بعد از عمل پولیپ روده چه بخوریم؟ بررسی 10 غذای مفید برای بعد از جراحی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عمل پولیپ روده که با نام پولیپکتومی نیز شناخته می‌شود، روشی است که در آن پولیپ‌های داخل روده برداشته می‌شوند. مصرف غذاهای نرم و آبکی بعد از این عمل به دفع راحت‌تر مدفوع کمک زیادی می‌کند و برای کاهش درد و ناراحتی اهمیت زیادی دارد. در این مقاله از مجله درمانکده به شما می‌گوییم که بعد از عمل پولیپ روده چه بخوریم و مصرف چه خوراکی‌هایی بعد از این عمل مضر است.

مواد غذایی مجاز بعد از عمل پولیپ روده

به طور کلی، بیشتر متخصصان گوارش معتقد هستند که تا چند ساعت بعد از عمل پولیپ روده نباید هیچ ماده غذایی مصرف شود. بعد از آن نیز باید برای مدتی از غذاهای نرم و مایع استفاده کنید تا روده تحریک نشود و دفع راحت‌تری را تجربه کنید. در ادامه بررسی می‌کنیم که بعد از عمل پولیپ روده چه بخوریم و بعد از این عمل کدام غذاها مفید هستند.

اینفوگرافی بعد از عمل پولیپ روده چه بخوریم؟
بعد از عمل پولیپ روده باید از مایعات زیاد، غذاهای آبکی و نرم مثل سوپ و سیب‌زمینی پخته استفاده کنید.

۱- مایعات

بعد از عمل پولیپ روده باید از مایعات به مقدار زیاد استفاده کنید تا بدن شما دچار کم‌آبی نشود. مصرف مایعات زیاد به دفع بهتر شما بعد از این عمل کمک می‌کند و مانع سفت شدن مدفوع می‌شود. از طرف دیگر مصرف مایعات برای کاهش اثرات بی‌هوشی در بدن نیز مفید است. برای تامین مایعات مورد نیاز بدن می‌توانید از آب و آبمیوه‌های طبیعی رقیق شده استفاده کنید.

۲-  سوپ

بهترین غذا بعد از عمل پولیپ روده و کولونوسکوپی سوپ است. بهتر  است در این شرایط از سوپ میکس شده و کاملا رقیق استفاده کنید تا هضم آن برای بدن راحت‌تر باشد. برای تهیه این سوپ بهتر است از سوپ مرغ یا گوشت همراه با مقداری سبزیجات استفاده کنید.

بیشتر بدانید:پولیپ روده؛ جدیدترین روش درمان و تشخیص سریع آن

۳- تخم‌مرغ

تخم‌مرغ فواید زیادی برای بدن دارد و بسیار انرژی‌بخش است. چند روز بعد از عمل پولیپ روده می‌توانید از تخم‌مرغ پخته شده استفاده کنید تا انرژی شما افزایش پیدا کند و مواد معدنی مورد نیاز بدن تامین شود.

۴- سیب‌زمینی پخته

سیب‌زمینی پخته یک خوراکی نشاسته‌ای است که پس از عمل پولیپ روده به بازگشت حرکات روده به حالت عادی کمک می‌کند. این ماده غذایی بافت نرمی دارد و بهتر است به صورت ساده و بدون کره و روغن زیتون مصرف شود.

۵- سبزیجات بخارپز

یکی دیگر از غذاهایی که می‌توانید بعد از عمل پولیپ روده مصرف کنید، سبزیجات بخارپز شده است. بعد از این عمل، برای مدتی باید از مصرف سبزیجات خام بپرهیزید و از سبزیجات پخته شده که هضم راحت‌تری دارند، استفاده کنید. بهترین سبزیجات بعد از عمل پولیپ روده هویج و کدو سبز پخته شده هستند.

۶- ماهی پخته شده

ماهی پخته شده یا کبابی که بدون هیچ گونه روغنی آماده شده است، یک غذای مفید بعد از عمل پولیپ روده است. این غذا پروتئین فراوانی دارد و موجب نفخ نمی‌شود و از همین رو می‌توانید آن را همراه با مقداری سبزیجات بخارپز شده میل کنید.

۷- ماست

ماست یک غذای نرم و مفید برای بهبود عملکرد سیستم گوارش است که به خاطر پروبیوتیک‌های مفیدی که دارد به بازیابی سلامت روده کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:پولیپ معده خطرناک است؟

تصویر ماست
ماست یکی از بهترین غذاها بعد از عمل پولیپ روده است که به افزایش باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند.

۸- بستنی

بستنی حاوی شکر و شیر است و انرژی بدن را افزایش می‌دهد و از ضعف و بی‌حالی بعد از عمل پولیپ روده جلوگیری می‌کند.

۹- پوره سیب پخته شده

یکی دیگر از خوراکی‌های مفید بعد از عمل پولیپ روده، پوره سیب پخته شده است. این ماده غذایی هضم راحتی دارد و بسیار انرژی‌بخش است. بعد از این عمل بهتر است روزانه یک بار از پوره سیب استفاده کنید. برای تهیه این پوره باید سیب را بپزید و بعد کاملا پوره و میل کنید.

۱۰- برنج

برنج سفید یک غذای انرژی‌بخش با هضم راحت است که می‌توانید بعد از عمل پولیپ روده از آن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که بعد از عمل پولیپ روده حتما از برنج به صورت نرم و کاملا پخته استفاده کنید.

بیشتر بدانید:انواع بیماری های روده چیست؟

بعد از عمل پولیپ روده چه غذاهایی نخوریم؟

بعد از عمل پولیپ روده باید مراقب غذاهایی که مصرف می‌کنید باشید. در این شرایط بهتر است از غذاهایی که هضم راحت‌تری دارند، استفاده کنید و از مصرف غذاهایی که موجب تحریک روده می‌شوند، بپرهیزید. در ادامه به برخی از غذاهای غیرمجاز بعد از عمل پولیپ روده اشاره شده است.

اینفوگرافی غذاهای مضر بعد از عمل پولیپ روده
بعد از عمل پولیپ روده باید از مصرف میوه‌ها و سبزیجات خام، غذاهای سنگین و سرشار از فیبر اجتناب کنید.
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • گوشت و غذاهای دیرهضم
  • مرکبات و میوه‌های اسیدی
  • نان سبوس‌دار
  • غلات
  • سبزیجات خام
  • حبوبات
  • برنج قهوه‌ای
  • میوه خام با پوست

بیشتر بدانید:پولیپ کیسه صفرا چیست؟ 

  • میوه‌های خشک
  • نارگیل
  • ادویه‌جات
  • سیر
  • فلفل قرمز
  • غذاهای تند و پرادویه
  • کره بادام‌زمینی
  • غذاهای سرخ‌شده
  • آجیل‌ها و مغزها

نکاتی که باید در مورد مصرف غذا بعد از پولیپ روده بدانید

  • پس از عمل پولیپ روده حتما از غذاهای سرشار از پروتئین برای بهبود و ترمیم بافت‌های بدن استفاده کنید.
  • نوشیدن آب و مایعات کافی در این دوران به هیدراته ماندن بدن، کاهش نفخ و دفع راحت‌تر شما در این دوران کمک می‌کند.
  • تا چند روز پس از عمل پولیپ روده از مصرف غذاهای سرشار از فیبر اجتناب کنید تا حجم مدفوع کاهش پیدا کند.
  • بعد از عمل پولیپ روده از مصرف الکل و مواد غذایی حاوی الکل اجتناب کنید.
  • بعد از این عمل به هیچ عنوان از نوشیدنی‌های محرک مثل چای پررنگ و قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده نکنید.
  • برای کاهش نفخ شکم می‌توانید ۳۰ دقیقه بعد از غذا خوردن، فعالیت بدنی سبک انجام دهید.

سخن نهایی

در این مقاله بررسی کردیم که بعد از عمل پولیپ روده چه بخوریم و مصرف کدام غذاها بعد از این عمل مضر است. اگر به تازگی عمل پولیپ روده را انجام داده‌اید، می‌توانید با یک متخصص گوارش در مورد رژیم غذایی بعد از این عمل مشورت کنید. در صورت تمایل می‌توانید از طریق درمانکده، به صورت حضوری و مشاوره آنلاین دکتر گوارش با بهترین متخصصان گوارش سراسر کشور ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

آیا مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه بعد از عمل پولیپ معده مفید است؟

میوه و سبزیجات تازه حاوی فیبر هستند و مصرف آن‌ها موجب افزایش حجم مدفوع می‌شود. بهتر است تا چند روز بعد از این عمل از سبزیجات و میوه‌ها تنها به صورت پخته شده استفاده کنید.

مصرف کدام میوه‌ها بعد از عمل پولیپ روده مفید است؟

بعد از عمل پولیپ روده سعی کنید از میوه‌هایی که به کنترل اسهال کمک می‌کنند، استفاده کنید. از بهترین میوه‌های حاوی پتاسیم برای جلوگیری از اسهال می‌توان به سیب و موز اشاره کرد.

منابع: healthline، thehealthy، tsmh

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها