بیماری ماکولار چیست؟ علائم و جدیدترین درمان قطعی ماکولار

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آمیلوئیدوز یک بیماری نادر است که به دلیل تجمع پروتئین آمیلوئید در اندام‌های مختلف بدن رخ می‌دهد. به عنوان مثال، بیماری آمیلوئیدوز پوستی موضعی اولیه (PLCA) یکی از انواع آن است که با رسوب خارج سلولی آمیلوئید در پوست مشخص می‌شود. PLCA انواع مختلفی دارد که ماکولار آمیلوئیدوز (Macular amyloidosis) از شایع‌ترین آن‌ها است.

به نظر می‌رسد که بعضی از عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز Macular amyloidosis نقش داشته باشند. با این حال، علت این بیماری به طور دقیق شناسایی نشده است. در این مقاله از مجله درمانکده ابتدا به بررسی علائم و عوارض این بیماری می‌پردازیم. سپس شما را با جدیدترین درمان ماکولار آمیلوئیدوز آشنا می‌کنیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

بیماری ماکولار چیست؟

بیماری Macular amyloidosis یکی از سه شکل اصلی آمیلوئیدوز پوستی موضعی اولیه است. از سایر انواع این بیماری می‌توان به لیکن آمیلوئیدوز و ندولار آمیلوئیدوز اشاره کرد. در این بیماری، یک ماده پروتئینی به نام آمیلوئید در پوست رسوب می‌کند و باعث ایجاد لکه‌های رنگی‌ می‌شود.

بیماری ماکولار در کودکان نادر است. چون در بیشتر موارد در دوران بزرگسالی ایجاد می‌شود. تعداد زنان مبتلا به این بیماری بیشتر از مردان است. این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که زنان بیشتر از مردان نگران زیبایی خود هستند و زودتر از آن‌ها به دنبال درمان می‌روند.

بیشتر بدانید: سابسیژن چیست؟ کاربردها، نحوه انجام، عوارض و مدت زمان اثر

میزان شیوع Macular amyloidosis در آسیا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی در مقایسه با اروپا و آمریکای شمالی بالاتر است. کسانی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر از دیگران تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرند.

ذکر این نکته ضروری است که Macular amyloidosis ممکن است با بعضی از بیماری‌های پوستی رایج از جمله لیکن پلان پیگمنتوزوس اشتباه گرفته شود.

علائم بیماری ماکولار آمیلوئیدوز

قبل از معرفی بهترین درمان ماکولار آمیلوئیدوز، بهتر است به بررسی علائم آن بپردازیم. چون این اطلاعات به تشخیص به موقع بیماری کمک می‌کند.

بیماری Macular amyloidosis اساسا روی پوست تاثیر می‌گذارد و باعث شکل‌گیری لکه‌های صاف قهوه‌ای تیره یا خاکستری-آبی روی آن می‌شود. اصطلاح «ماکولار» به ماهیت صاف و غیر برجسته این لکه‌ها اشاره دارد. رنگ لکه‌ها اغلب یکنواخت است؛ اما گاهی‌اوقات یک الگوی موج‌دار یا توری مانند روی پوست ایجاد می‌کند. در ادامه می‌توانید عکس بیماری ماکولار را مشاهده کنید:

لکه‌های قهوه‌ای ناشی از ماکولار آمیلوئیدوز در پشت بدن
بیماری Macular amyloidosis لکه‌های قهوه‌ای یا خاکستری-آبی روی پوست ایجاد می‌کند.

لکه‌های رنگی معمولا به طور متقارن در پشت بدن (به‌خصوص بین کتف‌ها) و بازوها دیده می‌شوند. همچنین در بعضی موارد ممکن است صورت، گردن، استخوان‌ ترقوه، سینه‌ها و زیر بغل را هم درگیر کنند.

به طور کلی، ماکولار آمیلوئیدوز یک بیماری خارش‌دار محسوب می‌شود. با این حال، شدت خارش می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

عوارض بیماری ماکولار آمیلوئیدوز

ماکولار آمیلوئیدوز در درجه اول روی زیبایی تاثیر می‌گذارد. چون باعث ایجاد لکه‌های کوچک رنگی روی بدن می‌شود. این بیماری خطرناک یا تهدیدکننده حیات تلقی نمی‌شود؛ اما از نظر ظاهری می‌تواند آزاردهنده باشد.

بیشتر بدانید: حساسیت پوستی چیست؟ بررسی 4 نوع از شایع‌ترین مدل‌های این عارضه

یک مطالعه روی ۱۰۱ بیمار چینی مبتلا به PLCA نشان داد که میانگین امتیاز عملکرد اجتماعی و سلامت روان به دلیل خارش به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است. بنابراین کنترل خارش یکی از اجزای مهم برنامه درمانی این بیماری محسوب می‌شود. علاوه بر این، محققان با انجام این مطالعه متوجه شدند که ایجاد ضایعات پوستی در قسمت‌های قابل مشاهده بدن مانند صورت و دست‌ها در مقایسه با سایر نواحی بدن که می‌توان آن‌ها را پنهان کرد، تاثیر بیشتری روی کیفیت زندگی دارند.

دلایل ابتلا به ماکولار آمیلوئیدوز

علت دقیق Macular amyloidosis به طور کامل مشخص نشده است. با این حال، اعتقاد بر این است که عوامل زیر در بروز آن نقش دارند:

  • ژنتیک: Macular amyloidosis در بعضی از خانواده‌ها شایع‌تر است. تقریبا ۱۰ درصد موارد ابتلا به این بیماری به عوامل ژنتیکی نسبت داده می‌شود.
  • اصطکاک مزمن پوست: مالش یا خاراندن مداوم پوست ممکن است در بعضی از افراد به این عارضه منجر شود.
  • سایر بیماری‌های پوستی: افراد مبتلا به سایر اختلالات پوستی از جمله درماتیت آتوپیک بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به Macular amyloidosis هستند.
اینفوگرافی درباره دلایل ابتلا به ماکولار آمیلوئیدوز
عواملی ژنتیکی و محیطی در ابتلا به Macular amyloidosis نقش دارند.

راه‌های تشخیص ماکولار آمیلوئیدوز

اگر فکر می‌کنید به Macular amyloidosis مبتلا هستید، از متخصص پوست و مو برای مشاوره وقت بگیرید. پزشک احتمالا می‌تواند این بیماری را با نگاه کردن به پوست تشخیص دهد. اما برای تایید این موضوع باید بیوپسی (نمونه‌برداری) انجام شود.

بیشتر بدانید: برای بیماری گال چه بخوریم؟ بررسی 4 خوراکی مفید برای این بیماران

روش درمان ماکولار

بعد از تشخیص بیماری، بسیاری از افراد به دنبال درمان ماکولار با طب سنتی و طب مدرن می‌روند. در حال حاضر هیچ روش استانداردی برای درمان این بیماری وجود ندارد. با این حال، با راه‌کارهای موجود می‌توان علائم آن را کنترل کرد.

تسکین خارش هدف اصلی درمان است. به همین دلیل، توصیه می‌شود از اصطکاک، مالش یا خراشیدن نواحی آسیب‌دیده پوست خودداری کنید. در بیشتر موارد، از امولینت‌ها (نرم‌کننده‌ها) و کورتیکواستروئیدهای موضعی برای کاهش خارش استفاده می‌شود. روش‌های دیگری که احتمال دارد توسط پزشک پیشنهاد شوند عبارت‌اند از:

  • مهارکننده‌های موضعی کلسینورین (تاکرولیموس و پیمکرولیموس)
  • تزریق کورتیکواستروئید داخل ضایعه

داروهای سیستمیک به ندرت مورد نیاز هستند. با این حال، گزارش شده که Macular amyloidosis به کمک داروهای زیر با موفقیت درمان شده است:

  • سیکلوفسفامید
  • سیکلوسپورین

درمان ماکولار با لیزر هم امکان‌پذیر است. همچنین ممکن است از روش‌های زیر برای کنترل علائم آن استفاده شود:

بیشتر بدانید: برای مخملک چی خوبه؟ بررسی غذاهای مناسب برای درمان خانگی این عارضه

  • درم ابریژن
  • پانسمان‌های انسدادی
  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS)
  • فتوکموتراپی (PUVA)
  • فتوتراپی UVB
پزشک با ذره‌بین کمر و پشت مرد بیمار را معاینه می‌کند
پزشکان از روش‌های مختلف برای درمان بیماری Macular amyloidosis استفاده می‌کنند.

کلام پایانی

ماکولار آمیلوئیدوز یک بیماری مزمن است که باعث ایجاد لکه‌های پوستی و خارش می‌شود. بنابراین می‌تواند کیفیت زندگی را به طرز چشمگیری تحت تاثیر قرار دهد. هیچ راه‌کار مشخصی برای درمان قطعی ماکولار آمیلوئیدوز وجود ندارد. با این حال، پزشکان از روش‌های مختلف مثل دارودرمانی، لیزردرمانی و درم ابریژن برای کنترل علائم آن استفاده می‌کنند.

اگر به این بیماری مبتلا هستید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده با بهترین متخصصان پوست آشنا شوید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت جهت مشاوره آنلاین با دکتر پوست و مو فراهم شده است.

سوالات متداول

بیماری ماکولار چیست؟

یک نوع آمیلوئیدوز پوستی موضعی اولیه (PLCA) است. در PLCA توده‌هایی از پروتئین‌ آمیلوئید در پوست به ویژه بین ۲ لایه بالایی (درم و اپیدرم) ایجاد می‌شود.

ماکولار آمیلوئیدوز در کدام قسمت‌های بدن دیده می‌شود؟

معمولا علائم بیماری در پشت بدن ظاهر می‌شود. اما در بعضی موارد سایر قسمت‌ها را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چه کسانی به بیماری ماکولار آمیلوئیدوز مبتلا می‌شوند؟

لکه‌های غیر طبیعی پوست در دوران بزرگسالی ایجاد می‌شوند. آن‌ها می‌توانند برای چند ماه یا چند سال باقی بمانند. همچنین ممکن است پس از ناپدید شدن، در همان مکان یا در جای دیگری از بدن عود کنند.

منابع: dermnetnz, dralpana, darmankade

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها