رابطه مقعدی یا آنال چیست؟ بررسی خطرات و فواید این نوع رابطه

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

رابطه مقعدی یا سکس آنال برای بسیاری از افراد تابو محسوب می‌شود. اما در مقابل کسانی هم هستند که از این نوع رابطه لذت می‌برند و آن را برای ایجاد تنوع در زندگی زناشویی خود مفید می‌دانند. در این مقاله از مجله درمانکده به فواید و عوارض سکس آنال می‌پردازیم و به نکات بهداشتی مهم که باید رعایت کنید اشاره می‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

رابطه مقعدی چیست؟

بسیاری از مردم به خوبی می‌دانند که رابطه جنسی چیست یا رابطه جنسی عاشقانه چه تاثیری روی زندگی زناشویی دارد. آن‌ها همچنین با فواید سکس و عوارض نداشتن سکس آشنا هستند. اما ممکن است در مورد سکس مقعدی از اطلاعات کافی برخوردار نباشند. چون معمولا در مورد این نوع رابطه کمتر صحبت می‌شود.

رابطه جنسی مقعدی اصطلاحی است که برای هر گونه فعالیت جنسی که مقعد را درگیر می‌کند، استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، شامل وارد کردن آلت تناسلی، انگشت، زبان یا اشیاء به مقعد به منظور کسب لذت جنسی است.

مقعد پایانه‌های عصبی فراوانی دارد و به همین دلیل بسیار حساس است. افراد با انواع گرایش جنسی ممکن است رابطه آنال را لذت‌بخش بدانند. به‌علاوه، بعضی از مردم به دلیل کاهش میل جنسی و با هدف ایجاد تنوع در روابط خود به سکس آنال روی می‌آورند. اگر این موضوع در مورد شما صدق می‌کند، توصیه می‌کنیم مقاله «چگونه رابطه جنسی خوبی داشته باشیم» و «درمان خانگی ارضا نشدن زن» را بخوانید.

فواید رابطه مقعدی

رابطه مقعدی در بعضی از افراد به رسیدن به ارگاسم کمک می‌کند. همچنین احتمال بارداری را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، این نوع رابطه می‌تواند به زندگی جنسی شما تنوع بدهد و باعث افزایش صمیمیت شما و همسرتان شود. با این حال، به یاد داشته باشید که سکس آنال برای همه مناسب نیست و نباید همسر خود را برای انجام آن تحت فشار قرار دهید.

خطرات رابطه مقعدی برای سلامتی

رابطه مقعدی خطراتی دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. چون با برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید از بعضی از این خطرات پیشگیری کنید یا احتمال وقوع آن‌ها را به حداقل برسانید.

اینفوگرافی درباره خطرات رابطه مقعدی
رابطه آنال می‌تواند به پارگی مقعد منجر شود یا خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

رایج‌ترین خطرات سکس آنال عبارت‌اند از:

  • پارگی مقعد: بافت خارجی مقعد دارای لایه‌هایی از سلول‌های مرده است که در برابر عفونت مثل یک سد محافظ عمل می‌کنند. بافت داخل مقعد از این سد محافظ طبیعی برخوردار نیست و به همین دلیل در برابر پاره شدن و گسترش عفونت آسیب‌پذیر است.
  • بی‌اختیاری مدفوع: یک عضله حلقوی شکل به نام اسفنکتر، مقعد را احاطه می‌کند و پس از اجابت مزاج سفت می‌شود. رابطه مقعدی در هنگام سفت بودن این عضله ممکن است دردناک و دشوار باشد. از سوی دیگر، سکس مقعدی مکرر اسفنکتر را ضعیف می‌کند. در نتیجه، نگه داشتن مدفوع تا زمانی که بتوانید به سرویس بهداشتی بروید دشوار می‌شود. تمرینات کگل برای تقویت اسفنکتر مفید هستند و احتمالا می‌توانند به پیشگیری یا اصلاح این مشکل کمک کنند.
  • عفونت واژن یا مجاری ادراری: مقعد پر از باکتری است و این باکتری‌ها می‌توانند شما را آلوده کنند. از سوی دیگر، داشتن رابطه جنسی واژینال بعد از رابطه مقعدی ممکن است به عفونت واژن و مجاری ادراری منجر شود.

بیشتر بدانید:ارضا نشدن مردان چیست؟

نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که تماس دهان با مقعد می‌تواند هم شما و هم همسرتان را در معرض خطر ابتلا به هپاتیت، تبخال، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و سایر عفونت‌ها قرار دهد.

عوارض رابطه مقعدی

شایع‌ترین مشکلاتی که ممکن است به دنبال سکس آنال تجربه کنید شامل موارد زیر هستند:

  • سوزش و تحریک مقعد: کرم‌های بر پایه آب به کاهش سوزش کمک می‌کنند. علاوه بر این، توصیه می‌شود هنگام تمیز کردن مقعد از صابون‌های حاوی مواد خشن استفاده نکنید.
  • خونریزی خفیف: این عارضه می‌تواند نشانه پارگی (شقاق) یا هموروئید (بواسیر) باشد. اگر خونریزی دارید، به پزشک مراجعه کنید.
  • مشکل در اجابت مزاج: اگر سوزش مقعد اجابت مزاج را برای شما دشوار کرده است، از نرم‌کننده‌های مدفوع استفاده کنید.

اگر بعد از سکس آنال دچار درد، شقاق، خونریزی و… شدید، در اسرع وقت نزد پزشک بروید. پزشک علت کمر درد بعد از رابطه جنسی یا سایر مشکلاتی که تجربه می‌کنید را تشخیص می‌دهد و برای کنترل آن‌ها به شما کمک می‌کند.

درمان مشکلات ناشی از سکس مقعدی به علائم شما و علت بروز آن‌ها بستگی دارد. به عنوان مثال، پزشکان نشستن در آب گرم، استفاده از کرم‌های بی‌حس‌کننده و مصرف غذاهای پرفیبر را برای درمان درد، شقاق و بواسیر مفید می‌دانند.

یک زن جوان در مطب پزشک
اگر بعد از سکس آنال با مشکل سوزش، خونریزی و… مواجه شدید، به پزشک مراجعه کنید.

چند نکته مهم برای داشتن رابطه مقعدی ایمن

همانند رابطه واژینال، در رابطه آنال هم بهداشت جنسی از اهمیت زیادی برخوردار است. برای اینکه از عوارض سکس آنال در امان بمانید توصیه می‌شود:

  • مقعد خود را کاملا تمیز کنید. تنقیه یا دوش مقعد می‌تواند روده شما را تخلیه کند. در مورد روش درست انجام این کار حتما با پزشک مشورت کنید.
  • اگر از دست‌های خود استفاده می‌کنید، قبل از داشتن رابطه مقعدی از کوتاه و تمیز بودن ناخن‌هایتان مطمئن شوید.
  • بعد از رابطه جنسی مقعدی و قبل از شروع رابطه جنسی دهانی یا واژینال، کاندوم را عوض کنید. این کار خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی از جمله عفونت‌های دستگاه ادراری و واژینوز باکتریایی را کاهش می‌دهد. استفاده از دنتال دم یا کاندوم دهانی هم می‌تواند مفید باشد.
  • برای کاهش خطر پارگی بافت، از مقدار زیادی لوبریکانت (روان‌کننده) استفاده کنید. در صورت استفاده از کاندوم‌های لاتکس باید به سراغ لوبریکانت‌هایی بروید که بر پایه آب هستند.
  • اگر رابطه آنال دردناک است، آن را متوقف کنید.
  • اگر در معرض خطر ابتلا به HIV هستید، پزشک می‌تواند برای شما داروی PrEP تجویز کند که به معنی پیشگیری قبل از مواجهه است. البته برای محافظت از خود در برابر سایر بیماری‌های مقاربتی باید همچنان از کاندوم استفاده کنید.
  • اگر به هر دلیلی رابطه مقعدی محافظت‌نشده داشتید، می‌توانید برای محافظت از خود در برابر HIV، داروی PEP را در عرض ۷۲ ساعت مصرف کنید. PEP‌ به معنی پیشگیری بعد از مواجهه است.
  • واکسن HPV بزنید.
  • بعد از سکس آنال، مقعد خود را با آب و صابون ملایم تمیز کنید تا از عفونت جلوگیری شود.

رعایت نکات بهداشتی برای برقراری رابطه جنسی ضروری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع می‌توانید مقاله «ایا در زمان عفونت میتوان رابطه داشت» و «سکس در پریودی» را مطالعه کنید.

رابطه مقعدی در دوران بارداری

رابطه در بارداری از راه مقعد یک تصمیم بسیار شخصی است. تا زمانی که اقدامات احتیاطی خاص مانند استفاده از لوبریکانت و کاندوم را برای کاهش خطر عفونت و پیشگیری از شقاق و بواسیر انجام می‌دهید، رابطه مقعدی می‌تواند بی‌خطر باشد. با این حال، زنانی که بارداری پرخطر دارند یا در معرض خطر زایمان زودرس هستند، باید به طور کامل از سکس آنال خودداری کنند.

 یک زن باردار که کنار پنجره ایستاده است
سکس آنال برای زنانی که بارداری پرخطر دارند، ممنوع است.

کلام پایانی

رابطه مقعدی برای بعضی از افراد یک نوع فعالیت جنسی لذت‌بخش محسوب می‌شود. اما ممکن است به مشکلاتی مثل سوزش یا خونریزی منجر شود یا خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. اگر می‌خواهید در مورد این نوع رابطه اطلاعات بیشتری داشته باشید، با دکتر زنان یا متخصص اورولوژی مشورت کنید. برای انجام این کار می‌توانید وارد سایت درمانکده شوید و از متخصص مورد نظر خود برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر زنان وقت بگیرید.

سوالات متداول

منظور از رابطه آنال چیست؟

یک نوع رابطه جنسی است که طی آن آلت تناسلی مردانه وارد مقعد می‌شود. البته گاهی‌اوقات ممکن است از انگشت، زبان یا اسباب‌های جنسی برای انجام این کار استفاده شود.

آیا رابطه مقعدی باعث حاملگی میشود؟

شانس باردار شدن از طریق رابطه مقعدی مطمئنا کمتر از رابطه جنسی واژینال است. با این حال، هنوز هم احتمال بارداری وجود دارد. چون مقعد به واژن نزدیک است و احتمال دارد منی وارد واژن شود.

آیا رابطه مقعدی باعث خارش میشود؟

بله. بعضی از عوارض سکس آنال با خارش مشخص می‌شوند. به عنوان مثال، اگر سکس آنال باعث بواسیر شده باشد، ممکن است علائمی مثل خارش را تجربه کنید.

آیا برای سکس آنال باید از کاندوم استفاده کرد؟

بله. کاندوم از شما در برابر گسترش عفونت محافظت می‌کند.

آیا رابطه مقعدی باعث سرطان می‌شود؟

داشتن رابطه جنسی مقعدی ممکن است شانس ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی را افزایش دهد که این می‌تواند به سرطان مقعد منجر شود.

منابع: webmd, prevention

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها