خواص دراگون فروت (میوه اژدها) و طریقه مصرف آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دراگون فروت یا میوه اژدها یک میوه استوایی فوق‌العاده خوش‌طعم است که در رنگ‌های صورتی، قرمز، بنفش و زرد یافت می‌شود. داخل این میوه کمی شبیه به کیوی است و بافتی آبدار و طعمی نسبتا شیرین دارد. مزه دراگون فروت چیزی شبیه به گلابی، کیوی و هندوانه است. رایج‌ترین نوع این میوه دارای رنگ قرمز و گوشتی سفید با دانه‌های سیاه است. در این مقاله از مجله سلامت درمانکده می‌توانید با خواص دراگون فروت یا میوه اژدها و همچنین مضرات و طریقه مصرف آن به طور کامل آشنا شوید.

خواص دراگون فروت

دراگون فروت یک میوه فوق‌العاده مفید و مغذی است که ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم و همچنین فیبر فراوانی دارد. در ادامه این بخش به مهم‌ترین خواص دراگون فروت اشاره شده است.

اینفوگرافی خواص دراگون فروت
از مهم‌ترین خواص میوه اژدها می‌توان به کاهش‌ وزن، سلامت پوست، رفع یبوست و تنظیم قند خون اشاره کرد.

۱- جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد

میوه اژدها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است که از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. مصرف این میوه خطر ابتلا به انواع سرطان و همچنین پیری زودرس را کاهش می‌دهد و برای سلامت عمومی بدن نیز مفید است.

۲- کاهش وزن

در پاسخ به این سوال که دراگون فروت برای چی خوبه باید بگوییم که این میوه فیبر فراوان و کالری کمی دارد و از همین رو برای کاهش وزن و کاهش اشتها بسیار مفید است. مصرف این میوه به عنوان میان‌وعده، به افزایش احساس سیری کمک می‌کند و میل شما به غذا خوردن را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید: میوه های چربی سوز قوی

۳- رفع یبوست

میوه اژدها فیبر زیادی دارد و از همین رو مصرف آن موجب بهبود حرکات روده و همچنین نرم شدن مدفوع می‌شود. این میوه از بروز یبوست جلوگیری می‌کند و برای درمان آن نیز تا حد زیادی موثر است.

۴- کاهش قند خون

مصرف میوه اژدها موجب بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده پانکراس می‌شود و از همین رو به بهبود ترشح انسولین که توسط این اندام تولید می‌شود کمک می‌کند. انسولین هورمونی است که به مدیریت قند خون در بدن کمک می‌کند و مانع افزایش قند خون می‌شود.

بیشتر بدانید: خواص ازگیل

۵- بهبود سلامت روده

مصرف میوه اژدها موجب افزایش باکتری‌های مفید و پروبیوتیک‌ها در روده می‌شود و به تعادل باکتری‌های خوب و بد در روده کمک می‌کند. مصرف این میوه موجب بهبود هضم غذا می‌شود و از بدن در برابر باکتری‌های بیماری‌زا نیز محافظت می‌کند.

بیشتر بدانید: خواص انجیر

۶- تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از خواص بی‌نظیر دراگون فروت، تقویت سیستم ایمنی بدن است. این میوه سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است و از همین رو از بدن برابر ابتلا به بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند.

بیشتر بدانید: خواص سیب

۷- کاهش التهاب در بدن

التهاب یکی از اصلی‌ترین عوامل در بروز بیماری‌های عفونی، درد مفاصل و بیماری‌های خود ایمنی در بدن است. ترکیبات موجود در میوه اژدها موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود و خطر بروز بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید: بلوبری چیست؟

۸- جلوگیری از کمبود آهن

آهن یک ماده معدنی ضروری برای انتقال اکسیژن در بدن است که در افزایش انرژی بدن نیز نقش مهمی دارد. دراگون فروت سرشار از آهن و ویتامین C است و از همین رو برای جلوگیری از کمبود آهن و رفع کم‌خونی مرتبط با فقر آهن مفید است.

بیشتر بدانید: خواص گیلاس

۹- خواص دراگون فروت برای پوست

دراگون فروت یک میوه سرشار از ویتامین C است که مصرف آن به افزایش کلاژن‌سازی و همچنین سفت شدن پوست شما کمک می‌کند. مصرف این میوه موجب ترمیم پوست می‌شود و برای رفع جای جوش و لک‌های پوستی و همچنین جوانسازی و سلامت پوست نیز مفید است. 

تصویر فردی که پوست سالم و درخشانی دارد.
مصرف دراگون فروت به دلیل ویتامین C فراوانی که دارد، به جوانسازی و سلامت پوست شما کمک می‌کند.

۱۰- تامین منیزیم مورد نیاز بدن

دراگون فروت حاوی مقدار زیادی منیزیم است و مصرف یک فنجان از این میوه می‌تواند ۱۸ درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم را تامین کند. مصرف منیزیم به افزایش انرژی بدن، جلوگیری از درد ماهیچه و عضلات و حتی تشکیل DNA کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منیزیم برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و سکته مفید است و به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

۱۱- خواص دراگون فروت برای کودکان

دراگون فروت یک میوه سرشار از ویتامین و مواد معدنی است که مصرف آن به بهبود رشد کودک و تقویت سیستم ایمنی بدن او کمک می‌کند. این میوه مقدار زیادی پتاسیم، مواد معدنی، کلسیم و آهن دارد و برای سلامت عمومی بدن کودک و افزایش انرژی او مفید است. دراگون فروت برای نوزادان کوچک به هیچ عنوان مناسب نیست و ممکن است موجب بروز واکنش‌های آلرژیک شود. بعد از یک سالگی می‌توانید از مقدار کم این میوه برای نوزاد استفاده کنید و به مرور مقدار مصرف را افزایش دهید.

بیشتر بدانید: خواص انار

دراگون فروت را چگونه بخوریم؟

برای مصرف دراگون فروت ابتدا باید آن را به طور کامل بشویید تا تمیز شود. روش بریدن دراگون فروت بسیار ساده است. برای شروع باید میوه را به ۲ یا چهار قسمت تقسیم و سپس پوست آن را به آرامی جدا کنید. حالا می‌توانید گوشت میوه را با قاشق جدا کنید و آن را به تکه‌های کوچک‌تر برش دهید و میوه را مصرف کنید. می‌توانید این میوه را به تنهایی میل کنید یا آن را همراه با میوه‌های گرمسیری مثل آناناس و انبه در سالاد بریزید یا به صورت اسموتی مصرف کنید.

تصویر سالاد دراگون فروت
یکی از ساده‌ترین روش‌های مصرف دراگون فروت، درست کردن سالاد میوه است.

مضرات دراگون فروت

به طور کلی مصرف این میوه هیچ خطر جدی برای سلامتی ندارد، اما برخی افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند و بعد از مصرف آن دچار علائمی مثل تورم زبان، کهیر و استفراغ شوند. مصرف زیاد دراگون فروت قرمز موجب می‌شود تا رنگ ادرار شما قرمز شود، که البته این موضوع هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند. به خاطر داشته باشید که این میوه فیبر زیادی دارد و از همین رو در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. مصرف فیبر زیاد در برخی افراد موجب بروز اسهال و ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

بیشتر بدانید: خواص آووکادو

آیا دراگون فروت برای زن باردار مناسب است؟

دراگون فروت در بارداری مفید است و یک میوه بی‌نظیر برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، در این دوران محسوب می‌شود. مصرف این میوه به دلیل فیبر زیادی که دارد به کاهش یبوست در دوران بارداری کمک می‌کند و برای بهبود هضم نیز مفید است. این میوه آهن و ویتامین C زیادی دارد و از همین رو مانع بروز کم‌خونی در این دوران می‌شود.

بیشتر بدانید: خواص انبه

سخن نهایی

دراگون فروت یکی از مفیدترین میوه‌های استوایی است که فواید زیادی برای بدن دارد. مصرف این میوه می‌توانید به سلامت پوست و همچنین کاهش وزن شما کمک زیادی کند. اگر در مورد مصرف دراگون فروت و استفاده از مزایای آن سوالی دارید، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر تغذیه آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دکتر تغذیه از متخصص تغذیه مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

آیا مصرف دراگون فروت در رژیم کتو مجاز است؟

دراگون فروت یکی از بهترین میوه‌ها در رژیم‌های کاهش‌ وزن است که کالری کم و مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی دارد.

دراگون فروت با چی بخوریم؟

می‌توانید این میوه را به صورت خرد شده در سالاد میوه اضافه و به عنوان میان‌وعده مصرف کنید.

آیا خواص دراگون فروت قرمز با دراگون فروت زرد متفاوت است؟

به طور کلی دراگون فروت قرمز و زرد خواص مشابهی دارند. از مهم‌ترین خواص دراگون فروت زرد و قرمز می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش جذب آهن و همچنین افزایش انرژی اشاره کرد.

منابع: webmd، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها