خونریزی کم یا زیاد
  • احساس حساسیت در ناحیه واژن
  • تورم در ناحیه واژن

لازم به ذکر است، پاره شدن انواع پرده بکارت، به ویژه هایمن حلقوی همیشه با درد و خونریزی همراه نیست و برخی از زنان ممکن است هیچ علائمی را تجربه نکنند. از همین‌رو تعیین زمان دقیق بروز علائم بعد از پارگی بکارت حلقوی امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان با قاطعیت گفت بکارت حلقوی خونریزی دارد یا خیر.

بیشتر بخوانیم: درمان خانگی برای جوانسازی واژن

سخن پایانی

پرده بکارت حلقوی یکی از انواع پرده‌های بکارت به‌شمار می‌آید که خود دارای ۲ نوع مختلف است. نوع قابل اتساع هایمن حلقوی پس از دخول کامل، پاره نمی‌شود و با خونریزی همراه نیست، اما خانم‌هایی که دارای پرده حلقوی غیر قابل اتساع هستند، شرایط کاملا برعکسی را تجربه می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت، قاعده و قانون صددرصدی برای پارگی هایمن حلقوی وجود ندارد و ممکن است همه چیز بر اساس کیفیت رابطه جنسی، قابل اتساع یا غیر قابل اتساع بودن آن دچار تغییر شود. 

شما می‌توانید برای پرسیدن سوالات بیشتر درباره پرده حلقوی به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از بهترین پزشکان متخصص این مجموعه همچون دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت بگیرید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین با دکتر زنان و سایر تخصص‌ها به صورت تلفنی، متنی و تصویری نزد نوبت رزرو کنید.

سوالات متداول

از کجا بفهمم حلقوی هستم؟

بهترین راه تشخیص پرده بکارت حلقوی، مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان است.

انواع پرده بکارت حلقوی کدامند؟

هایمن حلقوی قابل اتساع یا ارتجاعی (پس از هر بار رابطه جنسی به دلیل داشتن خاصیت کشسانی، حالت اولیه خود را پیدا می‌کند) و هایمن حلقوی غیر قابل اتساع یا غیر ارتجاعی (پس از دخول کامل به دلیل انعطاف‌پذیری بسیار کم پاره می‌شود).

آیا علائم پاره شدن پرده بکارت حلقوی برای همه خانم‌ها یکسان است؟

خیر. معمولا علائم پاره شدن هایمن حلقوی در همه افراد یکسان نیست و خانم‌ها آن را به شکل‌های مختلفی تجربه می‌کنند.

منابع: clevelandclinic | webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
سارا
سارا
7 روز قبل

اگه یه دختر پرده بکارت حلقوی ارتجاعی داشته باشه فقط یه بار رابطه جنسی داشته باشه اونم بدونه ازدواج ولی سیغه دهانی و اتفاقی مقداری سایدگی پیدا کنه ولی گشاد نباشه و دیگه بعد از اون یه بار رابطه جنسی برقرار نکنه آیا ممکنه کامل تنگ بشه و به شکل اولش دربیاد ؟که ازدواج رسمی بکنه ابروش نره

شهر
شیراز
ماریا
ماریا
1 ماه قبل

من رابطه جنسی از جلو داشتم اما ن خون ریزی داشتم ن درد داشتم ن زخم شده نمیدونم یعنی الان پردم سالم یا نه

شهر
تهران
تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
پاسخ به  ماریا

سلام ماریا جان
ببینید وقتی دخول (اینترکورس) اتفاق میوفته قطعا هایمن آسیب میبینه، حالا یا هایمن شما خاصیت ارتجاعی داشته یا اینکه هایمن آسیب دیده و یک خون آب خیلی کم رنگ هم اومده ولی شما متوجهش نشدید …

حالا اگر دقیق بخواهید بررسی کنید، توصیه میکنم تشریف ببرید دکتر زنان جهت معاینه …