قرص فوروزماید (لازیکس): دارویی ادرارآور و ۶ کاربرد مهم آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرص فوروزماید (Furosemide) با نام تجاری لازیکس (Lasix) یک داروی ادرارآور است و در دسته داروهای دیورتیک قرار می‌‌گیرد. این دارو با دفع آب از طریق کلیه‌ها و ادرار به کاهش مایعات اضافی بدن کمک می‌کند. در واقع، این دارو با تنظیم سطح مایعات بدن، مانع از بروز عوارض تجمع آب و نمک در بدن مانند تورم، فشار خون بالا و مشکلات کلیوی می‌شود. اگر پزشک به تازگی قرص لازیکس برای شما تجویز کرده، اما به درستی با کاربرد و روش مصرف آن آشنا نیستید، در این مقاله از مجله سلامت درمانکده همراه ما باشید تا بررسی کنیم قرص فوروزماید برای چی خوبه و چگونه باید آن را مصرف کرد.

قرص فوروزماید چیست؟

قرص فوروزماید با نام ژنریک لازیکس یکی از داروهای مدر (ادرارآور) است که برای درمان احتباس مایعات (ادم) و کاهش فشار خون بالا استفاده می‌شود. این قرص، کلیه‌ها را تحریک می‌کند تا از طریق ادرار، آب و نمک بیشتری را از بدن خارج کنند. پزشک معمولا قرص لازیکس را برای تجمع مایعات اضافی بدن که بر اثر نارسایی قلبی، سیروز کبدی و نارسایی کلیه ایجاد شده‌اند، تجویز می‌کند. 

در واقع، داروی فوروزماید با کاهش فشار خون مانع از بروز حمله قلبی و مشکلات کلیوی می‌شود و علائمی مانند تنگی نفس، ورم دست‌ها، پاها و شکم را برطرف می‌کند. در حال حاضر، قرص لازیکس با دوزهای ۲۰، ۴۰ و ۸۰ میلی‌گرم تولید می‌شود. لازم به ذکر است، این قرص را باید حتما زیر نظر پزشک مصرف کنید؛ زیرا استفاده خودسرانه از آن می‌تواند باعث کم‌آبی بدن و ایجاد سایر عوارض جانبی شود.

بیشتر بدانید: بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان 25

مکانیسم اثر قرص لازیکس

مکانیسم قرص فوروزماید به عنوان یک داروی ادرارآور قوی شامل تاثیراتی بر کلیه‌ها است. این قرص با مهار بازجذب یون‌های سدیم، کلر و پتاسیم در نفرون‌های کلیه، باعث افزایش دفع این یون‌ها از طریق ادرار می‌شود. نتیجه این فرآیند، افزایش حجم ادرار و دفع بیشتر آب از بدن است. بنابراین می‌توان گفت، فوروزماید با افزایش دفع سدیم و آب از بدن، باعث کاهش حجم خون و مایعات اضافی بدن می‌شود که نتیجه آن کاهش فشار خون و ادم (تورم ناشی از تجمع مایعات در بدن) است.

قرص فوروزماید برای چیست؟

اینفوگرافیک موارد مصرف قرص فوروزماید
فوروزماید در دسته داروهای دیورتیک جای دارد.

این قرص کاربرد فراوانی در کاهش فشار خون و و تنظیم سطح مایعات بدن دارد. به کمک این دارو می‌توان تجمع مایعات اضافی بدن ناشی از شرایطی مانند نارسایی قلبی، بیماری کبد و بیماری کلیوی را کاهش داد. همچنین، قرص لازیکس با کاهش فشار خون به جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند. به طور کلی می‌توان مهم‌ترین کاربرد این قرص را شامل موارد زیر دانست:

۱- فوروزماید و درمان ادم

این قرص نوعی داروی ادرارآور است و با افزایش تولید ادرار می‌تواند به کاهش مایعات اضافی بدن ناشی از شرایطی مانند نارسایی قلبی، بیماری کبد و بیماری کلیوی کمک کند.

بیشتر بدانید: قرص رزوواستاتین

۲- قرص فوروزماید برای قلب

از فوروزماید برای درمان نارسایی قلبی استفاده می‌کنند. این دارو با کاهش سدیم، بار اضافی روی قلب و کم کردن حجم مایع سلولی باعث بهبود علائم ناشی از نارسایی قلبی می‌شود.

بیشتر بدانید: عوارض قرص وارفارین 5 میلی گرم

۳- فوروزماید و مدیریت فشار خون

قرص لازیکس به کاهش مایع و فشار روی دیواره رگ‌های خونی کمک می‌کند و باعث پایین آمدن فشار خون بالا می‌شود.

بیشتر بدانید: قرص لیزینوپریل

۴- قرص فوروزماید برای ورم پا

پزشک برای افرادی که به دلیل نارسایی قلبی، بیماری کلیوی یا کبدی دچار ورم پا شده‌اند، قرص لازیکس تجویز می‌کند. این دارو میزان تولید ادرار را برای کاهش سریع تورم پاها افزایش می‌دهد تا مایعات اضافی از بدن خارج شوند.

۵- فوروزماید و بهبود عملکرد ریه‌ها

یکی دیگر از تاثیرات مثبت این قرص، درمان ادم ریوی است. تجمع مایع در ریه‌ها مانع از عملکرد درست آن‌ها می‌شود. قرص لازیکس با افزایش تولید ادرار و کاهش احتباس مایعات در ریه‌ها به بهبود وضعیت و عملکرد بهتر آن‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: اسپری سالبوتامول

۶- قرص فوروزماید برای سنگ کلیه

این قرص به طور مستقیم برای درمان یا پیشگیری از سنگ کلیه تجویز نمی‌شود. با این حال، از آن جایی که یک داروی ادرارآور است، می‌تواند با افزایش تولید ادرار به دفع کریستال‌های کلیه‌ کمک کند.

بیشتر بدانید: عوارض قرص تامسولوسین در مردان

تاثیر قرص فوروزماید در تست اعتیاد 

فوروزماید در تست‌ اعتیاد تاثیری نمی‌گذارد و نقشی در تشخیص مواد مخدر ندارد. برخی افراد تصور می‌کنند به دلیل خاصیت مدر بودن این قرص می‌توانند با افزایش تولید ادرار، مصرف مواد مخدر را در آزمایش اعتیاد پنهان کنند. در حالی که این روش موثر نیست و تست‌های جدید اعتیاد قادر به شناسایی ترکیبات این دارو هستند.

نحوه مصرف فوروزماید

تصویر قرص سفید گچی در دست یک خانم یا آقا
مصرف خودسرانه قرص لازیکس می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

قرص فوروزماید باید حتما طبق دستورالعمل پزشک متخصص مصرف شود. پزشک معمولا دوز این دارو را بر اساس سن، وضعیت پزشکی و نحوه پاسخ به درمان شما مشخص می‌کند. دوز مناسب دارو برای کودکان بر اساس وزن آن‌ها تعیین می‌شود. دیگر نکات مهم مصرف فوروزماید شامل موارد زیر هستند:

  • این قرص به طور معمول برای یک تا ۲ بار در طول روز تجویز می‌شود و نباید مقدار توصیه‌شده را بدون مشورت با پزشک تغییر دهید.
  • قرص لازیکس را تا اتمام دوره درمان به طور کامل مصرف کنید و از قطع خودسرانه آن بپرهیزید.
  • این قرص را می‌توانید همراه با غذا یا بدون آن مصرف کنید.
  • این دارو ادرارآور است؛ از همین‌رو پزشکان توصیه می‌کنند آن را تا چهار ساعت قبل از خواب مصرف کنید تا در طول شب برای دفع ادرار بیدار نشوید.
  • برای اثربخشی بهتر، دارو را در ساعات مشخصی از روز بخورید تا دوز آن در بدن‌تان ثابت بماند.
  • در صورت فراموشی یک نوبت از دارو به محض یادآوری دوز فراموش‌شده را مصرف کنید. با این حال، اگر نوبت بعدی دارو نزدیک است می‌توانید دوز فراموش‌شده را نادیده بگیرید و مصرف قرص را طبق دستورالعمل پزشک ادامه دهید.

بیشتر بدانید: قرص آلوپورینول

بهترین زمان مصرف قرص فوروزماید ۴۰

پزشک معمولا دوزهای مختلف این قرص را برای صبح و گاهی بر اساس نیاز بیمار در اوایل بعدازظهر تجویز می‌کند. این دارو به شدت ادرارآور است؛ به همین دلیل مصرف آن در عصر و بعد از ساعت چهار بعدازظهر، مگر با تجویز مستقیم پزشک متخصص توصیه نمی‌شود.

بیشتر بدانید: قرص بیزوپرولول

آیا قرص فوروزماید باعث لاغری میشود؟

قرص فوروزماید برای لاغری خطرناک است. هر چند این قرص به عنوان یک داروی مدر باعث دفع آب بدن می‌شود و ممکن است در کوتاه‌مدت به کاهش وزن ناشی از خروج مایعات بدن کمک کند؛ اما باید توجه داشته باشید که این کاهش وزن پایدار نیست و پس از توقف مصرف دارو، آب از دست رفته دوباره در بدن جمع خواهد شد. در واقع می‌توان گفت، فوروزماید بر کاهش چربی بدن تاثیری ندارد و با دفع بیش از حد مایعات باعث لاغری می‌شود که این فرآیند به دلیل برهم خوردن تعادل الکترولیت و کم‌آبی بدن خطرناک است.

مصرف قرص فوروزماید در بدنسازی مناسب است؟

برخی ورزشکاران از قرص لازیکس به عنوان راهی برای کاهش وزن سریع و حذف آب بدن جهت افزایش حجم عضلات استفاده می‌کنند. این کار خطرناک است و می‌تواند باعث کم‌آبی شدید، اختلال در الکترولیت‌های بدن، مشکلات قلبی و حتی مرگ شود. شواهد نشان می‌دهند مرگ بعضی از ورزشکاران روی صحنه به دلیل مصرف نادرست قرص فوروزماید اتفاق می‌افتد.

بیشتر بدانید: قرص نیتروفورانتوئین

موارد احتیاط مصرف فوروزماید

در صورت وجود شرایط و بیماری‌های زیر، قرص لازیکس باید با احتیاط مصرف شود:

  • حساسیت به ترکیبات فوروزماید و داروهای مشابه
  • نقرس
  • لوپوس
  • بیماری کبدی و کلیوی
  • دیابت
  • کمبود پتاسیم در بدن

قرص فوروزماید در بارداری و شیردهی

این قرص به طور کلی برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی‌شود؛ مگر در شرایطی که پزشک متخصص مزایا و خطرات آن را به خوبی ارزیابی کرده باشد. بنابراین اگر حامله هستید یا قصد بارداری دارید بدون مشورت با پزشک متخصص زنان از دوزهای مختلف فوروزماید استفاده نکنید. 

همچنین، قرص فوروزماید در شیردهی هم بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود. چرا که ترکیبات قرص لازیکس می‌توانند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شوند و بر میزان تولید شیر تاثیر منفی بگذارند.

بیشتر بدانید: قرص اسپیرونولاکتون

عوارض قرص لازیکس

این قرص هم ممکن است مانند سایر داروها عوارض جانبی رایج و جدی ایجاد کند که عبارت‌اند از:

عوارض جانبی رایج

اینفوگرافیک عوارض جانبی رایج قرص لازیکس (قرص فوروزماید)
عوارض جانبی رایج معمولا پس از چند روز مصرف دارو برطرف می‌شوند.
  • سردرد
  • سرگیجه
  • خشکی دهان
  • دفع بیش از حد ادرار

اگر پس از مصرف این دارو با علائمی همچون موارد زیر مواجه شدید، حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید:

  • گرفتگی عضلانی
  • خواب‌آلودگی
  • تپش قلب نامنظم
  • گیجی 
  • غش کردن
  • تهوع و استفراغ
  • خشکی غیر عادی دهان
  • ضعف غیر عادی

عوارض جانبی جدی

با مشاهده هر یک از علائم زیر سریعا مصرف دارو را قطع کنید و پزشک را در جریان قرار دهید:

  • زردی چشم
  • درد شکم یا معده
  • تغییر حجم ادرار
  • بی‌حسی، سوزش، درد، قرمزی یا تورم دست‌ها و پاها
  • کاهش شنوایی
  • وزوز گوش
  • کبودی یا خونریزی بدن
  • ایجاد زخم در دهان و گلودرد شدید
  • تب بالا
  • خون در ادرار

تداخل دارویی قرص فوروزماید

داروهایی که مصرف همزمان آن‌ها با فوروزماید باعث بالا رفتن فشار خون یا احتباس بیشتر مایعات در بدن می‌شوند؛ عبارت‌اند از:

  • مکمل‌های پتاسیم، استروئیدها یا سایر داروهای ادرارآور
  • داروهای ضربان قلب نامنظم مانند آمیودارون (Amiodarone)، دیسوپیرامید (Disopyramide)،  فلکاینید (Flecainide) و دیگوکسین (Digoxin)
  • داروهای سلامت روان مانند آمی‌سولپراید (Amisulpride)، لیتیوم (Lithium)، پیموزاید (Pimozide) و ریسپریدون (Risperidone)
  • داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی
  • داروهای زخم معده
  • مسکن‌های NSAID مانند ایبوپروفن و ناپروکسن

راهنمای مراجعه به پزشک

قرص فوروزماید یا لازیکس یکی از داروهای مدر رایج برای درمان احتباس مایعات در بدن (ادم) و فشار خون بالاست. این دارو با دفع مایعات اضافی بدن از طریق ادرار به درمان تورم دست‌ها، پاها و شکم بر اثر شرایطی مانند نارسایی قلبی، فشار خون بالا و برخی مشکلات کلیوی کمک می‌کند. با وجود اثربخشی مطلوب این دارو در درمان بیماری‌های مذکور، باید آن را زیر نظر پزشک متخصص مصرف کنید. چرا که مصرف نادرست باعث بروز عوارض جانبی جدی مانند کم‌آبی بدن و آسیب به اندام‌ها می‌شود. 

اگر درباره اثربخشی و فرم‌های دیگر فوروزماید سوالاتی دارید، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر اورولوژی آنلاین مشاوره داشته باشید و یا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دکتر اورولوژی به متخصص مد نظر خود مراجعه کنید. همچنین می‌توانید ویزیت آنلاین متخصص قلب و عروق بگیرید و یا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دکتر قلب از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید.

سوالات متداول

قرص فوروزماید برای چیه؟

فوروزماید یک داروی مدر یا ادرارآور است که با افزایش تولید ادرار به دفع مایعات اضافی بدن کمک می‌کند. این قرص برای درمان بیماری ادم (تجمع مایعات بدن) و فشار خون بالا تجویز می‌شود.

عوارض قرص فوروزماید در بارداری چیست؟

این دارو ممکن است باعث کاهش جریان خون به جنین شود و بر رشد آن تاثیر منفی بگذارد. همچنین، با افزایش دفع الکترولیت‌ها مانند سدیم و پتاسیم منجر به برهم خوردن تعادل الکترولیت در بدن مادر و جنین  می‌شود.

عوارض قطع ناگهانی قرص فوروزماید چیست؟

افزایش احتباس مایعات در بدن، فشار خون بالا و عدم تعادل الکترولیت.

منابع: webmd | medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها