قرص بیزوپرولول کمک‌کننده به سلامت قلب شما! آشنایی با قرص سلامتی‌بخش

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یکی از داروهایی که پزشک متخصص قلب و عروق برای کاهش فشار خون و کنترل ضربان قلب تجویز می‌کند، قرص بیزوپرولول (Bisoprolol) است. این دارو به دسته داروهای مهارکننده گیرنده بتا (بتا بلاکر) تعلق دارد و نقش موثری در درمان مشکلات قلب و عروق ایفا می‌کند. با توجه به اهمیت این دارو در بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری قلبی و عروقی، درک بهتر مکانیسم اثر و کاربردهای بیزوپرولول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم قرص بیزوپرولول برای چیه و روش مصرف آن چگونه است.

قرص بیزوپرولول چیست؟

قرص بیزوپرولول (Bisoprolol) با نام ژنریک بیزوپرولول فومارات، یک داروی بتا بلاکر (داروهای مهارکننده  گیرنده‌ بتا) است که برای درمان بیماری فشار خون بالا تجویز می‌شود. این دارو با بهبود عملکرد قلب، ضربان قلب بالا، کاهش فشار خون و خون‌رسانی بهتر به قلب از بروز مشکلات قلبی مانند نارسایی قلبی جلوگیری می‌کند. در حال حاضر، قرص بیزوپرولول با دوز ۲/۵، ۵ و ۱۰ میلی‌گرم تولید می‌شود و برای تهیه آن به نسخه پزشک متخصص نیاز است.

کاربرد قرص بیزوپرولول (Bisoprolol)

اینفوگرافیک کاربرد قرص بیزوپرولول
بیزوپرولول یکی از داروهای کاربردی برای بهبود عملکرد قلب است که باید با تجویز پزشک متخصص مصرف شود.

این قرص، یک داروی مهارکننده بتا است که به درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی کمک می‌کند. بیزوپرولول معمولا توسط پزشک متخصص برای افرادی که فشار خون بالا دارند تجویز می‌شود تا آن‌ها از ابتلا به بیماری قلبی مانند سکته قلبی در امان باشند. همچنین، این دارو به درمان درد قفسه سینه ناشی از آنژین و فیبریلاسیون دهلیزی کمک می‌کند. 

دیگر موارد استفاده از قرص Bisoprolol به شرح زیر هستند:

۱- قرص بیزوپرولول برای تپش قلب

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این قرص، تنظیم ضربان قلب بالا است. پزشک دوز دارو را بر اساس شدت تپش قلب و نوع داروی بتا بلاکر برای بیمار مشخص می‌کند. قرص بیزوپرولول 2/5 رایج‌ترین دوز دارو برای بهبود ضربان قلب نامنظم است. به یاد داشته باشید، هنگام مصرف این دارو برای تپش قلب بالا، نباید تحت هیچ شرایطی آن را به طور ناگهانی قطع کنید؛ زیرا ممکن است علائم آریتمی قلب به طور مجدد در بیمار بروز پیدا کنند.

۲- قرص بیزوپرولول برای کنترل نارسایی قلب

این قرص یکی از داروهای اصلی برای بیماران مبتلا به نارسایی سیستولیک قلب است. افراد مبتلا به نارسایی قلبی، حتی اگر علائم مشخصی نداشته باشند باید از داروهای مهارکننده بتا مانند بیزوپرولول استفاده کنند. این قرص می‌تواند علاوه بر کنترل نارسایی قلبی به بهبود شرایط بیمارانی که از علائم شدید این بیماری رنج می‌برند، کمک کند.

۳-  قرص بیزوپرولول برای استرس

شاید عجیب به نظر بیاید، اما یکی دیگر از موارد مصرف بیزوپرولول، درمان استرس شدید است. این دارو برای درمان علائم مرتبط با اضطراب طراحی نشده است، با این حال به دلیل اینکه در شرایط استرس‌زا، فرد ضربان قلب بالا و گردش خون نامنظمی را تجربه می‌کند، بیزوپرولول تجویز می‌کنند. 

این قرص باعث تنظیم ضربان قلب و بهبود گردش خون در بدن می‌شود. همچنین اثرات آدرنالین در بدن را مهار می‌کند تا به گیرنده‌های بتا در قلب نرسند. لازم به ذکر است، قرص Bisoprolol فقط علائم فیزیکی ناشی از استرس و اضطراب را کنترل می‌کند و نقشی در درمان آن ندارد. درمان اضطراب و استرس به برنامه درمانی گسترده‌تری با بتابلوکرها نیاز دارد که برای این منظور باید به متخصص سلامت روان مراجعه کنید.

نحوه مصرف بیزوپرولول (Bisoprolol)

بیزوپرولول را باید دقیقا بر اساس دستورالعمل پزشک مصرف کنید. دکتر متخصص معمولا مصرف این دارو را مخصوصا برای درمان نارسایی قلبی، یک بار در روز و با پایین‌ترین دوز شروع می‌کند. در صورت نیاز و با صلاحدید پزشک، دوز دارو به تدریج در طول هفته‌های آینده افزایش می‌یابد. 

رعایت نکات زیر هنگام مصرف قرص بیزوپرولول ضروری هستند:

  • این قرص باید همراه با آب بلعیده شود.
  • بیزوپرولول ناراحتی گوارشی ایجاد نمی‌کند؛ از همین‌رو می‌توانید آن را همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.
  • برای کسب بهترین نتیجه از مصرف دارو حتما آن را در زمان تعیین‌شده و به طور منظم مصرف کنید.
  • معمولا چند هفته طول می‌کشد تا اثربخشی مورد نظر از داروی بیزوپرولول حاصل شود؛ بنابراین مصرف آن را تا اتمام دوره درمان ادامه دهید.
  • از قطع خودسرانه قرص بیزوپرولول بپرهیزید؛ زیرا باعث ایجاد عوارض جانبی جدی می‌شود.
  • اگر پس از اتمام دوره درمان، بهبودی حاصل نشد یا علائم بیماری شدیدتر شدند، حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری دوز فراموش‌شده را مصرف کنید. با این حال اگر نوبت بعدی دارو نزدیک است (کمتر از چهار ساعت) می‌توانید دوز فراموش‌شده را نادیده بگیرید و دارو را بر اساس زمان تعیین‌شده توسط پزشک مصرف کنید.
  • به یاد داشته باشید، مصرف همزمان ۲ دوز دارو با هم نه تنها موثر نیست، بلکه می‌تواند تهدیدکننده جان بیمار باشد.

بیشتر بدانید: مصرف قرص متورال و نارسایی قلبی

روش قطع قرص بیزوپرولول

تصویر فردی در حال خوردن قرص سفید گچی کوچک همراه با یک لیوان آب
دوز این دارو باید زیر نظر پزشک متخصص قلب و عروق و به تدریج کاهش یابد.

بیزوپرولول نباید به طور ناگهانی و خودسرانه قطع شود؛ زیرا این کار آسیب جدی به بیمار می‌زند. پزشک معمولا دوز دارو را به تدریج کاهش می‌دهد تا بدن به تغییرات جدید عادت کند. همچنین، در طول دوره کاهش دوز داروی بیزوپرولول، باید حتما هرگونه علائم غیر معمول را به پزشک معالج خود اطلاع دهید. این کار باعث می‌شود تا پزشک در صورت نیاز، تغییرات لازم در برنامه قطع دارو را اعمال کند.

بهترین زمان مصرف قرص بیزوپرولول

زمان مصرف این دارو به نظر پزشک و نوع مشکل قلبی بیمار بستگی دارد. معمولا توصیه می‌کنند برای اثربخشی بهتر بیزوپرولول روی بیماری‌ها قلبی، این دارو را صبح‌ها مصرف کنید. با این حال ممکن است پزشک، مصرف بیزوپرولول برای کنترل فشار خون بالا و جلوگیری از حملات قلبی را در شب توصیه کند.

موارد احتیاط و منع مصرف بیزوپرولول

مصرف قرص بیزوپرولول معمولا در صورت وجود شرایط و بیماری‌های زیر توصیه نمی‌شود:

  • حساسیت به ترکیبات بیزوپرولول
  • سابقه بیماری آسم، مشکلات تنفسی، برونشیت و آمفیزم
  • بیماری کلیوی و کبدی
  • افسردگی
  • تیروئید
  • دیابت
  • بیماری برادی‌کاردی سینوسی

قرص بیزوپرولول در بارداری و شیردهی

در مورد اثرگذاری این قرص بر جنین در دوران بارداری نظرات متفاوتی وجود دارد. از همین‌رو توصیه می‌کنند اگر حامله هستید یا قصد بارداری دارید، در مورد مزایا و معایب مصرف بیزوپرولول با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. مصرف قرص بیزوپرولول در شیردهی هم به طور کامل مورد تایید نیست. با وجود اینکه برخی متخصصان معتقدند مقدار بسیار کمی از ترکیبات این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود و نیمه عمر کوتاهی دارد، بهتر است در مورد فواید و عوارض مصرف آن در دوره شیردهی با پزشک متخصص قلب و عروق یا دکتر زنان متخصص مشورت کنید.

عوارض قرص بیزوپرولول (Bisoprolol)

 اینفوگرافیک عوارض ناخواسته بیزوپرولول
مصرف بیزوپرولول با دستورالعمل پزشک به کاهش خطرات و عوارض ناخواسته دارو کمک می‌کند.

این قرص هم ممکن است مانند هر داروی دیگری با برخی عوارض جانبی ناخواسته همراه شود که عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع
  • بی‌خوابی
  • سردرد و سرگیجه
  • اسهال
  • اضطراب و افسردگی
  • تاری دید
  • درد مفاصل
  • عرق سرد
  • خشکی دهان
  • افت شدید فشار خون
  • رنگ‌پریدگی
  • مشکلات جنسی

مصرف این قرص بدون تجویز پزشک و تغییر خودسرانه دوز آن می‌تواند منجر به بروز نارسایی قلبی شود. اگر در طول مصرف بیزوپرولول دچار ناراحتی و درد در قفسه سینه شدید حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید. همچنین، در صورت بروز عوارضی همچون خستگی، تنفس نامنظم، تپش قلب بالا، تنگی نفس، ورم صورت، انگشتان، پاها (ساق پا)، افزایش وزن یا خس خس سینه سریعا دارو را قطع کنید و بیمار را به اورژانس برسانید.

بیشتر بدانید: قرص پروپرانولول دارویی برای فشار خون و مشکلات قلبی

تداخل دارویی قرص Bisoprolol

مصرف همزمان این قرص با سایر داروهای مرتبط با بیماری قلبی، فشار خون، ریفامپین، ایبوپروفن و ناپروکسن تداخل ایجاد می‌کند و باعث بروز عوارض جانبی جدی می‌شود. از همین‌رو توصیه می‌کنند قبل از شروع مصرف بیزوپرولول، حتما لیست داروهایی که می‎خورید را در اختیار پزشک قرار دهید.

راهنمای مراجعه به پزشک

قرص بیزوپرولول یکی از داروهای کاربردی برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی است که به دسته داروهای مهارکننده گیرنده بتا تعلق دارد. این دارو به کاهش فشار خون و ضربان قلب کمک می‌کند و باعث بهبود عملکرد قلب و خون‌رسانی بهتر می‌شود. بیزوپرولول باید حتما توسط پزشک متخصص قلب و عروق تجویز شود و تحت هیچ شرایطی نباید دوز تجویزی آن را به صورت خودسرانه تغییر پیدا کند. 

شما می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله متخصص قلب و عروق آنلاین مشورت کنید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری متخصص قلب و عروق از متخصص قلب و عروق مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

قرص بیزوپرولول برای چه دردی است؟

این قرص برای درمان فشار خون بالا، تنظیم تپش قلب و بهبود علائم سایر ناراحتی‌های مرتبط با قلب و عروق مانند نارسایی قلبی تجویز می‌شود.

قرص بیزوپرولول باعث لاغری میشود؟

کاهش وزن از عوارض جانبی این دارو نیست. با این حال، ممکن است برخی افراد در طول مصرف آن دچار تغییرات غیر معمول در وزن شوند که در این صورت بهتر است پزشک معالج را در جریان قرار دهید.

قرص بیزوپرولول را باید در یخچال نگهداری کنیم؟

خیر. این قرص نباید دچار یخ‌زدگی شود؛ از همین رو بهتر است آن را در دمای اتاق و به دور از حرارت، رطوبت یا نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

منابع: mayoclinic | webmd | drugs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
رضا شیرازی
رضا شیرازی
1 روز قبل

سلام من هرچند سال یکبار تپش قلب شدید ای اف میگیرم بعداز چند دقیقه هم منظم میشه.رفتم دکترقرص بیزوپرولول ۲/۵روز یکبارتجویز کرده الان ضربانم کم شده تقریبا۶۰.میشه نصف قرص رو بخورم که افت ضربان نداشته باشم؟

شهر
شیراز
Zahra
Zahra
11 روز قبل

سلام وقت بخیر
پدر من دو ماهه عمل قلب باز کرده ، امروز ساعت ۴ ظهر یه قرص بیزوپرولول ۲/۵ مصرف کرد و ساعت ۹ شب اشتباهی یه قرص دیگه خورد ، میخواستم بدونم خطری داره براش یا خیر؟؟
ممنون میشم پاسخ بدین.