قرص نیتروفورانتوئین؛ آنتی‌بیوتیکی موثر برای درمان عفونت ادراری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

قرص نیتروفورانتوئین یک نوع آنتی‌بیوتیک است که برای درمان عفونت ادراری استفاده می‌شود. اگرچه این دارو می‌تواند بسیار موثر باشد، اما مصرف آن به رعایت نکات خاصی نیاز دارد تا بهترین نتیجه حاصل شود. در این مقاله از مجله سلامت درمانکده قصد داریم شما را با نکات کلیدی و مهم مربوط به نیتروفورانتوئین از نحوه مصرف گرفته تا عوارض احتمالی آشنا کنیم. اگر می‌خواهید بدانید که این قرص چه نقشی در بهبود بیماری شما دارد، ادامه مطلب را بخوانید.

اطلاعات شناسنامه‌ای قرص نیتروفورانتوئین

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای دارونیتروفورانتوئین یک نوع آنتی‌بیوتیک است که برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری تجویز می‌شود.
نام دارواین دارو با نام نیتروفورانتوئین (Nitrofurantoin) شناخته می‌شود.
بک‌گراند داروقرص Nitrofurantoin به عنوان درمان خط دوم پس از تری‌متوپریم و سولفامتوکسازول مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ۶ فوریه ۱۹۵۳ تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دریافت کرده است.
نوع دارواین دارو از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه داروقرص Nitrofurantoin یک داروی تایید شده است.
ساختار داروقرص نیتروفورانتوئین
فرمول شیمیاییC8H6N4O5
داروهای هم گروهمتنامین، فوسفومایسین و تری‎متوپریم
فرم‌های موجود داروقرص و سوسپانسیون

کاربرد قرص نیتروفورانتوئین

قرص نیتروفورانتوئین برای عفونت ادراری استفاده می‌شود؛ اما برای همه عفونت‌ها مناسب نیست. باکتری‌ها ممکن است در بعضی از نواحی نسبت به Nitrofurantoin مقاوم شده باشند که این موضوع باعث کاهش اثربخشی دارو می‌شود.

آنتی بیوتیک‌هایی مانند Nitrofurantoin در درمان سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت‌های ویروسی موثر نیستند. استفاده از این داروها در مواقعی که به آن‌ها نیاز نیست، خطر ابتلا به عفونت مقاوم به آنتی‌بیوتیک را افزایش می‌دهد.

بیشتر بدانید: قرص سیپروفلوکساسین

روش مصرف قرص نیتروفورانتوئین

بهترین زمان مصرف قرص نیتروفورانتوئین توسط پزشک مشخص می‌شود. با این حال، معمولا این دارو را باید ۲ تا چهار بار در روز همراه با غذا بخورید. طول درمان قرص نیتروفورانتوئین حداقل هفت روز است. سعی کنید از Nitrofurantoin هر روز در ساعت‌های مشخص و دقیقا طبق دستور پزشک استفاده کنید.

بیشتر بدانید: قرص فنازومکس

در چند روز اول درمان باید احساس بهتری داشته باشید. اگر علائم شما بهبود نیافت یا بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر احساس بهتری داشتید، از دارو تا زمانی که پزشک دستور داده است استفاده کنید. چون قطع زودهنگام Nitrofurantoin درمان عفونت را دشوارتر می‌کند و خطر مقاومت به آنتی‌بیوتیک را افزایش می‌دهد.

به یاد داشته باشید که بین قرص نیتروفورانتوئین و تغییر رنگ ادرار ارتباط وجود دارد. در حین مصرف این دارو ممکن است ادرار شما قهوه‌ای به نظر برسد. این تغییر رنگ طبیعی است و پس از پایان دوره درمان برطرف می‌شود.

عوارض جانبی قرص نیتروفورانتوئین

در بعضی از افراد قرص نیتروفورانتوئین باعث استفراغ می شود. علاوه بر این، ممکن است مشکلات زیر را ایجاد کند:

  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • سوزش سر دل
  • ریزش مو
  • سردرد

اگر عوارض فوق شدید بودند یا برای مدت طولانی ادامه داشتند، با پزشک خود تماس بگیرید.

اینفوگرافی درباره عوارض شایع قرص نیتروفورانتوئین
از شایع‌ترین عوارض قرص Nitrofurantoin می‌توان به مشکلات گوارشی، ریزش مو و سردرد اشاره کرد.

عوارض جانبی جدی

بعضی از عوارض Nitrofurantoin به درمان فوری نیاز دارند. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • کهیر
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • تورم چشم‌ها، صورت، دهان، لب‌ها، زبان یا گلو
  • تب یا لرز
  • درد قفسه سینه
  • سرفه مداوم
  • بی‌حسی، گزگز، یا احساس سوزن سوزن شدن انگشتان دست و پا
  • ضعف عضلانی
  • زرد شدن پوست یا چشم‌ها، ادرار تیره، از دست دادن اشتها، خستگی یا درد در ناحیه سمت راست بالای شکم
  • گیجی
  • سرگیجه
  • رنگ‌پریدگی
  • اسهال شدید (مدفوع آبکی یا خونی) که ممکن است با تب یا کرامپ معده رخ دهد
  • درد چشم یا تغییر بینایی

این دارو ممکن است عوارض جانبی دیگری هم داشته باشد. اگر در حین مصرف آن با مشکل غیر عادی مواجه شدید، نزد پزشک بروید.

بیشتر بدانید: عوارض قرص تامسولوسین در مردان

موارد احتیاط یا منع مصرف

رعایت نکات زیر خطر عوارض جانبی قرص نیتروفورانتوئین را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند که از ایمنی بیشتری در حین مصرف آن بهره‌مند شوید:

  •  اگر به این قرص یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، موضوع را به پزشک اطلاع دهید.
  • به پزشک خود بگویید که از چه داروها، مکمل‌های غذایی یا محصولات گیاهی استفاده می‌کنید. چون ممکن است لازم باشد پزشک دوز داروهایتان را تغییر دهد یا شما را به دقت از نظر بروز عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد.
  • در مورد سابقه هر نوع بیماری به‌خصوص بیماری کلیوی، بیماری کبدی، کم‌خونی، دیابت، مشکلات ریوی، آسیب عصبی، عدم تعادل الکترولیت‌ها، سطوح پایین ویتامین B در بدن یا کمبود گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز (G-6-PD) با پزشک صحبت کنید. اگر به بیماری کلیوی یا کبدی مبتلا باشید، ممکن است پزشک به شما بگوید از قرص Nitrofurantoin استفاده نکنید.
  • در حین مصرف این دارو به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. پزشک تست‌های آزمایشگاهی خاصی را برای بررسی پاسخ شما به Nitrofurantoin تجویز می‌کند.
  • اگر دیابت دارید و پزشک به شما گفته است که ادرار خود را از نظر وجود گلوکز (قند) آزمایش کنید، به پزشک بگویید که از Nitrofurantoin استفاده می‌کنید. چون این قرص می‌تواند روی نتیجه تست تاثیر بگذارد.
  • داروی Nitrofurantoin ممکن است روی هوشیاری تاثیر بگذارد. تا زمانی که متوجه نشده‌اید این قرص چه تاثیری روی شما دارد، رانندگی نکنید یا فعالیت دیگری انجام ندهید که به هوشیاری نیاز داشته باشد.
یک زن جوان در مطب پزشک
اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، بدون مشورت با پزشک از قرص Nitrofurantoin استفاده نکنید.

تداخلات دارویی قرص نیتروفورانتوئین

این قرص با بعضی از داروها از جمله آنتی‌اسیدهای بدون نسخه و پروبنسید (داروی بیماری نقرس) تداخل دارد. همیشه فهرست تمام داروها یا مکمل‌های مصرفی خود را قبل از تجویز Nitrofurantoin در اختیار پزشک قرار دهید. همچنین بدون مشورت با پزشک مصرف هیچ دارویی را در حین استفاده از Nitrofurantoin شروع نکنید.

فعل و انفعالات قرص نیتروفورانتوئین در بدن

نیتروفورانتوئین در دسته‌ای از داروها به نام آنتی‌بیوتیک‌ها قرار دارد. این قرص انواع خاصی از باکتری‌ها را با مهار توانایی آن‌ها در ایجاد پروتئین‌ها و سایر موادی که برای رشد و تولید مثل نیاز دارند، از بین می‌برد.

بیشتر بدانید: قرص اسپیرونولاکتون

افراد آسیب‌پذیر

آیا قرص نیتروفورانتوئین برای بارداری ضرر دارد یا خیر؟ این سوال رایجی است که توسط بسیاری از زنان مطرح می‌شود. در پاسخ باید بگوییم که امکان مصرف قرص نیتروفورانتوئین در بارداری تحت نظر پزشک وجود دارد. اما معمولا توصیه می‌شود در ماه‌های آخر بارداری از آن استفاده کنید. چون ممکن است پس از زایمان مشکلاتی را در نوزاد ایجاد کند. همچنین اگر در حین مصرف آن باردار شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بدانید: قرص فوروزماید

بدون مشورت با پزشک از قرص نیتروفورانتوئین در شیردهی استفاده نکنید. چرا که می‌تواند به نوزاد شما آسیب برساند. اگر به فرزندتان شیر می‌دهد، در مورد مزایا و خطرات احتمالی قرص Nitrofurantoin با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بدانید: قرص فلوکونازول

افراد بالای ۶۵ سال ممکن است بیشتر از دیگران در معرض خطر عوارض جانبی Nitrofurantoin باشند. اگر دوران سالمندی به‌سر می‌برید، از پزشک بپرسید که آیا می‌توانید از این دارو استفاده کنید یا خیر.

امکان مصرف قرص نیتروفورانتوئین در کودکان وجود دارد. اما این کار حتما باید تحت نظر متخصص اطفال انجام شود. هرگز این دارو را بدون مشورت با پزشک به فرزند خود ندهید.

 یک زن سالمند در حال خوردن قرص
سالمندان نباید بدون مشورت با پزشک از قرص Nitrofurantoin استفاده کنند.

کلام پایانی

اگر فکر می‌کنید به عفونت دستگاه ادراری مبتلا شده‌اید، در اسرع وقت به دکتر اورولوژی مراجعه کنید. پزشک شرایط‌تان را بررسی می‌کند و در صورت لزوم برای شما قرص Nitrofurantoin یا داروی دیگری تجویز می‌کند.

برای آشنایی با بهترین متخصصان اورولوژی و مشورت با آن‌ها، می‌توانید به وب‌سایت درمانکده سر بزنید و با بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر اورولوژی آنلاین مشاوره داشته باشید و یا از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی جهت مراجعه حضوری دکتر اورولوژی به متخصص مد نظر خود مراجعه کنید.

سوالات متداول

قرص نیتروفورانتوئین ۱۰۰چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید که قرص نیتروفورانتوئین چیست و در چه مواردی تجویز می‌شود، باید بگوییم که این دارو یک نوع آنتی‌بیوتیک است که به درمان عفونت‌ دستگاه ادراری کمک می‌کند.

قرص نیتروفورانتوئین برای چی خوبه؟

این قرص باکتری‌ها را از بین می‌برد و به همین دلیل برای درمان عفونت ادراری تجویز می‌شود.

آیا قرص نیتروفورانتوئین برای عفونت واژن مفید است؟

خیر. پزشکان معمولا از این دارو برای درمان عفونت واژن استفاده نمی‌کنند.

آیا قرص نیتروفورانتوئین برای عفونت کلیه تجویز می‌شود؟

هیچ ارتباطی بین نیتروفورانتوئین و عفونت کلیه وجود ندارد. چون این دارو معمولا برای درمان عفونت دستگاه ادراری تحتانی تجویز می‌شود.

جایگزین قرص نیتروفورانتوئین چیست؟

بسته به نوع علائم می‌توان از داروهای دیگری مثل سیپروفلوکساسین استفاده کرد. در مورد جایگزین مناسب Nitrofurantoin و نحوه مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

قرص نیتروفورانتوئین از کجا تهیه کنیم؟

شما می‌توانید این دارو را با نسخه دکتر اورولوژی از داروخانه تهیه کنید.

منابع: go.drugbank, medlineplus, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها