قرص آناهیل چیست؟ بررسی 5 کاربرد این دارو و موارد منع مصرف

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر تاکنون برای ترمیم زخم‌های ناشی از جراحی یا هر نوع آسیب‌دیدگی به دنبال قرص بوده باشید، احتمالا نام قرص آناهیل (Anaheal) را شنیده‌اید. این قرص حاوی بروملین است و اغلب برای بهبود زخم، سوختگی و کبودی توصیه می‌شود. بروملین یک نوع آنزیم است که به طور طبیعی در میوه و ساقه آناناس وجود دارد.

اگر می‌خواهید در مورد قرص آناهیل اطلاعات بیشتری کسب کنید و با نحوه مصرف و عوارض احتمالی آن آشنا شوید، توصیه می‌کنیم این مقاله از مجله درمانکده را تا انتها بخوانید. در این مقاله هر آنچه که لازم است درباره Anaheal بدانید در اختیارتان قرار می‌دهیم.

قرص آناهیل برای چیست؟

از آنجا که بروملین خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارد، می‌توان از قرص Anaheal برای موارد زیر استفاده کرد:

  • کاهش التهاب و تسریع روند بهبودی زخم
  • پیشگیری از اسکار (جای زخم)
  • کاهش کبودی و خونمردگی
اینفوگرافی درباره کاربردهای قرص آناهیل
قرص Anaheal سرعت بهبود زخم را افزایش می‌دهد و به رفع کبودی کمک می‌کند.

در ادامه به چند مورد از رایج‌ترین کاربردهای قرص Anaheal اشاره می‌کنیم.

۱. بعد از عمل بینی

تورم بینی و کبودی صورت یکی از مشکلات شایعی است که اغلب افراد بعد از رینوپلاستی با آن مواجه می‌شوند. به همین دلیل، ممکن است استفاده از قرص آناهیل بعد از عمل بینی توصیه ‌شود. چون بروملین موجود در آن خاصیت ضد التهابی دارد و سرعت بهبود زخم را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند تورم و کبودی ناشی از جراحی را از بین ببرد.

بیشتر بدانید:پماد برای از بین بردن جای زخم

۲. بعد از کاشت مو

جراحی کاشت مو هم مثل رینوپلاستی ممکن است به التهاب و تورم منجر شود. بنابراین مصرف قرص آناهیل بعد از کاشت مو می‌تواند به بهبودی سریع‌تر پوست سر کمک کند.

۳. بعد از تزریق چربی

تزریق چربی یک نوع درمان زیبایی است که برای جوانسازی صورت و رفع چین‌وچروک‌های آن انجام می‌شود. مصرف قرص آناهیل بعد از تزریق چربی با کاهش التهاب و تورم پوست همراه است.

۴. بعد از سزارین

پبعضی از زنانی که سزارین انجام می‌دهند از اسکار یا جای بخیه شکایت دارند. استفاده از قرص آناهیل بعد از سزارین می‌تواند سرعت بهبودی زخم‌ها را افزایش دهد و از ایجاد اسکار جلوگیری کند. با این حال، از آنجا که بعضی از متخصصان مصرف بروملین را در دوران شیردهی مجاز نمی‌دانند، باید حتما تحت نظر دکتر پوست و مو از آن استفاده کنید.

۵. قرص آناهیل برای عفونت واژن 

ممکن است پزشک از این مکمل در کنار سایر داروها برای کاهش التهاب واژن استفاده کند. اما آناهیل نمی‌تواند به تنهایی عفونت را از بین ببرد. اگر به عفونت واژن مبتلا هستید، باید بسته به نوع عفونت و تحت نظر پزشک از آنتی‌بیوتیک یا داروهای ضد قارچ استفاده کنید.

روش مصرف قرص آناهیل

برای آگاهی از اینکه قرص آناهیل هر چند ساعت یک‌بار و به چه صورتی مصرف شود باید به دستورالعمل شرکت سازنده مراجعه کنید یا از پزشک راهنمایی بخواهید. بر اساس توصیه شرکت تولیدکننده آناهیل، شما می‌توانید روزانه یک تا سه عدد قرص را یک ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف کنید.

عوارض قرص آناهیل چیست؟

به نظر می‌رسد که این محصول در دوزهای توصیه‌شده به خوبی تحمل می‌شود. با این حال، گاهی‌اوقات ممکن است عوارض جانبی زیر را ایجاد کند:

  • حالت تهوع
  • درد شکم
  • استفراغ
  • اسهال

در بعضی از افراد، بروملین به واکنش‎های آلرژیک مانند مشکلات تنفسی، کهیر، بثورات پوستی و خارش منجر می‌شود. اگر پس از مصرف قرص Anaheal دچار علائم غیر عادی شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید:پماد برای نیش حشرات چی خوبه؟

اینفوگرافی درباره عوارض قرص آناهیل
از عوارض قرص Anaheal می‌توان به مشکلات گوارشی و واکنش‌های آلرژیک اشاره کرد.

عوارض زیاده‌روی در مصرف قرص آناهیل

زیاده‌روی در مصرف مکمل‌های حاوی بروملین به مشکلات گوارشی، از دست دادن اشتها، تپش قلب، سردرد، سرگیجه، خواب‌آلودگی، درد عضلانی و خونریزی شدید قاعدگی منجر می‌شود.

موارد احتیاط پیش از مصرف یا منع مصرف

قرص آناهیل ممکن است مانند هر مکمل یا داروی دیگری برای همه مناسب نباشد یا در بعضی از افراد عوارض جانبی ایجاد کند. آگاهی از نکات زیر به جلوگیری از عوارض جانبی جدی کمک می‌کند:

  • اگر به آناناس حساسیت دارید، از قرص Anaheal استفاده نکنید. همچنین به یاد داشته باشید که بروملین ممکن است در کسانی که به هویج، کرفس، رازیانه، چاودار، پاپایا و لاتکس حساسیت دارند باعث بروز واکنش آلرژیک شود.
  • کسانی که قرار است عمل جراحی انجام دهند نباید از Anaheal استفاده کنند. چون این قرص خطر خونریزی را در حین جراحی افزایش می‌دهد.

بیشتر بدانید:اسکار کلوئیدی و شناخت بیشتر آن

  • افراد مبتلا به زخم معده یا سایر مشکلات گوارشی، بیماری کبدی، بیماری کلیوی، آسم، ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب و هموفیلی باید قبل از مصرف قرص Anaheal با پزشک معالج خود مشورت کنند. چون ممکن است استفاده از این محصول برای آن‌ها ممنوع باشد.
  • از آنجا که اطلاعات کافی در مورد تاثیر بروملین روی جنین وجود ندارد، مصرف قرص آناهیل در بارداری توصیه نمی‌شود. علاوه بر این، استفاده از قرص آناهیل در شیردهی هم ممنوع است.
  • از دادن قرص Anaheal به کودکان خودداری کنید. چون در مورد فواید و عوارض بروملین برای کودکان تحقیقات کافی انجام نشده است.

تداخلات دارویی قرص آناهیل

داروهایی که ممکن است با بروملین موجود در Anaheal تداخل داشته باشند شامل موارد زیر هستند:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها: بروملین ممکن است جذب بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها مانند تتراسایکلین و آموکسی‌سیلین را افزایش دهد که این می‌تواند به عوارض جدی منجر شود.
  • داروهای شیمی‌درمانی: بروملین باعث می‌شود بدن شما مقدار زیادی از داروهای شیمی‌درمانی را جذب کند.
  • داروهای پرفشاری خون: بروملین باعث افزایش جذب داروهای پرفشاری خون به‌ویژه مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) می‌شود.
  • رقیق‌کننده‌های خون: از آنجا که بروملین لخته شدن خون را کند می‌کند، استفاده از آن در ترکیب با داروهای رقیق‌کننده خون می‌تواند خطر خونریزی و کبودی را افزایش دهد. این داروها عبارت‌اند از: وارفارین، کلوپیدوگرل، آسپرین و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن و ناپروکسن.
یک زن که در حال خوردن چند نوع داروی مختلف است
اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف قرص Anaheal با پزشک مشورت کنید.

مکمل‌های گیاهی مانند جینکو بیلوبا و سیر هم ممکن است در صورت ترکیب شدن با قرص آناهیل باعث خونریزی شوند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که بروملین موجود در این محصول می‌تواند قدرت داروهای آرام‌بخش مانند باربیتورات‌ها، داروهای ضد تشنج، داروهای بی‌خوابی و بنزودیازپین‌ها را افزایش دهد.

اگر از دارو، مکمل غذایی یا محصولات گیاهی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف قرص Anaheal حتما با پزشک در مورد تداخل آن‌ها با یکدیگر مشورت کنید.

بیشتر بدانید:اسکار پوست و شناخت بیشتر آن

کلام پایانی

قرص آناهیل به دلیل داشتن بروملین به کاهش التهاب و بهبود زخم کمک می‌کند. این محصول برای اکثر افراد بی‌خطر است. اما احتمال دارد با بعضی از داروها از جمله داروهای رقیق‌کننده خون و آنتی‌بیوتیک‌ها تداخل داشته باشد.

اگر می‌خواهید برای درمان زخم‌های ناشی از جراحی یا رفع کبودی از قرص Anaheal استفاده کنید، نظر پزشک معالج خود را در مورد مزایا و عوارض احتمالی آن جویا شوید. همچنین می‌توانید از طریق سایت درمانکده با دکتر عمومی درباره این موضوع مشورت کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که از بهترین پزشکان برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر پوست و مو وقت بگیرید.

سوالات متداول

آیا مصرف قرص آناهیل در پریودی مجاز است؟

بله. بروملین باعث شل شدن عضلات صاف می‌شود و اثرات التهابی پروستاگلاندین‌ها را خنثی می‌کند. در نتیجه، اسپاسم رحم و درد قاعدگی را کاهش می‌شود. با این حال، از آنجا که ممکن است باعث افزایش خونریزی شود، بهتر است در صورت ابتلا به خونریزی نامنظم یا شدید، قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

آیا مصرف قرص آناهیل در بدنسازی مفید است؟

در بعضی از مطالعات مشاهده شده است که بروملین خستگی و درد عضلانی را در ورزشکاران کاهش می‌دهد. اما برای تایید این موضوع باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

آیا قرص آناهیل باعث چاقی میشود؟

در حال حاضر، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد قرص آناهیل برای لاغری یا چاقی مفید است.

آیا قرص آناهیل باعث جوش صورت میشود؟

خیر. این دارو باعث جوش نمی‌شود؛ حتی گاهی‌اوقات از قرص آناهیل برای جای جوش استفاده می‌شود. چون بروملین موجود در آن می‌تواند التهاب پوست را کاهش دهد.

آیا قرص آناهیل باعث یبوست میشود؟

خیر. بروملین به تجزیه پروتئین در روده کمک می‌کند که این می‌تواند به کاهش یبوست و نفخ منجر شود. با این حال، برای درک بهتر این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

منابع: verywellhealth, health

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها