قطره چشمی فلوکورت: دارویی برای کمک به بهبود التهاب چشم

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قطره چشمی فلوکورت (FLUOCORT OPH DROP) یا فلورومتولون (Fluorometholone)، دارویی است که می‌توانید از آن برای درمان التهاب چشم استفاده کنید. این دارو در بهبود علائمی مانند تورم، قرمزی و خارش چشم موثر است. فلوکورت را می‌توانید به شکل قطره و پماد از داروخانه‌ها تهیه کنید. در این مقاله از مجله سلامت درمانکده می‌خواهیم بدانیم قطره چشمی فلوکورت برای درمان چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد.

قطره چشمی فلوکورت چیست؟

قطره چشمی فلورومتولون یک داروی کورتیکواستروئید چشمی (Corticosteroid) است. کورتیکواستروئید‌ها از جمله داروهای ضد‌التهابی به‌شمار می‌روند که در درمان قرمزی و تورم کاربرد دارند. این دارو به دلیل داشتن ماده‌ای به نام فلوئوسینولون (Fluocinolone) به‌طور خاص به درمان قرمزی و تورم چشم کمک می‌کند. از جمله داروهای هم گروه آن نیز می‌توان به قطره چشمی بتامتازون اشاره کرد.

قطره چشمی فلوکورت
قطره چشمی فلورومتولون در گروه داروهای ضد‌التهاب و کورتیکواستروئیدی قرار دارد.

قطره چشمی فلوکورت برای چیست؟

مهم‌ترین موارد استفاده از قطره چشمی فلوکورت عبارت‌اند از:

التهابات چشمی

در این شرایط بافت‌های چشم یا نواحی اطراف آن دچار التهاب می‌شوند. این التهاب می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد و اغلب با علائم خاصی همراه است. از جمله این التهابات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • التهاب ملتحمه (Conjunctivitis): این بیماری می‌تواند به دلیل ویروس، باکتری یا آلرژی ایجاد شود. از مهم‌ترین علائم آن قرمزی، سوزش، ترشح و خارش است.
  • التهاب پلک یا بلفاریت (Blepharitis): عفونت یا تحریک غدد چربی در پلک از مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری چشمی هستند. با بروز آن احتمالا با علائمی مانند قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن و ورم پلک مواجه می‌شوید.

جراحی‌های چشمی

قطره چشمی فلورومتولون به عنوان یک کورتیکواستروئید موضعی، در جراحی‌های چشمی کاربرد دارد. برای مثال می‌توان به عمل PRK (Photorefractive Keratectomy) اشاره کرد. PRK یک روش جراحی لیزری است که برای اصلاح عیوب بینایی مانند نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم استفاده می‌شود. در این روش، چشم‌پزشک لایه بالایی قرنیه (اپی‌تلیوم) را بر‌می‌دارد و از لیزر برای تغییر شکل بافت قرنیه استفاده می‌کند. در این شرایط قطره فلورومتولون با اهداف زیر تجویز می‌شود:

  • کاهش التهاب
  • کاهش درد
  • تسریع روند بهبودی
  • پیشگیری از عفونت
چشم‌پزشکی که در حال انجام عمل PRK است.
قطره استریل چشمی فلورومتولون می‌تواند به کاهش التهاب بعد از جراحی لیزیک چشم کمک کند.

بیماری‌های قرنیه

بیماری‌های قرنیه چشم به اختلالات و آسیب‌های ناشی از تغییرات در ساختار یا عملکرد قرنیه اشاره دارند. قرنیه، لایه شفاف جلوی چشم است و مسئولیت تمرکز نور روی شبکیه را بر‌عهده دارد. هرگونه مشکل در قرنیه می‌تواند بر بینایی تاثیر بگذارد. از جمله بیماری‌های قرنیه می‌توان به کراتیت (Keratitis) یا همان التهاب قرنیه اشاره کرد. در این شرایط فلوکورت بهترین قطره چشم است که می‌تواند در کاهش التهاب، درد و پیشگیری از عفونت موثر باشد.

طرز استفاده از قطره چشمی فلوکورت چگونه است؟

نحوه استفاده از قطره چشمی فلوکورت پیچیده نیست، اما بی‌توجهی به همین مراحل ساده می‌تواند ریسک بروز عوارض جانبی مانند عفونت چشم را افزایش دهد. برای استفاده از این قطره چشمی به مراحل زیر توجه کنید:

  • قبل از استفاده، دست‌های خود را با آب و صابون به خوبی بشویید تا از ورود باکتری‌ها و آلودگی‌ها به چشم جلوگیری شود.
  • بهتر است قبل از مصرف بطری قطره چشمی را به آرامی تکان دهید.
  • سر خود را به عقب خم کنید و در موقعیت نشسته یا خوابیده قرار بگیرید.
  • با کمک انگشتان خود، پلک پایین را به آرامی پایین بکشید تا یک فضای کوچک بین چشم و پلک ایجاد شود.
  • با دست دیگر، بطری قطره را نزدیک چشم نگه دارید (بدون تماس مستقیم با چشم یا مژه‌ها) و یک قطره در فضای ایجاد شده بچکانید.
  • بعد از چکاندن قطره، به آرامی چشم خود را ببندید و یک تا ۲ دقیقه در همان وضعیت بمانید تا دارو جذب شود. از مالیدن یا فشار دادن چشم خودداری کنید.
  • اگر قطره‌ای روی پوست صورت و اطراف چشم ریخت، به آرامی با یک دستمال تمیز پاک کنید.
  • پس از استفاده از قطره، دست‌های خود را دوباره بشویید.
فردی در حال استفاده از قطره چشمی فلوکورت
هنگام استفاده از قطره چشمی، مطمئن شوید سر نازل با چشمان شما تماس نداشته باشد.

چند نکته مهم برای مصرف قطره چشمی فلورومتولون

برای اینکه از بیشترین خواص درمانی قطره چشمی فلوکورت بهره‌مند شوید، به نکات مهم زیر توجه داشته باشید:

  • تعداد قطرات: فقط تعداد قطرات تجویز شده توسط پزشک را استفاده کنید. معمولا یک یا دو قطره در هر بار تجویز می‌شود. اگر در این زمینه مشکل دارید می‌توانید از طریق پلتفرم درمانکده از بهترین چشم‌پزشک نوبت مشاوره اینترنتی یا تلفنی دریافت کنید. همچنین امکان دریافت نوبت آنلاین برای مراجعه حضوری به چشم‌پزشک نیز وجود دارد.
  • فاصله زمانی: اگر بیش از یک نوع قطره چشمی استفاده می‌کنید، بین هر قطره حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه فاصله بگذارید.
  • مدت مصرف: دارو را دقیقا در مدت زمانی که پزشک توصیه کرده است مصرف کنید و به هیچ عنوان مصرف را زودتر از موعد قطع نکنید.
  • پرهیز از تماس بطری با چشم: به هیچ عنوان نوک بطری نباید با چشم، مژه‌ها یا پوست تماس پیدا کند تا از آلودگی جلوگیری شود.

مصرف قطره استریل چشمی فلوکورت به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

اگر شرایط پزشکی زیر را دارید در مصرف این دارو باید احتیاط بیشتری داشته باشید:

  • گلوکوم (Glaucoma) یا آب سیاه: چنانچه مبتلا به گلوکوم هستید، استفاده از فلوکورت می‌تواند فشار داخل چشم را افزایش دهد و وضعیت بیماری را بدتر کند.
  • دیابت: در بیماران دیابتی، استفاده طولانی‌مدت از کورتیکواستروئیدها ممکن است به آب مروارید یا افزایش فشار چشم منجر شود.
  • زخم‌های قرنیه: اگر زخم قرنیه دارید، این دارو ممکن است باعث کند شدن روند بهبود زخم شود.
  • عفونت‌های چشمی: این دارو با تضعیف سیستم ایمنی می‌تواند عفونت‌های چشمی را تشدید کند یا خطر عفونت‌های جدید را افزایش دهد. برای مثال می‌توان به عفونت‌های ویروسی اشاره کرد.

عوارض جانبی قطره استریل چشمی فلوکورت چیست؟

این دارو عوارض جانبی جدی و خطرناک ندارد. در صورت استفاده طولانی‌مدت ریسک بروز مشکلات چشمی مانند فشار زیاد داخل چشم و آب مروارید افزایش می‌یابد. در صورتی که قصد دارید این دارو را بیش از ۱۰ روز مصرف کنید، باید برای کنترل فشار داخل چشم و عدسی به چشم‌پزشک مراجعه کنید. با استفاده از خدمات پلتفرم درمانکده می‌توانید از بهترین چشم‌پزشکان تهران نوبت مشاوره آنلاین یا تلفنی دریافت کنید. همچنین امکان دریافت نوبت ویزیت آنلاین نیز وجود دارد.

بروز واکنش‌های آلرژیک به این دارو نیز بسیار نادر است. با این حال اگر پس از مصرف آن با مشکلاتی مانند بثورات پوستی، خارش، تورم (به‌ویژه در ناحیه صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و ناراحتی‌های تنفسی مواجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تداخل دارویی قطره استریل چشمی فلوکورت چیست؟

مصرف همزمان این قطره چشمی با سایر داروهای کورتیکواستروئیدی می‌تواند عوارض جانبی آن‌ها را تشدید کند. برای مثال می‌توان به افزایش فشار داخل چشم و خطر ابتلا به آب مروارید اشاره کرد. همچنین مصرف داروهای سرکوب‌کننده ایمنی، مانند سیکلوسپورین (cyclosporine) یا تاکرولیموس (Tacrolimus)، به همراه فلوکورت ممکن است باعث افزایش خطر عفونت‌های چشمی شود.

اگر به هر دلیلی از سایر داروها مانند قطره چشمی سیپروفلوکساسین استفاده می‌‌کنید، حتما در مورد آن‌ها با چشم‌پزشک مشورت داشته باشید.

اینفوگرافیکی که داروهای هم‌ گروه قطره چشمی فلوکورت را نشان می‌دهد.
اگر در استفاده از فلوکورت محدودیت دارید، می‌توانید با مشورت پزشک از داروهای هم گروه آن استفاده کنید.
تیتر اینفو: داروهای هم‌گروه قطره چشمی فلوکورت چیست؟

تفاوت قطره چشمی نفازولین و کلوبیوتیک با قطره فلوکورت چیست؟

قطره چشمی نفازولین (Naphazoline) یک داروی منقبض‌کننده عروق است. از این دارو می‌توانید برای درمان قرمزی چشم و کاهش علائم آلرژیک (مانند خارش و سوزش) استفاده کنید.

قطره چشمی کلوبیوتیک (CHLOBIOTIC) نیز معمولا ترکیبی از یک کورتیکواستروئید و یک آنتی‌بیوتیک است و اغلب برای درمان التهاب‌های چشمی همراه با عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. در حالیکه فلورومتولون صرفا یک داروی کورتیکواستروئید چشمی و ضد‌التهابی است.

در زیر جدول تفاوت و کاربرد قطره‌های چشمی کلوبیوتیک، نفازولین و فلوکورت مشخص شده است:

ویژگیقطره چشمی فلوکورتقطره چشمی کلوبیوتیکقطره چشمی نفازولین
نوع داروکورتیکواستروئید موضعیکورتیکواستروئید موضعیمنقبض‌کننده عروق
مکانیسم عملکاهش التهاب و پاسخ‌های آلرژیککاهش التهاب و خارشتنگ کردن عروق خونی و کاهش قرمزی
موارد استفاده– التهاب‌های چشمی
– کراتیت
– التهاب‌های چشمی
– آلرژی‌های چشمی
– قرمزی چشم
– علائم آلرژیک
عوارض جانبی– افزایش فشار داخل چشم
– افزایش ریسک بروز عفونت‌ها
– سوزش
– خارش
– افزایش فشار داخل چشم
– سوزش
– خشکی چشم
– عوارض سیستمیک در مصرف طولانی‌مدت
مقایسه قطره‌های چشمی فلوکورت، نفازولین و کلوبیوتیک

قطره چشمی فلوکورت در چند خط

قطره استریل چشمی فلوکورت یکی از بهترین داروهای کورتیکواستروئیدی است که به‌طور خاص می‌توانید از آن برای کاهش التهاب‌های چشمی استفاده کنید. همچنین چشم‌پزشکان این دارو را بعد از جراحی‌های چشم برای بیماران تجویز می‌کنند. این قطره ممکن است در کنار سایر قطره‌های چشمی به شما پیشنهاد شود.

اگر نیاز به مشاوره و یا راهنمایی بیشتری دارید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله چشم پزشک آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دکتر چشم پزشک از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات رایج

آیا مصرف قطره چشمی فلوکورت در بارداری ایمن است؟

این دارو در بارداری و شیر‌دهی باید با احتیاط مصرف شود. فلوکورت یک کورتیکواستروئید موضعی است و مانند سایر داروهای استروئیدی، ممکن است اثرات جانبی روی مادر یا جنین داشته باشد.

خواص درمانی قطره چشمی فلوکورت چیست؟

این قطره در درمان التهابات چشمی مانند بلفاریت، التهاب قرنیه و کاهش عوارض جراحی‌های چشم کاربرد دارد.

آیا قطره چشمی فلوکورت برای نوزادان مناسب است؟

این قطره برای درمان عفونت چشم نوزادان باید با احتیاط مصرف شود. برای این منظور حتما به توصیه پزشک نیاز دارید.

آیا می‌توانیم از قطره چشمی فلوکورت برای گوش استفاده کنیم؟

خیر. این دارو برای درمان بیماری‌های گوش کاربرد ندارد.

آیا قطره فلوکورت برای خشکی چشم کاربرد دارد؟

این دارو برای درمان خشکی چشم تجویز نمی‌شود.

قطره چشمی فلوکورت هر چند ساعت مصرف می‌شود؟

مدت زمان و چگونگی مصرف این دارو باید توسط پزشک تعیین شود. به‌طور کلی می‌توانید از این قطره ۲ تا چهار بار در روز استفاده کنید. فاصله زمانی هر دوز نیز می‌تواند ۶ تا هشت ساعت باشد.

منبع: webmd | medscape | mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها