فرق سرفه حساسیت و سرماخوردگی

فرق سرفه حساسیت با سرماخوردگی را چطور تشخیص دهیم؟

مقاله توسط پزشک درمانکده تایید شد
Placeholder
دکتر زهرا خدامی
تخصص: عمومی

وقتی سرفه می‌کنید، سرماخوردگی اولین چیزی است که به ذهن‌تان می‌رسد. اما سرفه ممکن است نشانه آلرژی (حساسیت) هم باشد. از آنجا که تشخیص این ۲ بیماری از یکدیگر اهمیت زیادی دارد، تصمیم داریم در این مقاله از مجله درمانکده فرق سرفه حساسیت با سرماخوردگی را از جهات مختلف بررسی می‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

توضیحات دکتر زهرا خدامی درباره تفاوت حساسیت و سرماخوردگی

۱. فرق سرفه حساسیت با سرماخوردگی از نظر عامل ایجاد‌کننده بیماری

سرماخوردگی توسط انواع مختلفی از ویروس‌ها ایجاد می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که یک فرد بالغ به طور میانگین ۲ تا سه بار در سال سرما می‌خورد.

حساسیت زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما به مواد خاصی واکنش نامطلوب نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، وقتی در معرض یک آلرژن (محرک آلرژی‌زا) قرار می‌گیرید، سیستم ایمنی بدن‌تان یک ماده شیمیایی به نام هیستامین آزاد می‌کند که باعث بروز سرفه و سایر علائم آلرژی می‌شود. گرده گیاهان، گرد و غبار، شوره یا بزاق حیوانات و کپک‌ها از رایج‌ترین مواد آلرژی‌زا هستند.

۲. فرق سرفه حساسیت با سرماخوردگی از نظر علائم

از مهم‌ترین تفاوت‌های سرفه ناشی از سرماخوردگی با سرفه مرتبط با آلرژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرفه حساسیت معمولا خشک است

آلرژی باعث قلقلک و تحریک گلو می‌شود و معمولا با سرفه خشک همراه است. اما سرفه ناشی از سرماخوردگی می‌تواند خشک یا مرطوب (خلط‌دار) باشد.

سرفه حساسیت برای مدت طولانی ادامه دارد

راه دیگر برای تشخیص فرق سرفه حساسیت با سرماخوردگی، توجه به مدت زمان علائم است. سرماخوردگی به طور میانگین بعد از هفت تا ۱۰ روز برطرف می‌شود. اگر سرفه بیش از ۱۰ روز طول کشید، باید به پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است ویروس به عفونت‌های جدی‌تر مثل عفونت سینوسی، پنومونی (ذات‌الریه) یا برونشیت منجر شده باشد.

سرفه حساسیت، به خصوص زمانی که به طور مداوم در معرض مواد آلرژی‌زا هستید، برای مدت طولانی ادامه می‌یابد. آلرژی زمانی از بین می‌رود که تحت درمان قرار بگیرید یا محرک آلرژی‌زا را حذف کنید. آلرژن‌‌های فصلی معمولا هر ۲ تا سه هفته یک‌بار علائم ایجاد می‌کنند.

بیشتر بدانیم:درمان سرفه در کوتاه‌ترین زمان به چه صورت است؟

اینفوگرافی درباره فرق سرفه حساسیت با سرماخوردگی
سرفه حساسیت معمولا خشک است و برای مدت طولانی ادامه می‌یابد.

سرفه حساسیت از یک الگو پیروی می‌کند

با توجه به زمان وقوع سرفه می‌توانید سرماخوردگی و آلرژی را از هم تشخیص دهید. سرماخوردگی ممکن است در هر زمانی از سال اتفاق بیفتد، اما اغلب در فصل زمستان رخ می‌دهد. آلرژی معمولا از یک الگوی مشخص پیروی می‌کند و در بیشتر موارد در فصل بهار یا پاییز اتفاق می‌افتد. البته زمان وقوع آلرژی به محل زندگی شما و نوع ماده آلرژی‌زا بستگی دارد.

سرفه حساسیت با تب همراه نیست

سرماخوردگی ممکن است باعث تب شود، اما تب علامت آلرژی نیست. اگر سرفه با تب همراه بود، برای تشخیص علت بروز آن به پزشک مراجعه کنید.

سرفه حساسیت باعث درد نمی‌شود

درد یکی از مهم‌ترین علائم سرماخوردگی است. وقتی گلو درد یا بدن‌درد دارید، نمی‌توانید به راحتی از رختخواب خارج شوید. آلرژی هم ممکن است باعث خستگی و بی‌حالی شود، اما درد ایجاد نمی‌کند. اگر به غیر از سرفه از درد هم شکایت دارید، بدانید که احتمالا دچار سرماخوردگی شده‌اید.

بیشتر بدانید:درمان فوری خلط پشت حلق

۳. تفاوت سرفه حساسیت با سرماخوردگی از نظر نحوه تشخیص بیماری

معمولا پزشک می‌تواند سرماخوردگی را از روی علائم تشخیص دهد. اما اگر به حساسیت مشکوک باشد، بسته به سن یا سایر شرایط شما ممکن است سایر تست‌های تشخیصی از جمله آزمایش خون یا تست پوستی را توصیه ‌کند. این تست‌ها به تشخیص دقیق علت سرفه کمک می‌کنند.

۴. فرق سرفه حساسیت با سرماخوردگی از نظر شیوه درمان

بدن به مرور زمان می‌تواند از شر ویروس سرماخوردگی خلاص شود. در بسیاری از موارد، استراحت کردن و نوشیدن مایعات فراوان بهترین کاری است که می‌توانید برای کنترل سرفه و سایر علائم سرماخوردگی انجام دهید. البته بسته به نوع شدت علائم ممکن است به داروهای ضد سرفه، داروهای مسکن یا اسپری‌های ضد احتقان بینی نیاز پیدا کنید.

بیشتر بدانید:برای سرفه خشک چی خوبه بخوریم؟ بهترین خوراکی‌های معجره‌آسا

یک زن جوان که به دلیل سرماخوردگی خوابیده است
در بیشتر موارد، سرماخوردگی با استراحت کردن درمان می‌شود و به مداخله پزشکی نیاز ندارد.

بر خلاف سرماخوردگی، استراحت کردن نمی‌تواند برای درمان سرفه ناشی از حساسیت کار زیادی انجام دهد. با این حال، نوشیدن مایعات کمک‌کننده است. چون کم‌آبی بدن باعث بدتر شدن علائم آلرژی می‌شود.

اجتناب از محرک‌ها یکی از راه‌های بسیار موثر برای جلوگیری از علائم آلرژی است. اگر نمی‌توانید از محرک‌هایی که باعث سرفه می‌شوند دوری کنید، تحت نظر متخصص گوش، حلق و بینی از دارو استفاده کنید. آنتی‌هیستامین‌ها مثل فکسوفنادین، دیفن‌هیدرامین، ستیریزین و لوراتادین از رایج‌ترین داروهایی هستند که به درمان آلرژی کمک می‌کنند. واکسن‌های آلرژی می‌توانند در طولانی‌مدت برای از بین بردن علائم آلرژی موثر باشند.

۵. فرق سرفه حساسیت با سرماخوردگی از نظر نحوه پیشگیری

شستن دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از محصولات ضد عفونی‌کننده دست یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از سرماخوردگی است. دور ماندن از سایر افراد و پوشاندن دهان هنگام سرفه کردن هم می‌تواند احتمال انتقال ویروس را به دیگران به حداقل برساند. اما پیشگیری از آلرژی مثل سرماخوردگی آسان نیست. چون باید ماده آلرژی‌زا را حذف کنید یا از آن دور بمانید که این ممکن است بسیار دشوار باشد.

کلام پایانی

مردم اغلب سرفه را به سرماخوردگی نسبت می‌دهند، اما این علامت ممکن است نشانه آلرژی باشد. سرماخوردگی و آلرژی ۲ بیماری بسیار متفاوت هستند که در اثر عوامل مختلف ایجاد می‌شوند. تشخیص اینکه به کدام بیماری مبتلا شده‌اید، اهمیت زیادی دارد. چون به شما در دریافت درمان مناسب کمک می‌کند و سرعت بهبودی‌تان را افزایش می‌دهد.

اگر فرق سرفه حساسیت با سرماخوردگی را نمی‌دانید یا مدت زمان زیادی است که سرفه می‌کنید، برای تشخیص علت بروز آن به پزشک عمومی مراجعه کنید. مراجعه به پزشک به خصوص زمانی مهم است که سرفه با علائم دیگری مثل تب یا بدن‌درد همراه باشد. توصیه می‌کنیم برای مشورت با پزشک وارد سایت درمانکده شوید و از دکتر مورد نظرتان برای ویزیت حضوری یا متخصص آنلاین گوش، حلق و بینی وقت بگیرید.

سوالات متداول

علائم حساسیت چیست؟

حساسیت بسته به نوع ماده آلرژی‌زا می‌تواند به علائم مختلفی مثل سرفه، عطسه، خارش بینی یا چشم‌، آبریزش از بینی یا چشم، کهیر و تورم لب‌ها، زبان، صورت یا گلو منجر شود.

سرماخوردگی با چه علائمی مشخص می‌شود؟

از علائم رایج سرماخوردگی می‌توان به سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، گلودرد، عطسه، تب، سردرد و بدن‌درد اشاره کرد.

سرفه ناشی از سرماخوردگی معمولا چه کسانی را درگیر می‌کند؟

این بیماری می‌تواند همه افراد در گروه‌های سنی مختلف را تحت تاثیر قرار دهد. اما معمولا کودکان خردسال، افراد سیگاری و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر از دیگران به آن دچار می‌شوند.

چه عواملی خطر ابتلا به سرفه مرتبط با حساسیت را افزایش می‌دهند؟

کودکان و افراد دارای سابقه شخصی یا خانوادگی آسم و آلرژی معمولا بیشتر از دیگران علائم حساسیت را تجربه می‌کنند.

چگونه سرفه ناشی از سرماخوردگی را در خانه درمان کنیم؟

نوشیدن مایعات فراوان به خصوص مایعات گرم، خوردن سوپ مرغ، غرغره کردن آب نمک، مرطوب نگه داشتن هوای محیط با استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز یا دستگاه بخور و اجتناب از مصرف کافئین و الکل به درمان سرفه مرتبط با سرماخوردگی کمک می‌کند. عسل هم می‌تواند برای افراد بالای یک سال مفید باشد.

منابع: health, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها