میوینگ چیست؟ آیا اثرگذاری تکنیک میوینگ واقعیت دارد؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

میوینگ یکی از تکنیک‌های جدید برای داشتن چهره‌ای زیباتر است که با هدف بهبود وضعیت فک و ساختار صورت انجام می‌شود. این روش توسط دکتر جان میو، متخصص ارتودنسی و پسرش در سال ۱۹۷۰ معرفی شده و به معنی قرار دادن زبان در موقعیت خاص (سقف دهان) برای شکل دادن به فک و صورت است. در حال حاضر، تکنیک میوینگ محبوبیت زیادی دارد و اغلب افراد گزارش کرده‌اند که این روش به مرور زمان باعث بهبود تقارن صورت، تقویت فک و حتی بهبود تنفس آن‌ها شده است. 

اگر شما هم علاقه‌مند هستید بدون روش تهاجمی، تغییراتی در زاویه فک و صورت خود ایجاد کنید، در این مقاله از مجله سلامت درمانکده همراه ما باشید تا اموزش تکنیک میوینگ را با شما به اشتراک بگذاریم.

تکنیک میوینگ چیست؟

تصویر گرافیکی از زبان چسبیده به سقف دهان
افرادی که تمایل دارند با تکنیک Mewing تغییراتی در فک و صوت خود ایجاد کنند، باید صبور باشند.

میوینگ (Mewing) تکنیکی است که برای بهبود وضعیت فک و صورت در حالت استراحت استفاده می‌شود. ایده اصلی این روش، بیانگر آن است که زبان باید در حالت استراحت، به جای اینکه در پایین دهان باشد، روی سقف دهان قرار بگیرد و آن را لمس کند. 

طرفداران تکنیک Mewing ادعا می‌کنند این روش می‌تواند در طولانی‌مدت باعث بهبود تقارن صورت، ساختار فک و حتی تنفس راحت‌تر شود. این تکنیک معمولا برای افرادی توصیه می‌شود که به دنبال ایجاد تغییرات جزئی در فک و ظاهر صورت خود هستند. با این حال، باید توجه داشته باشید که تکنیک میوینگ به تمرینات طولانی‌مدت نیاز دارد و با توجه به اینکه در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده، اما تاثیرات آن به طور کامل و دقیق از نظر علمی ثابت نشده است.

بیشتر بدانید: عمل رینو پلاستی چیست؟

آیا اثربخشی میوینگ فک و صورت واقعیت دارد؟

نظرات مختلفی در مورد اثربخشی این تکنیک وجود دارد. برخی معتقدند، بالا بردن زبان و فشار دادن آن به سقف دهان باعث می‌شود تا بافت پایه و قسمت زیرین چانه کشیده شود و در بلندمدت تغییراتی در زاویه فک و صورت ایجاد کند. با این حال، تعداد زیادی از دندانپزشکان به دلیل عدم وجود تحقیقات علمی در مورد تکنیک Mewing با اثربخشی آن موافق نیستند. 

آن‌ها معتقدند، ساختار فک، مخصوصا صورت، از طریق ژنتیک تعیین می‌شود و نمی‌توان به کمک تمرینات زبانی، تغییر چشمگیری ایجاد کرد. با توجه به نظرات متناقض، باید بگوییم این تکنیک یک روش طبیعی و کم‌هزینه به‌شمار می‌آید و ممکن است در طولانی‌مدت بر ساختار فک و صورت برخی افراد تغییرات جزئی ایجاد کند. معمولا ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد تا تغییرات در خط فک و ساختار صورت مشخص شوند.

بیشتر بدانید: پی آر پی صورت

مزایای تکنیک میوینگ

بر اساس گفته‌های جان میو، متخصص ارتودنسی که معرف این تکنیک است، بهبود ساختار صورت و زاویه فک را می‌توان مزیت اصلی روش Mewing دانست. جان میو معتقد است، این تکنیک می‌تواند ماهیچه‌های صورت را تقویت کند. بدین شکل، زاویه فک برجسته‌تر می‌شود و تناسب ایده‌آلی بین بینی و چانه به وجود می‌آید. 

 اینفوگرافیک مزایای میوینگ فک و صورت
با وجود اینکه تکنیک Mewing در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده، اما هنوز اثربخشی آن از نظر علمی تایید نشده است.

از دیگر مزایای این تکنیک محبوب برای ایجاد تغییر در ساختار صورت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تراز طبیعی دندان‌ها
  • بهبود عملکرد فک
  • کمک به درمان سینوزیت
  • تمرین تنفس طبیعی از طریق بینی
  • بهبود آپنه خواب
  • رفع مشکلات مرتبط با بلع
  • کمک به درمان اختلالات گفتاری

بیشتر بدانید: ماندگاری بوکال فت

لازم به ذکر است، تعداد کمی از پزشکان و دندانپزشکان، مزایایی که در بالا عنوان کردیم را تایید می‌کنند. این مزیت‌ها بیشتر نتیجه تجربه شخصی افراد و متاثر از رسانه‌های اجتماعی هستند.

آموزش میوینگ

اگر به دنبال آموزش حرکت میوینگ هستید، کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- زبان خود را به سقف دهان بچسبانید

برای شروع تمرینات میوینگ صورت و فک باید ابتدا زبان خود را به طور کامل بر روی سقف دهان قرار دهید. قسمت نوک زبان باید کاملا پشت دندان‌های جلویی بالا قرار بگیرد و بقیه زبان به سقف دهان چسبیده باشد. از اینکه تمام قسمت زبان‌تان نه فقط نوک آن با سقف دهان در تماس است، مطمئن شوید. 

۲- دهان خود را بسته نگه دارید

زمانی که تمام قسمت زبان، سقف دهان را لمس می‌کند، دندان‌های خود را به آرامی روی هم قرار دهید، اما فشار وارد نکنید. همچنین، لب‌ها باید به طور طبیعی و بدون اعمال فشار بسته شوند.

بیشتر بدانید: عمل بلفاروپلاستی چیست؟

۳- از راه بینی نفس بکشید

در طول تکنیک میوینگ، بسیار مهم است که به جای دهان از راه بینی نفس بکشید. چرا که تنفسی دهانی ممکن است باعث تغییر در وضعیت زبان شود و تاثیر این تکنیک را کاهش دهد.

۴- وضعیت صحیح سر و گردن را حفظ کنید

تصویر فردی در حال انجام تمرین میوینگ با سر و گردن صاف
معمولا ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد تا بتوانید تغییرات ناشی از تمرینات Mewing را ببینید و نتایج آن معمولا در هر فرد متفاوت است.

هنگام انجام تمرینات میوینگ برای زاویه فک سعی کنید سر و گردن خود را در حالت طبیعی و راست نگه دارید. این کار به بهبود وضعیت فک و صورت کمک می‌کند.

۵- تمرینات منظم داشته باشید

برای دستیابی به نتایج مطلوب، باید تمرینات Mewing را به طور جدی و مداوم انجام دهید. بهتر است این تمرینات با روزی ۱۵ ثانیه شروع شوند و آن‌ها را چندین بار در طول روز تکرار کنید؛ سپس کم کم مدت زمان آن را به ۳۰ ثانیه افزایش دهید تا زمانی که بتوانید به راحتی در طول روز زبان خود را در این حالت نگه دارید.

بیشتر بدانید: ارتودنسی نامرئی چیست؟

عوارض میوینگ فک و صوت

استفاده از این تکنیک طبیعی خطرناک نیست و نمی‌تواند تغییرات اساسی در ساختار فک و صورت ایجاد کند. با این حال، اگر تمرینات Mewing به درستی انجام نشوند یا فرد شرایط خاصی داشته باشد (مثلا سن رشد فک و ساختا صورت)، ممکن است عوارض و مشکلاتی ایجاد شود که عبارت‌اند از:

  • ایجاد درد و ناراحتی در فک و صورت (درد TMJ)
  • فشردن بیش از حد دندان‌ها به همدیگر و ایجاد سایش یا جابه‌جایی آن‌ها
  • لق شدن دندان‌ها
  • تشدید مشکلات تنفسی
  • افزایش تنش عضلانی در ناحیه صورت و احساس درد و ناراحتی
  • عدم دستیابی به نتیجه مورد نظر و کاهش اعتمادبه‌نفس

برای جلوگیری از عوارض ذکرشده، توصیه می‌شود آموزش روش درست میوینگ را در این مقاله بخوانید و تمرینات آن را بدون اعمال فشار بیش از حد انجام دهید. همچنین، در صورت داشتن مشکلات جدی در فک یا دندان‌ها، قبل از انجام این تکنیک حتما با متخصص دندانپزشک مشورت کنید.

دستگاه میوینگ چیست؟

میوینگ یک تکنیک طبیعی است که فقط با استفاده از زبان و قراردادن آن در موقعیت مناسب یعنی سقف دهان انجام می‌شود. در واقع می‌توان گفت، چیزی به اسم دستگاه Mewing وجود ندارد و گاهی‌اوقات ابزارهایی که به تقویت فک و اصلاح ساختار صورت کمک می‌کنند به اشتباه به عنوان دستگاه میوینگ شناخته می‌شوند. این ابزارها نوعی دستگاه ورزشی هستند که به فرم دادن عضلات فک و صورت کمک می‌کنند، اما شامل تمرینات زبانی نمی‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را به عنوان دستگاه Mewing در نظر گرفت.

تکنیک میوینگ در یک نگاه

میوینگ یک تکنیک نوین با هدف بهبود وضعیت فک و ساختار صورت است. برای انجام این تکنیک باید زبان را به سقف دهان بچسبانید و اجازه دهید حداقل برای ۱۵ ثانیه در همین حالت باقی بماند. دکتر جان میو، معرف این تکنیک، معتقد است روش Mewing می‌تواند به بهبود تقارن صورت، زاویه فک و حتی تنفس کمک کند. اگر چه این روش در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده، اما تاثیرات آن به طور علمی ثابت نشده است. 

برای این کار می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله دندانپزشک آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دندانپزشک از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

تکنیک میوینگ چیه؟

این روش، یک تکنیک زیباسازی با هدف بهبود وضعیت فک و ساختار صورت است که از طریق قرارگیری صحیح زبان بر روی سقف دهان انجام می‌شود.

تغییرات تکنیک میوینگ چقدر است؟

اگر تمرینات این تکنیک را به درستی و به طور مداوم انجام دهید، ممکن است در طول سال حدود یک تا پنج میلی‌متر تغییر ایجاد کند.

تکنیک میوینگ فک چیست؟

این تکنیک، شامل چسباندن زبان به سقف دهان است و با این هدف انجام می‌شود که به مرور زمان تغییراتی در جهت بهبود زاویه فک ایجاد کند.

چه عواملی در اثرگذاری تکنیک میوینگ موثر هستند؟

سن فرد، میزان رشد استخوان‌ها، تمرین مداوم، وضعیت اولیه فک و صورت از جمله عواملی هستند که بر نتیجه این تکنیک اثر می‌گذارند.

منابع: webmd | verywellhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها