قرص آلتادین (Althadin) چیست؟ + کاربرد، نحوه مصرف و عوارض جانبی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


چنانچه با مشکلاتی مانند التهاب گلو و دهان، گرفتگی صدا و سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی مواجه هستید قرص آلتادین (Althadin) می‌تواند یکی از راه‌های درمان باشد. این دارو ساخت کشور ایران و شرکت دینه (Dineh) است. در این مقاله از مجله درمانکده به معرفی قرص آلتادین گیاهی، کاربرد، نحوه مصرف، عوارض جانبی و تداخلات دارویی آن می‌پردازیم.

قرص آلتادین چیست؟

قرص آلتادین شرکت دینه ایران یک داروی گیاهی است که به عنوان یک خلط‌آور و ضد‌التهاب عمل می‌کند. اگرچه آلتادین می‌تواند علائم مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی را کاهش دهد، اما در مورد عفونت‌های باکتریایی جایگزین آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌شود.

قرص آلتادین برای چیست؟

مهم‌ترین کاربرد این دارو را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • گلو‌درد‌های غیر‌عفونی
  • بهبود سرفه‌های تحریکی ناشی از سرماخوردگی و حساسیت
  • خلط‌آور و نرم‌کننده گلو
  • گرفتگی صدا
  • برونشیت

بیشتر بخوانید: نحوه مصرف قرص کلداکس

پزشکان متخصص این دارو را در کنار آنتی‌بیوتیک‌ها برای مهار و درمان گلو‌درد‌های عفونی نیز تجویز می‌کنند.

قرص آلتادین را می‌بینید.
هر جعبه قرص آلتادین گیاهی دارای ۳ بلیستر ۱۰ عددی قرص مکیدنی است.

ترکیبات قرص آلتادین چیست؟

مواد تشکیل‌دهنده این قرص شامل موارد زیر است:

گل ختمی (Althaea officinalis)

در هر قرص آلتادین ۲۲۰ میلی‌گرم گل ختمی وجود دارد. این گیاه به‌طور قابل توجهی منجر به کاهش عوارض سرماخوردگی می‌شود. گل ختمی دارای موسیلاژ (Mucilage) است، موسیلاژ ماده ژلاتینی است که فواید درمانی زیر را دارد:

  • این ماده یک لایه محافظ روی غشاهای مخاطی تشکیل می‌دهد که منجر به تسکین سوزش و التهاب در گلو و دستگاه تنفسی می‌شود. این عملکرد می‌تواند گلو درد را کاهش دهد و سرفه‌های خشک را آرام کند.
  • موسیلاژ موجود در ریشه گل ختمی باعث حفظ رطوبت در غشاهای مخاطی می‌شود و از خشک شدن گلو جلوگیری می‌کند. به این ترتیب به هیدراته نگه داشتن گلو و مجاری تنفسی کمک می‌کند.
  • ریشه گل ختمی خاصیت ضد‌التهابی نیز دارد که در کاهش تورم و التهاب در غشاهای مخاطی موثر است.

شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra)

در هر قرص آلتادین ۱۵ میلی‌گرم از این گیاه وجود دارد. ریشه شیرین بیان یکی دیگر از عناصر کلیدی در قرص گیاهی آلتادین به‌شمار می‌رود. این گیاه دارای ماده فعالی به نام گلیسیریزین (Glycyrrhizin) است که به شکل‌های زیر می‌تواند علائم ناشی از سرماخوردگی را کاهش دهد:

  • اثرات ضد‌التهابی این ماده به کاهش التهاب در دستگاه تنفسی کمک می‌کند. گلیسیریزین می‌تواند مشکلاتی مانند گلو‌درد را تسکین دهد.
  • ریشه شیرین بیان باعث شل شدن و دفع مخاط از مجاری تنفسی می‌شود. این عملکرد در درمان سرفه و احتقان موثر است.

بیشتر بخوانید: قرص فلوکستین برای کودکان

اسانس نعناع فلفلی (Mentha piperita)

در هر قرص آلتادین ۲ میلی‌گرم از این گیاه وجود دارد. اسانس نعناع فلفلی دارای ترکیبات فعالی از جمله منتول (Menthol)، منتون (Menthone) و لیمونن (limonene) است که در کاهش و درمان عوارض سرماخوردگی به شکل‌های زیر موثر هستند:

  • منتول بخش فعال اسانس نعناع است که خنک‌کننده و تسکین‌دهنده است. این ماده می‌تواند به رفع گرفتگی بینی کمک کند. منتول با رقیق کردن مخاط، دفع آن را آسان‌تر می‌کند، به این ترتیب مجاری تنفسی پاک می‌شود.
  • منتول ضد‌سرفه است و به کاهش شدت و تعداد دفعات سرفه کمک می‌کند. این ویژگی منجر به تسکین سرفه‌های مداوم و خشک می‌شود که اغلب با سرماخوردگی همراه هستند.
  • نعناع خاصیت ضد‌التهابی و ضد‌میکروبی دارد. به همین دلیل باعث کاهش التهاب در دستگاه تنفسی می‌شود.
اینفوگرافیکی که ترکیبات فعال قرص آلتادین را نشان می‌دهد.
ترکیبات فعال قرص آلتادین شامل عصاره شیرین بیان، گل ختمی و اسانس نعناع است.

روش مصرف قرص آلتادین چگونه است؟

نحوه مصرف قرص آلتادین باید توسط پزشک تعیین شود و می‌تواند برای هر فردی متفاوت باشد. به‌طور کلی می‌توانید روزانه در بازه‌های زمانی یک تا ۲ ساعت یک عدد از آن را استفاده کنید. توجه داشته باشید این قرص مکیدنی است. اگر با مصرف آن احساس بهتری داشتید، می‌توانید فواصل زمانی را بیشتر کنید. چنانچه پس از مصرف این قرص از شدت علائم کاسته نشد، به پزشک مراجعه کنید.

اگر در این زمینه به کمک و مشاوره نیاز دارید، می‌توانید از طریق پلتفرم نوبت‌دهی درمانکده از پزشکان متخصص این مجموعه نوبت مشاوره آنلاین یا تلفنی دریافت کنید. پزشکان عمومی و متخصصین داخلی درمانکده می‌توانند در مورد نحوه مصرف این قرص شما را راهنمایی کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین شربت سرفه خشک برای کودکان

عوارض قرص آلتادین چیست؟

تداخل دارویی خاصی برای این قرص وجود ندارد. با این حال بهتر است قبل از مصرف با مشاوره آنلاین دکتر داخلی مشورت کنید. برای این منظور می‌توانید با پزشکان متخصص داخلی درمانکده مشاوره آنلاین یا تلفنی داشته باشید.

آیا مصرف قرص آلتادین برای همه مناسب است؟

این قرص گیاهی شرکت دینه داروی ایمنی است و عوارض جانبی خاصی ندارد، با این حال برخی گروه‌های حساس باید در مصرف آن بیشتر احتیاط کنند:

  • در ترکیبات این قرص ساکاروز وجود دارد، به همین دلیل توصیه می‌شود افراد مبتلا به قند خون بالا از مصرف آن خودداری کنند.
  • قرص آلتادین در بارداری و شیردهی باید با مشورت پزشک انجام شود.
  • اگر به هر یک از مواد تشکیل‌دهنده این محصول حساسیت دارید، از مصرف این داروی گیاهی اجتناب کنید. واکنش‌های آلرژیک می‌توانند با علائمی مانند قرمزی، خارش و بثورات پوستی همراه باشند. در موارد شدید و نادر امکان بروز مشکلات تنفسی نیز وجود دارد.
فردی که در حال مصرف قرص گیاهی آلتادین است.
قرص گیاهی آلتادین برای افراد مبتلا به قند خون بالا توصیه نمی‌شود.

قرص آلتادین در چند خط

قرص آلتادین یک داروی گیاهی است که به‌طور خاص برای کمک به درمان سرفه‌های مزمن ناشی از سرماخوردگی و حساسیت طراحی شده است. در ترکیبات آن سه گیاه شیرین بیان، گل ختمی و نعناع وجود دارد. شما می‌توانید بدون نسخه پزشک این دارو را از داروخانه‌ها تهیه کنید.

سوالات رایج

قرص آلتادین برای چه سنی مناسب است؟

این دارو برای گروه سنی بالای ۱۲ سال توصیه می‌شود.

قرص آلتادین هر چند ساعت باید مصرف شود؟

شما می‌توانید روزانه در بازه‌های زمانی یک تا ۲ ساعته از این قرص استفاده کنید.

آیا قرص آلتادین برای کودکان مناسب است؟

از آنجا که شواهد علمی کافی برای مصرف این قرص در افراد کمتر از ۱۲ سال وجود ندارد، مصرف آن به کودکان توصیه نمی‌شود. برای این منظور حتما با پزشک مشورت کنید.

آیا قرص آلتادین در شیردهی منع مصرف دارد؟

قرص آلتادین برای زنان باردار و شیرده باید با مشورت پزشک مصرف شود.

بهترین زمان مصرف قرص آلتادین چه زمانی است؟

زمان خاصی برای مصرف این دارو وجود ندارد. نکته مهم این است که فواصل زمانی تعیین‌شده را به درستی رعایت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها