مقایسه قرص پرگابالین با گاباپنتین چیست؟ بررسی تفاوت‌های این دو دارو

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پرگابالین با نام تجاری لیریکا (Lyrica) و گاباپنتین با ۲ نام تجاری نورونتین (Neurontin) و گرالیز (Gralise)، در دسته داروهای مهم با اثربخشی بالا برای درمان تشنج و دردهای عصبی جای می‌گیرند. با این حال، پس از مقایسه قرص پرگابالین با گاباپنتین، می‌توان متوجه شد این ۲ دارو با وجود مکانیسم‌های عمل مشابه، تفاوت‌های قابل توجهی در ترکیب شیمیایی، اثربخشی، دوز مصرفی و عوارض جانبی دارند. در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با مهم‌ترین تفاوت قرص پرگابالین و گاباپنتین آشنا کنیم.

مقایسه قرص پرگابالین با گاباپنتین از لحاظ ساختار شیمیایی

تصویر فردی در حال خوردن قرص و یک لیوان آب
پرگابالین و گاباپنتین با وجود مکانیسم عمل مشابه، تفاوت‌های قابل توجهی دارند.

اولین فرق قرص پرگابالین با گاباپنتین را می‌توان در ساختار شیمیایی آن‌ها بررسی کرد. این ۲ قرص از لحاظ ترکیب دارویی در دسته داروهای ضد تشنج جای می‌گیرند، اما ساختار شیمیایی و مولکولی آن‌ها متفاوت است.

  • پرگابالین: این قرص ساختار شیمیایی متفاوتی نسبت به گاباپنتین دارد و به کانال‌های کلسیمی ولتاژ، وابسته در سیستم عصبی مرکزی متصل می‌شود. این فرآیند به کاهش آزاد شدن برخی نوروترانسمیترها کمک می‌کند؛ از همین‌رو می‌تواند دردهای عصبی و تشنج را کاهش دهد.
  • گاباپنتین: قرص گاباپنتین به کانال‌های کلسیمی ولتاژ، وابسته در سیستم عصبی متصل می‌شود، اما نوع اتصال آن با این کانال‌ها نسبت به پرگابالین فرق می‌کند و ممکن است با سایر فرآیندها از جمله اتصال به پروتئین‌های خاص در مغز تداخل داشته باشد.

بیشتر بدانید:قرص پرگابالین چیست؟

تفاوت قرص پرگابالین با گاباپنتین از نظر اثربخشی و نحوه عملکرد چیست؟

محققان پس از مقایسه قرص پرگابالین با گاباپنتین به این نتیجه رسیده‌اند که این ۲ دارو به کاهش فعالیت عصبی کمک می‌کنند، اما تفاوت‌های جزئی در میزان اثربخشی و نحوه عملکرد دارند. مهم‌ترین فرق قرص پرگابالین با گاباپنتین از نظر میزان اثربخشی و مکانیسم اثر به شرح زیر است:

  • پرگابالین: این دارو معمولا سریع‌تر اثر می‌کند و اغلب در دوزهای پایین‌تری نسبت به گاباپنتین استفاده می‌شود. در واقع، پرگابالین از ورود کلسیم به نورون‌ها جلوگیری می‌کند، این کاهش ورود کلسیم مانع از آزادسازی نوروترانسمیترهای تحریک‌کننده مانند گلوتامات، نوراپی‌نفرین و ماده P می‌شود. در نتیجه، فعالیت عصبی کاهش یافته و دردهای عصبی یا علائم تشنج کنترل خواهند شد.
  • گاباپنتین: این قرص ممکن است زمان بیشتری برای رسیدن به حداکثر اثر خود نیاز داشته باشد و معمولا در دوزهای بالاتری تجویز می‌شود. نحوه عملکرد قرص گاباپنتین مشابه پرگابالین است و با کاهش ورود کلسیم به نورون‌ها، آزادسازی نوروترانسمیترهای تحریک‌کننده را کاهش می‌دهد.

با وجود اینکه هر ۲ دارو به زیر واحد آلفا-۲ در کانال‌های کلسیمی متصل می‌شوند، به نظر می‌رسد پرگابالین به دلیل اتصال قوی‌تر و پایدارتر با کارایی بیشتری این عمل را انجام می‌دهد. به طور کلی می‌توان گفت، مکانیسم اثر هر ۲ دارو مشابه یکدیگر است، اما تفاوت‌های فارماکولوژیک در جذب، توزیع و اثربخشی این داروها ممکن است بر کارایی و تحمل‌پذیری آن‌ها تاثیر بگذارد.

مقایسه کاربرد قرص پرگابالین با گاباپنتین

تصویری از کپسول پرگابالین
دکتر متخصص پس از بررسی شرایط بیمار، شدت درد و سابقه پزشکی، بهترین گزینه درمانی را از بین پرگابالین و گاباپنتین انتخاب می‌کند.

در مقایسه قرص پرگابالین با گاباپنتین باید بگوییم، هر ۲ از داروهای موثر برای درمان تشنج و درد عصبی پس از زونا به‌شمار می‌آیند. با این حال، انتخاب بین آن‌ها باید بر اساس شرایط خاص بیمار و نحوه پاسخ به درمان توسط پزشک متخصص تجویز شود. 

لازم به ذکر است، این ۲ دارو برای کودکان تجویز می‌شوند، اما قرص پرگابالین به طور ویژه برای درمان تشنج جزئی در کودکان بالای یک ماه مورد تایید است. همچنین، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرص پرگابالین را برای درمان موارد زیر هم تایید کرده است:

  • درد عصبی ناشی از نوروپاتی دیابتی
  • درد عصبی مزمن ناشی از آسیب نخاعی
  • فیبرومیالژیا
  • اختلال اضطراب فراگیر به صورت Off-label یا بدون برچسب

بیشتر بدانید:قرص پرگابالین برای زود انزالی خوبه؟

فرق قرص پرگابالین با گاباپنتین از لحاظ دوز مصرفی چیست؟

پرگابالین و گاباپنتین از لحاظ دوز مصرفی، تفاوت قابل توجهی دارند که ناشی از فرق آن‌ها در اثربخشی و فارماکولوژی این ۲ دارو است. مقدار دوز مصرفی و تنظیم آن در هر ۲ قرص باید توسط پزشک متخصص انجام شود. 

پزشک معمولا دوز مناسب را بر اساس سن، نوع و شدت بیماری یا سابقه سایر بیماری‌ها مانند مشکلات کلیوی انتخاب می‌کند. در حال حاضر قرص پرگابالین با دوزهای ۲۵، ۵۰، ۷۵، ۱۰۰، ۱۵۰، ۲۰۰، ۲۲۵ و ۳۰۰ میلی‌گرمی تولید می‌شود و قرص گاباپنتین با دوزهای ۱۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ میلی‌گرمی در داروخانه‌ها موجود است.

جالب است بدانید، محققان پس از مقایسه قرص پرگابالین با گاباپنتین دریافتند، پرگابالین از قدرت بیشتری برخوردار است؛ از همین‌رو معمولا در دوزهای پایین‌تر تجویز می‌شود. با وجود اینکه تبدیل دوز مستقیمی برای این ۲ قرص وجود ندارد، اما برخی مطالعات نشان داده‌اند می‌توان هر یک ششم از دوز پرگابالین را معادل یک دوز قرص گاباپنتین دانست. 

البته لازم به ذکر است که تحت هیچ شرایطی نباید بدون مشورت با پزشک، دوز قرص‌های پرگابالین و گاباپنتین را با هم جابه‌جا کنید. همچنین، بهتر است از قطع خودسرانه این داروها بپرهیزید.

بیشتر بدانید:قرص گاباپنتین چیست؟

مقایسه عوارض جانبی قرص پرگابالین با گاباپنتین

اینفوگرافیک عوارض جانبی اختصاصی پرگابالین و گاباپنتین
اگر از تغییر دوز و قطع خودسرانه داروهای پرگابالین و گاباپنتین جلوگیری کنید، احتمال بروز عوارض جانبی پس از مصرف آن‌ها کاهش می‌یابد.

بعضی از عوارض جانبی مانند سرگیجه، خواب‌آلودگی خفیف، گیجی، اسهال، افزایش وزن، یبوست، خستگی، اختلال در حافظه و تمرکز در بین این ۲ دارو مشترک هستند. با این حال، باید برخی از عوارض جانبی احتمالی را دیگر فرق قرص پرگابالین با گاباپنتین دانست که عبارت‌اند از:

عوارض جانبی اختصاصی قرص پرگابالین

  • مشکلات بینایی
  • توهم
  • خشکی دهان
  • تاری دید
  • از دست دادن تعادل و عدم هماهنگی بین اعضای بدن
  • تورم دستها و پاها
  • نارسایی قلبی
  • رابدومیولیز (تخریب عضله)

بیشتر بدانید:قرص تیزانیدین چیست؟

عوارض جانبی اختصاصی قرص گاباپنتین

  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب
  • درد معده
  • تغییرات خلق و خو
  • بثورات پستی
  • حرکات غیر ارادی عضلانی
  • اختلال در خواب
  • تغییرات رفتاری در کودکان مانند پرخاشگری و بی‌قراری

قرص پرگابالین بهتره یا گاباپنتین؟

انتخاب بهترین دارو به شرایط خاص بیمار، پاسخ به درمان و تحمل‌پذیری بدن در برابر عوارض جانبی احتمالی بستگی دارد. پزشک بر اساس سابقه پزشکی، داروهای مصرفی، شدت درد و سایر عوامل موثر، یکی از قرص‌های پرگابالین یا گاباپنتین را با دوز مناسب برای بیمار انتخاب می‌کند. 

در برخی مواقع این امکان وجود دارد که پزشک، گاباپنتین را به جای پرگابالین یا برعکس تجویز کند. این جابه‌جایی باید کاملا تدریجی و زیر نظر پزشک انجام شود تا از بروز عوارض جانبی قطع دارو مانند تشنج، اضطراب، سردرد، اسهال و اختلال در خواب جلوگیری شود. 

بیشتر بدانید:بهترین دارو برای زود انزالی مردان و زنان چیست؟

معمولا دکتر عمومی هنگام جابه‌جایی این ۲ قرص، برای رسیدن به اثربخشی مطلوب، چندین بار دوز دارو را تغییر می‌دهد. اگر جابه‌جایی دارو از گاباپنتین انجام شود، پرگابالین با دوز کمتری تجویز می‌شود؛ زیرا قرص پرگابالین جذب سریع‌تر و بهتری دارد.

نگاهی کوتاه به مقایسه قرص پرگابالین با گاباپنتین

قرص پرگابالین و گاباپنتین برای درمان تشنج و دردهای عصبی تجویز می‌شوند. این ۲ دارو دارای مکانیسم عمل مشابهی هستند، اما از نظر ترکیب شیمیایی، اثربخشی، دوز مصرفی و عوارض جانبی تفاوت‌های قابل توجهی دارند. ما در این مقاله از مجله درمانکده به مقایسه قرص پرگابالین با گاباپنتین پرداختیم. درک تفاوت این ۲ قرص به شما کمک می‌کند تا از جابه‌جایی یا تغییر دوز آن‌ها به صورت خودسرانه بپرهیزید. 

اگر درباره نحوه مصرف یا اثربخشی داروهای گاباپنتین و پرگابالین سوالی دارید، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و از بهترین پزشکان متخصص این مجموعه مشاوره بگیرید. همچنین، درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری یا مشاوره آنلاین دکتر عمومی نزد پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

مهم‌ترین تفاوت قرص پرگابالین با گاباپنتین چیست؟

این ۲ قرص دارای مکانیسم عمل مشابهی هستند، اما از نظر ساختار شیمیایی، اثربخشی، دوز مصرفی و عوارض جانبی تفاوت‌های قابل توجهی دارند.

آیا می‌توان قرص پرگابالین را به جای گاباپنتین مصرف کرد؟

در برخی مواقع، ممکن است پزشک این ۲ قرص را به جای یکدیگر تجویز کند. به یاد داشته باشید این جابه‌جایی یا تغییر دوز باید به تدریج و کاملا زیر نظر متخصص انجام شود.

فرق قرص پرگابالین با گاباپنتین از نظر کاربرد چیست؟

این داروها، هر ۲ برای درمان تشنج و دردهای عصبی پس از زونا تجویز می‌شوند. با این حال، FDA تجویز پرگابالین را برای درمان درد عصبی ناشی از نوروپاتی دیابتی، درد عصبی مزمن ناشی از آسیب نخاعی، فیبرومیالژیا و اختلال اضطراب فراگیر تایید کرده است.

منابع: ncbi | verywellhealth | drugs

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد رای‌ها 16

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها