علت برجسته شدن رگ دست چیست؟ + روش برجسته شدن رگ دست

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

برجسته شدن رگ دست معمولا به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. در صورتی که برجسته شدن رگ دست نشانه مشکل یا بیماری خاصی نباشد، می‌تواند به عنوان یک عامل زیبایی در نظر گرفته شود که با ورزش‌های خاص ایجاد می‌شود. برجستگی رگ‌های دست از ویژگی‌های متمایز ورزشکاران است که اتفاقا موجب افزایش جذابیت آن‌ها نیز می‌شود. در بسیاری از افراد نیز این موضوع به دلیل لاغری زیاد دست‌ها یا کهولت سن ایجاد می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت درمانکده می‌توانید با علت برجسته شدن رگ دست، روش‌های موثر برای درمان و همچنین روش‌های برجسته کردن رگ دست آشنا شوید.

علت برجسته شدن رگ دست چیست؟

رگ دست بسیاری از افراد به صورت ژنتیکی برجسته است و در برخی افراد نیز ورزش زیاد و بلند کردن وزنه‌های سنگین، موجب برجستگی رگ‌های دست می‌شود. در این میان افرادی نیز هستند که رگ‌های دست آن‌ها به دلایل دیگری برجسته می‌شود. در ادامه این بخش به ۱۰ دلیل برجسته شدن رگ دست اشاره شده است.

اینفوگرافی دلایل برجسته شدن رگ دست
از مهم‌ترین دلایل برجستگی رگ دست می‌توان به لاغری دست‌ها، افزایش سن، ورزش زیاد و همچنین برخی بیماری‌ها اشاره کرد.

۱- پایین بودن چربی بدن

زمانی که میزان چربی دست شما بسیار پایین باشد و دست‌هایتان خیلی لاغر باشد، رگ‌های دست برجسته می‌شوند. اگر توجه کرده باشید، افرادی که بیش از حد لاغر هستند، معمولا رگ‌های دست‌شان برجسته است.

۲- افزایش سن

یکی دیگر از دلایل برجستگی رگ‌های دست، نازک شدن پوست دست به دلیل افزایش سن است. از طرف دیگر بالا رفتن سن موجب ضعیف شدن دریچه‌های موجود در رگ‌ها می‌شود و در این شرایط خون برای مدت زمان بیشتری در رگ‌ها باقی می‌ماند و این موضوع به مرور موجب بزرگ‌تر و برجسته شدن رگ‌ها می‌شود.

۳- ورزش زیاد

ورزش کردن موجب افزایش فشارخون در بدن می‌شود و در این شرایط رگ‌های دست نمایان‌تر به نظر می‌رسند. ورزشکارانی که تمرینات قدرتی انجام می‌دهند، رگ‌های برجسته‌تری در قسمت دست‌ها و ساعد دارند. در واقع بلند کردن وزنه و اجسام سنگین موجب افزایش جریان خود در دست‌ها و همچنین سفت شدن عضلات می‌شود.

تصویر دست‌های یک فرد ورزشکار که رگ‌های آن برجسته است.
کار با وزنه و همچنین تمرینات قدرتی موجب برجسته شدن رگ‌های دست می‌شود.

۴- عوامل ژنتیکی

اگر رگ‌های دست یکی از اعضای خانواده شما برجسته است، ممکن است رگ‌های شما نیز به صورت ژنتیکی برجسته شوند.

۵- گرمای هوا

کار کردن در هوای گرم موجب بروز اختلال در عملکرد دریچه رگ‌ها می‌شود. در این شرایط اندازه رگ‌ها از حالت طبیعی بزرگ‌تر می‌شود و ممکن است رگ‌ها در قسمت پشت دست برجسته به نظر برسند.

۶- بارداری

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل موثر بر برجسته شدن رگ دست خانم‌ها، بارداری است. در این دوران حجم خون برای تغذیه جنین افزایش پیدا می‌کند و از همین رو جریان خون در رگ‌ها 20 تا 40 درصد بیشتر می‌شود. در این شرایط نه تنها رگ‌های دست، بلکه رگ‌های قسمت سینه، شکم و پاها نیز برجسته می‌شوند.

بیشتر بدانید: ورم پا نشانه چیست؟

۷- واریس

واریس مشکلی است که به دلیل ضعف دریچه رگ‌ها ایجاد می‌شود و در این شرایط علت باد كردن رگ دست، کاهش کارایی رگ‌ها در جلوگیری از برگشت خون به سمت پایین است. افرادی که به واریس دست مبتلا می‌شوند، در کنار برجسته شدن رگ‌های دست، درد زیادی را نیز تجربه می‌کنند.

بیشتر بدانید: علائم واریس پا

۸- التهاب ورید

التهاب ورید که به عنوان فلبیت (Phlebitis) نیز شناخته می‌شود، معمولا در اثر آسیب یا بیماری خودایمنی ایجاد می‌شود. در این شرایط رگ‌ها ملتهب می‌شوند و ورم می‌کنند.

۹- ترومبوفلبیت

ترومبوفلبیت (thrombophlebitis) یا لختگی سطحی، مشکلی است که در اثر التهاب رگ‌های سطحی ایجاد می‌شود. در این بیماری رگ‌های فرد برجسته به نظر می‌رسند و او درد زیادی را در دست خود احساس می‌کند. در صورتی که برجسته شدن رگ دست راست یا چپ شما همراه با درد و ناراحتی باشد، باید به سرعت از یک متخصص قلب و عروق برای درمان کمک بگیرید.

۱۰- ترومبوز عمیق وریدی (DVT)

ترومبوز عمیق وریدی (Deep vein thrombosis) یکی دیگر از دلایل برجستگی رگ دست است که در اثر لخته شدن خون در ورید عمیق بازو ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید: بیماری واریس چه علائمی دارد؟

درمان برجستگی رگ دست

در صورتی که برجسته شدن رگ‌های دست به دلیل یک بیماری یا کهولت سن ایجاد شده باشد، پزشک متخصص پس از تشخیص دقیق مشکل، اقدام به درمان آن می‌کند. تزریق ژل به زیر پوست دست نیز یکی از روش‌های رایج برای رفع برجستگی رگ دست است. در ادامه این بخش می‌توانید با روش‌های درمان این مشکل آشنا شوید.

اینفوگرافی درمان برجسته شدن رگ دست
برای درمان برجستگی رگ می‌‌توانید از روش‌هایی مثل برداشتن و بستن رگ، اسکلروتراپی و تزریق ژل کمک بگیرید.

۱- اسکلروتراپی: در این روش ماده شیمیایی به درون رگ‌های خاص دست تزریق و موجب بسته شدن آن‌ها می‌شود.

۲- ابلیشن درمانی درون وریدی: در این روش از لیزر و امواج رادیویی تقویت شده برای بستن وریدهای کوچک استفاده می‌شود.

۳- برداشتن و بستن رگ: در این روش که با بی‌هوشی کامل انجام می‌شود، پزشک برشی در دست ایجاد و رگ را بسته و حذف می‌کند.

۴- مصرف آنتی‌بیوتیک: در صورتی که برجستگی رگ به دلیل ترومبوفلبیت اتفاق افتاده باشد، مصرف آنتی‌بیوتیک همراه با کمپرس گرم می‌تواند در درمان موثر باشد.

۵- تزریق ژل: در شرایطی که لاغری دست و کهولت سن موجب برجستگی رگ دست شده باشد، تزریق ژل به زیر پوست موجب پنهان شدن رگ‌ها می‌شود.

۶- حرکات کششی دست: برای تخلیه خون در دست‌ها و همچنین بهبود گردش خون می‌توانید از حرکات کششی دست و انگشت کمک بگیرید.

۷- استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده: خشک شدن پوست دست موجب برجسته شدن رگ‌های دست می‌شود. استفاده از مرطوب‌کننده می‌تواند به نرم شدن پوست دست و بهبود ظاهر پوست شما کمک کند.

روش‌های برجسته شدن رگ دست در خانه

بهترین راهکار برای برجسته شدن رگ دست، ورزش کردن است. افزایش حجم عضلات و ماهیچه‌ها در کنار کاهش درصد چربی بدن و همچنین تمرینات هوازی و قدرتی موجب برجسته شدن رگ‌های دست می‌شود. در ادامه این بخش به ۵ روش برجسته شدن رگ دست اشاره شده است.

  • کار با وزنه و تمرینات قدرتی
  • کاهش چربی بدن با تمرینات هوازی
  • مصرف زیاد آب در کنار تغذیه سرشار از پروتئین
  • استفاده از گریپستر برای تقویت عضلات دست (گریپستر یک نوع کش مخصوص برای تقویت عضلات دست، ساعد و انگشتان است که در آن باید کش را روی انگشتان و مچ دست خود متصل و سپس انگشتان را باز و بسته کنید.)
تصویر فردی که در حال وزنه زدن است.
کار با وزنه موجب افزایش حجم عضلات و برجسته شدن رگ های دست می‌شود.

سخن نهایی

برجسته شدن رگ دست در برخی از موارد نشانه جذابیت و در برخی موارد نیز نشانه یک بیماری جدی است. در صورتی که در کنار برجسته شدن رگ‌های دست، ورم و درد خاصی را در دست‌های خود احساس می‌کنید، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص قلب و عروق آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص قلب و عروق از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

علت برجسته شدن رگ دست چپ چیست؟

از مهم‌ترین دلایل برجستگی رگ یکی از دست‌ها می‌توان به ترومبوفلبیت و ترومبوز عمیق وریدی اشاره کرد که این بیماری‌ها معمولا با درد و ناراحتی همراه هستند.

آیا بیرون‌زدگی رگ دست نیاز به درمان دارد؟

در اکثر مواقع برجستگی رگ دست نیاز به درمان ندارد، اما زمانی که این موضوع نشانه یک بیماری خاص باشد یا با درد همراه شود، نیاز به درمان دارد.

چه نوع ورزش برای برجسته شدن رگ دست مفید است؟

برای بیرون‌زدگی رگ‌های دست می‌توانید از ورزش‌های هوازی، قدرتی و کار با وزنه کمک بگیرید. تقویت عضلات دست و ساعد موجب برجسته شدن رگ‌های این نواحی می‌شود.

بهترین وسیله برای برجسته شدن رگ دست چیست؟

گریپستر یک نوع کش مخصوص تقویت عضلات ساعد و دست است که استفاده از آن موجب برجسته شدن رگ‌های دست می‌شود.

منابع: healthline، clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها