درمان حالت تهوع از پرخوری با 10 روش کاربردی و سریع در منزل

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پرخوری یکی از مشکلات رایج است و زمانی اتفاق می‌افتد که فرد بیشتر از حجم معده غذا مصرف کند. در این شرایط فرد با علائمی مثل نفخ، معده درد، تهوع و احساس خستگی روبه‌رو می‌شود. برای درمان حالت تهوع از پرخوری راهکارهای مختلفی وجود دارد. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با بهترین روش‌های درمان حالت تهوع بعد از پرخوری آشنا شوید.

بهترین راهکارهای درمان حالت تهوع پس از پرخوری

معده ما به طور متوسط برای ۱ تا ۲ فنجان غذا در هر وعده جای دارد. زمانی که بیشتر از این مقدار غذا مصرف می‌کنید، معده درست مثل یک بادکنک باز می‌شود و همین موضوع موجب درد، ناراحتی، نفخ و حالت تهوع می‌شود. از آن جایی که هضم غذاهای پرچرب و پر فیبر بیشتر طول می‌کشد، معمولا درد و ناراحتی پس از مصرف این غذاها نیز دیرتر برطرف می‌شود. در اکثر مواقع استفاده از راهکارهای خانگی به بهبود حالت تهوع بعد از پرخوری کمک می کند. اگر با راهکارهای خانگی موفق به درمان این مشکل نشدید، حتما از یک متخصص گوارش برای درمان کمک بگیرید. در ادامه می‌توانید با ۱۰ روش موثر برای درمان حالت تهوع از پرخوری آشنا شوید.

اینفوگرافی درمان حالت تهوع از پرخوری
برای بهبود حالت تهوع بعد از پرخوری می‌توانید از چای زنجبیل یا چای نعنا استفاده کنید.

۱- از زنجبیل کمک بگیرید

زنجبیل یک ماده غذایی فوق‌العاده مفید برای بهبود حالت تهوع و رفع ناراحتی معده است. مصرف زنجبیل به بهبود هضم و همچنین آرامش معده نیز کمک زیادی می‌کند. برای درمان حالت تهوع از پرخوری می‌توانید مقداری چای زنجبیل درست کنید یا یک تکه زنجبیل تازه را گوشه دهان‌تان قرار دهید و آرام بجوید. خوردن آب نبات زنجبیلی نیز تاثیر خوبی بر رفع این مشکل دارد.

بیشتر بدانید:درمان حالت تهوع با 20 روش ساده و فوری در منزل

۲- پیاده‌روی کنید

برای بهبود حالت تهوع پس از پرخوری بهتر است شروع به راه رفتن کنید. پیاده‌روی ملایم به بهبود حرکت مواد غذایی در سیستم گوارش کمک می‌کند و موجب افزایش سرعت هضم غذا می‌شود. به خاطر داشته باشید که بعد از مصرف غذای سنگین نباید بدوید، ورزش سنگین انجام دهید یا بیش از حد بدن‌تان را تکان دهید، تنها برای چند دقیقه پیاده‌روی کنید تا حال‌تان بهتر شود.

۳- آدامس نعنایی بجوید

جویدن آدامس نعنایی به بهبود هضم غذا و کاهش حالت تهوع کمک می‌کند. اگر به آدامس نعنایی دسترسی ندارید، می‌توانید از آبنبات نعنایی یا حتی مقداری برگ تازه یا خشک نعنا نیز استفاده کنید.

۴- آب بنوشید

برای این که حالت تهوع شما بهبود پیدا کند، بهتر است به صورت مرتب، اما بسیار کم آب بنوشید. این کار را تا زمانی که حالت تهوع به طور کامل بهبود پیدا کند ادامه دهید. به خاطر داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب در این شرایط، موجب فشار به معده و افزایش حالت تهوع می‌شود.

بیشتر بدانید:قرص ضد تهوع چیست؟

۵- چای بابونه میل کنید

چای بابونه خاصیت آرامش‌بخش دارد و به بهبود حالت تهوع و آرام شدن معده کمک می‌کند. برای  تهیه این چای باید مقداری بابونه خشک را در قوری بریزید و بعد قوری را با آب جوش پر کنید. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس از این دمنوش برای رفع حالت تهوع استفاده کنید.

۶- چند قطره آب لیمو ترش بخورید

خوردن چند قطره آب لیمو ترش تازه یک راهکار موثر برای درمان حالت تهوع است. اگر آب خوردن لیمو ترش برایتان سخت است، می‌توانید مقداری آب لیمو ترش تازه به آب اضافه کنید و آن را کم کم بنوشید تا حالت تهوع شما بهبود پیدا کند.

۷- چای عسل و لیمو میل کنید

راهکار بعدی برای بهبود حالت تهوع، نوشیدن چای عسل همراه با لیمو است. در این روش باید مقداری چای کم‌رنگ را با کمی عسل ترکیب کنید. سپس چند قطره آب لیمو ترش به آن اضافه کنید. جالب است بدانید که این نوشیدنی حتی برای رفع حالت تهوع در خانم‌های باردار نیز مفید است و به آرام شدن معده کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:حالت تهوع نشانه چیست؟

تصویر فردی که در حال نوشیدن چای عسل و لیمو است.
نوشیدن چای عسل و لیمو به بهبود حالت تهوع بعد از پرخوری کمک زیادی می‌کند.

۸- چای نعنا بنوشید

مصرف نعنا به آرام شدن معده کمک می‌کند و موجب بهبود حالت تهوع و کاهش نفخ می‌شود. برای درمان حالت تهوع می‌توانید چند برگ نعنای تازه یا خشک را در قوری بریزید و بعد قوری را با آب جوش پر کنید. حدود 15 دقیقه صبر و بعد این دمنوش را میل کنید.

بیشتر بدانید:حالت تهوع بارداری چیست؟

۹- رب انار بخورید

مصرف رب انار به بهبود حالت تهوع کمک می‌کند و برای بهبود نفخ و سنگینی معده نیز مفید است. برای این که بعد از پرخوری، احساس بهتری را تجربه کنید، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری رب انار بخورید. افرادی که به زخم معده و مشکلات گوارشی مبتلا هستند، نباید از رب انار ترش استفاده کنند.

۱۰- زرشک بخورید

راهکار بعدی برای درمان حالت تهوع از پرخوری، مصرف زرشک است. زرشک دارای ترکیباتی است که به بهبود حالت تهوع و رفع مشکلات گوارشی کمک می‌کند. برای مصرف زرشک می‌توانید از دمنوش آن استفاده کنید یا بعد از غذا مقداری شربت زرشک بخورید.

سخن نهایی

غذا خوردن به مقدار زیاد به معده فشار وارد می‌کند و در این شرایط فرد با علائمی مثل نفخ، معده درد و حالت تهوع روبه‌رو می‌شود. اگر دائما به مشکلات گوارش مبتلا می‌شوید و بعد از غذا خوردن، نفخ و حالت تهوع دارید، می‌توانید به صورت حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر گوارش از یک متخصص گوارش در درمانکده مشاوره دریافت کنید.

سوالات متداول

آیا نوشابه برای درمان حالت تهوع مناسب است؟

به هیچ عنوان برای بهبود هضم غذاهای سنگین و چرب از نوشابه استفاده نکنید. این کار موجب ایجاد نفخ می‌شود و سوزش و درد معده را چند برابر خواهد کرد.

آیا استراحت کردن به بهبود حالت تهوع بعد از پرخوری کمک می‌کند؟

بعد از پرخوری به هیچ عنوان دراز نکشید، زیرا این کار موجب افزایش سوزش معده و بدتر شدن شرایط می‌شود. برای بهبود هضم و کاهش حالت تهوع بهتر است چند قدم راه بروید.

منابع: medicalnewstoday، osfhealthcare

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها