قطره چشمی نفازولین چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قطره چشمی نفازولین یکی از رایج‌ترین داروهایی است که برای تسکین مشکلات چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به دلیل ویژگی‌های خاص خود توانسته است جایگاه ویژه‌ای در میان داروهای مراقبتی چشم پیدا کند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که هر از گاهی با ناراحتی‌های چشمی مواجه می‌شوید، شاید نفازولین گزینه مناسبی برایتان باشد. در این مقاله از مجله سلامت درمانکده نگاه دقیق‌تری به مزایا و عوارض این محصول می‌اندازیم و شما را با نحوه استفاده از آن آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

اطلاعات شناسنامه‌ای قطره چشمی نفازولین

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای داروقطره نفازولین برای تسکین قرمزی و خارش چشم استفاده می‌شود. بعضی از انواع این محصول برای رفع احتقان بینی فرموله شده‌اند.
نام دارواین دارو با نام نفازولین (Naphazoline) شناخته می‌شود.
بک‌گراند داروقطره Naphazoline یک داروی سریع‌الاثر است و با منقبض کردن عروق سطحی چشم به رفع مشکلات آن کمک می‌کند.
نوع دارواین قطره از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه داروقطره Naphazoline یک داروی تایید شده است.
ساختار داروقطره چشمی نفازولین
فرمول شیمیاییC14H14N2
داروهای هم گروهنفازولین+ آنتازولین و تتریزولین
فرم‌های موجود داروقطره

نام برندهای قطره چشمی نفازولین

این محصول با نام‌های تجاری مختلف به فروش می‌رسد. در ادامه می‌توانید با تعدادی از این نام‌ها آشنا شوید:

  • ناپریوین
  • دکوفزول

کاربرد قطره چشمی نفازولین

امروزه شرکت‌های دارویی انواع قطره چشم را تولید می‌کنند که یکی از آن‌ها قطره نفازولین است. این قطره که اغلب در دوز ۰/۱ درصد تولید می‌شود در رفع قرمزی، پف، خارش و آبریزش چشم به دلیل سرماخوردگی، آلرژی یا هر گونه تحریک (دود، گردوغبار، باد، شنا کردن و استفاده از لنزهای تماسی) کاربرد دارد.

طرز استفاده از قطره چشمی نفازولین

برای استفاده از قطره چشم ابتدا دست‌هایتان را بشویید. برای جلوگیری از آلودگی، نوک قطره‌چکان را لمس نکنید و اجازه ندهید که با چشم شما یا سایر سطوح تماس پیدا کند.

سر خود را به عقب ببرید، به بالا نگاه کنید و پلک پایین را به سمت پایین بکشید تا فضایی شبیه کیسه ایجاد شود. قطره‌چکان را مستقیما روی چشم نگه دارید و یک قطره داخل کیسه ایجادشده بریزید. به سمت پایین نگاه کنید و به آرامی چشم‌هایتان را به مدت یک تا ۲ دقیقه ببندید.

یک مرد جوان که در حال استفاده از قطره چشمی است
در حین استفاده از قطره چشم مراقب باشید نوک قطره‌چکان با سطوح مختلف تماس پیدا نکند.

یک انگشت را در گوشه چشم و نزدیک بینی قرار دهید و فشار ملایمی وارد کنید. این کار از خروج دارو از چشم جلوگیری می‌کند. سعی کنید پلک نزنید و چشم‌تان را نمالید. این مراحل را برای چشم دیگر تکرار کنید. فراموش نکنید که پس از هر بار استفاده، درپوش قطره‌چکان را محکم ببندید.

علاوه بر این، نکات زیر را به خاطر بسپارید و در حین استفاده از قطره Naphazoline به آن‌ها عمل کنید:

  • اگر قطره را بدون نسخه پزشک تهیه کرده‌اید، تمام دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی محصول یا بروشور آن را به دقت بخوانید. اما در صورتی که پزشک این محصول را برای شما تجویز کرده است، طبق دستور از آن استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از Naphazoline، لنزهای تماسی را بردارید. همچنین حداقل تا ۱۰ دقیقه پس از آن از قرار دادن لنز در چشم‌های خود بپرهیزید.
  • بدون مشورت با چشم‌پزشک به طور هم‌زمان از سایر محصولات مثل قطره چشمی سیپروفلوکساسین، قطره چشمی بتامتازون و… استفاده نکنید. چون ممکن است با هم تداخل داشته باشند. در بعضی موارد هم توصیه می‌شود برای استفاده از سایر پمادها یا قطره‌های چشمی حداقل پنج دقیقه صبر کنید.
  • از قطره نفازولین بیش از ۷۲ ساعت استفاده نکنید؛ مگر اینکه چشم‌پزشک اجازه این کار را به شما بدهد. چون استفاده طولانی‌مدت از آن باعث قرمزی و سوزش چشم می‌شود و ممکن است خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد.
  • اگر بعد از ۴۸ ساعت وضعیت شما بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد، موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

عوارض جانبی قطره چشمی نفازولین

قطره چشمی نفازولین مانند هر محصول دارویی دیگری از جمله قطره چشمی فلوکورت، قطره چشمی کلوبیوتیک و… ممکن است عوارض ایجاد کند که باید با آن‌ها آشنا باشید. از شایع‌ترین عوارض این قطره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش
  • قرمزی
  • گشاد شدن مردمک‎‌ها
  • تاری دید
اینفوگرافی درباره شایع‌ترین عوارض قطره چشمی نفازولین
قطره چشمی Naphazoline ممکن است در بعضی از افراد عوارض جانبی ایجاد کند.

در صورتی که عوارض فوق برای مدت طولانی ادامه داشتند یا با گذشت زمان بدتر شدند، موضوع را به چشم‌پزشک اطلاع دهید. همچنین اگر عوارض زیر را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • درد چشم یا سایر مشکلات بینایی
  • تشدید قرمزی، خارش و تورم داخل چشم یا اطراف آن
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • تعریق
  • خواب‌آلودگی
  • ضعف
  • سردرد
  • کاهش دمای بدن
  • ضربان قلب نامنظم

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم جدی از جمله بثورات پوستی، خارش یا تورم (به‌خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی، فورا به دنبال کمک پزشکی بروید.

به یاد داشته باشید که ممکن است در این مقاله به تمام عوارض جانبی قطره Naphazoline اشاره نشده باشد. بنابراین اگر متوجه علائم غیر عادی دیگری شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط یا منع مصرف

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند که بیشترین بهره را از قطره چشمی نفازولین ببرید و در عین حال به عوارض جانبی جدی دچار نشوید:

  • سابقه هر گونه حساسیت به Naphazoline یا سایر داروها را به پزشک اطلاع دهید.
  • در مورد سابقه ابتلا به هر نوع بیماری به‌خصوص گلوکوم (آب سیاه)، عفونت چشم، بیماری قلبی، پرفشاری خون و پرکاری تیروئید با پزشک صحبت کنید.
  • پس از مصرف این دارو ممکن است دید شما به طور موقت تار شود. همچنین احتمال دارد به ندرت با مشکل سرگیجه یا خواب‌آلودگی مواجه شوید. تا زمانی که متوجه نشده‌اید قطره چشمی Naphazoline چه تاثیری روی شما دارد، رانندگی نکنید و کاری انجام ندهید که به هوشیاری کامل یا دید واضح نیاز داشته باشد.

فعل و انفعالات قطره چشمی نفازولین در بدن

این محصول آگونیست گیرنده آلفا است و با فعال کردن این گیرنده‌ها در دیواره عروق خونی چشم باعث انقباض آن‌ها می‌شود. از این‌رو می‌تواند قرمزی، تورم و احساس ناراحتی را در چشم تسکین ‌دهد.

بعضی از برندهای قطره چشمی نفازولین ممکن است حاوی مواد دیگری هم باشند. به عنوان مثال، لوبریکانت‌ها (مانند گلیسیرین، هیپروملوز یا پلی‌اتیلن گلیکول ۳۰۰) به محافظت از چشم در برابر عوامل محرک کمک می‌کنند. سولفات روی هم می‌تواند قرمزی و تحریک را کاهش دهد.

یک جعبه قطره چشمی نفازولین
قطره Naphazoline باعث انقباض عروق خونی چشم می‌شود.

افراد آسیب‌پذیر

استفاده از قطره چشمی نفازولین در بارداری باید به مواقع ضروری محدود شود. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، در مورد مزایا و خطرات این محصول با پزشک مشورت کنید.

توصیه می‌شود خودسرانه از قطره نفازولین چشمی در شیردهی استفاده نکنید. چون در حال حاضر مشخص نیست که آیا به شیر مادر منتقل می‌شود یا خیر.

کلام پایانی

قطره چشمی نفازولین به کاهش قرمزی و تورم چشم کمک می‌کند. اما استفاده طولانی‌مدت از آن توصیه نمی‌شود. اگر به طور مکرر با مشکلات چشمی روبه‌رو می‌شوید، به جای استفاده مداوم از این قطره به چشم‌پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق مشکل شما تشخیص داده شود.

شما می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله چشم پزشک آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دکتر چشم پزشک از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

قطره چشمی نفازولین برای چیست؟

قطره چشمی نفازولین 1 درصد می‌تواند قرمزی، پف، خارش و آبریزش چشم را تسکین دهد.

آیا قطره چشمی نفازولین برای جوشکاری استفاده می‌شود؟

اگر برق‌زدگی ناشی از جوشکاری خفیف است، می‌توانید از اشک مصنوعی یا قطره Naphazoline استفاده کنید. اما در صورت شدید بودن این مشکل به محصولات دیگری نیاز دارید. بهتر است در مورد این موضوع با چشم‌پزشک مشورت کنید.

آیا قطره چشمی نفازولین برای کودکان تجویز می‌شود؟

استفاده از این محصول برای نوزادان و کودکان توصیه نمی‌شود، زیرا آن‌ها به اثرات Naphazoline حساس هستند.

آیا می‌توان از قطره نفازولین چشمی در بینی استفاده کرد؟

خیر. از قطره‌هایی که برای بینی فرموله شده‌اند، استفاده کنید.

منابع: go.drugbank, webmd, mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها