ال آرژنین چیست؟ فواید و خطرات آن را بشناسید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ال آرژنین (L-arginine) یک نوع اسید آمینه است که به بسیاری از عملکردهای بدن کمک می‌کند. این ترکیب نه تنها عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد؛ بلکه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. با ما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت درمانکده همراه باشید تا درباره فواید و عوارض ال آرژنین و نحوه مصرف آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

ال آرژنین چیست؟

ال آرژنین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لبنیات یافت می‌شود. به‌علاوه، می‌توان آن را در آزمایشگاه ساخت و در مکمل‌ها استفاده کرد.

اسیدهای آمینه بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها هستند و به ۲ دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم می‌شوند. اسیدهای آمینه غیر ضروری در بدن ساخته می‌شوند، اما اسیدهای آمینه ضروری باید از طریق رژیم غذایی تامین شوند. L-arginine یک اسید آمینه نیمه‌ضروری یا ضروری مشروط به شمار می‌رود؛ به این معنی که تحت شرایط خاص از جمله بیماری ممکن است به یک اسید آمینه ضروری تبدیل ‌شود.

کاربردهای قرص ال آرژنین برای زنان و مردان

مکمل این اسید آمینه به ۲ شکل خوراکی و تزریقی در دسترس است. فرم تزریقی این محصول باید فقط توسط پزشک تجویز شود.

مردم ممکن است از مکمل L-arginine برای درمان بیماری‌های خود استفاده کنند. اما در مورد بعضی از کاربردهای آن شواهد علمی کافی وجود ندارد.

بیشتر بدانید: قرص افزایش میل جنسی

مشکلاتی که احتمالا به رفع آن‌ها کمک می‌کند

بر اساس تحقیقات، این اسید آمینه ممکن است برای درمان مشکلات زیر مفید باشد:

  • درد قفسه سینه (آنژین): مکمل L-arginine خوراکی علائم بیماران را کاهش می‌دهد و کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. اما به نظر نمی‌رسد به گشاد شدن عروق خونی تنگ‌شده کمک کند.
  • اختلال نعوظ: مصرف روزانه ۲/۵ تا پنج گرم ال آرژنین برای مردان مبتلا به اختلال نعوظ مفید است و باعث بهبود عملکرد جنسی آن‌ها می‌شود.
  • فشار خون بالا: مکمل خوراکی این اسید آمینه می‌تواند فشار خون را در افراد سالم و بیماران مبتلا به پرفشاری خون کاهش دهد.
  • یک بیماری روده‌ای جدی در نوزادان نارس (انتروکولیت نکروزان یا NEC): ال آرژنین برای کودکان نارس فواید زیادی دارد. چرا که افزودن آن به شیر خشک خطر ابتلا به NEC را کاهش می‌دهد.
  • باریک شدن عروق خونی که باعث کاهش خون‌رسانی به اندام‌ها می‌شود (بیماری شریان محیطی): استفاده از L-arginine خوراکی یا وریدی به مدت هشت هفته باعث افزایش جریان خون در افراد مبتلا به این بیماری می‌شود.
  • یک عارضه مرتبط با بارداری که با فشار خون بالا و دفع پروتئین در ادرار مشخص می‌شود (پره‌اکلامپسی): استفاده از فرم تزریقی ال آرژنین در بارداری با کاهش فشار خون در زنان مبتلا به پره‌اکلامپسی همراه است. این محصول همچنین ممکن است خطر ابتلا را پره‌اکلامپسی را کاهش دهد. در حال حاضر، مشخص نیست که مصرف L-arginine خوراکی هم مفید است یا خیر.
  • فشار خون بالا در دوران بارداری: فرم تزریقی این اسید آمینه می‌تواند فشار خون را در دوران بارداری کاهش دهد. مشخص نیست که L-arginine خوراکی هم چنین اثری دارد یا خیر. البته ممکن است نیاز به مصرف داروهای کاهش‌دهنده فشار خون را کاهش دهد.
اینفوگرافی درباره موارد مصرف ال آرژنین
مکمل L-arginine به درمان بعضی از بیماری‌ها کمک می‌کند.

مشکلاتی که احتمالا نقشی در درمان آن‌ها ندارد

به نظر می‌رسد این اسید آمینه در رفع مشکلات زیر موثر نباشد:

  • بیماری کلیوی مزمن یا طولانی‌‌مدت (CKD): مکمل خوراکی یا تزریقی این اسید آمینه در اکثر افراد مبتلا به CKD باعث بهبود عملکرد کلیه نمی‌شود.
  • کلسترول بالا: مصرف خوراکی این اسید آمینه به کاهش سطح کلسترول کمک نمی‌کند.
  • حمله قلبی: مکمل خوراکی L-arginine به پیشگیری از حمله قلبی یا درمان آن کمک نمی‌کند. در حقیقت، این نگرانی وجود دارد که مصرف این اسید آمینه پس از حمله قلبی برای افراد مضر باشد. اگر اخیرا دچار حمله قلبی شده‌اید، از این مکمل استفاده نکنید.
  • بیماری سل: استفاده از L-arginine خوراکی همراه با درمان استاندارد سل به بهبود علائم یا رفع عفونت کمک نمی‌کند.
  • التیام زخم: مکمل خوراکی این اسید آمینه برای بهبود زخم مفید نیست.

افزایش عملکرد ورزشی

شواهد محدود نشان می‌دهد که استفاده از ال آرژنین در بدنسازی و سایر ورزش‌ها باعث افزایش اکسید نیتریک می‌شود و از این طریق خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به عضلات را بهبود می‌بخشد. در نتیجه، می‌تواند عملکرد ورزشی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان مثال، در یک مطالعه که روی ۵۶ فوتبالیست مرد انجام شد، مصرف ۲ گرم L-arginine به مدت ۴۵ روز با بهبود چشمگیر عملکرد ورزشی همراه بود. در یک مطالعه دیگر روی ۹ مرد، کسانی که نوشیدنی حاوی ۶ گرم L-arginine را یک ساعت قبل از ورزش شدید مصرف کردند، سطح اکسید نیتریک به طور قابل‌توجهی در خون‌شان افزایش یافت و نسبت به گروهی که دارونما دریافت کرده بودند، توانستند برای مدت زمان بیشتری ورزش کنند.

با این حال، در سایر مطالعات مشاهده شده است که این اسید آمینه برای بهبود عملکرد ورزشی مفید نیست. به نظر می‌رسد ال سیترولین (پیش‌ساز L-arginine) انتخاب بهتری برای ورزشکاران باشد.

بیشتر بدانید: قرص ویتاگنوس برای چیست؟

آیا ال آرژنین برای قد مفید است؟

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که این اسید آمینه ترشح هورمون رشد را افزایش می‌دهد. اما برای تایید این موضوع باید مطالعات بیشتری انجام شود. همچنین به یاد داشته باشید که رشد قدی به عوامل مختلفی مثل ژنتیک، تغذیه و وضعیت سلامتی بستگی دارد و L-arginine نمی‌تواند به تنهایی به افزایش آن کمک کند.

یک دختربچه در کنار متری که به دیوار زده شده است
در مورد تاثیر مکمل L-arginine روی قد باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

روش مصرف قرص ال آرژنین

در حال حاضر، توصیه مشخصی در مورد زمان و میزان مصرف این اسید آمینه وجود ندارد. برای تعیین بهترین دوز باید عوامل مختلف مثل سن، وضعیت سلامتی و اهداف‌تان را در نظر بگیرید. همچنین لازم است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

ورزشکاران می‌توانند از این مکمل قبل یا بعد از تمرین و قبل از خواب استفاده کنند. با این حال، به نظر می‌رسد قبل از تمرین بهترین زمان برای مصرف آن باشد. بر اساس تحقیقات، زمانی که ۶۰ تا ۹۰ دقیقه قبل از ورزش از L-arginine استفاده می‌کنید، عملکرد شما به طرز چشمگیری بهبود می‌یابد.

بیشتر بدانید: قرص کلسیم

عوارض قرص ال آرژنین

مصرف مکمل خوراکی این اسید آمینه برای مدت زمان کوتاه احتمالا برای اکثر افراد بی‌خطر است. با این حال، بعضی از مردم ممکن است مشکلاتی مثل معده‌درد، نفخ، اسهال و افت فشار خون را تجربه کنند.

تداخلات دارویی

این اسید آمینه ممکن است با بعضی از داروها تداخل داشته باشد، از جمله:

  • داروهای کاهش‌دهنده فشار خون (انالاپریل، لوزارتان ،آملودیپین، فوروزماید و…)
  • داروهای اختلال نعوظ (سیلدنافیل سیترات، تادالافیل و…)
  • داروهای رقیق‌‌کننده خون (کلوپیدوگرل، انوکساپارین، هپارین، وارفارین و…)
  • داروهای ضد دیابت (انسولین، پیوگلیتازون،گلیپیزید و…)
  • داروهایی که جریان خون را افزایش می‎دهند (نیتروگلیسیرین، ایزوسورباید و…)
  • داروهای دیورتیک یا ادرارآور (آمیلوراید، تریامترن، اسپیرونولاکتون و…)

بیشتر بدانید: اثر قرص تادالافیل چند ساعت است؟

علاوه بر این، احتمال تداخل آن با مکمل‌ها و مواد زیر هم وجود دارد:

  • گیاهان و مکمل‌هایی که فشار خون را کاهش می‌دهند (کوآنزیم Q10، روغن ماهی، گزنه و…)
  • گیاهان و مکمل‌های کاهش‌دهنده قند خون (شنبلیله، جینسینگ و…)
  • گیاهان و مکمل‌های رقیق‌کننده خون (میخک، سیر، جینکو بیلوبا، زردچوبه و…)
  • زایلیتول (تداخل با این الکل‌قند ممکن است باعث کاهش قند خون شود.)

فعل و انفعالات ال آرژنین در بدن

ال آرژنین در بدن به یک ماده شیمیایی به نام اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. اکسید نیتریک باعث می‌شود عروق خونی بازتر شوند و جریان خون بهبود یابد. این اسید آمینه همچنین ترشح هورمون رشد، انسولین و سایر مواد را در بدن تحریک می‌کند.

یک بسته قرص ال آرژنین
L-arginine عروق خونی را گشاد می‌کند و ترشح بعضی از هورمون‌ها را افزایش می‌دهد.

افراد آسیب‌پذیر

در شرایط زیر توصیه می‌شود از مصرف مکمل ال آرژنین خودداری کنید:

  • کمبود گوانیدینو استات متیل ترانسفراز (GAMT): افراد مبتلا به این بیماری ارثی قادر به تبدیل آرژنین و سایر مواد شیمیایی مشابه به کراتین نیستند.
  • حمله قلبی: این اسید آمینه ممکن است خطر مرگ را پس از حمله قلبی به‌خصوص در افراد سالمند افزایش دهد.
  • بیماری کلیوی: L-arginine سطح پتاسیم را در افراد مبتلا به بیماری کلیوی افزایش می‌دهد. در بعضی موارد، این عارضه به طرز خطرناکی به بی‌نظمی ضربان قلب منجر می‌شود.
  • جراحی: این اسید آمینه ممکن است در کنترل فشار خون در حین و بعد از جراحی اختلال ایجاد کند. مصرف آن را حداقل از ۲ هفته قبل از جراحی برنامه‌ریزی‌شده متوقف کنید.

علاوه بر این، توصیه می‌شود کودکان و زنان باردار یا شیرده بدون مشورت با پزشک از این مکمل استفاده نکنید.

کلام پایانی

ال آرژنین یک اسید آمینه با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که هم ورزشکاران و هم بعضی از بیماران از مصرف آن سود می‌برند. با این حال، ممکن است برای همه مناسب نباشد. اگر در مورد این محصول و نحوه مصرف آن سوال دارید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر تغذیه آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دکتر تغذیه از متخصص تغذیه مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

قرص ال آرژنین ۵۰۰ برای چیست؟

این محصول حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم آرژنین است. از آن برای اهداف مختلف از جمله بهبود عملکرد ورزشی، افزایش قد در سنین رشد، درمان اختلال نعوظ و کاهش فشار خون استفاده می‌شود.

قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ برای چیست؟

این محصول که ۱۰۰۰ میلی‌گرم آرژنین دارد، خون‌رسانی به عضلات را افزایش می‌دهد و عملکرد ورزشی را تقویت می‌کند. همچنین برای مردان مبتلا به اختلال نعوظ مفید است.

عوارض قرص ال آرژنین برای نوجوانان چیست؟

ممکن است به مشکلات گوارشی مثل معده‌درد و اسهال یا افت فشار خون منجر شود. نوجوانان باید تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه از این محصول استفاده کنند.

مصرف قرص ال آرژنین بعد از بلوغ به افزایش قد کمک می‌کند؟

اگر صفحات رشد بسته شده باشند، با مصرف هیچ مکملی نمی‌توان به افزایش قد کمک کرد.

بهترین ال آرژنین برای افزایش قد چیست؟

وقتی از بهترین ال آرژنین خارجی صحبت به میان می‌آید، می‌توان به ال آرژنین بایوتک و ال آرژنین بادی اتک اشاره کرد. از محصولات ایرانی هم می‌توان برندهای کارن، ژن استار و جالینوس را نام برد.

مکمل ال آرژنین با شیر بخوریم یا با آب؟

معمولا توصیه می‌شود این مکمل را همراه با آب مصرف کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، برچسب محصول را بخوانید یا با متخصص تغذیه مشورت کنید.

آیا ال آرژنین باعث چاقی میشود؟

این اسید آمینه به‌خودی‌خود باعث چاقی نمی‌شود. در حقیقت، می‌تواند به کاهش وزن و بهبود ترکیب بدن کمک کند؛ به‌خصوص در صورتی که با یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب همراه باشد.

منابع: webmd, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها