پودر جوانه گندم؛ ۶ خاصیت بی‌نظیر و عوارض احتمالی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

جوانه گندم بخش کوچک و در عین حال فوق‌العاده مغذی هسته گندم است. جوانه گندم منبع خوب پروتئین گیاهی، فیبر، ویتامین E و ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی ارزش غذایی پودر جوانه گندم می‌پردازیم و عوارض احتمالی آن را توضیح می‌دهیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

جوانه گندم چیست؟

شواهد نشان می‌دهد که گندم از ۹ هزار سال پیش در اروپا و آسیا کشت می‌شده است.  امروزه مردم برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل از غلات از جمله گندم استفاده می‎کنند. غلات حاوی کربوهیدرات‌ پیچیده، ویتامین و مواد معدنی هستند.

گندم از سه بخش شامل سبوس (لایه سخت بیرونی)، جوانه (جنینی که مواد مغذی زیادی دارد) و آندوسپرم (که بزرگترین بخش دانه است) تشکیل شده است.

در صورت جدا کردن جوانه از آندوسپرم در طی فرآیند آسیاب، آرد سفید تولید می‌شود که ارزش غذایی کمی دارد. در مقابل، آرد کامل که از آسیاب کردن سبوس، جوانه و آندوسپرم به دست می‌آید، حاوی مقدار زیادی مواد مغذی است.

طرز تهیه پودر جوانه گندم به این صورت است که تولیدکنندگان جوانه را از دانه گندم استخراج می‌کنند. سپس آن را به صورت پودر درمی‌آورند و  در بسته‌بندی‌های مناسب می‌فروشند.

بیشتر بدانید:خواص تخم گشنیز چیست؟

یک کاسه پودر جوانه گندم و چند خوشه گندم
جوانه گندم بخش مهمی از هسته گندم است.

جدول ارزش غذایی پودر جوانه گندم

جوانه گندم مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان مانند پلی‌فنول، کاروتنوئید و توکوفرول (ویتامین E) دارد و منبع خوب تیامین (ویتامین B1)، پتاسیم، فسفر، سلنیوم و روی است. جدول زیر میزان کالری و درشت‌مغذی‌های موجود در یک سروینگ (۲ قاشق غذاخوری) جوانه گندم را نشان می‌دهد:

کالریچربیپروتئینکربوهیدراتفیبرقند
۵۷۱/۶ گرم۴/۳ گرم۸ گرم۲/۳ گرم۱ گرم

چربی‌ موجود در جوانه گندم از نوع غیر اشباع است که برای سلامت مغز و قلب فواید زیادی دارد. جوانه گندم فاقد چربی اشباع و کلسترول است. بنابراین برای کسانی که می‌خواهند مصرف چربی‌های ناسالم را کاهش دهند، گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

جوانه گندم همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین و ماده معدنی است. در جدول زیر می‌توانید با اسامی این ریزمغذی‌ها و مقدار آن‌ها آشنا شوید:

آهنمنیزیمفسفرپتاسیمرویسلنیومتیامینفولاتویتامین Aویتامین E
۱/۳۶ میلی‌گرم۴۸ میلی‌گرم۷۲ میلی‌گرم۱۴۲ میلی‌گرم۲/۵ میلی‌گرم۹/۸ میلی‌گرم۰/۳ میلی‌گرم۵۳ میکروگرم۱۳۰ میکروگرم۲/۴ میلی‌گرم

خواص پودر جوانه گندم

بعضی از افراد از پودر جوانه گندم با ماست برای چاقی استفاده می‌کنند یا معتقدند مصرف پودر جوانه گندم با آب برای چاقی صورت مفید است. اما حقیقت این است که جوانه گندم نمی‌تواند به تنهایی روی وزن بدن تاثیر بگذارد. چرا که برای داشتن تناسب اندام باید از سبک زندگی سالم پیروی کنید و رژیم غذایی متعادل داشته باشید. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین فواید پودر جوانه گندم برای سلامتی اشاره می‌کنیم.

۱. حفظ عملکردهای طبیعی بدن

جوانه گندم حاوی انواع مواد معدنی مثل روی، منگنز، فسفر و منیزیم است که به بدن شما در انجام وظایف مختلف کمک می‌کنند. روی در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با ویروس‌ها نقش دارد. منیزیم هم به تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت قلب و استخوان‌ها کمک می‌کند. فسفر در کنار کلسیم باعث ترمیم و رشد بافت می‌شود و منگنز نقش مهمی در سلامت استخوان‌‎ها و حفظ عملکرد سیستم ایمنی ایفا می‌کند.

اینفوگرافی درباره خواص پودر جوانه گندم
پودر جوانه گندم باعث تقویم سیستم ایمنی بدن می‌شود و احتمال بیماری را کاهش می‌دهد.

۲. بهبود هضم

بخشی از خواص جوانه گندم به فیبر موجود در آن مربوط می‌شود. فیبر به تنظیم حرکات روده و حفظ سلامت آن می‌کند. در نتیجه، احتمال ابتلا به یبوست را کاهش می‌دهد.

۳. افزایش انرژی بدن

در جوانه گندم مقدار زیادی ویتامین گروه B از جمله تیامین، ویتامین B6 و فولات (ویتامین B9) یافت می‌شود. ویتامین‌های گروه B به بدن کمک می‌کنند که کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را به انرژی تبدیل کند.

بیشتر بدانید:خواص میخک چیست؟

۴. تقویت سیستم ایمنی

جوانه گندم منبع خوب ویتامین E است. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند سرطان و بیماری قلبی را افزایش می‌دهند.

۵. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی

جوانه گندم حاوی فیتواسترول است؛ یعنی یک ترکیب گیاهی مفید که جذب کلسترول را در روده کاهش می‌دهد. از آنجا که فیتواسترول شبیه کلسترول است، به جای آن به گیرینده‌های روده متصل می‌شود و از این طریق جلوی جذب کلسترول را می‌گیرد. در نتیجه، از ابتلا به بیماری قلبی-عروقی پیشگیری می‌کند.

۶. تقویت عضلات

جوانه گندم منبع خوب پروتئین گیاهی است. پروتئین علاوه بر انجام عملکردهای ضروری بدن مانند ساخت و ترمیم عضلات، به تحریک حس سیری هم کمک می‌کند. جوانه گندم برای افرادی که گیاه‌خوار هستند و از غذاهای حیوانی استفاده نمی‌کنند گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

نحوه مصرف پودر جوانه گندم برای چاقی صورت و حفظ سلامتی

در مورد مقدار مصرف روزانه پودر جوانه گندم برای چاقی یا حفظ سلامتی توصیه رسمی وجود ندارد. چون در تحقیقات دوزهای مختلفی از این ماده غذایی (۶ تا ۸۰ گرم) مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، به نظر می‌رسد که اکثر افراد می‌توانند در طول روز یک تا ۲ قاشق غذاخوری جوانه گندم بخورند.

بیشتر بدانید:خواص خربزه تلخ (بیتر ملون) از درمان دیابت تا رفع مشکلات پوستی

شما می‌توانید پودر جوانه گندم را با غذاهای مختلف مخلوط کنید.

بیشتر بدانید: چاقی صورت و جوانسازی پوست بدون مصرف قرص

عوارض پودر جوانه گندم

جوانه گندم فواید زیادی برای سلامتی دارد. با این حال، ممکن است عوارضی هم داشته باشد که باید از آن‌ها آگاه باشید. این عوارض عبارت‌اند از:

۱. واکنش‌های آلرژیک

جوانه گندم حاوی آگلوتینین است؛ یعنی یک نوع پروتئین که با آلرژی به گندم مرتبط است. اگر به گندم آلرژی خفیف داشته باشید، ممکن است بعد از خوردن جوانه گندم در مقایسه با زمانی که غلات کامل می‌خورید، علائم شدیدتری را تجربه کنید.

بیشتر بدانید:اوتمیل چیست؟

۲. سنگ کلیه

در هر قاشق غذاخوری جوانه گندم حدود ۱۰ میلی‌گرم اگزالات وجود دارد. زیاده‌روی در مصرف اگزالات می‌تواند در بعضی از افراد باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

موارد منع مصرف

افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن نباید جوانه گندم یا سایر محصولات مرتبط با گندم را بخورند. همچنین کسانی که به عدم تحمل هیستامین مبتلا هستند، باید از مصرف این ماده غذایی بپرهیزند. چون می‌تواند باعث آزاد شدن هیستامین شود. هیستامین یکی از پیام‌رسان‌های سیستم ایمنی است.

استفاده از پودر جوانه گندم در بارداری نه تنها ممنوع نیست؛ بلکه می‌تواند برای سلامت مادر و جنین فواید زیادی داشته باشد. چون جوانه گندم غنی از فولات است و فولات از نقص لوله عصبی در جنین جلوگیری می‌کند. زنان می‌توانند از پودر جوانه گندم در شیردهی هم استفاده کنند و از فواید آن برای حفظ سلامت خود بهره‌مند شوند.

بیشتر بدانید:خواص سرکه سیب

یک مرد مبتلا به دل‌درد
اگر به بیماری سلیاک مبتلا هستید، نباید از پودر جوانه گندم استفاده کنید.

کلام پایانی

پودر جوانه گندم سرشار از مواد مغذی مختلف از جمله پروتئین گیاهی، چربی‌های سالم، فیبر، ویتامین‌ و مواد معدنی است. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده غذایی به حفظ سلامت روده کمک می‌کند و احتمال ابتلا به بعضی از بیماری‌ها از جمله سرطان و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. با این حال، برای بعضی از افراد از جمله بیماران مبتلا به سلیاک مناسب نیست.

اگر در مورد بهترین زمان مصرف پودر جوانه گندم یا عوارض احتمالی آن به راهنمایی نیاز دارید، با متخصص تغذیه مشورت کنید. برای وقت گرفتن از متخصص مورد نظر خود می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. در درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت برای مشاوره آنلاین دکتر تغذیه فراهم شده است.

سوالات متداول

پودر جوانه گندم با چی بخوریم؟

این سوال که بهترین روش مصرف پودر جوانه گندم چیست، از سوی بسیاری از افراد مطرح می‌شود. در پاسخ باید بگوییم که پودر جوانه گندم با شیر، ماست و اسموتی به خوبی مخلوط می‌شود. همچنین می‌توانید آن را داخل همبرگر، کوفته، پنکیک و مافین بریزید یا روی سالاد بپاشید.

پودر جوانه گندم بعد از چند روز چاق میکند؟

تاثیر جوانه گندم روی وزن بدن به عوامل مختلفی مثل میزان مصرف آن، وزن فعلی، سطح فعالیت بدنی و… بستگی دارد. استفاده از این ماده غذایی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم می‌تواند به تدریج باعث افزایش وزن ‌شود.

بهترین برند پودر جوانه گندم چیست؟

امروزه این محصول توسط شرکت‌های مختلف مانند گلها، اُ.آ.ب، هاژه و… تولید می‌شود. برای اینکه بهترین پودر جوانه گندم را داشته باشید، باید به سراغ محصولاتی بروید که مجوزهای بهداشتی لازم را دریافت کرده‌اند و علامت استاندارد دارند.

پودر جوانه گندم از کجا بخریم؟

شما می‌توانید این محصول را از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کنید.

روغن جوانه گندم چه فوایدی دارد؟

این روغن فیبر ندارد، اما حاوی چربی غیر اشباع، ویتامین E و سایر ترکیبات ضد التهاب است. روغن جوانه گندم به شکل مکمل غذایی در دسترس است. همچنین می‌توان آن را روی سالاد ریخت یا به شکل موضعی روی پوست، مو یا ناخن مالید.

منابع: verywellhealth, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 22

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
رادوین
رادوین
1 ماه قبل

سلام
وقتی گندمها در حال جوانه زدن بودن کمی بو گرفتن،،آیا خشک کردن توو آفتاب و پودر آنها باعث از بین رفتن باکتری ها میشه???
ممنونم

شهر
اصفهان